Opzegboete bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Link is hartstikke duidelijk, dus op naar de geschillencommissie. Kat in het bakkie zou ik zeggen.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

Lady1234 schreef:
09 feb 2024 17:27
Link is hartstikke duidelijk, dus op naar de geschillencommissie. Kat in het bakkie zou ik zeggen.
Dank je, inderdaad zo duidelijk als wat maar die geschillencommissie is helaas niet van de overheid. Als ik op Google en op ervaringen.nl de reviews van die geschillencommissie zie en wat mensen daar al overkomen is, dan heb ik er bitter weinig vertrouwen in.
Misschien dat ik voor de kantonrechter kies, kost wat meer, maar ook daar kun je terecht zondr advocaat en je kan vragen dat - als je gelijk krijgt - de tegenpartij (Eneco dus hier) veroordeeld wordt in de gerechtskosten.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

witte angora schreef:
09 feb 2024 09:13
Kortom, aangifte van verduistering is wel mogelijk, maar zal geen enkel rechtsgevolg hebben omdat er geen sprake is van verduistering.
Nou, ik denk dat er vooral geen vervolg aan gegeven wordt omdat de politie vooral met verkeersboetes bezig is en zware criminaliteit die ze ook niet weten te beteugelen.

Waarom er volgens jou geen sprake zou zijn van verduistering, wil ik weleens graag horen. Wel juridisch steekhoudende argumenten graag.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Heb je wel een soortgelijk vast contract afgesloten? Dus bij Eneco 3 jaar en bij je nieuwe energieleverancier ook 3 jaar? Als je nu voor 1 jaar hebt afgesloten, voldoe je niet aan de voorwaarde om geen opzegboete te krijgen.

Heb je op of na 1 juni 2023 een vast energiecontract afgesloten en besluit je eerder dan de einddatum van je contract over te stappen? Dan betaal je een opzegboete als de tarieven van een soortgelijk contract zijn gedaald. Hoe hoog je opzegboete is, hangt af van:

De tarieven van je huidige vaste energiecontract, je contracttarief.
De tarieven van een soortgelijk vast contract op je dag dat je opzegt, je opzegdatum. We noemen dit het referentietarief.
En het verschil tussen het geschatte verbruik van de volledige looptijd van je vaste contract, en je werkelijke verbruik. Dit is het resterende verbruik dat je niet meer afneemt. We berekenen het resterende verbruik tot de beëindigingsdatum van je contract, de laatste dag dat we je energie leveren

https://www.eneco.nl/klantenservice/opzegboete/

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door PGros »

ZeerPrivé schreef:
09 feb 2024 17:53
Heb je wel een soortgelijk vast contract afgesloten? Dus bij Eneco 3 jaar en bij je nieuwe energieleverancier ook 3 jaar? Als je nu voor 1 jaar hebt afgesloten, voldoe je niet aan de voorwaarde om geen opzegboete te krijgen.
Bij de nieuwe leverancier hoef je dan geen 3-jarig contract af te sluiten.
Het gaat erom wat een 3 jarig contract bij Eneco op dat moment kost. Je mag dus je contract van 3 jaar bij Eneco niet vergelijken met een 1 jarig contract bij Eneco op het moment van opzeggen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door witte angora »

Leon74 schreef:
09 feb 2024 17:51
witte angora schreef:
09 feb 2024 09:13
Kortom, aangifte van verduistering is wel mogelijk, maar zal geen enkel rechtsgevolg hebben omdat er geen sprake is van verduistering.
Nou, ik denk dat er vooral geen vervolg aan gegeven wordt omdat de politie vooral met verkeersboetes bezig is en zware criminaliteit die ze ook niet weten te beteugelen.

Waarom er volgens jou geen sprake zou zijn van verduistering, wil ik weleens graag horen. Wel juridisch steekhoudende argumenten graag.
Verduisteren gaat om goederen die je al in beheer hebt maar niet terug geeft. Een energiecontract heeft niets met een goed te maken, en Eneco heeft ook geen goed in beheer dat jou toekomt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf)

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je kunt zoveel aangiftes doen als je wilt, maar een rechtszaak zal toch van jezelf moeten komen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Leon74 schreef:
09 feb 2024 17:48
Dank je, inderdaad zo duidelijk als wat maar die geschillencommissie is helaas niet van de overheid. Als ik op Google en op ervaringen.nl de reviews van die geschillencommissie zie en wat mensen daar al overkomen is, dan heb ik er bitter weinig vertrouwen in.
Zijn dat gekleurde berichten van verbitterde verliezers?
Er worden toch gewoon uitspraken gepubliceerd? Dat zou mijn referentiekader vormen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

dubbel
Laatst gewijzigd door 16again op 09 feb 2024 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

ZeerPrivé schreef:
09 feb 2024 17:53
Heb je wel een soortgelijk vast contract afgesloten? Dus bij Eneco 3 jaar en bij je nieuwe energieleverancier ook 3 jaar? Als je nu voor 1 jaar hebt afgesloten, voldoe je niet aan de voorwaarde om geen opzegboete te krijgen.

Heb je op of na 1 juni 2023 een vast energiecontract afgesloten en besluit je eerder dan de einddatum van je contract over te stappen? Dan betaal je een opzegboete als de tarieven van een soortgelijk contract zijn gedaald. Hoe hoog je opzegboete is, hangt af van:

De tarieven van je huidige vaste energiecontract, je contracttarief.
De tarieven van een soortgelijk vast contract op je dag dat je opzegt, je opzegdatum. We noemen dit het referentietarief.
En het verschil tussen het geschatte verbruik van de volledige looptijd van je vaste contract, en je werkelijke verbruik. Dit is het resterende verbruik dat je niet meer afneemt. We berekenen het resterende verbruik tot de beëindigingsdatum van je contract, de laatste dag dat we je energie leveren

https://www.eneco.nl/klantenservice/opzegboete/
Sorry, maar dan heb je het niet helemaal begrepen.
Het nieuwe contract heeft er helemaal niets mee te maken.
Er wordt vergeleken met hetzelfde of een soortgelijk contract dat je al had bij de leverancier. Dus ook bij Eneco, drie jaar, zelfde contract wat ik ook had.
Daarvan was op de dag van opzegging het tarief hoger. En dat had moeten leiden tot 0 euro boete.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

witte angora schreef:
09 feb 2024 20:00
Leon74 schreef:
09 feb 2024 17:51
witte angora schreef:
09 feb 2024 09:13
Kortom, aangifte van verduistering is wel mogelijk, maar zal geen enkel rechtsgevolg hebben omdat er geen sprake is van verduistering.
Nou, ik denk dat er vooral geen vervolg aan gegeven wordt omdat de politie vooral met verkeersboetes bezig is en zware criminaliteit die ze ook niet weten te beteugelen.

Waarom er volgens jou geen sprake zou zijn van verduistering, wil ik weleens graag horen. Wel juridisch steekhoudende argumenten graag.
Verduisteren gaat om goederen die je al in beheer hebt maar niet terug geeft. Een energiecontract heeft niets met een goed te maken, en Eneco heeft ook geen goed in beheer dat jou toekomt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf)
Sorry, maar dat klopt niet. Juridisch valt ook geld onder "goederen".
En elk energiebedrijf heeft geld van zijn klanten in beheer: de voorschotten.
Indien ze dan opzettelijk boetes of andere bedragen in rekening brengen die niet kloppen, dan is er juridisch sprake van verduistering.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

16again schreef:
09 feb 2024 20:41
Leon74 schreef:
09 feb 2024 17:48
Dank je, inderdaad zo duidelijk als wat maar die geschillencommissie is helaas niet van de overheid. Als ik op Google en op ervaringen.nl de reviews van die geschillencommissie zie en wat mensen daar al overkomen is, dan heb ik er bitter weinig vertrouwen in.
Zijn dat gekleurde berichten van verbitterde verliezers?
Er worden toch gewoon uitspraken gepubliceerd? Dat zou mijn referentiekader vormen.
Oh, ik twijfel niet dat de berichten zeker gekleurd zullen zijn, maar een flink aantal leek mij vrij oprecht.
En wat betreft de uitspraken die je kan zien... daar staat uiteraard alleen maar in wat de geschillencommissie er zelf in zet.

GerritaV
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door GerritaV »

Leon74 schreef:
09 feb 2024 03:31
Omdat indien het referentieproduct op de dag dat je opzegt een hoger tarief dan je eigen contract heeft, je geen boete kan krijgen. Dat zijn de regels van de Autoriteit Consument en Markt en daar zijn ze aan gehouden.
Welnu, in mijn geval was de prijs van het referentieproduct hoger en hun eigen chatbot zei dat ook.
Bij de meeste leveranciers kan je maanden van te voren een contract opzeggen. Vervolgens kan je een paar weken van te voren opbellen om het nog een maand of twee uit te stellen. Welke datum is dan het redelijkste om aan te houden voor een opzegboete? De datum waarop je als eerste opzegt, de datum waarop je het uitstelt, of de datum waarop je contract ook daadwerkelijk stopt?
De datum waarop het contract daadwerkelijk stopt, natuurlijk. Op de datum dat je contract stopt, word je boete bepaald.
Daarom is de chatbot ook geen bindend advies, want die kan de situatie niet voorspellen op het moment dat het contract stopt.

Wat betreft de geschillencommissie, het volgende
Houd er rekening mee dat vooral mensen die niet blij zijn met de geschillencommissie een review achter laten. Je ziet hetzelfde bij hotels en restaurants. Mensen krijgen te horen dat ze ongelijk hebben, zijn niet blij, en schrijven een slechte review. Mensen die gelijk krijgen vinden dat niet meer dan normaal en schrijven geen review.

De meeste bedrijven doen er veel aan om te voorkomen dat je naar de geschillencommissie stapt. Soms is zelfs het dreigen met de geschillencommissie genoeg om een voorstel voor een compromis te krijgen. In bijna alle zaken die daadwerkelijk bij de geschillencommissie voor komen, is het bedrijf van mening dat ze gelijk hebben. Zeker bij grotere bedrijven kijken er vaak meerdere experts naar een zaak. Als die van mening zijn dat het bedrijf het voor kan laten komen, ondanks de kosten die daaraan verbonden zijn, is het hopelijk geen verrassing dat zo'n bedrijf vaak ook echt gelijk heeft.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

GerritaV schreef:
26 feb 2024 20:11

Bij de meeste leveranciers kan je maanden van te voren een contract opzeggen. Vervolgens kan je een paar weken van te voren opbellen om het nog een maand of twee uit te stellen. Welke datum is dan het redelijkste om aan te houden voor een opzegboete? De datum waarop je als eerste opzegt, de datum waarop je het uitstelt, of de datum waarop je contract ook daadwerkelijk stopt?
De datum waarop het contract daadwerkelijk stopt, natuurlijk. Op de datum dat je contract stopt, word je boete bepaald.
Daarom is de chatbot ook geen bindend advies, want die kan de situatie niet voorspellen op het moment dat het contract stopt.
Je hebt het niet helemaal begrepen.
Het gaat niet om wat redelijk is. Het gaat om wat wettelijk is.
De datum van opzegging geldt.
Het enige waardoor de opzegboete nog kan variëren, is het resterende verbruik.
Maar als er sowieso geen opzegboete kan zijn wanneer het referentieproduct op de dag dat je opzegt een hoger tarief dan je eigen contract heeft, dan speelt dat verder geen rol.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Uit de voorwaarden van Eneco:
Voor contracten afgesloten vanaf 1 juni 2023
4.3. Beëindigt u uw contract met een vaste looptijd en een vaste prijs
vóór de einddatum, die we met u zijn overeengekomen? Dan mogen
we een opzegboete in rekening brengen. We hebben namelijk al
energie voor u ingekocht, die u niet meer afneemt. De hoogte van
deze opzegboete berekenen we zoals is bepaald in de ‘Beleidsregel
Redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders 2023’ van de Auto
riteit Consument en Markt (ACM), namelijk:
Opzegboete = (uw contractprijs – de prijs van het referentieproduct)
x de resterende hoeveelheid energie.
Is de met u overeengekomen contractprijs lager of gelijk aan de
prijs van het referentieproduct, dan is de opzegboete altijd € 0.
a. Uw contractprijs is het overeengekomen leveringstarief (exclu
sief overheidsheffingen en btw) uit uw contract per kWh stroom
en/of m³ gas.
b. De prijs van het referentieproduct is het leveringstarief
(exclusief overheidsheffingen en btw) per kWh stroom en/of
m³ gas van een soortgelijk energiecontract dat we aanbieden
op het moment dat u opzegt.
In de algemene voorwaarden van Eneco staat dus dat men het tarief hanteert van het moment van opzeggen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 6 lid 1 aanhef en onder b van de Beleidsregel Redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders 2023
Bij de toepassing van artikel 4 acht de ACM de prijs van het referentieproductaanbod actueel indien de prijs geldt op de opzegmededelingsdatum, indien de prijs van het referentieproductaanbod wordt gehanteerd voor het berekenen van:

i. de voorlopige hoogte van de opzegvergoeding die de vergunninghouder aan de kleinverbruiker onmiddellijk mededeelt bij het ontvangen van de mededeling over de opzegging of het ontvangen van een aankondiging van een leverancierswitch; of

ii. de vast te stellen opzegvergoeding die de kleinverbruiker uiterlijk bij de eindfactuur ontvangt.
Leon74 schreef:
09 feb 2024 17:51
Waarom er volgens jou geen sprake zou zijn van verduistering, wil ik weleens graag horen. Wel juridisch steekhoudende argumenten graag.
Dat is de omgekeerde wereld. Er is geen sprake van verduistering, tenzij er er juridisch steekhoudende argumenten zijn waarom er wel sprake van verduistering is.
Artikel 321 Sr
Hij die opzettelijk een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Geld is een goed (BW5) en Eneco heeft dat onder zich, maar is er sprake van wederrechtelijk toeëigenen? Een civiel geschil maakt over het algemeen dat er geen sprake is van wederrechtelijk handelen.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door jochemd »

Leon74 schreef: Hoe zou jij het noemen als een energiebedrijf 180 euro van je voorschotten op de eindfactuur aftrekt voor een boete die je helemaal niet verschuldigd bent?
Ik had vorige maand over dit bericht heen gelezen. Ik zou een boete van 180 euro erg toevallig vinden: de kans dat er een rond getal uit een boeteberekening komt is immers maar 1%. Is het niet toevallig een terugbetaing van een welkomstcadeau / korting ofzo?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door witte angora »

Zou inderdaad zomaar kunnen dat het daar om gaat, alhoewel ik die 180 euro niet gehad heb. Ik heb mijn 3-jarig contract bij Eneco in dezelfde periode afgesloten, dat ging in op 11 juli.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

alfatrion schreef:
01 mar 2024 13:32
Geld is een goed (BW5) en Eneco heeft dat onder zich, maar is er sprake van wederrechtelijk toeëigenen? Een civiel geschil maakt over het algemeen dat er geen sprake is van wederrechtelijk handelen.
Als je het onder je houdt en niet meer teruggeeft wanneer je het volgens de wet moet teruggeven, dan is dat wederrechtelijk.
Civiele en strafrechtelijke zaken sluiten elkaar niet bij voorbaat uit.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Opzegboete bij Eneco

Ongelezen bericht door Leon74 »

Speedy123 schreef:
01 mar 2024 10:47
Uit de voorwaarden van Eneco:

In de algemene voorwaarden van Eneco staat dus dat men het tarief hanteert van het moment van opzeggen.
Uiteraard. Anders mag zelfs niet. De overheid heeft daar regels over opgesteld. Toch hebben ze bij mij niet de opzegdatum toegepast.
En wie weet, misschien wel bij veel meer mensen niet, afhankelijk van wat voordeliger voor hen is.

Plaats reactie