Techem warmtemeters

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
SBouwhuis13
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 10:58

Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door SBouwhuis13 »

Goede morgen iedereen,

Wij hebben in ons appartement nu voor 2 jaar Techem warmtemeters, nu hebben wij vorig jaar vanwege de hoge kosten de verwarmingen bijna tot niet aan gehad en 1 in onze woonkamer is zelfs altijd dicht i.v.m kapotte thermostaatknop.

Nu hebben wij vanuit Techem een afrekening gekregen waar staat dat wij voor onze 1-kamerappartement met in totaal 4 radiatoren 6000(waaronder 3000 woonkamer) eenheden hebben verbruikt en een afrekening van bijna €6000,-!

Want ze rekenen 0,90 cent per eenheid. Maar ik vindt nergens wat 1 eenheid is.

toen ik ze belde gaven ze letterlijk aan:”als de meter los zou liggen op de vensterbank en de zon staat erop kan hij al gaan lopen”

Onze buren hebben hetzelfde probleem alleen soms minder kosten i.v.m geen plat dak en wonen tussen meerdere woningen in. Ook bijna het hele jaar door zijn de toevoer buizen zo heet dat je ze niet kan vast pakken. Moment in mei dat ze niet meer heet zijn lopen de meters ook niet meer.

Ik hoor dan ook veel geklaag over dit soort apparaten, maar weinig oplossing. Ik ben bezig met Rechtshulp om dit aan te pakken! Zijn er meer mensen die hier last van hebben! Dan hoor ik het graag en natuurlijk ook voor tips as je ervaring mee hebt!

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door riddert »

Over wat voor oppervlak praten we dan? Energie is prijzig geweest het afgelopen jaar.persoonlijk ken ik best wat mensen met maandtermijnen tussen 400 en 700 euro. Wat dat betreft is uw jaarafrekening niet zo bijzonder.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door Cro »

Wat is hier nu dan de geclaimde oplichting? Ik mis daarvoor iedere onderbouwing in de eerste post. Techem wordt voor zover ik weet vaak ingezet door o.a. VVE's om de blokverwarming af te rekenen, ik vermoed dat dit hier ook het geval is?

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Ik heb vertrouwen in de meter, minder in de deskundigheid van mensen die ze beheren.

Hier wat getallen 1 Joule = 1Ws (Watt seconde) dus 1MJ = 1000000 Ws en 3,6 MJ = 1 kWh.
Ik ga ervan uit dat 1 eenheid van u 1 MJ is.

Dus 6000 MJ = 1666,7 kWh en 1kWh kost u 0,9 × 3,6 = 3,24 Euro

Of 1 eenheid van u 1 MJ is dat moet u gaan achterhalen en of u 3,24 euro per kWh wilt betalen laat ik aan u over maar geef niet de meter de schuld.

SBouwhuis13
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 10:58

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door SBouwhuis13 »

Goedemiddag, gaat om een 1-kamer appartement met een oppervlakte van 65 vierkante meter. De metingen geven aan dat die het verbruikt is in 5 maanden tijd.(vanaf mei staan ze stil) Verwarmingen hebben niet aangestaan en woonkamer radiator is zelf kapot en kan hierdoor niet aan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je ook inzien hoeveel elke meter afzonderlijk heeft gemeten? Dan moet de meter op defecte radiator op nul staan.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar zou ik maar niet op rekenen. Ik heb een aantal jaren gewoond in een appartement met warmtemeters van Techem; eerst verdamping, later elektronisch. Ook op radiatoren die echt nooit aanstonden gaven de meters verbruik aan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
15 mei 2023 14:25
Als u de hoofdradiator in de woonkamer buiten werking laat dan gaan de andere drie de ruimte opwarmen totdat de temperatuur is gehaald en in een ruimte van 65 m2 is daar veel meer tijd voor nodig omdat die radiatoren veel minder warmte capaciteit hebben. De warmtemeters meten zowel de radiator temperatuur als ook de temperatuur in de ruimte zelf om tot een gelijke verdeling te komen. De radiatorthermostaat knop in het woongedeelte was defect en dan vraag ik wel af waarom u die knop niet vervangen heeft want die bediende de woonkamer radiator die over het algemeen de hoofdverwarming betreft zorgt ervoor dat de warmte efficient over de ruimte verdeeld wordt.
Wil je nu zeggen dat die rekening lager was geweest, met wel een werkende 4e radiator?
Je mag toch hopen dat die techem meters naast verschil tussen radiator en kamertemperatuur ook de capaciteit van de radiator meenemen in de berekening.

Met blowers kun je trouwens een belangrijke eigenschap van de radiator in je voordeel aanpassen 8)

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door 16again »

Natuurlijk moeten die 3 meer doen. Maar wordt het totale verbruik daar groter van?
De verdeling verschuift gewoon van 1/4 + 1/4 + 1/4 + 1/4 naar 1/3 + 1/3 + 1/3 +0 , de totaal afgegeven warmte verandert in beginsel niet.

SBouwhuis13
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 10:58

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door SBouwhuis13 »

Bij ons in huis is het standaard 22 graden, in de zomer zelfs 32 graden i.v.m plat dak en alles enkel glas wij krijgen de temperatuur dan ook niet naar beneden i.v.m de enorm warme buizen die in de vloer lopen. Wij hebben die knop van de woonkamer niet laten vervangen omdat wij dit destijds te duur vonden om dit te laten doen en de verwarming stond daardoor standaard dicht. De andere verwarmingen hebben wij ook uit staan dus de verwarmingen warmen niet op(wij hadden namelijk aan de enorme kosten gedacht)

De radiator die defect is werd dus dat jaar 3000 eenheden gemeten. Gekste is dat hij nu op het moment nog op 0 staat en wij hebben niks veranderd. Dus wij zijn heel benieuwd wat dat gaat doen in de zomer als het weer binnen 32 graden wordt want wij snappen er niks meer van wat wij kunnen doen want zelfs alles uit zetten heeft blijkbaar geen nut.

SBouwhuis13
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 10:58

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door SBouwhuis13 »

Ojah en de 5 maanden dat het opliep was Jan,feb,maart,april,mei en dan staan ze stil en meter ze niks meer in de andere maanden.

Vandaar dat wij het heel gek vinden dat de meter in de woonkamer nu wel 0 aangeeft.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Met de thermostaatknop regel je niet de stand van de kraan (open of dicht) maar de temperatuur waarbij die dicht gaat en stand nul is hier de laagste temperatuur waarbij die dicht gaat onder die temperatuur gaat die gewoon weer open.

Wat met uw kapotte kraan aan de hand is, nog geen idee.

Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Re: Techem warmtemeters

Ongelezen bericht door Paulo57 »

@SBouwhuis13. Wij hebben hetzelfde probleem als bij u maar dan met Ista meters.
Neemt u warmte af van blokverwarming of van stadsverwarming? Huurt u van woningcorporaties of heeft u een koopwoning danwel vrije sector huurwoning?
Ik vermoed dat u van een woningcorporatie huurt. Dan blijkt het sinds 2020 lastiger te achterhalen wat uw daadwerkelijke energie verbruik is.
Ondanks dat woningcorporaties niet meer onder de warmtewet vallen moeten de jaarfacturen volgens het zgn Besluit Factuur duidelijk zijn. Duidelijk wil zeggen dat kan worden beoordeeld hoeveel warmte u afneemt vergeleken met iemand die een eigen CV ketel heeft. Dit heet het NMDA (Niet Meer Dan Anders) beginsel.
U kunt via de jaarafrekeningen als het goed is per radiator zien of uitrekenen hoeveel GigaJoule danwel m3 gas die radiator zou hebben verbruikt.
Als dat niet mogelijk is dan kunt u Techem vragen die berekening voor u uit te voeren. Techem is wettelijk verplicht dit te doen dan wel de onderliggende informatie te leveren die leiden tot wat u noemt onverklaarbaar hoge warmtekosten rekeningen.
Ik ken uw woonsituatie niet maar als u 65 m2 heeft en alleen in een appartement woon zijn warmtekosten hoger dan gemiddeld 120 euro per maand eigenlijk al te hoog.
Ik ben zeer geïnteresseerd in uw jaarafrekeningen. Kennelijk is het probleem met onduidelijke en te hoge jaarafrekeningen structureel.
Wanneer u uw vraag aan de Woonbond voorlegt en aangeeft dat u uw casus wil voegen met de casus Schreiber dan kunnen we die samen structureel aan de kaak stellen. Voor onze individuele casus maar wellicht ook landelijk. Woonbond helpt mij op dit moment. Loopt het gesprek met woningbouwcorporatie Ista of Techem vast dan heeft RADAR een interessante casus. Het is intreedt hoe deze bedrijven huurders desinformeren.
Groet Paulo

Plaats reactie