Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wenneke 72
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2017 14:33

Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Wenneke 72 »

Ik ben aan t nadenken of ik al vast contract zou nemen of nog even wachten , en van 1j of 3j of anders gewoon variabel blijven. Ik heb nu 1 1/2 jaar zonnepanelen , geen accu om op te slaan. Wie kan mij duidelijke uitleg geven ? dank u alvast

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Ongelezen bericht door PGros »

Er is geen echte uitleg, het is allemaal koffiedik kijken. Wil je zekerheid van de prijs dan neem je een contract.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Oorlog geeft een prijsverhoging. Angst laat ook de prijs stijgen. Een koude winter is ongunstig voor de prijs. Grotere vraag waar ook ter wereld gaan we ook hier merken.
Maar aan de andere kant, ondanks de oorlog in Oekraïne is de prijs nu redelijk stabiel. Zo lang er geen angst is zal de prijs niet stijgen. Als we een zachte winter krijgen scheelt dat op de gashoeveelheid. En als de economie niet ergens explodeert geeft dat ook rust.

Niemand kan in de toekomst kijken. Wil je zekerheid ga je voor vast. Heb je voldoende zonnepanelen en verwarm je op stroom (airco, warmtepomp), dan kan je salderen en bespaar je enorm op het gas. Dan kan je ook een risico nemen op een flex contract.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wenneke 72 schreef:
17 okt 2023 17:09
Ik ben aan t nadenken of ik al vast contract zou nemen of nog even wachten , en van 1j of 3j of anders gewoon variabel blijven. Ik heb nu 1 1/2 jaar zonnepanelen , geen accu om op te slaan. Wie kan mij duidelijke uitleg geven ? dank u alvast
Je kan de contracten voor de elektriciteit en gas separaat afsluiten. Ik zou het voor elektriciteit zelf prettig vinden om een of meerdere jaar een vaste prijsafspraak te hebben in verband met het salderen en wordt vervangen door een inkoopprijs die tenminste gelijk is aan 80% van de verkoopprijs. Houdt er wel rekening mee dat de salderingsregeling wordt afgebouwd vanaf 2025. Je kan voor gas gewoon een variabel contract aanhouden, als je denk dat de prijs zou kunnen dalen.

Een accu gaat je overigens hooguit helpen om een paar dagen te overbruggen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract bij essent met zonnepanelen?

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
17 okt 2023 17:52

Niemand kan in de toekomst kijken. Wil je zekerheid ga je voor vast. Heb je voldoende zonnepanelen en verwarm je op stroom (airco, warmtepomp), dan kan je salderen en bespaar je enorm op het gas. Dan kan je ook een risico nemen op een flex contract.
In het flex contract zit een prijsrisico, wat je met salderen misschien juist niet wilt.
Afgelopen jaar voor, inclus salderen 201kwh verbruik, een kale prijs van 275,- betaalt.
Dan had ik beter gewoon een vast jaartarief van bijv kaal 60ct het hele jaar kunnen hebben; dat was dan gewoon een 155,- lagere rekening geweest terwijl tarief over hele jaar gezien dan wel veel hoger geweest zou zijn. Tarief varieerde nu van 19-39-58-31-24ct..
Uiteraard is mijn totaalrekening stroom -15,- , maar het had dus richting -200,- kunnen zijn met een vast tarief ipv variabel.
Dus maw: verbruik inclus salderen richting 0kwh: beter vast zetten, zeker als je winterverbruik een stuk hoger is. (ik verwarm met airco)

Plaats reactie