Toerekening kosten verwarming door VVE

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
04 jan 2024 23:25
En hoe doe je dat dan bij niet gemeenschappelijke ruimtes, bij een bevriend gezin lopen die buizen door onderliggende en bovenliggende appartementen, als dus degene boven op 6 hoog zijn radiator open draait is er een flinke flow door alle onderliggende appartementen waardoor als je een beetje zuinig bent en graag een trui draagt je zelf amper de radiator open hoeft aan te draaien in de meeste ruimtes. Zou dan die buurman bovenin moeten betalen voor alle warmte die weglekt bij de onderburen, terwijl terwijl hij geen baat heeft bij die warmte? Of je dan toch inderdaad gewoon de boel verdelen onder de huishoudens via een zo goed mogelijk passende verdeelsleutel.
Er zijn meerdere methodes die gebruikt kunnen worden die eerlijk althans niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn. De methodiek die je opneemt in de splitsingsakte hangt af van de doelen die je hebt. Het doel in mijn voorbeeld is dat mensen aangesproken worden op het eigen stookgedrag. Het bezwaar daartegen is dat in de gezamenlijke ruimtes ook gestookt wordt, dus door anderen. Daarom geef ik aan dat gemeten of berekend kan worden. Iedereen met bijdragen aan het stookgedrag in de gemeenschappelijke ruimtes, dus ook de eigenaren van de onderliggende en bovenliggende appartementen. Dat laatste gaat bij gebrek aan beter dan uiteraard op basis van breukdelen. Als je doel mede is dat appartementseigenaren moeten betalen op basis van genoten energie, dan kom je op een andere methodiek uit.

Het is niet oneerlijk is dat mensen die de stoomkraan wagenwijd openzetten ook daar 100% van de gevolgen van moeten voelen. Dat is gewoon een van de eerlijke keuzes die gemaakt kunnen worden.

appel300
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:14

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door appel300 »

Klopt dit wel wat u zegt
35% op basis van het aantal woningen en/of de vloeroppervlakte
• 65% toebedeeld op grond van de meeteenheden op de meters in de woning

Ivm het bij mij anders om is

65% op basis van het aantal woningen en/of de vloeroppervlakte
• 35% toebedeeld op grond van de meeteenheden op de meters in de woning

Als ik het goed begrepen heb van woonbedrijf sws te Eindhoven

Ivm ik op mijn afrekening van mijn buurman en die van mij een verschil zag

Met beterking verbruik op de meter van de verwarming ik heb bvb 100 eenheden verbruikt en mijn buurman 300 of 400
Dan hoort het toch volgens mij zo te zijn
Dat ik 3 of 4 x minder moet betalen als mijn buurman maar dat is niet zo

Zal het ff precies opzoeken

Ik heb in 2022 160 eenheden verbruikt en dit koste mij 236 euro
Mijn buurman heeft 790 eenheden verbruik Dus wat ik aan neem 5 x zo veel de verwarming aan gezet
En hij hoefde maar boor 790 een heden 334 euro te betalen
Ik voor 160 een heden 236 euro kan iemand mij uit leggen hoe dit kan ben naar woonbedrijf geweest en die zeggen zoals ik het begrijp dat het net anders om is als wat er hier gezecht word
Van

35% op basis van het aantal woningen en/of de vloeroppervlakte
• 65% toebedeeld op grond van de meeteenheden op de meters in de woning

appel300
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:14

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door appel300 »

En bij 9ns is het ook zo dat de hoek appartementen op de gasrekening bvb 20 of 30 korting krijgen omdat ze op de hoek wonen

witte angora
Berichten: 30863
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben toch wel erg blij dat ik drie jaar geleden niet voor een woning met blokverwarming heb gekozen...

Het verhaal was inderdaad dat er dikke leidingen door je woonkamer lopen die naar de bovenburen gaan. Als de bovenburen de cv aanzetten stroomt het warme water lekker door die dikke leidingen heen, en daar krijg je zelf ook warmte van. Oftewel: als bovenbuurvrouw het nodig vind om op 23 graden te stoken, zit jij zonder te stoken in een woonkamer/slaapkamer/hal van makkelijk 20/21 graden, of je het nu leuk vindt of niet. Die warmte moet uiteraard betaald worden, en dat moet op een of andere manier toch uit de portemonnee van de bewoner komen. Idem eventuele gemeenschappelijke ruimtes. Sommigen zweren nu eenmaal bij tropische temperaturen in de gemeenschappelijke hal, en ook dat moet betaald worden.

De percentages zullen, denk ik, via een of andere ingewikkelde berekening zijn vast gesteld, een berekening die recht doet aan het complex waar je in woont.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door Cro »

appel300 schreef:
05 jan 2024 09:26
Klopt dit wel wat u zegt
35% op basis van het aantal woningen en/of de vloeroppervlakte
• 65% toebedeeld op grond van de meeteenheden op de meters in de woning

Ivm het bij mij anders om is

65% op basis van het aantal woningen en/of de vloeroppervlakte
• 35% toebedeeld op grond van de meeteenheden op de meters in de woning
De verhoudingen liggen niet vast, maar kunnen per VVE verschillen.

Het kan dus best bij TS 35/65 zijn, bij jou 65/35 en bij weer iemand anders 40/60, 60/40 of 50/50

MacMee
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2023 16:26

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door MacMee »

Iedereen bedankt voor de reacties voor ale duidelijkheid de vaste kosten worden verdeeld op basis van de vloeroppervlakte.

Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren. Maar ik volg ook wel de gedachte, van sommige mensen, dat er altijd warmte beschikbaar is ook al gebruik je dat niet. Dus 65% op basis van de metertjes en 35% op basis van de vloeroppervlakte is dan een keuze.
Ik woon overigens bovenin dus heb geen voor deel van de buizen van de buren.

Het is mij nu wel een stuk duidelijker de VVE en de beheersorganisatie gaven maar beperkt antwoord. Maar met de meeste antwoorden van jullie ben ik gerustgesteld.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door alfatrion »

MacMee schreef:
06 jan 2024 11:37
Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren.
Dan is dit besluit nietig.

DeZevendeHenk
Berichten: 798
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
06 jan 2024 14:04
MacMee schreef:
06 jan 2024 11:37
Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren.
Dan is dit besluit nietig.
Wat? Niet dan kunt u proberen dit te laten vernietigen?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een besluit dat nietig is hoeft en kan niet vernietigd te worden.

DeZevendeHenk
Berichten: 798
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
06 jan 2024 14:49
Een besluit dat nietig is hoeft en kan niet vernietigd te worden.
Dat begrijp ik maar wie heeft dat dan gedaan en waar staat dat?

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door k2p »

MacMee schreef:
06 jan 2024 11:37
Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren.
Staat dat er letterlijk? Lijkt me vreemd. De radiatoren in het huis? Wie loopt die metertjes dan na? En dan nog steeds, hoe worden de kosten dan verdeeld? Toch weer de vloeroppervlakte? Dan hebben die metertjes weinig toegevoegde waarde.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
06 jan 2024 19:15
MacMee schreef:
06 jan 2024 11:37
Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren.
Staat dat er letterlijk? Lijkt me vreemd. De radiatoren in het huis? Wie loopt die metertjes dan na? En dan nog steeds, hoe worden de kosten dan verdeeld? Toch weer de vloeroppervlakte? Dan hebben die metertjes weinig toegevoegde waarde.
Als dat er echt staat, dan horen ze vermoed ik gewoon gemeten de eenheden per radiator voor iedere woning op te tellen voor een aantal eenheden per appartement, tel al die totalen op tot het totaal aantal eenheden voor het hele complex, De totale energie rekening voor het complex deel je dan door het totaal aantal eenheden voor het complex om een prijs per eenheid te bepalen. Die vermenigvuldig je dan weer met het aantal eenheden voor een appartement om de rekening voor de houder van dat appartementsrecht te bepalen.

Rekenen met een oppervlakte mag dan vermoed ik niet, omdat er niet afgeweken mag worden van de rekenmethode die beschreven staat in de splitsingsakte.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door 16again »

k2p schreef:
06 jan 2024 19:15
Wie loopt die metertjes dan na?
Er zijn metertjes die draadloos meetinfo doorsturen, op batterijtje die 10 jaar meegaat.

rwolters
Berichten: 1580
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door rwolters »

MacMee schreef:
06 jan 2024 11:37


Volgens de splitsingsakte is het gasverbruik op basis van de metertjes op de radiatoren.
Kan je de volledige clausule uit de splitsingsakte eens plaatsen. "Metertjes" is niet echt een kreet die je in iets als een splitsingsakte tegenkomt. Het zou ook beteken dat de splitsingsakte moet worden gewijzigd als er een andere (technische) manier komt om te meten als er echt "metertjes op de radiator" staat.

appel300
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:14

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door appel300 »

Hoe ik er tegen aan kijk in mij flat iis dat mijn buurman 790 eenheden op de metertjes heeft in de flat en ik 160 een heden
Hij zet dus de verwarming 4 a 5 x zolang aan als ik
En hij betaal 334 euro en in 265 euro hij betaal 69 euro meer als mij maar zit 4 a 5 x zolang warm ik zit met trui aan en gebruik zo weinig mogelijk gas en dat scheelt mij maar 69 euro

Nijogeth
Berichten: 10023
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien zijn de vaste kosten van het gebouw dan zo hoog en is dat al 250 euro. Je zou gewoon de specificaties eens naast elkaar moeten leggen, dan weet je meer.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door Cro »

Daarnaast zullen die 265 euro en 334 euro wel voorschotten zijn, en voorschotten zijn niet direct relevant voor wat iemand uiteindelijk moet betalen. Kijk dus inderdaad enkel naar de jaarlijkse eindafrekeningen en niet naar wat iemand per maand moet betalen.

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door PGros »

Dat zijn geen voorschotten want hij heeft het over de eindafrekening van 2022

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door Cro »

PGros schreef:
09 jan 2024 16:52
Dat zijn geen voorschotten want hij heeft het over de eindafrekening van 2022
Dan zal er mogelijk informatie missen, want in 2022 een volledig huis een jaar verwarmen voor €265 of €334 is gezien de tarieven in die periode niet heel logisch, zeker niet voor een blok verwarming wat vaak een relatief dure manier van verwarmen is. En mocht dat wel zo zijn, dan zou ik maar in mijn handen knijpen, want zo goedkoop ga je het niet snel ergens anders vinden.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toerekening kosten verwarming door VVE

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als uit een correcte verdeling een schuld van € 150,- komt, dan is € 300,- gewoon veel te veel, ook als dat dat voor de periode een erg laag verbruik is.

Plaats reactie