LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio colportage/oplichting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

Net de kinderen in bed en mijn vrouw stond op het punt een boodschap te gaan doen... Iemand van Oxxio voor de deur. Toch maar even geluisterd. Wat informatie kan geen kwaad want we hebben nooit naar energie leveranciers gekeken. "Nee mevrouw het gaat echt alleen om een informatiepakket en u kunt altijd kiezen wat u wilt". "Ik zit dus nergens aan vast", heeft mijn vrouw wel 3x gevraagd... Gegevens ingevuld mbt het aanvragen van een informatie pakket (dacht mijn vrouw). "Wilt u daar nog even tekenen". "Ik zit dus echt nergens aan vast", heeft mijn vrouw wederom gevraagd...
Na terugkomst van het boodschappen doen even rustig de informatie bekeken....
'Leveringsoveenkomst voor stroom en gas voor 2 jaar'.
Mijn vrouw was woest. Het ergste vind ze nog dat haar vertrouwen in anderen hierdoor beschadigd is. In de kleine lettertjes staat gelukkig dat we 8 dagen hebben om op te zeggen. Hopen dat Oxxio opzeggingen wel netjes afhandeld!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oxxio is een van de hardnekkige overtreders van de Colportagewet én de Gedragscode Energieleveranciers. Maar maak je geen zorgen: wij op dit forum helpen je om van Oxxio af te komen. Directeur Kees Jan Bus van Oxxio zou toch op zijn minst eens kunnen uitleggen op dit forum waarom Oxxio de wet maar blijft overtreden, en dat al jaren lang. In plaats daarvan reageert "deoxxiomedewerker" hier binnenkort op je verhaal om je uit te leggen dat Oxxio het héél vervelend vindt wat je vrouw is overkomen en dat Oxxio het graag voor jullie wil oplossen. Heel erg hypocriet? Ze jou het bijna denken. Zie het als een spel waarbij Oxxio probeert zoveel mogelijk knikkers te verzamelen.

Wat je in elk geval kan doen is een klacht indienen bij Consuwijzer. Hier vind je ook meer informatie over je rechtspositie:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ebedrijven

http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... ebedrijven

http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... van_kracht
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 14 jan 2011 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door snepke »

Bob Schurkjens schreef:Oxxio is een van de hardnekkige overtreders van de Colportagewet én de Gedragscode Energieleveranciers
Breek me de bek niet open,ze zijn ook bij mij aan de deur geweest.
Krijg er nog hartkloppingen van als ik er aan denk.
Criminelen zijn het.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat gajes van Oxxio hebben wij ook in onze buurt gehad. Agressief rapalje. Direct de politie gebeld en weg waren ze.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door snepke »

Bob Schurkjens schreef:Dat gajes van Oxxio hebben wij ook in onze buurt gehad. Agressief rapalje. Direct de politie gebeld en weg waren ze.
Nou nee,geen politie gebeld.
Een bloedneus(per ongeluk) geslagen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door ronald g »

8 dagen de tijd direct per aangetekende post opzeggen. Of topic hoe dom kun je zijn om zelfs als je haast hebt te luisteren naar een studentje die een klant wil scoren, moet wel zeggen dat als je geen interesse hebt ze nog net geen pistool pakken.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door snepke »

ronald g schreef: moet wel zeggen dat als je geen interesse hebt ze nog net geen pistool pakken.
Nee,ze steken hun voet tussen de deur.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nogal een misverstand dat je binnen 8 dagen aangetekend moet opzeggen. Dat is alleen nodig als er een rechtsgeldige overeenkomst is gesloten. Er is hier helemaal geen rechtsgeldige overeenkomst gesloten, ook al is er een handtekening gezet. De overeenkomst is ongeldig (nietig) omdat deze onder valse voorwendselen tot stand is gekomen.


http://www.consumentenautoriteit.nl/ove ... de-werving
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oneerlijke ... praktijken

Verder is de Colpartagewet er juist om de consument te beschermen omdat deze door de verkoper aan de deur wordt overrompeld. Dat is het essentiële verschil tussen reguliere verkoop en colportage. Het relaas van de topicstarter illustreert dit uitstekend.

MAXIEM

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door MAXIEM »

rolfwal

Als je de overeenkomst wil vernietigen, dan moet je dat schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst doen óf per fax. Als je het per gewone brief doet, dan komt die bij deze ******** standaard niet aan.

Wil je een voorbeeld brief, dan hoor ik dat wel.

Sukses, Maxiem.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door AGGB »

Was het maar zo simpel! Ook aangetekende brieven zijn zinloos bij Oxxio, evenals faxen, dat weet een ieder die met dat bedrijf van doen heeft gehad; bovendien is het zoals Bob Schurkjens zegt: de overeenkomst is niet rechtsgeldig, ook al is er een handtekening gezet.
Maakt u zich geen zorgen en geniet van het weekend. Op maandag verschijnt hier Fabienne als Tante Sidonia (van mij een pluim op haar .o.d) of Michael T. als Jerommeke ( van mij een veer in zijn .o.t).
Als een witte tornado slurpen zij de oxxioshit op en doen daar wellicht melding van aan de immer zoete broodjes bakkende heer Bus, die zich hier eenmaal vertoond heeft. Dat was niet zo slim van hem, zeker niet omdat hij B.S. probeerde in te pakken met een uitnodiging voor een bezoek aan zijn bedrijf met ongetwijfeld een hapje en een drankje.
Een mooie titel voor een nieuwe Suske en Wiske zou zijn:
Suske en Wiske en de blatende Bussio.

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

Bedankt voor alle reacties!
Onder de overeenkomst zat een strookje speciaal voor het ontbinden van de overeenkomst. Deze afgeknipt en aangetekend verstuurd. Daarnaast nog een brief geschreven ter ontbinding van de leveringsovereenkomst en ook aangetekend verstuurd. Maandag gaan we bellen en kijken hoe ver we komen. Verder zijn we van plan om onze huidige energie leverancier te vragen niet op eventuele verzoeken van Oxxio in te gaan. Mocht Oxxio (ooit) tot incasso over gaan kan dit (elke keer) door ons teruggedraaid worden. Wel hopende dat we via onze huidige leverancier gas en stroom blijven krijgen.
Hopelijk is één van de aangetekende brieven voldoende! Als we nog meer moeten doen dan horen we dat natuurlijk graag.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door mihoen »

rolf, als ik dit zo hoor heb je dezelfde neanderthaler aan de deur gehad als ik. woon je in het noorden toevallig?
ik ben inmiddels verhuisd en heb een anti-verkoopsticker op de deur.

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

Wij wonen in Wageningen, wijk NoordWest. De overeenkomst bevat een zin die de verkoper vrij pleit van misleidende praktijken. "Wij zullen u nooit vragen te tekenen voor ontvangst van informatie of een vrijblijvende offerte." Met deze zin wordt aangegeven dat het gesprek aan de deur over het ontvangen van meer informatie en een vrijblijvende offerte gaat, maar jou handtekening geeft aan dat er bewust voor een leveringsovereenkomst getekend is. Heel sluw allemaal.
Laatst gewijzigd door rolfwal op 19 jan 2011 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste rolfwal,

Allereerst onze excuses voor deze vervelende situatie. Wij vinden het erg vervelend dat het vertrouwen van uw vrouw is geschaad is.

Als u contact opneemt met onze klantenservice via telefoonnummer 0800-1401 (gratis) of het strookje om te annuleren tijdig opstuurt annuleren wij uw contract uiteraard.
Ik wil u vriendelijk verzoeken uw postcode en huisnummer door te geven via
[email protected]. Wij kunnen dan nagaan welke verkoper er bij u aan de deur is geweest en hem aanspreken op zijn gedrag.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door snepke »

deoxxiomedewerker schreef:Beste rolfwal,

Allereerst onze excuses voor deze vervelende situatie. Wij vinden het erg vervelend dat het vertrouwen van uw vrouw is geschaad is.

Als u contact opneemt met onze klantenservice via telefoonnummer 0800-1401 (gratis) of het strookje om te annuleren tijdig opstuurt annuleren wij uw contract uiteraard.
Ik wil u vriendelijk verzoeken uw postcode en huisnummer door te geven via
[email protected]. Wij kunnen dan nagaan welke verkoper er bij u aan de deur is geweest en hem aanspreken op zijn gedrag.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker
Aanspreken op zijn gedrag,laat me niet lachen.
Ze werken zo in opdracht van jullie.
Er is hier een topic "colportage/de andere kant van uw deur"
Een ex-oxxoi colporteur aan het woord.

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

Ik heb ondertussen een mailtje van Fabiënne ontvangen. Ik noem dit een schriftelijke bevestiging van opzegging. Staan we juridisch in ons recht. Quote:

Geachte heer Van der Wal,

Zoals ik aangaf op het forum van TrosRadar vinden wij het erg vervelend dat het vertrouwen van uw vrouw is geschaad. Ik zag later uw posting op het forum en heb uw klacht over de verkoper doorgestuurd naar het betreffende bureau waar hij werkt. Zodra uw contract is ingelezen (doordat het weekend er tussen zit is dit nog niet gedaan) zal ik het annuleren. Oxxio zal u derhalve geen energie gaan leveren.

Hopende u middels deze e-mail voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Met vriendelijke groet,
Fabiënne (en verdere aftiteling)
Laatst gewijzigd door rolfwal op 17 jan 2011 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

snepke schreef: Er is hier een topic "colportage/de andere kant van uw deur"
Een ex-oxxoi colporteur aan het woord.
Ondanks het daadkrachtige optreden van Fabiënne kan ik de bijdrage van 'snepke' zeer waarderen. Helaas was er geen link naar de topic zodat ik moest zoeken. In deze topic staat ook een link naar een uitzending van 'Kassa' waarbij de werkwijze van Oxxio belicht wordt. Heel herkenbaar hoe onder het mom van een informatie pakket contracten getekend worden.

Topic: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur
Link: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... o#p1012830

Een uitzending van 'Kassa' waarbij de werkwijze van Oxxio belicht wordt
Link: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/
Laatst gewijzigd door rolfwal op 17 jan 2011 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door rolfwal »

Ik had vanmorgen nog contact gehad met onze huidige energie leverancier. Ze heeft een aantekening in hun systeem gemaakt dat er contact met ons opgenomen wordt als een andere energie maatschappij een verzoek tot overname indient.

Ik kon uit haar mond geen slecht woord over Oxxio ontlokken. Ze legde het heel breed. Ook bij hun kwam het voor dat colporteurs onjuist handelen waarna ze (volgens haar) zo snel mogelijk hun biezen konden pakken. Misschien dat uw buurman een slechte ervaring met ons heeft terwijl u heel tevreden bent. Twee aangetekende opzeggingen, telefonische opzegging en een opzeg email leek haar meer dan voldoende. Ook bij hun kon een schriftelijke bevestiging van opzegging één tot twee weken op zich laten wachten. Ik begon me bijna af te vragen of ze aandelen bij Oxxio hebben.

Onze bevestiging van ontbinding per email is al binnen nog voor we in het systeem bij Oxxio staan, zie boven. Fabiënne mailde zelfs nog:

Geachte heer Van der Wal,

Graag gedaan. Het is overigens mogelijk dat u een welkomst e-mail krijgt. Dit versturen ze zodra het contract wordt ingelezen. U hoeft zich in dat geval geen zorgen te maken, in dat geval was de e-mail eerder dan mijn annulering.

Met vriendelijke groet,

Fabiënne (en verdere aftiteling)

Geen idee of het zonder dit forum en het klokkengelui ook zo netjes gegaan was maar ik ben vooralsnog tevreden met het resultaat. Voor de zekerheid deze week nog een keer bellen om te vragen hoe we in het systeem geregistreerd staan.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door snepke »

rolfwal schreef: Voor de zekerheid deze week nog een keer bellen om te vragen hoe we in het systeem geregistreerd staan.
Zou ik zeker doen,is geen overbodige luxe.
Ik ben voorgoed genezen van Oxxio, heb het nooit gehad en het komt er nooit in ook.

Laat even weten hoe het is afgelopen.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Oxxio colportage/oplichting

Ongelezen bericht door mihoen »

snepke schreef: Ik ben voorgoed genezen van Oxxio, heb het nooit gehad en het komt er nooit in ook.
sluit ik me bij aan. ik heb vorig jaar in 2 maanden 2 keer dezelfde ellendeling aan d e deur gehad. en al ben ik passifistisch, ten behoeve van deze ... was ik bereid om van mijn principes voor 1 keertje af te stappen. heel veel gebeld met o.... en randstad callflex (deze recruteert/de de colporteurs) tot ze helemaal gek van me werden en uiteindelijk heb ik van een van de leidinggevenden een excuus gehad.

oja, nog 1 ding. o.... ff opzoeken in het telefoonboek, dan krijg je een gewoon netnummer en hoef je niet naar 0900 of iets dergelijks te bellen...

Gesloten