Terugleverkosten Budget Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik denk dat juist het dag en nacht tarief meer is gestoeld op het verschil in verbruik gelet op het feit dat vele bedrijven en bijvoorbeeld winkelcentra niet volgens 24 uurs regime werken. Veel verschil maakt het trouwens niet. Bij mij 2 cent verschil. 34,9 en 36,9 per kWh tot september. Dan raadpleeg ik gaslicht.com weer voor de hoogste bonus.
Er zijn veel energie maatschappijen die geen verschil meer berekenen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Eigenlijk maakt het helemaal niks uit wat het kost.
Zolang er gesaldeerd wordt betaal ik een gedeelte van de gasrekening met het overschot. De teruglevering plus de jaarlijkse bonus en de gasprijs zijn veel belangrijker.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door xflorisx »

MSX08 schreef:
13 feb 2024 16:46
De uitzending van Tros Radar over salderen 12 februari 2024 was teleurstellend!
De uitzending ging over ook over terugleverkosten, maar welke kosten zijn dat?
Waarom vroeg Tros Radar daar niet naar? Hoe maken ze die kosten? Waaraan?

Waarom vraagt niemand energiebedrijven naar welke kosten zij dan zouden hebben aan salderen?
Als ik stroom opwek en lever aan het net gaat dat in een fractie van een seconde naar de eerstvolgende vraag naar stroom. In een woonwijk zijn dat meestal buren in de straat.
De buren in de straat betalen voor deze stroom de volle prijs b.v. 29 cent inclusief alle belastingen en winst voor hun leverancier b.v. Vandebron. Dit terwijl ik de stroom leverde op een moment dat de marktprijs misschien maar 2 cent is, krijgt Vandebron 29 cent. Vandebron, OM Nieuwe Energie enz, enz maken zo een flinke WINST.
Soms is de marktprijs zelfs negatief en dan maken energieleveranciers helemaal erg veel winst.
Er is geen enkele mogelijkheid dat salderen energieleveranciers geld kost.

Terugleververgoeding is onzin, want je kunt stroom helemaal niet terugleveren.
Wie levert wat aan wie terug? Onzin!
Allicht is terugleververgoeding ontstaan uit de leugen dat burgers met zonnepanelen in de zomer goedkope stroom opwekken en dat dan later op een duur moment terugkrijgen.
Maar dat is nu wel gebleken een grove leugen te zijn, want dan moet je het in de tussentijd opslaan.
Terugleveren van stroom is onmogelijk en terugleververgoeding is ontstaan uit leugens.
Het is juist omgekeerd... ze leveren goedkope stroom aan energieleveranciers en die leveren ze onmiddellijk tegen een hoge prijs aan andere klanten en ze maken flink winst!
Perfect. Jij hebt het helemaal door. Ik heb nog wel een gouden advies voor jou. Begin een energiemaatschappij. Dan loop je gigantisch binnen. Bied trouwens niet 29 cent voor overtollige teruggeleverde stroom. Gewoon 1 cent meer dan de huidige concurrentie. Je loopt binnen, want vele forumleden van Radar zullen klant bij jou worden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
19 feb 2024 11:59
Ik denk dat juist het dag en nacht tarief meer is gestoeld op het verschil in verbruik gelet op het feit dat vele bedrijven en bijvoorbeeld winkelcentra niet volgens 24 uurs regime werken. Veel verschil maakt het trouwens niet. Bij mij 2 cent verschil. 34,9 en 36,9 per kWh tot september. Dan raadpleeg ik gaslicht.com weer voor de hoogste bonus.
Er zijn veel energie maatschappijen die geen verschil meer berekenen.
Bij mij scheelt het toch nog 10 cent per kWh. Op dagen met veel verbruik ( 30 - 50 kWh per dag ) in het weekend scheelt met dat toch tussen de €3 en €5 per dag. Dat vind ik toch wel substantieel.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik had op mijn jaar afrekening -400 kWh.
Dan maakt de prijs niks uit
Alleen het teruglevertarief wordt berekend. En dat is dag of nacht hetzelfde.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je tarievenoverzicht stroom vanaf 9 augustus 2023 tot 9 augustus 2024
Tarief
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,36920
Daltarief (per kWh)
€ 0,34921
Teruglevertarief normaal (per kWh)€ 0,08000
Teruglevertarief dal (per kWh)€ 0,08000

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
19 feb 2024 16:10
Je tarievenoverzicht stroom vanaf 9 augustus 2023 tot 9 augustus 2024
Tarief
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,36920
Daltarief (per kWh)
€ 0,34921
Teruglevertarief normaal (per kWh)€ 0,08000
Teruglevertarief dal (per kWh)€ 0,08000
Bij jou maakt het dus allemaal niet zoveel uit.. Bij mij echter is dat heel anders:

Teruglevertarief normaal: €-0,20837
Teruglevertarief laag: €-0,11030

Oftewel: kijk je contract na en bepaal dan of het zin heeft of niet..

BorgQueen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 16:09

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door BorgQueen »

Hoe zit het dan met mensen die wel zonnepanelen op het dak van hun sociale huurwoning hebben liggen, maar die zijn van de verhuurder en daar betalen we ook huur voor.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb ze ook niet gratis gekregen. Eenmalig 3200 euro 11 jaar geleden.
Zes jaar geleden set van 3 panelen compleet ca 1000 euro.
Anderhalf jaar geleden 400 euro nieuwe omvormer.
Als je huurt is het logisch dat je ervoor betaald. Jij verdient eraan, niet de woningbouwvereniging.
Als over een tijdje het salderen stopt moet je opnieuw rekenen.
Mijn installatie is ondertussen royaal betaald.

fretty
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2022 20:56

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door fretty »

Voor de geleverde stroom door onze zonnepanelen wordt geen gas of andere energie gebruikt. dit hoeft dus ook niet ingekocht te worden. voor het wintergebruik aan stroom wordt het gas dan gebruikt voor stroomopwekking. eigenlijk is het gewoon uitstel van gebruik.
Bij overproductie van stroom schakelen de panelen af. hierdoor kan dus geen overbelasting ontstaan.
Wat betreft accijns: Als wij allen de auto laten staan en de fiets pakken; dan geldt hetzelfde als voor de gemiste accijnsinkomsten overheid, daarover nog niets gehoord.
Buiten admin zie ik nog geen extra kosten of oneerlijk tov niet-paneelhouders, wel minder inkoop en de CO2 uitstoot van centrales die hiervoor ook moeten betalen.

Corneliscool
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2024 12:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Corneliscool »

Uitzending van 19 Febr. inderdaad teleurstellend. Als de consumentenbond het niet meer weet, dan is het voor de consument ook niet te volgen.
Er werd ook alleen maar gepraat over terugleverkosten van wat je teruglevert.
Maar bij budget energie bv. wordt je eigen verbruik als maatstaf gezien voor die kosten. Als je bv 2500 kwh verbruikt en je levert 3500kwh terug, dan betaal je over die 2500kwh kosten en van de resterende 1000kwh krijg je dan een teruglever vergoeding. Erg duidelijk was het in de uitzending allemaal niet.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door de auditu »

Thijs124 schreef:
13 feb 2024 12:21
Ze zijn natuurlijk de netbeheerders.
Ze hebben dus het systeem uitgevonden om door verhoging van de netfrequentie de omvormers uit te schakelen.
Dat is in de moderne omvormers al actief.
Nog een keertje dan.:
Het publieke elektriciteitsnet wordt gevoed door honderden generatoren met een vermogen van enkele megawatts (WKK installaties), tot aan enkele gigawatt (kolen-, en kerncentrales).
Deze kunnen de frequentie stabiel houden onder grote schommelingen van belasting. Als alle generatoren eenmaal samen draaien, zijn ze moeilijk te stoppen, dus zijn fluctuaties beperkt.

Nogmaals vraag ik mij af hoe een netbeheerder in staat is om aan de netfrequentie te sleutelen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hoe ze dat doen is puur techniek. Het is zeker niet gemakkelijk. Maar zeker is dat ze het al in Duitsland doen. Nederland wil erin meegaan. Op dit moment is het exact 50,00 Herz bij 234,9 Volt. Maar varieert continue. Tot nog toe zie ik fluctuaties tot enkele honderdsten Herz. Mijn omvormer stopt bij 50,2 Hz maar dat is gelukkig nog nooit gebeurd. Hier zijn vorig jaar in de naburige wijk enkele honderden woningen met zonnepanelen uitgerust. Tegelijkertijd werden er nieuwe transformators geplaatst.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik ben dus benieuwd naar die "techniek".

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Opleiding voor hoogspanningmonteur.
MTS, HTS. Ik had 55 jaar geleden de MTS electro. Inmiddels werkt alles anders.
Mijn omvormer brengt zijn sinus in de pas met het net. Zowel de frequentie als er voor zorgen dat de sinus precies gelijk loopt. Dus daar zit ook zoiets in.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Gistermiddag 16 u 50 Hz 234,9 Volt
Nu zaterdag 9u15 49,98 Hz 227,4 Volt
Daar zie je dat de frequentie gerelateerd is aan de spanning. De frequentie kan door de netbeheerder blijkbaar gemakkelijker aangepast worden, de spanning niet zo eenvoudig. Dan moet de opwekking terug geregeld worden. Dit gebeurt natuurlijk ook continu.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door de auditu »

Thijs124 schreef:
23 feb 2024 17:58
Opleiding voor hoogspanningmonteur.
MTS, HTS. Ik had 55 jaar geleden de MTS electro. Inmiddels werkt alles anders.
Nogal een aanname om te beweren dat de natuurwetten in 55 jaar veranderd zijn. :o

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door de auditu »

Thijs124 schreef:
24 feb 2024 09:22
Gistermiddag 16 u 50 Hz 234,9 Volt
Nu zaterdag 9u15 49,98 Hz 227,4 Volt
Daar zie je dat de frequentie gerelateerd is aan de spanning.
Dan moet het omgekeerde ook waar zijn.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik loop ook al een tijdje mee in de elektronicawereld en ik begrijp, dat, wanneer een generator zwaarder belast wordt, de rotatiesnelheid enigszins zal veranderen. en dientengevolge dus de frequentie. Ik geloof niet dat het verhogen of verlagen van de netspanning an sich, van invloed is op de netfrequentie. Er is dus geen een op een relatie tussen spanning en frequentie.
De aanname dat zoiets wel het geval is en dat netbeheerders dit zouden hebben uitgevonden om de omvormers uit te schakelen klinkt sowieso als een complottheorie.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BorgQueen schreef:
19 feb 2024 18:24
Hoe zit het dan met mensen die wel zonnepanelen op het dak van hun sociale huurwoning hebben liggen, maar die zijn van de verhuurder en daar betalen we ook huur voor.
Zonnepanelen huren met een langdurig contract om zo je energie rekening te verlagen klinkt eerlijk gezegd erg riskant in de oren. Dat kan de huurder een hoop centjes gaan kosten.

Plaats reactie