LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
G.I.Jane
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2007 11:14

Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door G.I.Jane »

Ik heb eenaantal weken geleden een nieuwe gasmeter gekregen van Eneco.
Vanaf het moment dat de meter is geplaatst is mijn verbruik drastisch vermeerderd.
Van een verbruik van ongeveer 650 M3 per jaar naar 200 M3 in 7 weken!!!
Telefonisch overleg met Eneco leverd niets op. Eneco steld dat hun meters worden gecontroleerd voor plaatsing en dat mijn verbuik hoger is dan daarvoor.
(kook niet op gas en mijn verwarming staat op 17 s'nachts en 19 overdag, tevens HR ketel, goed geisoleerd huis)
Dit is niet het geval, mijn verbruik is niet veranderd ten opzichte van de afgelopen jaren.
De buren met hetzelfde huis en dezelfde apperatuur hebben een beduidend lager verbuik na plaatsing van hun nieuwe meter.
Ik heb nu een zgn slimme meter! nou erg slim is deze dus niet!!!!!
Zijn er meer mensen met deze klachten?
Zo ja wil ik graag weten wat is/zijn uw bevindingen?
Wat is er aan te doen?

G.I.Jane

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Hoiiii erg vreemd. Zeker omdat het een slimme meter is die MISSCHIEN nog vol zit met 'ziektes.'

Heb je je netbeheerder al gebeld? Dus de mensen die de meters plaatsen en niet eneco zelf. (eneco netbeheer wellicht, afhankelijk van waar je woont)

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Ron58 »

Aangezien je niet kookt op gas verbruik je, naast misschien een beetje voor warm water?, bijna alles in de maanden dat de cv aan is.
We hebben nu een aantal koude weken gehad waardoor het me logisch lijkt dat je in verhouding veel gebruikt.
Als je voor het gemak stelt dat de verwarming 6 maanden aan is, dat zijn 26 weken, waarvan ook weer een gedeelte matig koud is.
In 7 koudere weken 200 m3 gebruiken is dan nog niet zo vreemd, je kunt die 7 weken niet afzetten tegen het hele jaar.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door MLF »

Van een verbruik van ongeveer 650 M3 per jaar naar 200 M3 in 7 weken!!!
ik denk dat er iets mis is met de meter, lekkage?
ik kan me niet voorstellen dat mevrouw ineens meer heeft gebruikt met zo'n groot verschil

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik kan wel meegaan met Ron58. Als ik hier kijk, en dan zijn wij beslist geen mensen die het snel koud hebben, dan zie ik dat het verbruik hier nu ook hoger ligt dan voorgaande weken. Je zet nu de verwarming wat sneller aan of je laat deze laag staan. Het lijkt alsof je dan niet veel gebruikt, maar schijn kan bedriegen. Dan gebruik je nog eens meer warm water, want het koude water dat nu uit de waterleiding komt is toch kouder dan normaal waardoor je wat sneller de warme kraan erbij aan zet. Het douchen doe je misschien ook onbewust warmer en langer.

Voor het koken met gas, lijkt mij wel erg kort door de bocht. Over het algemeen blijft hier het verbruik wel mee gelijk.

Dus gewoon ef aankijken en de meterstanden controleren en dagelijks opschrijven. Zo kun je een beter beeld krijgen over het dagelijks verbruik. Wat je ook kunt doen is de gaskraan na de meter (dus je huis in) afsluiten en kijken of de meter nog loopt. Je ziet dit niet 1,2,3 dus je zal wel ef moeten afwachten. Een uurtje ofzo. Mocht blijken dat de meter alsnog loopt dan kun je het energiebedrijf bellen. Kans is klein dat de meter defect is en dus dat er ergens een lekkage bij de meter is, maar over het algemeen ruik je dat wel. Laat je in elk geval niet afschepen en begin nog lang niet aan het na laten kijken van je meter bij een ijkbedrijf. Dit kost je veelal veel onnodige euro's en verlies je vaak ook nog.

Wat overigens ook nog zou kunnen is dat deze meter veel nauwkeuriger is dan een oude. Een meter slijt in de loop der jaren. Echter met zo'n verschil lijkt het mij niet aannemelijk en daarbij het energiebedrijf weet wat voor meter jij hebt en wanneer deze geplaatst is en dus ook hoe oud deze is.

Mocht blijken dat de meter alsnog loopt

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door chat »

5 m3 per dag hoeft niet echt zorgwekkend te zijn in deze tijd van het jaar.

Aan de hand van het vermogen van de ketel kunt uw de meter testen.
Bekend moet wezen wat voor ketel en wat voor vermogen de ketel heeft.
voorbeeld van een 24kw ketel is dat deze ongeveer 24 liter gas gebruikt per 33 seconden. voor een 36 kw ketel is dat dus 36 liter.
Houd rekening met een afwijking van 5% op de uitkomst.

Voorwaarde is wel dat de ketel al op vollast brand en blijft branden tijdens de opname.
Zet de warm waterkraan vol open of combineer dat als er iemand gaat douchen en houd dan de stand eens bij hoe langer de tij des te nauwkeuriger de meting, hoewel 33 seconden al voldoende moet zijn om ernstige afwijkingen te constateren.

Houd er ook rekening mee dat veel ketels tegenwoordig op tapverbruik meer vermogen leveren dan op cv gebruik.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er van uitgaande dat er geen verandering gekomen is in het afnamepatroon (verbruik) van jou zal je de 200m3 gas verbruik kunnen verklaren door de lage buiten temperatuur, zoals al eerder opgemerkt.
Je kunt aan de hand van het aantal graaddagen nauwkeurig het gasverbruik berekenen. Het aantal graaddagen op een dag is gelijk aan 18 graden Celsius minus de gemiddelde etmaaltemperatuur. Indien de gemiddelde etmaaltemperatuur hoger of gelijk aan 18 graden dan is het aantal graaddagen nul. De 18 graden Celcius wordt de stookgrens genoemd. Bij een gemiddelde buitentemperatuur van 18 graden of hoger wordt verondersteld dat de verwarming niet aanslaat. Dus in de winter wordt normaal gesproken het gas verbruikt omdat de gemiddelde etmaaltemperatuur een stuk lager is dan 18 graden.
Heeft het jaar waarin je 650 m3 gasverbruik hebt gehad bijvoorbeeld 2500 graaddagen, dan is het verbruik per graaddag 650/2500=0,26 m3
(In de 7 weken van je 200 m3 gas zouden dan 200/0,26= 769 graaddagen zijn geweest.) Heb je nu een koude winter t.o.v. vorig jaar, dan zal het aantal graaddagen dicht bij het 30 jaars gemiddelde van ± 3100 graaddagen uitkomen. Het totaal jaarverbruik wordt dan 3100*0,26=806 m3 gas.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

alle nieuwe gasmeters watermeters en emeters zijn geeikt en indigitale uitvoering, met een tel. naar het nutsbedrijf kanhet mogelijk probleem vast gesteld worden :roll:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Beste GI Jane, het lijkt inderdaad of het gebruik ineens heel erg gestegen is.

Maar.

In 7 weken tijd verstook je 200 m3. Als dit zich zo doorzet, is dat in 21 (3x7) weken dus 600 (3x200)m3. En dan heb je er nog 50 over.

De winter is heus geen 21 koude weken lang. Bovendien waren de afgelopen weken wel erg koud. Dat is door mijn voorgangers ook al gezegd. Voor je gevoel is het gebruik ineens wel heel erg sterk gestegen, maar nuchter beredeneerd denk ik dat het wel heel erg losloopt.

Tot eind februari zul je best wel veel verstoken (dan kom je op zo'n 400 m3), maar vanaf eind maart zal het rap minder worden, denk ik. Bedenk ook dat het afgelopen jaar een stuk zachter was, dat scheelde ook enorm veel stookkosten.

Niet teveel zorgen maken, ik had exact hetzelfde toen ik in oktober vorig jaar in deze woning kroop, en precies een jaar daarvoor in een sloopwoning. Je schrikt je lam om de gasmeter, maar naderhand valt het heel erg mee.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door MLF »

Elk jaar heeft koude dagen, dus die theorie klopt niet helemaal

G.I.Jane
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2007 11:14

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door G.I.Jane »

Allereerst dank voor de reacties!!

Een aantal mensen spreken zich tegen in de reacties.
Ik begrijp de meeste argumenten wel maar ik bekijk ook het verbuik in een gelijke situatie.
Mijn buren met hetzelfde huis, dezelfde nieuwe gasmeter en ook nog eens op een kouder hoekhuis hebben een beduidend lager verbruik in de laatste weken.
zo rond de 100 m3!!
Tot de plaatsing van de nieuwe meter was ik altijd de laagste verbruiker van alle huizen hier in de straat.
Uitrekenmethodes etc. zijn leuk maar logica is ook iets om naar te kijken.
Mijn meter is al nagekeken op lekkage en daar zijn geen vreemde dingen bij gevonden.
Eneco daarintegen zegt dat de verwarming bij iedereen op 10 tot 12 graden staat snachts en dat 17 veel te hoog is, dit zou het verbruik verklaren.
Vreemd aangezien ik in het verleden ook de varwarming op deze stand had staan met dezelfde omstandigheden.
Een onderzoek bij Eneco loopt, nu is het afwachten op hun verklaring.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Eneco daarintegen zegt dat de verwarming bij iedereen op 10 tot 12 graden staat snachts
Dat geloof ik niet. Veel mensen zullen de temperatuur tot een graad of 15, 16 laten zakken, lager niet. En zeker in goed geisoleerde huizen is het een hele toer om de temperatuur tot 10-12 graden te laten zakken, denk ik zo.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

energetisch is de beste stand by temperatuur voor s,nachts of afwezigheid pl.m 15 graden. bij super geisoleerde huizen zelfs 17,5 gr.

bij twijvel aan een meter het nutsbedrijfwaarschuwen

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door MLF »

@roerganger

mijn thermostaat staat ook op 10-12 graden, niet alleen 's nachts, maar ook overdag
het is hier niet zo koud

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

@MLF
mijn thermostaat staat ook op 10-12 graden, niet alleen 's nachts, maar ook overdag
het is hier niet zo koud
Ik had het over veel mensen, niet over alle mensen... :roll:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

mijn hond slaapt ook buiten in de winter, hij heeft geen last van gasmeters en thermostaten

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door chat »

De beste stand by stand????

De beste standby stand is dat de boel niet stuk vriest. :lol:
Je kunt de nachtverlaging wel op 12 graden zetten maar als je huis niet verder afkoelt dan 19 graden heeft de 7 graden extra verlaging geen zin, de ketel zal bij 18 graden nachtverlaging dan ook niet aanslaan.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Shine »

Een oud, helaas slecht geisoleerde woning.......
Mijn nachtstand is altijd 15 graden. Anders moet hij overdag te lang en hard trekken om het huis op temperatuur te krijgen. 's Nachts slaat hij enkele keren aan.
Mijn jaarverbruik (fluctueert natuurlijk) is 2000 m3.
De laatste maand paar maanden schiet mijn G stand omhoog. Koude maar vooral de -harde- wind zijn van sterke invloed op mijn verbruik en het wel/niet aanslaan van de ketel s' nachts.
's Zomers trekt dit weer recht en krijgje het gemiddeld verbruik.

Ben benieuwd naar de uitslag van Eneco G.I Jane!
Houd je ons op de hoogte?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vervolg eerdere reactie van 26 – 12 – 2007 in dit forum, met graaddagen van november en de gemiddelde graaddagen over december omdat deze nog niet bekend zijn.
Zoals jij aangeeft loopt de periode van 7 weken van maandag 5 november tot 24 december, gezien je reactie op 24 december.

Wederom de herleiding naar m3 gasverbruik per graaddag. (2006 had 2211 graaddagen)
In 2006 per graaddag (grd) 650 m3 / 2211 grd = 0,2939 m3 gas verbruik.

De periode van 7 weken waarover (de weken 45 t/m 51) we praten heeft in 2006, 430 grd.
Dit wetende kun je het verbruik berekenen in die periode in 2006, namelijk 430 * 0,2939 = afgerond 129 m3 gas.

Nu in 2007 over dezelfde periode zijn, afgerond, 578 grd. geweest.
D.w.z. dat je 578 * 0,2939 = 170 m3 gas verbruikt zou hebben.

Je hebt er 200 verbruikt, is 200 – 170 = 30 m3 gas meer.
En dit in 7 weken, is ± 4 m3 gas per week méér, zou dit nu aan de meter liggen of aan jouw stook gedrag?

Omgedraaid kun je ook ter controle de volgende berekening maken:
In deze periode in 2007 zijn 578 grd. geweest. Dit betekent dat je in deze periode op 200 / 578 = 0,346 m3 per grd. zit.

0,346 t.o.v. 0,299 geeft aan dat er een ander stookgedrag (bijvoorbeeld thermostaat hoger, of cv langer aan) in 2007 t.o.v. dezelfde periode in 2006 is geweest.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

@ h@rm@n

Je betoog snap ik wel na enig bestuderen, mijn eerste baantje was bij een gas- en waterbedrijf, dus het hele gebeuren ken ik wel.

Maar het staat er wel erg ingewikkeld moet ik zeggen. Iemand die er niet zo mee bekend is zal er niet zo gauw uitkomen, ook al klopt het helemaal. Je werkt blijkbaar ergens bij een gashandelaar? Aangezien je de graaddagen van 2006 en 2007 kent?

Verder: 7 weken is wel erg kort om conclusies te kunnen trekken. Een periode van drie maanden geeft toch wat meer zekerheid. Juist omdat stookgedrag anders kan zijn.

Momenteel heb ik de termostaat overdag ook regelmatig op 19 graden in plaats van 18, omdat ik niet in orde ben, en 's nachts vergeet ik nogal eens dat ding op 16 te zetten.

In mijn vorige (sloop) woning zat een thermostaat die het automatisch regelde, dat heb ik nu niet, vandaar dat ik er nu steeds zelf aan moet denken, en gezien de huidige makke, dat nog wel eens vergeet.

Met als gevolg: uiteraard een hoger gasverbruik over de afgelopen paar weken. Maar op het jaartotaal zal het niet zo heel veel uitmaken denk ik.

Gesloten