LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Makaveli1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2011 04:57

OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Makaveli1976 »

Hallo,

Op het moment heb ik een probleem met OXXIO.

Van 12 Mei t/m 3 Juli zijn mijn vriendin en ik (ongewild) klant geweest van OXXIO.
Voor 12 Mei, en na 3 Juli waren\zijn we weer bij Energie-direct aangesloten.

Via een telefoontje heeft OXXIO contact gehad met mijn vriendin over dat ze heel goedkoop energie konden aanbieden. Na dat gesprek hebben we dus dat contract binnen gekregen en al snel was duidelijk dat OXXIO hogere prijzen hanteerde dan onze huidige energie leverancier (Energie-direct). Dus dat contract is tijdig opgezegd. (Ik was mij al bewust dat de post van OXXIO een contract zou zijn en hier tijdig op gereageerd moest worden, ben kijker van trosradar ;) )

Daarna was het stil en plotseling kregen wij een rekening binnen van OXXIO. Daar keken mijn vriendin en ik erg van op en hebben telefonisch contact gezocht met OXXIO. Deze situatie heeft even geduurd en vanaf 3 Juli zijn we weer klant bij Energie-Direct.

Dus wij dachten dat we nu alles geregeld hadden en we klaar waren.

Maar helaas merkte ik op dat OXXIO van mijn rekening een erg hoog bedrag afhaalde. Via mail heb ik toen contact opgenomen met OXXIO en gezegd dat ik geen rekening van ze ontvangen heb en zodoende niet weet waar het bedrag op gebasseerd was. Het bedrag heb ik toen via de bank terug laten boeken naar mijn rekening.

Op mijn mail kreeg ik vervolgens antwoord, en heeft OXXIO mij een specificatie gestuurd.

De genoteerde meterstanden, die op de specificatie stonden, kloppen aantoonbaar niet.

Volgens OXXIO hebben we in de tijd van 12 Mei t/m 3 juli het volgende verbruik gehad.

Meterstanden
OXXIO: 12-5-2011 t/m 3-7-2011
Elektra (Begin:88719 Eind:90004)
Verbruik:1285KWh
GAS : (Begin: 31958 Eind: 32456)
Verbruik: 497M3

Voor deze tijdsduur en seizoen is dat een erg hoge stand.
Na contact met Energie-direct heb ik de eindmeterstanden opgevraagd van 12-5-2011
Energie-Direct:
Eind stand Elektra: 89288
Eind stand GAS: 32331

En daar kom ik al snel op een groot verschil:

OXXIO had ons eigenlijk in rekening mogen brengen:
Elektra: 89288-90004 = 716 KWh
GAS: 32331 – 32456 = 125 M3

Ze brengen ons daarentegen in rekening:
Elektra: 88719 – 90004 = 1285 KWh
GAS: 31958 – 32456 = 497 M3

Deze gegevens heb ik doorgegeven aan OXXIO.
Na latere email contact blijkt dat de beginstanden geschatte standen waren van de Netwerkbeheerder die OXXIO blijkbaar hanteerd.

(Aangezien wij geen klant wilden worden van OXXIO hebben wij ook nooit de begin standen doorgegeven want we zouden gewoon bij Energie-Direct blijven.
Dus vermoed ik dat ze de netwerkbeheerder gevraagd hebben om geschatte/gedateerde meterstanden.)

Mijn vraag aan de lezers/kenners.

Hoe sterk sta ik om de betaling te weigeren?
want de rekening klopt aantoonbaar niet, en als ik het zou betalen dan betaal ik over een verbruik wat ik al eerder betaald heb...

OXXIO zegt dat ik het moet betalen, ik heb geen keus.
Het voorstel van mij om de betaling te bevriezen totdat er een meterstand correctie is uitgevoerd door de netwerkbeheerder is afgewezen. Ik moest gewoon betalen.

HELP !!

Patrick en Bianca
Laatst gewijzigd door Makaveli1976 op 12 okt 2011 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Shine »

Wat ik niet begrijp:

U hebt het contract binnengekregen en geeft aan bijtijds (naar ik dus aanneem binnen de gestelde termijn van 7 werkdagen!?) Oxxio te kennen gegeven het contract niet te willen. Als dit het geval is, dan had Oxxio u om te beginnen al helemaal niet mogen switchen en is de switch onrechtmatig.
Dit stuk in uw verhaal begrijp ik daarom ook niet. Waarom is die switch dan toch door Oxxio doorgezet? Ze hadden namelijk (mits aantoonbaar bijtijds opgezegd) de switch van leverancer ongedaan, ongeldig moeten maken. Dit stuk zou ik ook al uitgezocht willen hebben.

Goed, nu naar de huidige situatie:
Volgens de algemene voorwaarden bent u verplicht om de rekening te betalen. En dispuut ontslaat u niet van de verplichtiing de rekening te betalen. Echter in dit geval, omdat er een klacht loopt, zou het netjes van Oxxio zijn om de betaling op te schorten. Tot het moment dat ze u een oplossing hebben geboden. De gedachtegang van Oxxio zal nu zijn: wij hebben een oplossing geboden (namelijk u moet betalen punt) en daarmee is voor hun de kous af.
U ontkomt er niet aan dat: Oxxio heeft u voor die periode geleverd en dat stukje levering zult u moeten betalen. De geschatte meterstanden door Oxxio zijn echter opmerkelijk te noemen. Ze overlappen de vermeende eindmeterstanden van ED.

Zowel Oxxio als ED zitten vast aan de netwerkbeheerder die in uw gebied actief is. Daar is totaal geen vrije keuze in. Vreemd is het dus dat de meterstanden die ED heeft afwijken van de switch beginmeterstanden die Oxxio hanteert. Beiden putten namelijk uit dezelfde bron. Ik ben nu erg benieuwd naar de eindafrekening die u van ED hebt gekregen ten gevolge van de switch die in mei heeft plaatsgevonden. Welke meterstanden staan in die ED eindfactuur vermeld? Kijk uw administratie er eens even goed op na! Of vraag desnoods een kopie van de eindfactuur die ED destijds naar u heeft verstuurd.
Indien die ED switch eindmeterstanden daadwerkelijk blijken af te wijken met de door Oxxio gebruikte switch beginmeterstanden dan dient Oxxio de correctie door te voeren. Zoals het nu gepresenteerd wordt betaald u namelijk dubbel voor een bepaald verbruik.
Meterstanden dienen namelijk op elkaar aan te sluiten. Zoals u dat nu presenteert is dat niet het geval.
Eventueel kunt u ook met uw netbeheerder contact opnemen om achter de meterstanden te komen van zowel 12 mei als 3 juli.

Bij switch is het de regel dat de nieuwe leverancier een correctie op de meterstanden moet doen.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Makaveli1976,

Wij willen u vriendelijk verzoeken uw postcode en huisnummer door te geven via [email protected]. Wij kunnen deze zaak dan verder voor u uitzoeken. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik vind het vaak jammer dat ik van veel regels en wetten slecht op de hoogte ben.
Toch vraag ik mij af:
Dat je verplicht bent een stuk rekening aan oxxio te betalen lijkt voor de hand te liggen.
De bewijslast voor hoeveel je zou moeten betalen zou naar mijn mening bij oxxio moeten liggen.
Ze kunnen lijkt mij niet zo maar een bedrag claimen zonder dit te kunnen onderbouwen.
Feitelijk zou dit moeten betekenen dat er nooit van leverancier veranderd zou kunnen worden als er tussen de leveranciers en consument niet eerst overeenstemming is over de meterstanden.
Mogelijk zou het mogelijk zijn dit probleem op het bordje van een klachten instituut, dan wel op het bordje van de rechter (mocht het zo ver komen) te leggen?
Het zou een enorme vooruitgang in de ellende van de telefonische colportage zijn als de rechter zou zeggen dat er alleen van leverancier veranderd kan worden als bij het contract de door de leveranciers overeengekomen standen zitten.

De beste oplossing zou natuurlijk zijn dat telefonische afspraken ongeldig zijn en een contract pas geldig is als het getekend terug is gestuurd.
Dat schijnt de regering echter niet te willen.

Makaveli1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2011 04:57

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Makaveli1976 »

deoxxiomedewerker schreef:Beste Makaveli1976,

Wij willen u vriendelijk verzoeken uw postcode en huisnummer door te geven via [email protected]. Wij kunnen deze zaak dan verder voor u uitzoeken. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker
U heeft zojuist een mailtje ontvangen.

Mvgr,
Makaveli

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Jolijn »

Shine schreef: Goed, nu naar de huidige situatie:
Volgens de algemene voorwaarden bent u verplicht om de rekening te betalen. En dispuut ontslaat u niet van de verplichtiing de rekening te betalen. Echter in dit geval, omdat er een klacht loopt, zou het netjes van Oxxio zijn om de betaling op te schorten.
Lekker dan !? :shock: Wie is schuld aan dit dispuut?
Oxxio, degene die zich het leveren van energie aan TS toegeëigend heeft. En dan ook fijn even (teveel) incasseren?

Al7
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2010 13:30

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Al7 »

Ik heb dat geintje ook een keer met Oxxio aan de hand gehad. Hoewel Oxxio aangeeft dat je moet betalen hoef je dat niet te doen. Je kunt namelijk aantonen dat de afrekening niet klopt, omdat de meterstanden niet juist zijn. Maak desnoods een foto van de meter met een krant van vandaag erbij ter onderbouwing en mail dat naar ze toe.

Makaveli1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2011 04:57

Re: OXXIO hanteerd onjuiste meterstanden

Ongelezen bericht door Makaveli1976 »

Helaas was mijn betoog gebasseerd op een communicatie fout tussen energie-direct en mij.

Tijdens een telefoongesprek met enerigie-direct heb ik gevraagd naar de eindmeterstand. De stand die zij toen doorgaven kwam uit een mailtje die mijn vriendin naar energie-direct gestuurd had.
Terwijl ik ervan uitging dat het de officiele eindmeterstand betrof die ook gefactureerd was.

Helaas was dat dus niet het geval en ben ik daar pas afgelopen zaterdag achtergekomen.

Dus OXXIO treft geen blaam hierin, het enige probleem is nu dat energie-direct niet de stand heeft gebruikt die mijn vriendin doorgegeven had als eindmeterstand.

Mijn excuses dus hierbij aan OXXIO.

Gesloten