nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
timojager
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2023 12:35

nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door timojager »

OP 18 augustus jl. kreeg ik een mail van mijn huidige energieleverancier DGB-energie dat ze een opzegging hebben ontvangen van mijn leveringsovereenkomst bij DGB Energie. De opzegging is gedaan per 01-01-2024. Dit is voor de einddatum van mijn lopende contract waardoor er ook een boete betaald moet worden.
Voor mij een groot vraagteken omdat ik geen contract heb ondertekend bij een andere leverancier. Ik ben tevreden met mij lopende contract bij DGB. Wil dit contract niet beëindigen.
Ik heb contact met DGB-energie opgenomen om de naam van de zgn nieuwe leverancier te achterhalen.
DGB-energie geeft aan dat vanwege privacy-wetgeving deze naam is afgeschermd. DGB-energie kan mij niet vertellen wie deze nieuwe leverancier is. Ook netwerkbeheerder Liander kan mij dit niet vertellen.

Ik weet zeer zeker dat ik nergens een nieuwe overeenkomst heb getekend. Heb nog wel alle mailboxen doorzocht. Maar niets kunnen vinden dat verwijst naar een nieuw afgesloten contract/overstap.
Ik wil de naam weten van deze zgn nieuwe leverancier zodat ik kan achterhalen of er wel/geen sprake is van een nieuwe overeenkomst.
Ik vind het raar dat ik echter deze naam nergens kan achterhalen wegens privacy, terwijl het volgens mij mijn eigen privacy betreft.
Zijn er meerdere ervaringen zoals hierboven? Heeft iemand tips/advies wat te doen?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wordt niet geaccepteerd dat u niet heeft opgezegd, en dat ze het bericht van "opzegging" door maakt-niet-uit-welke-energieleverancier moeten negeren ?
Of voelt u nattigheid en heeft u een telefonisch akkoord gegeven (na een vaag verhaal over "u krijgt nog informatie thuis") en twijfelt u nu of dat rechtsgeldig is ?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
21 nov 2023 14:30
Of voelt u nattigheid en heeft u een telefonisch akkoord gegeven (na een vaag verhaal over "u krijgt nog informatie thuis") en twijfelt u nu of dat rechtsgeldig is ?
TS is toch duidelijk?

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Waarschijnlijk heeft U op een site van een energieleverancier uw gegevens ingevuld om te kijken wat de tarieven daar zijn.
Om dit te kunnen moet U altijd uw gegevens invullen "omdat er anders geen maandbedrag genoemd kan worden" echter
dat staat vaak dermate raar omschreven dat U voordat U het weet accoord bent gegaan met een nieuw contract.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
21 nov 2023 15:00
HandigeHarrie schreef:
21 nov 2023 14:30
Of voelt u nattigheid en heeft u een telefonisch akkoord gegeven (na een vaag verhaal over "u krijgt nog informatie thuis") en twijfelt u nu of dat rechtsgeldig is ?
TS is toch duidelijk?
Als je nog informatie thuis krijgt, is de bedenktijd nog niet verstreken en dan zal de overstap ook nog niet in gang zijn gezet.
Dat matcht dus overduidelijk niet met elkaar.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
21 nov 2023 15:03
Moneyman schreef:
21 nov 2023 15:00
HandigeHarrie schreef:
21 nov 2023 14:30
Of voelt u nattigheid en heeft u een telefonisch akkoord gegeven (na een vaag verhaal over "u krijgt nog informatie thuis") en twijfelt u nu of dat rechtsgeldig is ?
TS is toch duidelijk?
Als je nog informatie thuis krijgt, is de bedenktijd nog niet verstreken en dan zal de overstap ook nog niet in gang zijn gezet.
Dat matcht dus overduidelijk niet met elkaar.
TS geeft expliciet aan niets opgezegd te hebben. En over "informatie thuis krijgen" schrijft hij helemaal niets, dat wordt door HandigeHarrie ingebracht.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Neem contact op met de geschillencommissie energie https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Ciska80 »

Iemand anders kan een nieuw energiecontract afsluiten op UW adres. Meestal gaat dat dan om een foutief ingevuld adres na bijvoorbeeld een verhuizing.
Dit kan niet geblokkeerd worden, dit is zo afgesproken ooit (ik vermoed omdat vorige bewoners of ex partners enz de boel anders kunnen traineren).

Het is nu wel zaak om uit te zoeken bij wie u nu zogenaamd een contract heeft, en om uw oude energiecontract te laten herstellen (aangenomen dat u dat wilt). Echter zal er wel altijd een 'jaarafrekening' komen nu. Dat kan heel onhandig zijn, bijvoorbeeld als u wilde salderen deze winter.
Een eventuele opzegboete hoort u niet te hoeven betalen in dit geval.

Lees bijvoorbeeld dit:
overig-juridisch-financieel-f93/opzeggi ... 93817.html

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies.

Hopelijk kunnen hun uitzoeken wat er gebeurt is en u helpen met een oplossing.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door angel1978 »

Seinhuis schreef:
21 nov 2023 15:51
Mijn advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies.

Hopelijk kunnen hun uitzoeken wat er gebeurt is en u helpen met een oplossing.
Dat had ik op voorhand wel kunnen voorspellen, dat dat je advies zou zijn :roll:

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Op 18 augustus kreeg u een opzeggingsmail en nu 21 november stelt u er een vraag over dat is wel rijkelijk laat.
Het is wel zaak om uw huidige energieleverancier direct na die opzeggingsmail ontvangen te hebben in kennis te stellen dat u zelf niet door een andere energieleverancier bent benaderd en niet met de overstap akkoord bent gegaan.
Wat mij wel bevreemd is dat er bij u geen nieuwe leverancier bekend is en uw huidige energieleverancier die gegevens ook niet wil verstrekken want die nieuwe leverancier moet bij naam bekend zijn en mag niet om privacy redenen achtergehouden worden.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door witte angora »

timojager schreef:
21 nov 2023 12:54
OP 18 augustus jl. kreeg ik een mail van mijn huidige energieleverancier DGB-energie dat ze een opzegging hebben ontvangen van mijn leveringsovereenkomst bij DGB Energie. De opzegging is gedaan per 01-01-2024.
Er zit ruim 3 maanden tussen het moment van opzeggen en de ingangsdatum. Het lijkt me geen energiecowboy die even gauw op jouw naam wat afsluit en een of andere premie incasseert. Dan was het 'contract' wel eerder in gegaan.

Het is al gezegd, het kan een fout zijn van iemand anders. Iemand die wat dingen wilde vergelijken, of een maandbedrag per 1 januari a.s. wilde weten vanwege het verdwijnen van het prijsplafond. Kennelijk is er, bewust of onbewust, voor gekozen niet het eigen adres te gebruiken maar dat van jou, waarna er nét even op een verkeerde knop is gedrukt.

Hoe je dit moet oplossen? Geen idee eigenlijk.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wat mij verbaast is het gescherm met een wet op privacy. Volgens mij gaat dat namelijk niet echt op als het gaat om een zakelijke aanbieder. Sinds wanneer is dat zo, als dat al zo is.

Het is geen persoonsgegeven want het is een bedrijfsnaam in mijn opinie. Dat kan niet terug leiden naar één persoon tenzij het een één persoonsbedrijf is wat ik zeer betwijfel bij een energiebedrijf :roll:

Ik zou lekker door blijven hameren op die naam en dat ze dan mogen onderbouwen dat het onder de AVG valt. Anders wordt het ook wel erg lastig om dit op te lossen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Methusalah schreef:
21 nov 2023 18:15
Wat mij verbaast is het gescherm met een wet op privacy. Volgens mij gaat dat namelijk niet echt op als het gaat om een zakelijke aanbieder.
Klopt. Organistaties gebruiken de wet op de privacy wanneer ze geen zin hebben om informatie te delen. Privacy is een grondrecht dat geregeld is in de grondwet en het EVRM. De AVG is hier een uitwerking van voor persoonsgegevens. Het AVG kent ook een inzagerecht. Je hebt daarbij recht op inzage op je persoonsgegevens. Daarnaast de identiteit van de ontvangers en alle informatie over de bron. De wet op de privacy maakt dus niet dat ze de informatie niet mogen geven, maar juist dat ze die informatie wel moeten geven.

TS kan zich beklagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens over de handeslwijze van DGP-Energie.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het gat tussen de opzegging en de ingangsdatum is vreemd lang, in mijn ervaring accepteren leveranciers geen overstap voor over Langer dan drie maanden. In combinatie met het feit dat je niet te horen krijgt welke leverancier dan jouw contract claimt een raar verhaal.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
21 nov 2023 19:00
TS kan zich beklagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens over de handeslwijze van DGP-Energie.
Is de nieuwe aanbieder uberhaubt bekend bij DGB ?

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Aygulf »

angel1978 schreef:
21 nov 2023 15:53
Seinhuis schreef:
21 nov 2023 15:51
Mijn advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies.

Hopelijk kunnen hun uitzoeken wat er gebeurt is en u helpen met een oplossing.
Dat had ik op voorhand wel kunnen voorspellen, dat dat je advies zou zijn :roll:
Vooral dat "hun" dit en "hun' dat ... Wanneer zal Seinhuis eens een keer begrijpen dat het "zij" moet zijn. Maar misschien zegt hij ook wel "hem" kan uitzoeken en "ons" willen weten.
En ja, noem mij maar een schoolmeester maar dat iemand zó hardnekkig (en dan heb ik het nog niet eens over het eeuwig aangeraden juridisch loket en rechtsbijstandsverzekering) een fout blijft herhalen is wel heel erg opmerkelijk ...

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, dat Juridisch Loket, daar heb je ook niks aan.

Vorige week kwam mijn ambulant begeleider enthousiast binnen dat ik toch recht zou hebben op huurtoeslag, ondanks de onverdeelde boedel. Dat had het Juridisch loket gezegd. Toch maar even telefonisch doorgevraagd met een pagina van de overheid bij de hand, en toen was het van 'ja ja ja, o, ja, inderdaad, ja, u hebt inderdaad geen recht op huurtoeslag, maar u kunt het wel aanvragen, en dan kunt u volgend jaar aangeven dat u geen geld hebt om terug te betalen, en dan krijgt u uitstel van betaling tot de boedel verdeeld is'.

Kijk, dat soort gesubsidieerde adviezen van lapzwanswappies, daar heb je nog eens wat aan. Niet dus.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Jablan »

Aygulf schreef:
24 nov 2023 10:17
Vooral dat "hun" dit en "hun' dat ... Wanneer zal Seinhuis eens een keer begrijpen dat het "zij" moet zijn. Maar misschien zegt hij ook wel "hem" kan uitzoeken en "ons" willen weten.
En ja, noem mij maar een schoolmeester maar dat iemand zó hardnekkig (en dan heb ik het nog niet eens over het eeuwig aangeraden juridisch loket en rechtsbijstandsverzekering) een fout blijft herhalen is wel heel erg opmerkelijk ...
Dit is Seinhuis en ik ken hem niet anders, overigens alleen als online reageerder. Wel eens gehoord van dyslexie? Zijn taalgebruik is enorm verbeterd door de jaren heen. Daarom zeg ik: niet zuurdozen, dit maakt Seinhuis' bijdragen authentiek.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nieuwe energieleverancier maar niet bekend wie dit is

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft natuurlijk helemaal niets van doen met dyslexie.

Plaats reactie