Sluipverbruik inductiekookplaat

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Veronica JZ
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023 15:20

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Veronica JZ »

Len123, mijn totale sluipverbruik is 36 watt en ik heb heel erg veel apparaten stand-by staan en ook o.a. een wekkerradio.
Het stand-by verbruik van mijn Siemens Inductie Kookplaat is echt veel minder dan 1 watt.
Welke inductie kookplaat heb jij?
En hoe heb je gemeten?

Veronica JZ
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023 15:20

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Veronica JZ »

Len123, 4 losse inductie kookplaten?
Gaat dat wel goed op 1 groep?
Maar dat verklaart wel het hoge verbruik.
Ik heb een 2 fase Siemens inductie kookplaat en het sluimerverbruik bij mij is echt veel minder dan 1 watt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
23 okt 2023 23:00
16again schreef:
23 okt 2023 15:41
Alex van Kampen schreef:
23 okt 2023 12:57
En waar in uw quote staat iets van gemiddeld vermogen?
Wat denk je dat sluip verbruik inhoudt? Dat is per definitie continu, geen idee wat er valt te middelen.
Ik vind dat sluipverbruik net is als het antwoorden van jouw vragen nl., het onnodig verbruiken van energie, energie wat verloren gaat zonder functie.
Heb je geen inhoudelijke reactie meer? Volgens mij zegt 16again hier iets heel logisch.
Alex van Kampen schreef:
23 okt 2023 23:00
En het is er niet continu want tijdens het koken geeft het display nuttige informatie weer.
.... :?: :?: :?:

GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door GuusW »

Nogmaals:
Volgens de IEC 62301-standaard van Europa zou een toestel in stand-by , verkocht na 1 jan 2010 maar max. 1 W aan sluipverbruik mogen hebben en max. 2W als er informatie wordt weergegeven.

Deze norm werd per 1 jan 2013 verstrengd naar resp. 0,5 W en 1 W.

Thijs124
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar dit zogenaamde sluipverbruik heeft natuurlijk wel een functie.
Om gemakkelijk bedienbaar te zijn zonder de perilex stekker te verwijderen of de fornuis groep uit moeten schakelen in de meterkast.
Net zoals bijvoorbeeld met het sluipverbruik van mijn TV, mijn aircos, mijn internet modem.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
24 okt 2023 15:45
Maar dit zogenaamde sluipverbruik heeft natuurlijk wel een functie.
Tuurlijk. Maar het gaat hier om onnodig sluipverbruik van een apparaat 50W ipv 1 W.

Thijs124
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als we 50 Watt meten in 24 uur is het toch maar 2 W/h.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

50 W "in 24 uur", wat bedoelt u daarmee? Een apparaat van 50 W dat niet is aangesloten is nog steeds 50 W, maar verbruikt niets. De eenheid W/h heeft volgens mij geen betrekking op een zinvol aspect dat je wil meten (een grootheid).

50 Wh verbruik in 24 uur, dát kan wel. Dat is een opgenomen vermogen van 50/24 Wh/h = 2,1 W.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Thijs124 schreef:
24 okt 2023 15:45
Maar dit zogenaamde sluipverbruik heeft natuurlijk wel een functie.
Om gemakkelijk bedienbaar te zijn zonder de perilex stekker te verwijderen of de fornuis groep uit moeten schakelen in de meterkast.
Net zoals bijvoorbeeld met het sluipverbruik van mijn TV, mijn aircos, mijn internet modem.
Hallo Thijs124,

Kunt u mij de functie en nut uitleggen wanneer ik niet thuis ben?

Thijs124
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dat je niet in de meterkast een schakelaar moet omzetten als je gaat koken bijvoorbeeld. Of de stekker in het aanrechtkastje insteken bijvoorbeeld.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Alex van Kampen schreef:
24 okt 2023 17:04
Thijs124 schreef:
24 okt 2023 15:45
Maar dit zogenaamde sluipverbruik heeft natuurlijk wel een functie.

Om gemakkelijk bedienbaar te zijn zonder de perilex stekker te verwijderen of de fornuis groep uit moeten schakelen in de meterkast.
Net zoals bijvoorbeeld met het sluipverbruik van mijn TV, mijn aircos, mijn internet modem.
Hallo Thijs124,

Kunt u mij de functie en nut uitleggen wanneer ik niet thuis ben?
Thijs124 schreef:
24 okt 2023 17:51
Dat je niet in de meterkast een schakelaar moet omzetten als je gaat koken bijvoorbeeld. Of de stekker in het aanrechtkastje insteken bijvoorbeeld.
Dus de functie van uw nuttige (sluip) energie is hetzelfde als die van een schakelaar?

Vrij nutteloze energieverbruik dus, als het te vervangen is door een schakelaar op bijv. de kookplaat, lijkt mij?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door PGros »

Een schakelaar op zo'n glad oppervlakte is natuurlijk geen gezicht.

En een schakelaar voorkomt alle sluipverbruik. Maakt niet uit waarvan, een schakelaar helpt.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan er ook een onzichtbare drukknop van maken, net als de rest. Maar of het uiteindelijk zoveel geld scheelt? Die knop/schakelaar moet geproduceerd worden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onvoorstelbaar, wat een gemuts over dat sluipverbruik. Stook een vuurtje in de tuin en hang daar de pan boven.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, je weet toch hoe het koperdraad is uitgevonden? Juist, twee Nederlanders die beiden aan een cent zaten te trekken.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
24 okt 2023 22:46
Je kan er ook een onzichtbare drukknop van maken, net als de rest.
Die onzichtbare drukknop (net als de rest) heeft spanning nodig en is er dus nog steeds sluipverbruik.

ZeerPrivé
Berichten: 5459
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
25 okt 2023 06:59
Ach, je weet toch hoe het koperdraad is uitgevonden? Juist, twee Nederlanders die beiden aan een cent zaten te trekken.
En met wie probeerde je dat? :D

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Het koperdraad was al ver voor mijn tijd uitgevonden. Ik weet dat je het je haast niet voor kan stellen, maar het is toch echt zo. :mrgreen:

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Moneyman schreef:
24 okt 2023 11:31

Heb je geen inhoudelijke reactie meer? Volgens mij zegt 16again hier iets heel logisch.
Alex van Kampen schreef:
23 okt 2023 23:00
En het is er niet continu want tijdens het koken geeft het display nuttige informatie weer.
.... :?: :?: :?:
Moneyman,

Ik was o.a. met Thijs124 bezig en had je niet gezien en wist ook niet dat jij de secondant van 16again was geworden.
Ik bepaal zelf wel of en wanneer ik reageer, of zit je gewoon te wachten op mijn reply? :shock: :shock:

En het is er niet continu want tijdens het koken geeft het display nuttige informatie weer. .... :?: :?: :?:

Antwoord: Hoewel het (sluip)verbruik constant aanwezig kan zijn is de nut ervan niet altijd aanwezig.
Ergo..het sluipverbruik van de kookplaat is niet continu.

Voorbeeld:
Sluipverbruik kookplaat is aanwezig terwijl ik niet thuis ben.
Ik ga koken en door het (sluip)verbruik) kan ik de kookplaat bedienen dus is het (sluip) verbruik verandert in (nuttige) verbruik.
Later ga ik slapen en de kookplaat staat weer standby en het beetje verbruik verandert weer in sluipverbruik.
Ergo, het sluipverbruik is niet continu aanwezig.

En wanneer 16again een reply van mij wilt, kan 16again daarna vragen en ik zal daarover nadenken.
Of was het toch moneyman :?: :?:

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
25 okt 2023 20:51
Moneyman schreef:
24 okt 2023 11:31

Heb je geen inhoudelijke reactie meer? Volgens mij zegt 16again hier iets heel logisch.
Alex van Kampen schreef:
23 okt 2023 23:00
En het is er niet continu want tijdens het koken geeft het display nuttige informatie weer.
.... :?: :?: :?:
Moneyman,

Ik was o.a. met Thijs124 bezig en had je niet gezien en wist ook niet dat jij de secondant van 16again was geworden.
Ik bepaal zelf wel of en wanneer ik reageer, of zit je gewoon te wachten op mijn reply? :shock: :shock:
Ah, jij mag wél bepalen hoe je reageert, maar een ander niet…? Lekker hypocriet. Maar goed, als de inhoud te lastig wordt… :roll:

Plaats reactie