Opzegboete bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

Ik word opgelicht door Eneco.
Vorig jaar zomer had ik een driejarig contract afgesloten. Mijn contract valt onder het nieuwe boetesysteem.
In dat nieuwe systeem geldt, dat indien - op de dag van opzegging - de tarieven van het referentieproduct hoger liggen dan de tarieven van je eigen contract, er geen boete is.

Ik heb op 17 december met de chatbot van Eneco contact gehad. Die berekende dat er die dag geen opzegboete zou zijn. Ik heb dus meteen het contract opgezegd diezelfde dag en ben via gaslicht.com overgestapt naar Vattenfal.
Ook heb ik diezelde dag, 17 december 2023, zelf een opzeggingsmailtje naar Eneco gestuurd.

Vervolgens hebben ze toch een boete van 180 euro van de eindfactuur via de voorschotten afgehouden.
Ik ben al van voor kerstmis voortdurend in contact met Eneco, heb hemel en aarde proberen te bewegen, maar ze weigeren de onterechte boete ongedaan te maken.

Ik ben dus bestolen door dit bedrijf.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan gaat u toch naar de geschillencommissie?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Via deze tool https://www.independer.nl/energie/info/ ... ding#boete kun je uitrekenen wat je overstapboete is / zou moeten zijn.

Let op dat je de - juiste - berekening neemt voor contracten afgesloten NA 1 juni 2023.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door jochemd »

Leon74 schreef: Vorig jaar zomer had ik een driejarig contract afgesloten. Mijn contract valt onder het nieuwe boetesysteem.
(..)
Ik heb op 17 december met de chatbot van Eneco contact gehad. Die berekende dat er die dag geen opzegboete zou zijn.
Dat is niet logisch. Tarieven zjin, ook in de termijnmarkt, aanzienlijk gedaald sinds de zomer. Heb je de chat log bewaard en staat daar de berekening in?
Leon74 schreef: Ik heb dus meteen het contract opgezegd diezelfde dag en ben via gaslicht.com overgestapt naar Vattenfal.
Ook heb ik diezelde dag, 17 december 2023, zelf een opzeggingsmailtje naar Eneco gestuurd.

Vervolgens hebben ze toch een boete van 180 euro van de eindfactuur via de voorschotten afgehouden.
Op welke punten verschilt de berekening van de eindfactuur van de berekening van de chatbot? Zijn ze allebei van de zelde datum uitgegaan?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je screenshot van die chat? Dat lijkt me gewoon rechtsgeldig.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 feb 2024 20:03
Heb je screenshot van die chat? Dat lijkt me gewoon rechtsgeldig.
Dat zou ik ook zeggen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Cro »

Bestolen, opgelicht.... Allemaal wel wat zwaar aangezet en waarschijnlijk is daar helemaal geen sprake van.

Ik zou inderdaad ook zeggen, hou Eneco hun eigen berekening onder de neus, er van uitgaande dat je die hebt en dat die inderdaad van hun is. Maar zorg inderdaad wel dat je die berekening op papier hebt. Heb je die niet, doe dan eens de proefberekening op de site waar Zeerprive naar linkt, om te kijken of het inderdaad wel klopt dat er geen boete zou zijn.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

jochemd schreef:
02 feb 2024 18:35
Leon74 schreef: Vorig jaar zomer had ik een driejarig contract afgesloten. Mijn contract valt onder het nieuwe boetesysteem.
(..)
Ik heb op 17 december met de chatbot van Eneco contact gehad. Die berekende dat er die dag geen opzegboete zou zijn.
Dat is niet logisch. Tarieven zjin, ook in de termijnmarkt, aanzienlijk gedaald sinds de zomer. Heb je de chat log bewaard en staat daar de berekening in?

Mijn contract is begin juni 2023 gestart, toen waren de tarieven lager. Daarna zijn ze weer omhoog gegaan. En op 17 december waren ze blijkbaar nog steeds hoger dan begin juni. De grote val van de tarieven is pas na mijn opzegging begonnen. Ik heb inderdaad alles bewaard, maar Eneco verzint het ene kulargument na het andere om me toch een boete aan te rekenen.
Leon74 schreef: Ik heb dus meteen het contract opgezegd diezelfde dag en ben via gaslicht.com overgestapt naar Vattenfal.
Ook heb ik diezelde dag, 17 december 2023, zelf een opzeggingsmailtje naar Eneco gestuurd.

Vervolgens hebben ze toch een boete van 180 euro van de eindfactuur via de voorschotten afgehouden.
Op welke punten verschilt de berekening van de eindfactuur van de berekening van de chatbot? Zijn ze allebei van de zelde datum uitgegaan?

Op de eindfactuur staat simpelweg een boete, zonder verdere aanknopingspunten. Uit correspondentie met Eneco lijkt het dat ze de einddatum aanhouden, in plaats van de opzegdatum. En dat is niet correct. Voor het geschatte verbruik dat je niet meer van ze afneemt geldt inderdaad de einddatum maar het is het tarief van het referentieproduct van de datum van opzegging dat geldt. En dat tarief was toen hoger, wat dan vervolgens tot een boete van 0 euro moet leiden.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

Cro schreef:
02 feb 2024 20:52
Bestolen, opgelicht.... Allemaal wel wat zwaar aangezet en waarschijnlijk is daar helemaal geen sprake van.

Ik zou inderdaad ook zeggen, hou Eneco hun eigen berekening onder de neus, er van uitgaande dat je die hebt en dat die inderdaad van hun is. Maar zorg inderdaad wel dat je die berekening op papier hebt. Heb je die niet, doe dan eens de proefberekening op de site waar Zeerprive naar linkt, om te kijken of het inderdaad wel klopt dat er geen boete zou zijn.
Waarom zwaar aangezet? Natuurlijk heb ik ze allang geconfronteerd met hun eigen berekening.
Hun eigen chatbot heeft berekend dat er geen boete zou zijn. En diezelfde dag heb ik opgezegd.

De zaak speelt al van voor kerstmis. En ik kom geen stap verder tot nu toe.
Hoe zou jij het noemen als een energiebedrijf 180 euro van je voorschotten op de eindfactuur aftrekt voor een boete die je helemaal niet verschuldigd bent?

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

16again schreef:
02 feb 2024 20:03
Heb je screenshot van die chat? Dat lijkt me gewoon rechtsgeldig.
Ja die heb ik en uiteraard is die rechtsgeldig. Maar naast al de andere onzin-argumenten die ik al van Eneco te horen heb gekregen, beweren ze ook dat "er geen rechten aan ontleend kunnen worden". dat zinnetje geven ze namelijk standaard bij hun berekening, maar daarmee kunnen ze zich nog niet vrijpleiten.
Dat is een beetje hetzelfde als de NS die een bewaakte fietsenstalling heeft en vervolgens in die fietsenstalling een bord ophagt met de tekst dat ze niet verantwoordelijk zijn voor diefstal.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kunt naar de Geschillencommissie Energie https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

ZeerPrivé schreef:
06 feb 2024 10:31
Je kunt naar de Geschillencommissie Energie https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/
Dankjewel, ik weet het, maar als ik reviews van die commissie (overigens geen overheidsinstantie) lees van andere consumenten dan heb ik er niet erg veel vertrouwen in. En dan moet je nog 52,50 euro vooraf betalen. Stellen ze me in het ongelijk (al zie ik niet in op welke grond), ben ik dat geld nog eens kwijt bovenop de onterechte boete van 180 euro.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door witte angora »

Leon74 schreef:
06 feb 2024 10:06
Op de eindfactuur staat simpelweg een boete, zonder verdere aanknopingspunten. Uit correspondentie met Eneco lijkt het dat ze de einddatum aanhouden, in plaats van de opzegdatum. En dat is niet correct.
Waarom denk je dat het niet correct is? Wat zeggen de voorwaarden van Eneco hierover, en wat zijn de wettelijke bepalingen?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij een rechtszaak komen meer kosten dan 52,50. Ook die plus nog veel meer krijg je niet terug bij verlies.
Dus jij hebt drie keuzes.
Je gaat akkoord of de geschillencommissie of een rechtzaak. Meer smaken zijn er niet.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

witte angora schreef:
06 feb 2024 10:58
Leon74 schreef:
06 feb 2024 10:06
Op de eindfactuur staat simpelweg een boete, zonder verdere aanknopingspunten. Uit correspondentie met Eneco lijkt het dat ze de einddatum aanhouden, in plaats van de opzegdatum. En dat is niet correct.
Waarom denk je dat het niet correct is? Wat zeggen de voorwaarden van Eneco hierover, en wat zijn de wettelijke bepalingen?
Omdat indien het referentieproduct op de dag dat je opzegt een hoger tarief dan je eigen contract heeft, je geen boete kan krijgen. Dat zijn de regels van de Autoriteit Consument en Markt en daar zijn ze aan gehouden.
Welnu, in mijn geval was de prijs van het referentieproduct hoger en hun eigen chatbot zei dat ook.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

Thijs124 schreef:
06 feb 2024 11:09
Bij een rechtszaak komen meer kosten dan 52,50. Ook die plus nog veel meer krijg je niet terug bij verlies.
Dus jij hebt drie keuzes.
Je gaat akkoord of de geschillencommissie of een rechtzaak. Meer smaken zijn er niet.
De kosten van de kantonrechter vallen wel mee. De griffiekosten en kosten van de deurwaarder kun je terugkrijgen, als je gelijk krijgt.
Verder heb ik me er nog niet zo in verdiept, maar wie weet is aangifte van verduistering ook wel mogelijk.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Leon74 schreef:
09 feb 2024 03:38
Thijs124 schreef:
06 feb 2024 11:09
Bij een rechtszaak komen meer kosten dan 52,50. Ook die plus nog veel meer krijg je niet terug bij verlies.
Dus jij hebt drie keuzes.
Je gaat akkoord of de geschillencommissie of een rechtzaak. Meer smaken zijn er niet.
De kosten van de kantonrechter vallen wel mee. De griffiekosten en kosten van de deurwaarder kun je terugkrijgen, als je gelijk krijgt.
Verder heb ik me er nog niet zo in verdiept, maar wie weet is aangifte van verduistering ook wel mogelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf)

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, aangifte van verduistering is wel mogelijk, maar zal geen enkel rechtsgevolg hebben omdat er geen sprake is van verduistering.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Leon74 schreef:
06 feb 2024 10:06

Op de eindfactuur staat simpelweg een boete, zonder verdere aanknopingspunten. Uit correspondentie met Eneco lijkt het dat ze de einddatum aanhouden, in plaats van de opzegdatum. En dat is niet correct. Voor het geschatte verbruik dat je niet meer van ze afneemt geldt inderdaad de einddatum maar het is het tarief van het referentieproduct van de datum van opzegging dat geldt. En dat tarief was toen hoger, wat dan vervolgens tot een boete van 0 euro moet leiden.
Waar heb jij die informatie vandaan? Heb je een link?

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

ZeerPrivé schreef:
09 feb 2024 09:21
Leon74 schreef:
06 feb 2024 10:06

Op de eindfactuur staat simpelweg een boete, zonder verdere aanknopingspunten. Uit correspondentie met Eneco lijkt het dat ze de einddatum aanhouden, in plaats van de opzegdatum. En dat is niet correct. Voor het geschatte verbruik dat je niet meer van ze afneemt geldt inderdaad de einddatum maar het is het tarief van het referentieproduct van de datum van opzegging dat geldt. En dat tarief was toen hoger, wat dan vervolgens tot een boete van 0 euro moet leiden.
Waar heb jij die informatie vandaan? Heb je een link?

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... vergoeding

Plaats reactie