Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Radar »

‘Gebruikte zonnepanelen’ blijkt dit jaar een veelvoorkomende zoekterm te zijn op Marktplaats. Maar waarom zou je zonnepanelen tweedehands kopen en waar moet je op letten? Radar zocht het uit: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... op-letten/

Heb jij hier ervaring mee? Zou jij gebruikte panelen kopen?

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Voor ons niet, ik moet opzoek naar iemand die ze wil leggen. En de omvormer is daar aan gedacht , en eventueel een te oude meterkast.
Nee wij hebben een bedrijf ingeschakeld, zonder zorgen de panelen geplaatst. Je krijgt ook de btw terug, dat is ook een aardig bedrag. Plus de garantie tijd. Op onderdelen 10 jaar de panelen 25 jaar garantie...Waar komen trouwens die 2de hand panelen vandaan......Ook als je je huis verkoopt blijft de garantie van toepassing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door kweenie »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
19 dec 2022 11:06
Voor ons niet, ik moet opzoek naar iemand die ze wil leggen. En de omvormer is daar aan gedacht , en eventueel een te oude meterkast.
Dat zijn uiteraard zaken waar je op moet letten. En tweedehands zou ik ook alleen doen als je het zelf kunt en wilt installeren. In dat geval is het prijsverschil wel interessant. Als je het ook moet laten installeren, dan komen er zo veel kosten bij dat de besparing bij tweedehands procentueel relatief klein is. Dan zou ik eerder voor nieuw gaan.
Waar komen trouwens die 2de hand panelen vandaan......Ook als je je huis verkoopt blijft de garantie van toepassing.
Er zijn genoeg mensen die al een beperkt aantal panelen hebben, maar dat aantal wil uitbreiden. Bijvoorbeeld als er bij de bouw verplicht een handvol op het dak is gelegd, maar er veel meer ruimte is. Het is dan vaak veel handiger (en soms ook goedkoper) om het geheel te vervangen door één nieuwe set, in plaats van een extra set panelen plus extra omvormer plus extra electragroep en leidingen te nemen. Dan kunnen de oude panelen en omvormer naar Marktplaats.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door de auditu »

Een zinnetje uit het artikel "Volgens Jan Roelof Hoving, woordvoerder van Vereniging Eigen Huis, komt dit omdat er tegenwoordig verschillende zonnepanelen zijn die meer verbruik opleveren." ???

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

breien schreef:
19 dec 2022 11:48
Nee,
Ik koop helemaal geen zonnepanelen voor het kleine dakje op mijn huurhuis.
Tuurlijk niet op een huurhuis..Ik denk dat je huisbaas straks wel moet. Hier in mijn stad hebben bijna alle huurhuizen panelen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Je koopt toch ook geen gebruikte onderbroeken?
Er zitten zoveel nadelen aan die hierboven al genoemd zijn dat je ze bijna voor niets moet krijgen en ze zelf kunt installeren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wil iemand er een paar voor op zijn tuinhuisje of boot.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zelfs dan zou ik nog geen gebruikte willen.
Waarom wil de verkoper er van af?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
19 dec 2022 16:29
Zelfs dan zou ik nog geen gebruikte willen.
Waarom wil de verkoper er van af?
Zoals met ieder ander product moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en je voelhorens uitsteken.

Een vriend van mij heeft inderdaad een serie tweedehands gekocht, omdat er een grotere serie op het dak kwam bij degene die er vanaf wilde. 7 jaar oud, prima staat. Ze liggen nu op zijn zomerhuisje op een vakantiepark: scheelt hele dure stroom.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Wij hebben een zoon er blij mee gemaakt, die hoefde alleen maar te investeren in een nieuwe omvormer en montage materiaal. Wij gingen met hetzelfde aantal panelen van 200Wp per paneel naar 400Wp/paneel en zijn blij dat we na 10 jaar dit toch gedaan hebben.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

In beide voorbeelden is er weinig of niets voor betaald en dan zou het dus wel kunnen maar van een particulier zo'n installatie kopen zou ik dus nooit doen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Dat is een goede optie. Als je in de gelegenheid bent ze zelf te installeren. Eventueel met hulp. MetDat verhaal van een nieuwe meterkast is onzin. Je hoeft alleen twee veiligheden er tussen te plaatsen. Z.g. Stotsen. De analoge kwh. meter kun je gewoon gebruiken en laten zitten. Die z.g. "slimme " digitale meter is een laboratorium instrument. Een illegaal product wat de nutsbedrijven op de markt hebben gebracht. Telt in veel gevallen dubbel vooruit. Bv., als je wasmachine aan staat en de verwarming van de wasmachine bij komt. Springt hij twee maal naar voren. De technische verklaring heb ik meermalen vermeld, maar wordt niet geplaatst omdat een verslag geven dat niet kan begrijpen.! Heb er voor iemand een rechtszaak mee helpen winnen.
Nog twee minpunten. Men kan op het hoofdkantoor aflezen of iemand thuis is of langdurig afwezig. Uw verbruik is dan lager. Geen TV. en wasmachine. Verder is het zo, dat de slimme meter registreert, wat u terug levert . In de zomermaanden is dat veel. In de wintermaanden weinig. Dan moet u duur bijkopen, omdat u veel verbruik heeft. Wat u in de zomermaanden heeft opgewekt mag u goedkoop per kWh. storneren heet dat met een mooi woord voor 6 ct.per kWh. Straks niets meer.! U bent groot opwekker voor de energie bedrijven. Met uw investering. Bingo zegt de nuts.
U denkt foutje met de aanleg van het kabel netwerk. Dat kabel netwerk heeft u al betaald . En ook het netwerk met laadpalen voor de E. auto.
Als straks de subsidie af kalft, koopt niemand meer de meest vervuilende auto wereldweit. Groet, Henk Terpstra. Vragen via de reactie radar.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dit verhaal zo opgehangen hebt aan die verslaggever, kan ik begrijpen dat het niet geplaatst is. Beetje onzin bij elkaar geraapt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Henk Terpstra schreef:
19 dec 2022 18:45
Dat is een goede optie. Als je in de gelegenheid bent ze zelf te installeren. Eventueel met hulp. MetDat verhaal van een nieuwe meterkast is onzin. Je hoeft alleen twee veiligheden er tussen te plaatsen. Z.g. Stotsen. De analoge kwh. meter kun je gewoon gebruiken en laten zitten. Die z.g. "slimme " digitale meter is een laboratorium instrument. Een illegaal product wat de nutsbedrijven op de markt hebben gebracht. Telt in veel gevallen dubbel vooruit. Bv., als je wasmachine aan staat en de verwarming van de wasmachine bij komt. Springt hij twee maal naar voren. De technische verklaring heb ik meermalen vermeld, maar wordt niet geplaatst omdat een verslag geven dat niet kan begrijpen.! Heb er voor iemand een rechtszaak mee helpen winnen.
Nog twee minpunten. Men kan op het hoofdkantoor aflezen of iemand thuis is of langdurig afwezig. Uw verbruik is dan lager. Geen TV. en wasmachine. Verder is het zo, dat de slimme meter registreert, wat u terug levert . In de zomermaanden is dat veel. In de wintermaanden weinig. Dan moet u duur bijkopen, omdat u veel verbruik heeft. Wat u in de zomermaanden heeft opgewekt mag u goedkoop per kWh. storneren heet dat met een mooi woord voor 6 ct.per kWh. Straks niets meer.! U bent groot opwekker voor de energie bedrijven. Met uw investering. Bingo zegt de nuts.
U denkt foutje met de aanleg van het kabel netwerk. Dat kabel netwerk heeft u al betaald . En ook het netwerk met laadpalen voor de E. auto.
Als straks de subsidie af kalft, koopt niemand meer de meest vervuilende auto wereldweit. Groet, Henk Terpstra. Vragen via de reactie radar.
Mijn hemel wat een brei aan onzin

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door eigenmening »

Henk Terpstra schreef:
19 dec 2022 18:45
Dat is een goede optie. Als je in de gelegenheid bent ze zelf te installeren. Eventueel met hulp. MetDat verhaal van een nieuwe meterkast is onzin. Je hoeft alleen twee veiligheden er tussen te plaatsen. Z.g. Stotsen. De analoge kwh. meter kun je gewoon gebruiken en laten zitten. Die z.g. "slimme " digitale meter is een laboratorium instrument. Een illegaal product wat de nutsbedrijven op de markt hebben gebracht. Telt in veel gevallen dubbel vooruit. Bv., als je wasmachine aan staat en de verwarming van de wasmachine bij komt. Springt hij twee maal naar voren. De technische verklaring heb ik meermalen vermeld, maar wordt niet geplaatst omdat een verslag geven dat niet kan begrijpen.! Heb er voor iemand een rechtszaak mee helpen winnen.
Nog twee minpunten. Men kan op het hoofdkantoor aflezen of iemand thuis is of langdurig afwezig. Uw verbruik is dan lager. Geen TV. en wasmachine. Verder is het zo, dat de slimme meter registreert, wat u terug levert . In de zomermaanden is dat veel. In de wintermaanden weinig. Dan moet u duur bijkopen, omdat u veel verbruik heeft. Wat u in de zomermaanden heeft opgewekt mag u goedkoop per kWh. storneren heet dat met een mooi woord voor 6 ct.per kWh. Straks niets meer.! U bent groot opwekker voor de energie bedrijven. Met uw investering. Bingo zegt de nuts.
U denkt foutje met de aanleg van het kabel netwerk. Dat kabel netwerk heeft u al betaald . En ook het netwerk met laadpalen voor de E. auto.
Als straks de subsidie af kalft, koopt niemand meer de meest vervuilende auto wereldweit. Groet, Henk Terpstra. Vragen via de reactie radar.
iets van klok horen luiden, maar niet weten waar klepel hangt?

idd waar dat ze technisch gezien kunnen weten of je thuis bent, Poeh,poeh, dat zullen ze echt spannende info vinden. Als iemand bij je aanbelt weten ze dit ook. Dus bel eruit trekken maar..
voordeel is wel dat ze accurate info over je verbruik in de app kunnen geven.
je kunt dit overigens ook zelf instellen om de hoeveel tijd ze mogen uitlezen.
Maar moet dan niet gaan klagen als ze bij tariefsverhogingen tussentijds verbruik verkeerd schatten.
Als de teruglevering, wat overigens salderen heet afgebouwd wordt, zullen mensen van zonnepanelen verplicht worden tot het nemen van een digitale meter.
Hiervoor ligt al een wetsvoorstel. is officiele site, maar weet niet of ik links mag plaatsen.
Dit op straffe van een dwangsom.
En helaas heeft u met de subsidies gelijk. ongeacht wat, zogauw veel mensen iets doen vervallen de subsidies en zitten we er mee te kijken. electrisch rijden al zwaarder belast en helaas zijn nu de zonnepanelen aan de beurt.
Heb niet de illusie dat je slimmer bent dan de staat en je trucendoos open te trekken.
Wens jou (en mij) nog veel zon toe.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door angel1978 »

idd waar dat ze technisch gezien kunnen weten of je thuis bent
Zelfs dat is onzin

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door eigenmening »

angel1978 schreef:
19 dec 2022 20:17
idd waar dat ze technisch gezien kunnen weten of je thuis bent
Zelfs dat is onzin
ter info voor mij en misschien anderen?
kun je mij dit verder uitleggen.
dacht persoonlijk ook dat ze aan de hand van stroomverbruik ze dit in kunnen schatten.
heb zelf homewizard p1 meter en kan daarop al een indicatie aflezen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is het toch treurig dat die onzin steeds maar weer terug blijft komen.

Het enige wat een netbeheerder theoretisch zou kunnen zien, is je stroomverbruik. Niets meer en niets minder. De rest van de spookverhalen is niet meer dan bullsh!t.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

eigenmening schreef:
19 dec 2022 20:36
heb zelf homewizard p1 meter en kan daarop al een indicatie aflezen.
Daar kan je helemaal geen indicatie van aflezen. Je ziet slechts je stroom- en gasverbruik.

En als iemand zonnepanelen heeft, zegt zelfs het niet afnemen van stroom nog minder.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tweedehands zonnepanelen, is dat een goed idee?

Ongelezen bericht door angel1978 »

eigenmening schreef:
19 dec 2022 20:36
angel1978 schreef:
19 dec 2022 20:17
idd waar dat ze technisch gezien kunnen weten of je thuis bent
Zelfs dat is onzin
ter info voor mij en misschien anderen?
kun je mij dit verder uitleggen.
dacht persoonlijk ook dat ze aan de hand van stroomverbruik ze dit in kunnen schatten.
heb zelf homewizard p1 meter en kan daarop al een indicatie aflezen.

En wat zegt die indicatie dan?
Of er een vaatwasser op programma is gestart, een wasmachine is voorgeprogrammeerd of een warmtepomp is gaan verwarmen omdat het koud in huis was of de boiler op temperatuur gebracht moest worden?

Allemaal apparaten die autonoom of op basis van programma's kunnen starten en niets zeggen over wie er thuis is. Als er dan ook nog meer terug geleverd wordt dan afgenomen, wat denk je dan te zien?

Als ik nu hier mijn dag gebruik plot, dan kan je dus zien wanneer ik thuis was?

Plaats reactie