LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagd over naar Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hoofmark
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 15:07

Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door hoofmark »

Wij hebben een aantal 'eindafrekeningen' achter elkaar gekregen van Eneco. Erg vreemd en we konden er geen touw aan vastknopen. Dus maar even gebeld.

Blijkt dat we van 1 mei tot 1 augustus ineens bij Nuon waren. Het contract was overgenomen. Sinds 1 augustus zijn we weer klant bij Eneco. WTF????!!!!

Volgens Eneco hebben we aan de deur of telefonisch iets gedaan. Maar dat doen we nooit. Aan de deur sturen we mensen vriendelijk weg, aan de telefoon doen we ons best om het woord 'ja' uberhaubt te vermijden. We gaan nooit in op eventuele aanbiedingen.

En hoe kan het dan dat we per 1 augustus weer terug zijn bij Eneco?

We gaan het uitzoeken, dus wordt vervolgd. Maar het is nu al een raar verhaal.

hoofmark
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 15:07

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door hoofmark »

Inmiddels meer duidelijkheid. Eh... onduidelijkheid.

Na Eneco met Nuon gebeld. Die kent ons niet als klanten, dus het verhaal van Eneco klopt niet. Eneco weer gebeld door mijn partner. Jawel hoor, u bent overgenomen geweest door Nuon: 'maar die hebben we gebeld en die kennen ons niet'. Eneco: 'ja natuurlijk zeggen ze dat, want ze hebben een fout gemaakt. Maar u zat echt bij Nuon'.

Nuon weer gebeld: 'volgens Eneco hebben jullie ons echt naar jullie toe overgeschreven'. Nuon: 'nee hoor, u bent hier echt nooit klant geweest'.

En nu?

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door flappie »

nuon heeft een foutieve switch uitgevoerd en heeft dit gecorriceerd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door Shine »

Voorbarige conclusie Flappie.
Als de switch onterecht was, dan worden deze veelal met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt.
De reactie van eneco vind ik wat te simpel en te gemakkelijk. Geef de andere leverancier maar de schuld, het ligt vooral niet aan ons.

Topicstarter:
het best kunt u uw netbeheerder bellen en vragen om opheldering.
Zij kunnen u informeren wie en waar gedurende deze periode het leverinsgcontract voor uw adres liep.

Wat ik mis in het verhaal is de contractbevestiging welke u (of uw partner) bent (zou zijn) aangegaan bij de Nuon. Dan had u het namelijk al op dat moment geweten.
Ik vermoed dat op uw adres op iemand anders naam een switch, of verhuizing is uitgevoerd.
Woont u toevallig in een van de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag) en bevat uw huisnummer een toevoeging?
Want dat zou de verklaring kunnen zijn.
Terecht daty Nuon dan zegt: wij kennen u niet.

hoofmark
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 15:07

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door hoofmark »

Nee hoor, wij wonen niet in een van die steden. En we hebben ook geen toevoeging aan ons huisnummer. De enige klant op dat adres die Nuon vond is een oude bewoner die al vijf jaar weg is (wij wonen er 3,5 jaar).

Gekke is dat we wel via Eneco transportkosten hebben betaald.

Inmiddels zijn we weer terug. En Eneco vond dat een goed moment om ons maandbedrag te verhogen van 195 naar 255 euro. Dit werd gebaseerd op het gemiddelde van... de wintermaanden!

Ik heb geen airco's of zonnebanken in huis geïnstalleerd, dus lijk het me een behoorlijk overdreven bedrag. We zitten met 195 euro ook al redelijk hoog. Gelukkig heb ik het terug kunnen zetten. Heb het maar laten afronden op 200 euro. Ik ben ook niet de lulligste :lol:

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door DMG »

Polderboy; waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. We leven niet in een utopie. Als mensen een verhuizing doorgeven bijvoorbeeld via een brief en vanwege een onduidelijk handschrift is niet af te leiden of het getal nu een 8 of een 9 moet zijn, dan heb je al een probleem. Dan wordt de buurman ten onrechte aangemeld bij de andere leverancier in plaats van de eigenlijke indiener van het formulier. Een groot deel van de fouten bij energieleveranciers komen deels voort uit onduidelijke informatie vanuit de klant. Een klant gaat niet klagen bij een te lage rekening, maar pas als ze het daar jaar daarop moeten bijbetalen.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Wederom met DMG eens, als klanten gewoon helder en duidelijk zijn, netjes eenmaal per jaar hun meterstanden doorgeven en WETEN WAT ZE WILLEN, dan voorkomt dat al een hoop (eventuele) problemen.

@Topicstarter... Als Nuon u niet kent dan kunt u het beste uw netbeheerder bellen. Zij kunnen precies zien waar u zat in de tussenliggende periode. (In ieder geval bij een andere leverancier anders konden er geen transportkosten berekend worden door Eneco)

Het lijkt op een foutieve switch wat is terug gedraaid naar Eneco gezien de tijd die er tussen zit.

Dat uw termijnbedrag hoger is geschat dat is niet zo onlogisch. Er word namelijk opnieuw gekeken en berekend. (ook met het oog op uw verbruik en wanneer de jaarnota valt)
Aangezien het gas overal gestegen is per 1 juli is dit nu meeberekend in uw termijnbedrag in tegenstelling tot uw vorig termijnbedrag.

Maar u heeft het netjes weer terug gezet naar het oude bedrag in tegenstelling tot oblomava oid.

hoofmark
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 15:07

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door hoofmark »

Het is de netbeheerder die ons heeft medegedeeld dat we bij Nuon terecht waren gekomen.

En ons maandbedrag was al verhoogd naar 195 euro naar aanleiding van de standaard eindnota. Dat je dan nog geen drie maanden later een verhoging krijg van 60 euro vind ik buiten proportie. Het is toch ook duidelijk dat er een fout is gemaakt? Dan lijkt me niet meer dan logisch dat er wordt gecorrigeerd, en wel zodanig dat je verder gaat met het maandbedrag van voor de fout.

Dit kan niet worden verklaard door de stijging van de energieprijs alleen. Misschien een beetje extra rente? Als je zoiets bij elke klant doet is dat best de moeite waard voor zo'n groot bedrijf.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Beste polderboy, ik heb ook niet gezegd dat de topicstarter om problemen heeft gevraagd door onduidelijk handschrift.

Ik bevestig alleen dat het een feit is dat er fouten worden gemaakt waar gewerkt word EN dat er vaak problemen kunnen ontstaan door onduidelijkheid van de klant. Dit herken ik enorm.

Dit staat ook totaal los van de topicstarter/dit topic.

@hoofmark: Waarom een nieuw termijnbedrag bij een EINDnota?
Of bedoeld u toevallig de jaarrekening waarbij daarna het bedrag op 195- werd gezet?

Als u jaarnota viel VOOR mei heeft de prijsverhoging van 15% nog niet plaatsgevonden. Toen u terug kwam na juli heeft de prijsverhoging wel plaatsgevonden. Wellicht dat dit er deels mee te maken heeft..

Desondanks ben ik van mening dat elke leverancier 2 a 3 maanden van te voren wel weet wat de tarieven zullen doen op 1 juli. Alleen weten ze misschien nog niet de exacte prijsverhoging waardoor ze misschien geen rekening hebben gehouden met een verhoging van maar liefst 15% bij het vaststellen van het nieuwe termijnbedrag.

Daarentegen is 60- p maand veel natuurlijk.

Maar als uw netbeheerder zegt dat het is Nuon geweest dan begrijp ik niet dat Nuon zegt dat ze u niet kennen als klant.

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door DMG »

Polderboy; ik wilde aangeven dat de topicstarter misschien slachtoffer is geworden van een onduidelijk handschrift van een ander. Maar ik ken de achtergrond niet; de schuld kan net zo goed liggen bij een niet goed oplettende medewerker bij Nuon. Ik ga niet met mijn vingertje wijzen en trek al helemaal geen conclusie inzake deze case.

En hetgeen u mij vraagt om te bewijzen; dat is niet mogelijk. De klant zal zelf altijd vinden, dat hij/zij voldoende en helder gecommuniceerd heeft. Het is niet meetbaar. Ombij mijn voorbeeld te blijven; de klant herkent in zijn eigen handschrift de 8, terwijl u en ik waarschijnlijk ook een 9 hadden gelezen.

Ik heb een aantal jaar gewerkt op de klachtenafdeling van één van de grote drie en heb voldoende brieven door mijn vingers laten glijden, waarbij het mij volkomen onduidelijk is wat de klant bedoelt. Vanwege of te weinig uitleg, onduidelijk handschrift, overbodige informatie of zelfs opzettelijk onjuiste informatie geven om maar onder een te betalen bedrag uit te komen.

U merkt het zelfs op dit forum; verscheidende posters vragen een topicstarter om meer informatie, omdat ze er simpelweg anders niets mee kunnen.

OT: Ik volg trouwens wel met interesse de ontwikkelingen van Polder PV

:D

hoofmark
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 15:07

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door hoofmark »

Voor alle duidelijkheid: wij hebben niets ingevuld, niks getekend en geen telefonische aanbieding geaccepteerd. De info dat we tijdelijk bij Nuon hebben gezeten komt van de netbeheerder en inderdaad is het vreemd dat Nuon zegt ons niet te kennen. Maar daar heb ik geen invloed op. Ik verzin het niet hoor :lol:

Ik probeer niet onder rekeningen uit te komen, betaal altijd per automatische incasso. Vandaar ook juist dat het niet meteen is opgevallen, ik check niet elke betaling.

Ben blij vooralsnog dat we terug zijn bij Eneco. Is ook vast niet perfect, maar we hebben nooit klachten gehad, behalve dan dat 60 euro verhoging meer is dan 15%, en daar heb ik dan ook een stokje voor kunnen steken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door Shine »

Gekke is dat we wel via Eneco transportkosten hebben betaald.
Wie is jullie netbeheerder? Als het Eneco is, dan klopt dit deel iig wel ;-)
Inmiddels zijn we weer terug. En Eneco vond dat een goed moment om ons maandbedrag te verhogen van 195 naar 255 euro. Dit werd gebaseerd op het gemiddelde van... de wintermaanden!

Ik heb geen airco's of zonnebanken in huis geïnstalleerd, dus lijk het me een behoorlijk overdreven bedrag. We zitten met 195 euro ook al redelijk hoog. Gelukkig heb ik het terug kunnen zetten. Heb het maar laten afronden op 200 euro. Ik ben ook niet de lulligste
Wintermaanden....... schatting termijnbedrag. Dit is al vaker aan de orde gekomen. Naast hoge schatting van het termijnbedrag krijg je dergelijke vragen en toestanden ook wanneer iemand vlak voor de winter in zijn nieuwe woning trekt (of switcht) en pardoes in mei een jaarafrekening krijgt. Die is dan veelal giga hoog. Wat men vergeet is dat juist in deze periode een topverbruik is en je verhoudingsgewijs nog te weinig hebt betaald.
Iig hebt u keurig netjes aan de bel getrokken en daadkrachtig uw termijnbedrag aangepast.
Er is duidelijk iets met een switch op uw adres fout gegaan. Iemand anders (de oude bewoner) kan geswitcht zijn, maar is onder uw naam en oud adres gebeurd.
Voorbeeld:
De oude bewoner heeft een switch nog op zijn oude adres te kennen gegeven. Echter deze oude bewoner heeft nog contracten die hij eerst uit moet zitten (bijv. 3,5 jaar). Zijn switch verzoek blijft dan al die tijd ingediend liggen maar activeert pas als de tijd zover is. En dan,..tja,....gaat het dus in alle opzichten mis. Switch op oude adres, waar u inmiddels woont,......... vul het plaatje maar in.
Inmiddels werkt de Nuon nu ook niet meer op deze manier en worden switches ongeacht het lopende contract bij de andere leverancier binnen twee maanden doorgevoerd. Overigens heeft de Nuon sinds kort een nieuw beleid: ze betalen (zoals verschillende andere leveranciers al enige tijd doen) nu ook de boete die u opgelegd krijgt door de andere leverancier voor u.

Afijn, hoe je het ook went of keert, de daadwerkelijk oorzaak zal een raadsel blijven. Geloof ook niet dat je hier te lang en veel bij moet stil blijven staan. Het probleem is opgelost en daar gaat het nu even om.

Geniet van uw terugkeer bij uw bestaande leverancier. :-)

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Ongevraagd over naar Nuon

Ongelezen bericht door DL3B »

Eind December 2007 kregen goede bekenden uit mijn omgeving ook ineens een eindafrekening Eneco; navraag gedaan bij Eneco die het gelukkig na konden kijken: ze waren geswitcht naar Nuon?????
Zelfde verhaal, want ook deze mensen wisten van NIETS.

Met hulp van Eneco weer terug bij Eneco, maar het heeft aardig wat telefoonkosten, aangetekende brieven & ergernis gekost om bij Nuon alles weer terug te draaien.In de aangetekende brieven heb ik echter direct gedreigd melding te doen bij de NMA indien ze niet per direct alles terug zouden draaien, heeft wel geholpen. (dit was op aanraden van Eneco om erin te zetten, goede tip; Eneco heeft echter alles zeer snel & vlekkeloos opgelost)

Aangezien dit oudere mensen waren, heb ik alles voor ze uitgezocht & geregeld & kon men bij de firma Nuon niets op papier bewijzen dat er ook maar iets getekend was.................Erg rare praktijken, ze hebben me ook nooit uitgelegd/kunnen uitleggen hoe e.e.a. tot stand was gekomen.

Gesloten