Terugleverkosten Budget Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Benoit Scheringa
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2023 13:02

Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Benoit Scheringa »

Vele met zonnepanelen en energie hebben via Budget Energie hebben vorig jaar het maandelijkse salderen gekregen en uiteindelijk weer (voorlopig) teruggedraaid en nu dit weer.
Mensen met veel zonnepanelen en een warmtepomp zijn hiervan de dupe. (Ik zou per maand alleen al € 55 extra moeten gaan betalen aan deze terugleverkosten !!!)
Het wordt gebracht om eerlijke verdeling van de kosten maar is in werkelijkheid gewoon een verdienmodel.
Ik hoop dat veel mensen overstappen naar een andere leverancier en dat Radar direct hieraan aandacht besteed.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door Benoit Scheringa

Re: Terugleverkosten Budget Energie

door alfatrion » 17 jan 2024 17:42

De terugleverkosten van Vandebron en Budget Energie zijn in strijd met de salderingsregeling ex art. 31c Elektriciteitswet. In de salderingsregeling is vastgelegd dat een energieleverancier het verbruik voor de facturatie en leveringskosten moet berekenen door de levering te verminderen met de teruglevering. Het gerechtshof Amsterdam (ECLI:NL:GHAMS:2021:906) heeft al eens overwogen dat dit als praktisch gevolg heeft dat dat het leveringstarief en terugleveringstarief daarom gelijk moeten zijn en dat iemand die volledig saldeert als gevolg daarvan niet hoeft te betalen voor 'vaste lasten' die in rekening worden gebracht per kWh. De ACM en minister Jetten zien echter geen probleem met deze terugleverkosten, zoals deze door Vandebron en anderen worden gehanteerd. Dat betekent dat zij hier niet tegen zullen optreden. Dat neemt niet weg dat mensen met zonnepanelen die klant zijn van energieleveranciers zoals Vandebron en Budget Energie een sterke zaak hebben.
Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:38
Gelukkig staat er wel tegenover dat je best heel wat uren gratis stroom kan afnemen.
Die actie geldt ook voor mensen zonder zonnepanelen.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Budget energie is niet de eerste die dit doet en ik juich dit toe. Terugleveren heeft alleen nut als er genoeg vraag is. De bedoeling is dat je de thuis opgewekte stroom zelf gebruikt.

Gelukkig staat er wel tegenover dat je best heel wat uren gratis stroom kan afnemen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:38
Budget energie is niet de eerste die dit doet en ik juich dit toe. Terugleveren heeft alleen nut als er genoeg vraag is. De bedoeling is dat je de thuis opgewekte stroom zelf gebruikt.

Gelukkig staat er wel tegenover dat je best heel wat uren gratis stroom kan afnemen.
Best heel wat?
In de weekenden tussen april en september tussen 12 en 17 uur?
Dan kun je beter een dynamisch contract nemen, dan zijn die uren ook al grotendeels gratis.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Benoit Scheringa schreef:
17 jan 2024 16:08
Vele met zonnepanelen en energie hebben via Budget Energie hebben vorig jaar het maandelijkse salderen gekregen en uiteindelijk weer (voorlopig) teruggedraaid en nu dit weer.
Mensen met veel zonnepanelen en een warmtepomp zijn hiervan de dupe. (Ik zou per maand alleen al € 55 extra moeten gaan betalen aan deze terugleverkosten !!!)
Het wordt gebracht om eerlijke verdeling van de kosten maar is in werkelijkheid gewoon een verdienmodel.
Ik hoop dat veel mensen overstappen naar een andere leverancier en dat Radar direct hieraan aandacht besteed.
Zeg het contract op en ga naar een andere leverancier die dit niet heeft of neem een dynamisch of modelcontract.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De terugleverkosten van Vandebron en Budget Energie zijn in strijd met de salderingsregeling ex art. 31c Elektriciteitswet. In de salderingsregeling is vastgelegd dat een energieleverancier het verbruik voor de facturatie en leveringskosten moet berekenen door de levering te verminderen met de teruglevering. Het gerechtshof Amsterdam (ECLI:NL:GHAMS:2021:906) heeft al eens overwogen dat dit als praktisch gevolg heeft dat dat het leveringstarief en terugleveringstarief daarom gelijk moeten zijn en dat iemand die volledig saldeert als gevolg daarvan niet hoeft te betalen voor 'vaste lasten' die in rekening worden gebracht per kWh. De ACM en minister Jetten zien echter geen probleem met deze terugleverkosten, zoals deze door Vandebron en anderen worden gehanteerd. Dat betekent dat zij hier niet tegen zullen optreden. Dat neemt niet weg dat mensen met zonnepanelen die klant zijn van energieleveranciers zoals Vandebron en Budget Energie een sterke zaak hebben.
Nijogeth schreef:
17 jan 2024 16:38
Gelukkig staat er wel tegenover dat je best heel wat uren gratis stroom kan afnemen.
Die actie geldt ook voor mensen zonder zonnepanelen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Teruggeleverde stroom van zonnepanelen belast op zonnige dagen het elektriciteitsnet extra” is het argument dat energieleveranciers gebruiken om deze extra heffing te rechtvaardigen. Het is dé leugen die we moeten geloven.

Allereerst, de energieleveranciers beheren het elektriciteitsnet niet, dat doen de netbeheerders. En die ontvangen miljarden Euro's van de overheid om de capaciteit van het elektriciteitsnet fors te verhogen. Was recent nog in het nieuws.

Het beetje stroom dat particulieren in verhouding tot de gehele productie terugleveren staat niet verhouding tot het enorme elektriciteitsverbruik van de grootverbruikers. Wel gaat het spreekwoord op dat veel kleintjes één grote maken. Maar zó groot is het nou ook weer niet.

Die vele kleintjes liggen echter dichterbij de grootafnemers als de enorme elektriciteitscentrales op afstand. Dáár zit het probleem voor de elektriciteitsproducenten. En sommige energieleveranciers hebben juist daarmee een sterke vriendschappelijke band. Het transportverlies naar die grootverbruikers is vele malen meer als het werkelijke verbruik, een verlies aan stroom dat weer wel geproduceerd en aan die producenten betaald moet worden. Die productie voor het verlies hoeven ze dus ook niet meer te produceren als er veel teruggeleverd wordt.

Zo opvallend is het dus niet dat energieleveranciers zo makkelijk trappen in de leugen van de grote producenten, hun dikke vrienden.

Particulieren die duurzaam produceren worden hiervoor dus nu gestraft. De markt voor de zonnepanelen is al flink aan het inzakken en dat is logisch omdat zelfs duurzaam produceren voor particulieren steeds minder aantrekkelijkwordt gemaakt. Gaat het zo door dan investeert straks geen particulier meer in het opwekken van groene stroom. Hoe dat overeenkomt met de milieudoelstelling van de huidige demissionaire en de toekomstige regeringen ontgaat mij dan weer.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het verhaal van Budget Energie is dat ze een overschot aan elektriciteit moeten verkopen tegen relatief lage prijzen en een tekort aan elektriciteit moeten inkopen tegen relatief hoge kosten. Ik zie geen aanleiding om daaraan te twijfelen. Je kan er natuurlijk wel tegenover zetten dat de zonnepanelen in het algemeen een verlagend effect heeft op de energieprijs, zoals Ivo heeft betoogd.

nicbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2020 12:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door nicbie »

Mogen de energieleveranciers überhaupt tussentijds de spelregels veranderen ?
Zo ja, dan wordt je als consument vogelvrij verklaard en je kunt geen kant meer op...
Juist omdat Budget Energie geen vergoeding vroeg (december 2023) voor teruglevering heb ik mijn variabele contract omgezet in 1 jaar vast en een maandje later krijg je dit.
Waar blijven Jetten en de ACM of buigen die alweer voor de lobby van de grote energieleveranciers ?
We hebben een onbetrouwbare overheid als het om afspraken gaat, maar de energieboeren kunnen er ook wat van !

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door PGros »

Ik las dat de gratis stroom alleen voor nieuwe contracten gaat gelden en dat zou dan ook voor teruglevering kunnen zijn.

Edit zie het op hun site staan.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

nicbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2020 12:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door nicbie »

Dit is wat er staat:
Let op: Dit geldt niet voor bestaande klanten met een vast contract.

Dan ontspring ik toch de dans, maar hoe zit het met klanten die nu nog variabel hebben en naar vast willen ?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag het ze, als ze antwoorden, dan weet je het.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door 16again »

PGros schreef:
18 jan 2024 14:32
Edit zie het op hun site staan.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Daar lees ik:
De kosten zijn verdeeld over schalen: klanten die minder stroom terugleveren, betalen minder terugleverkosten dan klanten die meer terugleveren. Zo zorgen we voor een eerlijke verdeling.
Eerlijk? Iemand die 1999kWh saldeert betaalt de helft van de buurman die 2000 kWh saldeert

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jan 2024 15:23
Eerlijk? Iemand die 1999kWh saldeert betaalt de helft van de buurman die 2000 kWh saldeert
Rare redenering. Dat is inherent aan ieder systeem met schalen/ stappen. Dat maakt het niet oneerlijk.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
18 jan 2024 15:26
16again schreef:
18 jan 2024 15:23
Eerlijk? Iemand die 1999kWh saldeert betaalt de helft van de buurman die 2000 kWh saldeert
Rare redenering. Dat is inherent aan ieder systeem met schalen/ stappen. Dat maakt het niet oneerlijk.

Idd, niet oneerlijk, wel belachelijk.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
18 jan 2024 15:26
16again schreef:
18 jan 2024 15:23
Eerlijk? Iemand die 1999kWh saldeert betaalt de helft van de buurman die 2000 kWh saldeert
Rare redenering. Dat is inherent aan ieder systeem met schalen/ stappen.
Dat is niet inherent aan ieder systeem met schalen. De belasting werkt met schalen en incassokosten ook, toch pakken die heel anders uit. Op het moment dat zij schalen met prijzen per kWh hanteren dan pakken deze terugleverkosten ook heel anders uit, maar er is vast een reden dat ze dat niet doen.

Dat iemand die 2000 kWh saldeert het dubbele moet betalen van iemand die 1999 kWh saldeert kun je zien als in strijd met het discriminatiebeginsel.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Sowieso ben ik van mening dat je als stroomleverancier (wat iemand met zonnepanelen gewoonweg is) gewoon tegen de op dat moment geldende marktprijs jouw stroom moet leveren en het niet af moeten kunnen schrijven van duurdere stroom geleverd wordt als de zonnepanelen niets opwekken.

Ik wil liever niet meer betalen omdat anderen zo nodig stroom willen terugleveren in plaats van zelf gebruiken.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
18 jan 2024 16:45
Sowieso ben ik van mening dat je als stroomleverancier (...) gewoon tegen de op dat moment geldende marktprijs jouw stroom moet leveren
Waarom zouden we vaste en variabele contracten, zoals Budget Energie aanbiedt, bij wet moeten verbieden? Het gevolg daarvan is dat niemand meer zekerheid heeft over wat hij moet betalen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
18 jan 2024 16:20
Idd, niet oneerlijk, wel belachelijk.
Waarom? De hele economie zit vol met trede-systemen, waarbij één euro/gram/mm/noem maar op een behoorlijk verschil kan maken.

Ik zie zowel het oneerlijke als het belachelijke niet.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niemand is verplicht stroom af te nemen van Budget-Energie. Dus wordt het “onvoordeliger”? Overstappen.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zo is dat. Gaslicht.com berekent dat elk jaar mee als je tenminste je verbruik goed ingevuld hebt. Dan staat vanzelf de gunstigste bovenaan.

Plaats reactie