Rekenmethode ANWB Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dvroon
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2009 10:20

Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door dvroon »

Sinds maart vorig jaar heb ik een dynamisch energie contract bij ANWB energie.
Volgens alle informatie die heb kan hierbij de energieprijs per uur veranderen.
Bij een prijs die negatief is word je daar door de ANWB zelf over geïnformeerd, Daar heb ik dan ook zoveel mogelijk mijn verbruik op afgestemd.
Nu heb Ik van de week mijn jaarnota energie ontvangen
Nu zie ik in de afrekening dat er met een "gemiddelde beursprijs" word gerekend. Dit snap ik niet.
Hoe komt dit tot stand?
Ik zie bij de dagelijkse grafiek met uurprijzen wel altijd een gemiddelde staan maar als ik mijn verbruik afstem op de momenten dat de prijs laag of zelfs negatief is zit ik altijd onder een gemiddelde van die dag, week of maand lijkt me.
Bij mijn afrekening zit alleen een overzicht van de laatste maanden met een kolom van het energieverbruik en een bijbehorende prijs per kWh.
Ik verwachte eigenlijk een overzicht per uur en niet van een gemiddelde.
Weet iemand hoe dit zit?
Van de ANWB heb ik tot op heden nog geen reactie ontvangen, :evil:
anwb energie002.pdf
(187.26 KiB) Nog niet gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Dirk

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 16again »

"Het gemiddelde is tot stand gekomen door de momenten van gebruik"
Jaarspecificatie per uur zou 8760 regels bevatten!

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mensen worden volgens mij helemaal kierewiet van die energieprijzen.

Thijs124
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Elk uur de meterstanden opnemen.
Hoeveel cijfers achter de komma afronden?
Hoe groot worden de afrondingsfouten?
Zoiets is zelf toch niet meer te controleren.
Iets voor een werkeloze of gepensioneerde als tijdverdrijf.
Elke dag 24 + 24 getallen optellen.
Dag, week en maand totalen.
Spelletjes om dementie uit te stellen.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
21 apr 2024 23:06
Elk uur de meterstanden opnemen.
...
Zoiets is zelf toch niet meer te controleren.
Daar is automatisering voor uitgevonden. Met apparaatje op de P1 port van slimme meter kun je probleemloos elk uur waardes uitlezen.
Dan nog de uurtarieven inlezen, je mag verwachten dat die bij een dynamisch contract zijn op te halen

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
21 apr 2024 21:37
"Het gemiddelde is tot stand gekomen door de momenten van gebruik"
Jaarspecificatie per uur zou 8760 regels bevatten!
En toch moet de factuur te herleiden zijn naar de overeenkomen tarieven en het verbruik.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 16again »

Er zijn juist geen tarieven overeengekomen.
Al ben ik wel met je eens dat volledige specificatie van rekening te downloaden moet zijn.
Log eens in op anwb energie site, en neus eens rond.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
21 apr 2024 23:06
Elk uur de meterstanden opnemen.
Hoeveel cijfers achter de komma afronden?
Hoe groot worden de afrondingsfouten?
Zoiets is zelf toch niet meer te controleren.
Iets voor een werkeloze of gepensioneerde als tijdverdrijf.
Elke dag 24 + 24 getallen optellen.
Dag, week en maand totalen.
Spelletjes om dementie uit te stellen.
Tot het lezen van dit bericht had ik spijt dat ik niet voor dynamisch ben gegaan... En nu? :mrgreen:

Maar serieus: er moet inderdaad een mogelijkheid zijn om dit te automatiseren. Veel energieboeren hebben al een tool waarin je je energieverbruik per jaar/maand/week/dag/uur kan bekijken. En er zijn er meer: ik gebruik zelf SlimmemeterPortal, al kan dat natuurlijk niet nauwkeurig zijn met de bedragen. Ik zou toch eens kijken hoe de ANWB aan de berekening komt.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
21 apr 2024 22:20
Mensen worden volgens mij helemaal kierewiet van die energieprijzen.
Beter kierewiet dan dement, zou ik haast zeggen... :lol: :lol: :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door witte angora »

dvroon schreef:
21 apr 2024 21:32
Nu zie ik in de afrekening dat er met een "gemiddelde beursprijs" word gerekend. Dit snap ik niet.
Hoe komt dit tot stand?
Ik heb even naar die nota gekeken. Het is niet meer dan dat: de prijs op de beurs. Alle overheidsheffingen en wat er nog meer bij komt, zit er niet bij in. Dat komt er dus nog bovenop.

Het is nu alleen de vraag of je daadwerkelijk de prijs per uur betaalt, of dat het verbruik over de hele dag is genomen en dat je daar die gemiddelde prijs over betaald. In het geval van het laatste heeft dat natuurlijk niet zoveel met dynamisch te maken als gesuggereerd is. Juist door het dynamische kun je ervoor kiezen stroomslurpers in te zetten op een moment dat de prijs erg laag of negatief is. Maar als je over de hele dag exact hetzelfde per uur betaalt schiet je er natuurlijk niks mee op.

150747
Berichten: 236
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 150747 »

En dan is het ook nog zo dat tijdens het leveren door de zonnepanelen deze energie ook nog eens per uur worden verrekend, m.a.w. de energie welke per uur niks of negatief is krijg jij ook niks terug voor je geleverde energie.
Wel mag je over de negatieve energie alle belastingen en netwerkkosten betalen.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

150747 schreef:
22 apr 2024 09:37
En dan is het ook nog zo dat tijdens het leveren door de zonnepanelen deze energie ook nog eens per uur worden verrekend, m.a.w. de energie welke per uur niks of negatief is krijg jij ook niks terug voor je geleverde energie.
Wel mag je over de negatieve energie alle belastingen en netwerkkosten betalen.
Wat zeg je hier nu eigenlijk?

Dat je zonnepanelen tijdens negatieve of 0- prijsuren niets opleveren klopt, maar de energiebelasting ( het grootste gedeelte van de prijs ) krijg je wel gewoon terug. Daarnaast gelden de negatieve uren ook in de winter als de windenergie vooral veel oplevert en kun je dus ook op die momenten hiervan profiteren op het moment dat je eigen panelen weinig tot niets opleveren.
Wel mag je over de negatieve energie alle belastingen en netwerkkosten betalen.
Dus naast dat je de energiecomponent gratis wilt ( of zelfs geld toe ) wil je ook dat de belastingen en netwerkkosten je worden cadeau gedaan? Hoezo dat?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
22 apr 2024 07:39
Er zijn juist geen tarieven overeengekomen.
Bij dynamische en vaste contracten wordt overeengekomen dat de tarieven flexibel zijn. Die flexibele tarieven moeten terugkomen op de factuur. Het opnemen van gemiddelde tarieven is misleidend.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/fenor ... e-facturen

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik zit bij zonneplan, ook dynamisch. opP1 poort idd metertje die ik zelf ook kan uitlezen, komt per uur terug in de app.
En zijn doen niet aan een jaarafrekening volgens mij (wellicht een jaaroverzicht? maar dat heb ik ook al in de app...), er wordt per maand verrekend. Je maandnota bestaat uit enerzijds een schatting voor de komende maand, als een naverrekening op de afgelopen maand anderzijds . Je bent dus altijd bij zeg maar, geen risico op forse nabetaling. Alleen in de wintermaanden hogere maandbetalingen door meer verbruik en minder (terug-) levering zonnepanelen.
Maar mijn eerste voorlopige inschatting (ben pas per augustus klant van Zonneplan) is wel dat ik fors goedkoper uit ben dan voorheen met vast contract Vattenvall, mede doordat de teruglevering beter betaald wordt, en doordat met de realtime app je gewoon bewuster met verbruik om gaat. (ook met gasgebruik, wat zowiezo per kuub veel goedkoper is dan de vaste tarieven van de diverse leveranciers).

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
22 apr 2024 09:50
Bij dynamische en vaste contracten wordt overeengekomen dat de tarieven flexibel zijn. Die flexibele tarieven moeten terugkomen op de factuur. Het opnemen van gemiddelde tarieven is misleidend.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/fenor ... e-facturen
Waren er in 2017 al dynamische contracten?
Tarieven die tussentijds zijn aangepast moeten afzonderlijk zichtbaar zijn op de factuur en niet als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. Anders kan de klant niet eenvoudig herleiden of hij de tarieven heeft gekregen die zijn afgesproken in het contract en die tussentijds zijn gecommuniceerd bij een prijswijziging.
Als je elk uur een ander tarief krijgt, dan bestaat je factuur uit 365x24= 8.760 regels voor inkoop van stroom. Dan krijg je nog je teruglevering en saldering. Dat lijkt mij ook niet bepaald overzichtelijk. Het lijkt mij sterk dat bij een dynamisch contract elke prijs op de factuur moet komen te staan.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 apr 2024 09:50
16again schreef:
22 apr 2024 07:39
Er zijn juist geen tarieven overeengekomen.
Bij dynamische en vaste contracten wordt overeengekomen dat de tarieven flexibel zijn. Die flexibele tarieven moeten terugkomen op de factuur. Het opnemen van gemiddelde tarieven is misleidend.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/fenor ... e-facturen
Mooie ACM uitspraak, maar die gaat over variabel contract , niet over dynamisch contract.
Uit die pagina:
"De consument heeft recht op een energierekening die hij begrijpt en kan controleren "
Als ik dit topic lees, is mijn conclusie juist dat de gemiddelde consument dit niet kan controleren als het tarief duizenden keren per jaar verandert.
Al vind ik wel dat er extra bijlage behoort te zijn met XLS oid , die wel volledige data bevat

150747
Berichten: 236
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door 150747 »

https://www.anwb.nl/huis/energie/dynami ... nnepanelen

Lees hier alles over terugleververgoeding

Door je verbruik af te stemmen op de goedkoopste uurtarieven, kun je flink besparen. Er echt aan verdienen gaat bijna niet. Ook bij een negatieve stroomprijs betaal je nog steeds energiebelasting, btw en de inkoopkosten van de dynamische aanbieder. Dat is bij elkaar zo’n 18 cent. Als het stroomtarief van je dynamische energiecontract - 7 cent is, betaal je alsnog 11 cent. Je krijgt dus pas echt geld toe als de stroomprijs lager ligt dan de belasting en de inkoopkosten die je betaalt.
Laatst gewijzigd door 150747 op 22 apr 2024 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2758
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door jonis »

criticus2 schreef:
22 apr 2024 10:02
Ik zit bij zonneplan, ook dynamisch.

Maar mijn eerste voorlopige inschatting (ben pas per augustus klant van Zonneplan) is wel dat ik fors goedkoper uit ben dan voorheen met vast contract Vattenvall, mede doordat de teruglevering beter betaald wordt, en doordat met de realtime app je gewoon bewuster met verbruik om gaat. (ook met gasgebruik, wat zowiezo per kuub veel goedkoper is dan de vaste tarieven van de diverse leveranciers).
Als ik daar mijn verbruik invul krijg ik nauwelijks 10,- in de maand goedkoper dan huidige nieuwe vast aanbieding bij Essent.....en dan let ik nergens op behoudens het gewone zuinig zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door criticus2 »

jonis schreef:
22 apr 2024 10:21
criticus2 schreef:
22 apr 2024 10:02
Ik zit bij zonneplan, ook dynamisch.

Maar mijn eerste voorlopige inschatting (ben pas per augustus klant van Zonneplan) is wel dat ik fors goedkoper uit ben dan voorheen met vast contract Vattenvall, mede doordat de teruglevering beter betaald wordt, en doordat met de realtime app je gewoon bewuster met verbruik om gaat. (ook met gasgebruik, wat zowiezo per kuub veel goedkoper is dan de vaste tarieven van de diverse leveranciers).
Als ik daar mijn verbruik invul krijg ik nauwelijks 10,- in de maand goedkoper dan huidige nieuwe vast aanbieding bij Essent.....en dan let ik nergens op behoudens het gewone zuinig zijn.
in jouw geval dan wellicht, betekent niet dat dat voor iedereen geldt.. Als ik kijk naar wat de grote aanbieders voor bv gas rekenen zit ik daar nu een 25-35 ct per kiuub onder . gebruik je bv bijna geen gas maakt dat weinig uit. Gebruik je veel gas gaat het wel aantikken.
stroomprijs van vandaag varieert tussen de 22 en 34 ct, tarief grote aanbieders gem 35ct 24/7. bij teruglevering op piekuren daarvan krijg ik een 24-22 ct , wat al veel beter is dan de 5-10 ct die de meesten doen (vzv mijn info klopt).

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
22 apr 2024 10:15
Als ik dit topic lees, is mijn conclusie juist dat de gemiddelde consument dit niet kan controleren als het tarief duizenden keren per jaar verandert.
Dat is onlogisch en onjuist. De gemiddelde consument beschikt over de rekencapaciteit die hiervoor nodig is. Het verbruik bereken je door het verschil te nemen van de begin en eindmeterstanden van een periode. De prijs bereken je door het verbruik te vermenigvuldigen met het geldende tarief. De totale prijs is gewoon de som van alle regels. Het is veel werk en de meeste zullen daar geen zin in hebben, maar ze kunnen het wel, mits de factuur correct wordt opgesteld. Bij dynamische contracten wordt veelal per maand gefactureerd.

Plaats reactie