LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Ook ik heb mijn jaarafrekening energie ontvangen.......
Schrik, schrik, 5x (510% verhoging) zoveel kwh gebruikt als in de 4 jaar hiervoor.

Zelf een testje gedaan met een boormachine, alle stroomverbruikers uitgezet en mijn boormachine op volle toeren laten draaien. De schijf van mijn meter is dan vervolgens binnen 4 seconden rond.
Deze test heb ik eveneens bij 3 verschillende buren met dezelfde type meters uitgevoerd. Bij hun doet de meterschijf er 13 tot 14 seconden over om rond te gaan.

Mijn simpele conclusie is dus dat mijn meter defect is.

Ik heb contact opgenomen met NUON en heb twee maanden uitstel gekregen voor betaling. In die twee maanden laten zij (op mijn verzoek) de meter ijken (kosten ongelijk).

Voor deze ijking nemen zij de (defecte) meter mee terwijl ik liever heb dat deze bij mij thuis doorgemeten wordt (achterdocht, argwaan, enz).
Stel dat er iets in de meter niet goed zit en tijdens transport weer op zijn plaats terecht komt ben ik waarschijnlijk het haasje.

Help, is er iemand die hier ervaring mee heeft?


Groeten,

Peter.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Peter_vd_M,

Uit uw bericht op dit forum kan ik opmaken dat u een vraag heeft over het meterijkproces.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Beste medewerker,

Mijn contractrekeningnummer is 3001776257.

Inderdaad ben ik benieuwd hoe dit proces in zijn werk gaat.
Kan er geen controle plaatsvinden door het bijplaatsen van een meter op het huisadres? Op die manier worden de verschillen ook duidelijk.
Deze methode wordt ook regelmatig toegepast in Culemborg, of dit via Continuon is weet ik niet.

Alvast bedankt voor de reactie.

Peter.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Medewerker,

Wat is bij u "op korte termijn"? :(

1, 2, 3, 4 ,5 dagen of weken misschien? :?


Groeten.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Medewerker,

Mijn vorige reactie was iets te snel :oops: .

Ik heb zojuist de post binnen gehad.
Excuus van mijn kant.

Groeten en bedankt voor uw uitleg.


Peter.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Groeten en bedankt voor uw uitleg
Misschien een onbescheiden vraag maar mogen we meegenieten van die uitleg Peter?

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door timefa »

Het energieverbruik wordt geregistreerd via een zogenaamde draaistroommeter. Dit kan een electro-mechanische meter betreffen maar ook een electronische uitvoering zijn. Op hol slaan van dergelijke meters zoals omschreven is volstrekt onmogelijk bji het electro-mechanische type. Het electronische type is niet beveiligd tegen terugkoppeling. Daardoor kan op verschllende manieren door gebreken in de installatie een faseverschuiving plaatsvinden. De beveiliging hiertegen is van dien aard dat het vrijwel onmogelijk is dat hierdoor registratie plaats kan vinden. De meter schakelt buitengebruik en geeft een zoemtoontje. De installateur kan via het display aflezen wat er precies aan de hand is.
Meters slaan dus nooit op hol, de oorzaken liggen altijd achter de metern.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Ali,

De medewerker schreef in een reactie dat hij/zij contact met mij zou op nemen. Dit duurde mij te lang en ik schreef de vorige reactie. Nadat ik deze had geplaatst kwam bij mij thuis de post met een brief van de medewerker. Mijn telefoonnummer was niet bekend bij het NUON en vandaar via de post (netjes).

Inmiddels heb ik met hem telefonisch contact gehad en heeft hij mij tot nu toe naar mijn tevredenheid geholpen. We hebben een lijst met, bij mij in gebruik zijnde electrische apparaten doorgenomen. De medewerker heeft hier vervolgens een schatting van gemaakt welke uitkwam op een jaarverbruik van ongeveer 3900 KWh. Dit komt ongeveer overeen met mijn jaarverbruik van de vorige 5 jaren.
Hoe mijn jaarverbruik nu ineens ongeveer 22000 KWh kon bedragen wist hij natuurlijk ook niet. We hebben afgesproken de meting af te wachten en dan verder te kijken.
De meting kan overigens ook aan huis uitgevoerd worden. Deze meting is echter niet zo nauwkeurig als in lab-condities maar geeft in ieder geval wel een beeld. Tot nu toe ben ik keurig geholpen door iedereen.

Groeten en ik hou je op de hoogte.


timefa,

Bedankt voor je uitleg.
In het testje zoals hier boven beschreven heb ik iedere groep uitgeschakeld. Vervolgens heb ik op bijna iedere groep afzonderlijk kunnen testen.

Hiermee schakel ik een fout in mijn installatie dan toch uit?

Groeten,

Peter.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door timefa »

Inderdaad, goed gehandeld. Ik geef je nu nog één advies ofschoon ik meen te moeten bekennen mijn vraagtekens te zetten bij uw reactie jegens "de medewerker" al kennen wij deze niet anders dan dat deze klachten welke betrekking hebben op één en dezelfde energieleverancier.
Wat ik echter nog van u zou willen vernemen is het volgende.
Gaf uw meter daadwerkelijk een zodanige afwijking aan?
Over welke periode is dat gebeurd?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door jsp »

Ik geef je nu nog één advies ofschoon ik meen te moeten bekennen mijn vraagtekens te zetten bij uw reactie jegens "de medewerker" al kennen wij deze niet anders dan dat deze klachten welke betrekking hebben op één en dezelfde energieleverancier.
Kan iemand hier chocola van maken? Zoja, welke smaak?

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Timefa,

Mijn electra-meter gaf inderdaad de beschreven afwijking.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de afwijking over een periode van een jaar heeft plaatsgevonden. In het lopende jaar check ik namelijk nooit mijn meterstanden, hier heb ik tot op heden ook geen aanleiding toe gehad.
Nu bekijk ik bijna dagelijks de meterstanden. Als ik mijn huidige verbruik doorreken kom ik dit jaar uit op een verbruik van 26000 KWh. Dit terwijl we nog midden in de zomer zitten, dus als je de komende winterperiode hier nog bij optelt zal het misschien voor dit jaar uit gaan komen op een 30000 KWh.

Ik heb trouwens niet eens een plantage :lol: of dat soort gekkigheden.

Groeten,

Peter.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Misschien is het wel een geluk dat de afwijking zo idioot hoog is, dan is er tenminste geen twijfel dat er iets heel erg mis is (en gezien je test denk ik inderdaad in de meter)
Wij hadden in ons gezin jarenlang een verbruik van rond de 4000, negen jaar gelden verhuisden we naar een andere (soortgelijke) woning en hadden we een verbruik van tegen de 6000 terwijl er vrijwel geen wijzigingen waren in stroomverbuikers.
Ik had wel mijn twijfels, maar ach, de kinderen werden groter, kregen tv en pc op hun kamer, dat zal het dan wel zijn dacht ik.
Inmiddels wonen we weer in een andere woning en na een maand of zes kan ik redelijk het jaarverbruik inschatten, dat is ineens weer 4100.
De enige conclusie die ik kan trekken is dat we negen jaar teveel hebben betaald, of dit nu aan de meter lag of aan iets anders in het huis weet ik natuurlijk niet. :(

Jouw geval is zo absurd dat Nuon je wel serieus moet nemen, toen ik het destijds met ze besprak kwam ik geen steek verder.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Even een update,

In mijn vorig contact met de medewerker hebben wij afgesproken dat hij mij afgelopen donderdag/vrijdag terug zou bellen. Dit naar aanleiding van het aanvraagformulier meterijking wat het NUON mij toe zou sturen. Ik heb dit aanvraagformulier namelijk tot op heden nog steeds niet mogen ontvangen.
De medewerker belde mij NIET. Dus heb ik wederom contact opgenomen met het NUON, men zou het aanvraagformulier nogmaals toezenden.

Tot op heden is al het contact met het Nuon alleen nog maar telefonisch geweest. Misschien wordt het verstandig om het één en ander schriftelijk vast te leggen en het formulier nogmaals per brief aan te vragen.


wordt vervolgd........

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Update,

Vandaag heeft "De medewerker" telefonisch contact met mij opgenomen. Hij excuseerde zich dat hij vorige week niet heeft teruggebeld. Hij had inmiddels mijn vorige reactie op het forum gelezen en dus gezien dat ik het aanvraagformulier nog niet had ontvangen. Vervolgens heeft hij zelf een directe aanvraag gedaan zodat het formulier nu overbodig is.
Volgens zijn zeggen wordt er deze week contact met mij opgenomen door de beheerder om een afspraak te maken voor een meting aan huis.

We hebben tevens nog even gesproken over het beleid van het NUON inzake defecte meters.
Mocht de meter defect zijn dan zijn de kosten van het ijken voor het NUON. De jaarafrekening zal dan vervolgens gecorrigeerd worden met een geschat verbruik wat overeenkomt met de voorgaande jaren.

Ik heb overigens nog geen schriftelijke reactie richting het NUON verstuurd.

Wordt vervolgd..........

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Update,

Vanmorgen is er een monteur van het NUON langs geweest om de meterijking aan huis uit te voeren. De meter mocht een afwijking hebben volgens KEMA van 60 promille. Bij mijn meter was deze afwijking onbelast al 4980 promille. De meter liep in mijn geval veel te snel. Zo goed als onbelast vloog de draaischijf in het rond. De monteur gaf aan dat de afwijking dermate groot was dat de meter niet door hem aan de deur geijkt kon worden. Kortom zijn conclusie was (officieus) dat de meter defect is.

Hij heeft de meter vervangen door een andere (digitale meter).
De oude (defecte) meter wordt opgestuurd naar een onafhankelijk gecertificeerd bedrijf wat vervolgens nog een poging zal wagen om de meter te ijken. Dit bedrijf doet vervolgens de bindende (officiële) uitspraak of de meter defect is of niet.
Hier kan echter wel weer enige tijd overheen gaan.

Hierbij het verzoek aan "de medewerker" om even contact met mij op te nemen. Ik heb nog een aantal vraagjes over dit vervolg.


Wordt vervolgd...........

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Update,

Zojuist heeft "de medewerker" contact met mij opgenomen naar aanleiding van mijn vorige update.

Mijn vragen waren;
V - Als de externe partij welke de ijking gaat doen mij in het ongelijk stelt moet ik dan tevens de kosten voor externe ijking betalen?
A - Nee, alleen de kosten van de ijking aan de deur worden dan in rekening gebracht. Het doorsturen van de meter naar een externe partij is namelijk een interne aangelegenheid van het NUON.
V - De ijking uitgevoerd door de externe partij kan enige tijd gaan duren. Volgens de monteur enkele weken tot maanden. Hoe gaat het NUON dan om met de uitstel van betaling?
A - Ik heb twee maanden uitstel van het NUON gekregen. Mocht er tegen die tijd nog geen uitsluitsel zijn over het externe ijkingsresultaat moet ik even bellen en wordt het uitstel verlengd.

Mijn huidige "goede" meter geeft gelukkig weer normale verbruikswaarden aan. Gewoon een verbruik van rond de 10 KWh in plaats van rond de 55 KWh per dag.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik (klant)vriendelijk ben geholpen door alle betrokken partijen. Dit in tegenstelling tot wat ik verder nog wel eens lees in dit forum.

Mijn berichtgeving op dit forum wordt misschien een wat éénzijdig verhaal. Het doel hiervan is voor mij, andere lezers te informeren over hoe ik heb gehandeld en hier lering uit te trekken.

Wordt vervolgd.....................

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Hallo Peter,

ik reageer dan wel niet (gewoon omdat ik hier niet genoeg vanaf weet), maar ik lees wel je updates. Ga zo door!

Bedankt voor je moeite :D

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door mylo1 »

Hoi peter

Ook ik hou het in de gaten..vind het interesssant,om te lezen hoe de medewerker nu iemand helpt :wink:

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door marinepik »

Beste Peter_vd_M,

Ik vind het fijn dat je met de ijking uit de brand bent maar.... heb je de conclusie van de monteur op schrift gekregen.
Stel je voor dat de meter in het lab opeens wel goed werkt of dat er onderweg iets gebeurd.
Dan ben je toch behoorlijk zuur.
Succes verder.

Marinepik

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)

Ongelezen bericht door marinepik »

Ik lees op dit en andere forums veel over de "Medewerker" en dat maakt mij erg nieuwschierig wat en wie er achter deze alias schuil gaat.
Komop "Medewerker", maak je eens bekend, dat schept duidelijkheid.
Veel mensen zetten vraagtekens bij de bemoeienis van deze man of vrouw, of deze nu goed zijn of niet.
Ik vermoed overigens dat deze persoon werkt bij NUON, dit kan niet anders omdat hij of zij achter de persoongegevens kan komen via een aansluitnummer van de NUON.
Is men bij een andere energieleverancier dan hoor je hem niet.
Nogmaals, maak je bekend!!!

Marinepik (Naam bij de redactie bekend)

Gesloten