Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LeoDN
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2023 15:13

Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door LeoDN »

Even een Korte inleiding
Vrijstaande woning
Zonne panelen.
Gas loos wonen
elektrische auto 64 KW
nu ook een huis accu. 15 KW

De huis accu hebben wij aangekocht omdat terwijl wij thuis aan het werk zijn met enige regelmatig de stroom uitvalt.
Geen werk geen inkomsten.

Tot 11 september werkte alles prima. De zon lade de accu’s van zowel de auto als de huis accu.
Als er geen zon was werd op het goedkoopste moment van de dag met een dynamisch contract de stroom ingekocht.

Vanaf 11 september kan de slimme meter niet meer op afstand uitgelezen worden. Wel met mijn Home Wizard mijn
VRM Postal en mijn SolarEdge

Dit gemeld bij de toenmalige leverancier. Deze verwees mij door naar Liander de net beheerder.
Wij krijgen nu waarschijnlijk een normale prijs door berekent. Factor 3 x

Antwoord Liander
Meter niet uitleesbaar?
Wij als Liander zorgen ervoor dat er een nieuwe, kosteloze meter komt. Helaas kunnen wij geen vergoedingen bieden op het moment dat u meer kosten betaald bij uw netbeheerder. U betaald netbeheerkosten voor de meter maar die zitten in de rekening verwerkt die u krijgt van de energieleverancier. Excuus voor het ongemak


Mijn vraag in dit forum is
Valt hier Juridisch wat tegen te doen??

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Kees007 »

Waarom krijg je nu een andere prijs berekend?
De meter meet dus wel, anders was Liander er de volgende dag al geweest om te vervangen.
Verder is er toch geen probleem? Je hebt een contractprijs en bij de jaarafrekening heb je toch gewoon het verbruik.
Over welke kosten heeft Liander het, zij zijn toch de netbeheerder?
Overigens moet "betaald" daar in het antwoord met een "t", maar dat lijkt voor een klantenservice niet meer nodig te zijn.

Jan Slotemaker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2023 09:35

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Jan Slotemaker »

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Als de stroom in huis uitvalt dan dan werkt Wifi ook niet meer, en leveren de zonnepanelen dus geen stroom. Dus wordt er niet niets teruggeleverd via de slimme meter aan het elektrisch stroomnet!
Het is mogelijk bij stroomuitval toch de omvormer(s) via Wifi te laten werken en dus elektrische zonnestroom in huis te ontvangen. Dat is handig want zo blijven computers enz. in huis werken!

D4de
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:05

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door D4de »

Zonder juridische kennis vanuit mijn kant maar zit de uitdaging nu dan in het feit dat het om een dynamisch contract gaat?
Bij een dynamisch contract is de slimme meter uitlezen volgens mij vereiste.

Daarnaast is in Nederland alles binnen redelijkheid, zeker op juridisch gebied.
Dus wat mag u van de leverancier verwachten dat zij het product in dit geval de slimme meter komen repareren of vervangen?
Persoonlijk zou ik een mail/brief of indien mogelijk een aangetekende brief sturen dat u dit binnen een x termijn opgelost wil hebben.
X is dan dus binnen een bepaalde redelijkheid.


Juridische hulp inschakelen kan natuurlijk ook misschien kan de verzekeraar hier u bij helpen.

bartenh
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:18

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door bartenh »

Let goed op je standen als je die nog uit kunt lezen en bewaar ze goed. Wij hadden ook een slimme meter die zoals achteraf bleek niet meer uit te lezen was. Hij is vervangen zonder dat wij dat wisten en nu zitten we bij de geschillencommissie voor de eindstanden.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Kees007 »

Als je een dynamisch contract en een Homewizard hebt, heb je de meterstanden in detail beschikbaar.
Via de Homewizard kun je exporteren. Mogelijk kun je daar dan iets mee.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als u de meter op het display uitleest worden dan wel de actuele meterstanden zichtbaar want als dat zo is dan heeft het voor de eindafrekening geen verdere consequenties.
Als bij stroom uitval de hoofdschakelaar die voor de meter geplaatst is afschakelt dient u de netbeheerder daarvan in kennis te stellen want die schakelaar zou defect kunnen zijn of niet geschikt voor het aantal zonnepanelen.
Valt er een schakelaar in de groepenkast af dan neemt die groep een teveel aan stroom af en zal er toch echt een monteur de oorzaak op moeten gaan sporen.

Thijs124
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hier wordt volgens mij iets heel anders bedoeld.
TS heeft een dynamisch contract.
Dus de prijs verandert continu door de dag.
Als er niet per minuut of misschien per 10 minuten gemeten kan worden is er geen afrekening mogelijk per tijdseenheid.
Dus de netbeheerder tot spoed manen of snel een andere contractvorm aanvragen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik weet niet bijster veel van dynamische energiecontracten en dat wil ik graag zo houden maar terzijde.
Wat ik wel weet is dat veel energieleveranciers het hebben van een digitale meter als voorwaarde opnemen als er stoom terug geleverd wordt maar of zij dan ook verplicht stellen dat de uitleesfunctie aan moet staan is mij niet duidelijk.
Daarbij geeft een digitale meter met uitlees optie geen realtime meterstanden aan de netbeheerder door en kunnen door de energieleverancier ook niet realtime bijgehouden worden.
Misschien wel met een uitleesapparaat op de P1 poort van de digitale meter die middels een wifi verbinding contact met internet maakt maar als de stoom regelmatig uitvalt, de wifi verbinding wegvalt wordt de verbinding na inschakelen van de stoom weer hersteld op de laatst gemeten stand en vanaf dat moment weer actueel.
Het is voor Ts wel zaak om de oorzaak van de regelmatige stroom uitval te vinden want voor zover ik weet is de slimme meter voorzien van een backup batterij en onthoud ook de laatst gemeten stand.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door Kees007 »

@Ron5300:
"Daarbij geeft een digitale meter met uitlees optie geen realtime meterstanden aan de netbeheerder door"
Zeker wel, de stroomleverancier krijgt de meterstanden in detail van de netbeheerder aangeleverd, zodat hij voor ieder uur kan berekenen hoeveel stroom er verbruikt is en wat dat kost tegen het tarief voor dat uur.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Slimme meter door Liander niet uitleesbaar

Ongelezen bericht door rwolters »

De meterstanden worden ook offline bijgehouden in de meter. Je kunt er immers nooit van uit gaan dat er altijd een netwerkverbinding is. Zodra de verbinding er weer is worden de waardes geüploadet

Plaats reactie