LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

Hallo allemaal,

Laat ik proberen om het een beetje logisch te brengen. Medio april dit jaar een slimme meter geïnstalleerd door Liander. Hierbij is op mijn verzoek het slee gedeelte uitgeschakeld. Dit is ook zojuist bevestigd door Liander via Twitter. Echter, als ik begin over een veel hoger Kw verbruik en ook aangeef dat als ik kijk naar de laatste 3 maanden, dan zal het te verwachten verbruik omhoog gaan met bijna het dubbele!

Even wat gegevens:
- NUON verbruik 2014 | 3314 Kw
- NUON verbruik 2015 | 3402 Kw
- NUON verbruik 2016 | 3573 Kw
- NUON verbruik 2017 | 5187 Kw (mix van oude en nieuwe meter)

Sinds laatste meterstand slimme meter (8-8) en vandaag gemeten waarden (2-11), schijn ik volgens de slimme meter in bijna 3 maanden al 1836 Kw verbruikt te hebben en dan moet de winter nog komen! Bij zowel LIander en NUON aangegeven een dat dit mijn inziens niet ons verbruik is maar dat de meter niet goed is. En jawel, bij gebleken foutieve meter worden de kosten voor het onder zoek vergoed, anders niet. Is dit niet de omgekeerde wereld en kan ik niet afdwingen dat ZIJ (Liander) verantwoordelijk hiervoor zijn. Ik word er een beetje moe van want nut blijkt dat beide bedrijven van niets weten en de klant zelf moet gaan bewijzen dat het niet goed is.

Heeft iemand nog tips en/of adviezen hoe hiermee om te gaan?

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U stelt dat ie fout is, dan wilt u dat risico wel lopen om uw gelijk te krijgen, toch? Heeft u gelijk, dan betaalt u niets.

Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

Ik probeer gewoon logisch te redeneren. Je hebt jaar in jaar uit een gemiddelde Kw waarde van tussen de 3400 en 3600. Dat een slimmer meter wellicht nauwkeuriger zal zijn, daar zou ik mij nog wat bij kunnen voorstellen maar hoe kan Liander in dit geval nu haar eigen product controleren of het goed is of niet, nog los van eventuele kosten.

Volgens mij is het niet normaal dat een slager zijn eigen vlees gaat kuren. Daarbuiten ben ik ook van mening dat je garantie hebt en als de klant een klacht heeft, dan moet hier ook zo mee omgegaan worden, en niet gelijk aanhalen dat de oude meter wellicht niet goed was.

Ook als netbeheerder kunnen zij zien dat het verbruik behoorlijk gestegen is en de verwachting is dat in augustus 2018 2 keer zo hoog is als voorheen, dan lijkt mij ook dat Liander zelf moet gaan bedenken dat het een en ander ook fout kan zijn.

Wellicht zie ik het verkeerd maar het klopt mijn inziens niet.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door marnix »

Hoe nieuw was die nieuwe meter?
kan het niet zijn dat daar al wat op stond?

Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

Jee, nu vraag je mij wat. Volgens mij was het een nieuwe meter. Beginstanden stonden op "0" of kun je dit nog op een andere manier zien? Ook op de eindafrekening stonden beginwaarden van "0".

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door marnix »

lijkt me, als beginstand op 0 stond, dat mijn optie niet opgaat.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

Angelique.van.Campen schreef:Ik probeer gewoon logisch te redeneren. Je hebt jaar in jaar uit een gemiddelde Kw waarde van tussen de 3400 en 3600. Dat een slimmer meter wellicht nauwkeuriger zal zijn, daar zou ik mij nog wat bij kunnen voorstellen maar hoe kan Liander in dit geval nu haar eigen product controleren of het goed is of niet, nog los van eventuele kosten.

Volgens mij is het niet normaal dat een slager zijn eigen vlees gaat kuren. Daarbuiten ben ik ook van mening dat je garantie hebt en als de klant een klacht heeft, dan moet hier ook zo mee omgegaan worden, en niet gelijk aanhalen dat de oude meter wellicht niet goed was.

Ook als netbeheerder kunnen zij zien dat het verbruik behoorlijk gestegen is en de verwachting is dat in augustus 2018 2 keer zo hoog is als voorheen, dan lijkt mij ook dat Liander zelf moet gaan bedenken dat het een en ander ook fout kan zijn.

Wellicht zie ik het verkeerd maar het klopt mijn inziens niet.

Natuurlijk is dat een normale redenering.
@Nijogeth is een voorstander van de "Slimme Meter" en legt in ieder topic of bericht de fout bij de klager.
Ook hier mis ik zijn redenatie, dat jou meter de afgelopen jaren fout geteld heeft. :mrgreen:

Je bent dan dus ook een van de mensen, die een meter gekregen hebben, wat niet correct werkt.

Een oplossing is, om een eigen meter te plaatsen(Krijg je in een elektrozaak, om de bestanden te controleren.

Hier op het forum en op internet zijn er genoeg gedupeerde, die afwijkingen bij hun afrekening tegenover de andere jaren hebben.

Misschien is jou meter een van deze verdachte meters:

https://www.fluxenergie.nl/negen-verdac ... me-meters/
Laatst gewijzigd door mp2017 op 02 nov 2017 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

mp2017 schreef:
Angelique.van.Campen schreef:Ik probeer gewoon logisch te redeneren. Je hebt jaar in jaar uit een gemiddelde Kw waarde van tussen de 3400 en 3600. Dat een slimmer meter wellicht nauwkeuriger zal zijn, daar zou ik mij nog wat bij kunnen voorstellen maar hoe kan Liander in dit geval nu haar eigen product controleren of het goed is of niet, nog los van eventuele kosten.

Volgens mij is het niet normaal dat een slager zijn eigen vlees gaat kuren. Daarbuiten ben ik ook van mening dat je garantie hebt en als de klant een klacht heeft, dan moet hier ook zo mee omgegaan worden, en niet gelijk aanhalen dat de oude meter wellicht niet goed was.

Ook als netbeheerder kunnen zij zien dat het verbruik behoorlijk gestegen is en de verwachting is dat in augustus 2018 2 keer zo hoog is als voorheen, dan lijkt mij ook dat Liander zelf moet gaan bedenken dat het een en ander ook fout kan zijn.

Wellicht zie ik het verkeerd maar het klopt mijn inziens niet.

Natuurlijk is dat een normale redenering.
@Nijogeth is een voorstander van de "Slimme Meter" en legt in ieder topic of bericht de fout bij de klager.
Ook hier mis ik zijn redenatie, dat jou meter de afgelopen jaren fout geteld heeft. :mrgreen:

Je bent dan dus ook een van de mensen, die een meter gekregen hebben, wat niet correct werkt.

Een oplossing is, om een eigen meter te plaatsen(Krijg je in een elektrozaak, om de bestanden te controleren.

Hier op het forum en op internet zijn er genoeg gedupeerde, die afwijkingen bij hun afrekening tegenover de andere jaren hebben.
@mp2017
Dank je voor je uitleg. Natuurlijk kan het zo zijn dat de oude meter een iets te enthousiaste waarde weergaf, maar z'n verschil wat ook nu al heb gezien en kan verwachten, dat lijkt mij niet normaal. Maar nu even .... een eigen meter plaatsen .... dat snap ik niet helemaal. Zo wie zo moet dat dan toch door een expert gedaan worden of bedoel je met een eigen meter iets anders dan wat in de meterkast zit?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

Natuurlijk kan een afwijking, maar niet zoals het bij velen is.
Een eigen meter plaats je, om parallel de meterstanden van beiden te kunnen controleren.

Dat het van een "vakman" die iets van deze materie afweet gedaan moet worden, mag juist zijn!

Hier zijn deze tussenmeters:

https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... nstallatie




https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... trouwbaar/

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Angelique.van.Campen schreef:Sinds laatste meterstand slimme meter (8-8) en vandaag gemeten waarden (2-11), schijn ik volgens de slimme meter in bijna 3 maanden al 1836 Kw verbruikt te hebben en dan moet de winter nog komen!
Dan kom je jaarlijks op meer dan 7000kwh uit, 2x meer dan vroeger.

Ga niet voor ijking, in die test opstelling komen de fouten van slimme meters niet naar voren. (er wordt niet getest met LED lampen, dimmers etc,)
Best is om een ouderwetse meter ernaast te hangen.

Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

16again schreef:
Angelique.van.Campen schreef:Sinds laatste meterstand slimme meter (8-8) en vandaag gemeten waarden (2-11), schijn ik volgens de slimme meter in bijna 3 maanden al 1836 Kw verbruikt te hebben en dan moet de winter nog komen!
Dan kom je jaarlijks op meer dan 7000kwh uit, 2x meer dan vroeger.

Ga niet voor ijking, in die test opstelling komen de fouten van slimme meters niet naar voren. (er wordt niet getest met LED lampen, dimmers etc,)
Best is om een ouderwetse meter ernaast te hangen.
@mp2017: dank voor je voorstel. Ik zal het in m inn achterhoofd houden maar vindt het zelf net de omgekeerde wereld. Ik moet dan kosten gaan maken (meter kopen en laten installeren) omdat Liander alleenrecht heeft in o.a. Almere en schijnbaar zo arrogant is om te melden dat ik het fout heb. Om heel eerlijk te zeggen voel ik mij zo verschrikkelijk machteloos. En NUON heb ik vanavond nog wel gebeld, wordt een tech adviseur op hun kosten ingeschakeld maar ook die zeggen ... ja, het is Liander en ja, ook wij weten dat die alleenrecht hebben en de klant heeft zich maar te schikken. Oh, ik wordt hier zo moe van! Maar nogmaals, wel bedankt voor je reactie als lijkt het alsof ik het niet waardeer.

@16again: klopt inderdaad. Uiteraard weet ik natuurlijk niet of het in dit tempo doorgaat maar als ik het huidige omzet naar een jaar dan is dit bijna 2 keer zoveel. Dit ook tegen NUON en Liander gezegd dat ik het niet begrijp dat er dan geen alarmbellen afgaan, zeker als de voorgaande 5 jaren gemiddeld 3500 Kw was. Maar nu mijn vraag; je bedoeld dan met een oude meter zoals bv. die bij Conrad te koop zijn, en die door een installateur te laten installeren of begrijp ik dit verkeerd?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Er zijn hier al meerdere topics geweest. Je kunt een afhankelijk onderzoek laten instellen maar blijkt je onjuist te zitten dan zijn de kosten voor jouw rekening. Lijkt mij ook heel logische? Waarom zou ik als mede gebruiker van het netwerk mee moeten betalen aan onderzoeken die niet nodig waren.

Los hiervan heb ik nog geen topic gezien waarbij uit onafhankelijk onderzoek en/of tussen meters is gebleken dat de huidige meters afwijken, het is enkel een vermoeden omdat het verbruik sinds de nieuwe meter is toegenomen.

In uw geval is dit zelfs een verdubbeling. Zelf het onderzoek waar Radar zelf naar verwees, bij bepaalde slimme meters was de afwijking niet zo groot. Er zijn verschillende topics waarmee je zaken kunt uitsluiten tegen lage kosten.

En als je denk dat je de meter echt defect is dan kun je z'n onderzoek laten doen.

Angelique.van.Campen
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2017 12:31

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Angelique.van.Campen »

sylvesterb schreef:Er zijn hier al meerdere topics geweest. Je kunt een afhankelijk onderzoek laten instellen maar blijkt je onjuist te zitten dan zijn de kosten voor jouw rekening. Lijkt mij ook heel logische? Waarom zou ik als mede gebruiker van het netwerk mee moeten betalen aan onderzoeken die niet nodig waren.

Los hiervan heb ik nog geen topic gezien waarbij uit onafhankelijk onderzoek en/of tussen meters is gebleken dat de huidige meters afwijken, het is enkel een vermoeden omdat het verbruik sinds de nieuwe meter is toegenomen.

In uw geval is dit zelfs een verdubbeling. Zelf het onderzoek waar Radar zelf naar verwees, bij bepaalde slimme meters was de afwijking niet zo groot. Er zijn verschillende topics waarmee je zaken kunt uitsluiten tegen lage kosten.

En als je denk dat je de meter echt defect is dan kun je z'n onderzoek laten doen.
@sylvesterb: ik ben het niet helemaal eens met je dat als een apparaat niet naar behoren werkt of het vermoeden daartoe is, dat je dan voor de eventuele kosten moet betalen bij ongelijk. Je hebt volgens mij en ook Liander heeft zich hieraan te houden, volgens de wet garantie op producten. Ben eens aan; je koelkast vertoont kuren maar weet niet precies wat er aan de hand is. Het installatie bedrijf zegt op voorhand dat je zelf de kosten moet dragen als je ongelijk hebt. Zo werkt het in dat voorbeeld niet. Het bedrijf komt langs, kijkt wat er aan de hand is en indien ok, dan worden er geen kosten in rekening gebracht, zeker binnen de garantie termijn.

De verdubbeling is slechts mijn eigen schatting. Dat weet ik nog niet maar vanaf 8-8 hebben we voor hoog/laag tezamen 1800 Kw verbruikt. Zou ik dit doortrekken, dan kom je eventueel uit op 7000+. Of dit ook zo zal zijn, dat komt pas op 7-8-2018 naar voren maar daarom trek ik nu aan de bel.

Het probleem is juist dat ik niet kan oordelen of de meter defect is. Ik kan alleen naar cijfers kijken van voorgaande jaren en kijken wat er nu gaande is inclusief mijn geschatte verbruik voor het aankomende jaar.

Maar het lijkt alsof ik tegen dovemansoren praat, zowel bij de NUON, en met name bij Liander, dat ik het gevoel heb dat de klant per definitie het fout heeft en men zelf ook niet even die rekensom maakt.

Ik kan zo wel door blijven gaan en dat helpt ook niets , vandaar aanhoren hoe anderen dit zien en wat die voor eventueel oplossingen hebben of hiermee om te gaan.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

16again schreef:
Angelique.van.Campen schreef:Sinds laatste meterstand slimme meter (8-8) en vandaag gemeten waarden (2-11), schijn ik volgens de slimme meter in bijna 3 maanden al 1836 Kw verbruikt te hebben en dan moet de winter nog komen!
Dan kom je jaarlijks op meer dan 7000kwh uit, 2x meer dan vroeger.

Ga niet voor ijking, in die test opstelling komen de fouten van slimme meters niet naar voren. (er wordt niet getest met LED lampen, dimmers etc,)
Best is om een ouderwetse meter ernaast te hangen.

In de testopstelling van de TU wordt wel met LED lampen enz getest.
Lees de test maar.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

sylvesterb schreef:Er zijn hier al meerdere topics geweest. Je kunt een afhankelijk onderzoek laten instellen maar blijkt je onjuist te zitten dan zijn de kosten voor jouw rekening. Lijkt mij ook heel logische? Waarom zou ik als mede gebruiker van het netwerk mee moeten betalen aan onderzoeken die niet nodig waren.

Los hiervan heb ik nog geen topic gezien waarbij uit onafhankelijk onderzoek en/of tussen meters is gebleken dat de huidige meters afwijken, het is enkel een vermoeden omdat het verbruik sinds de nieuwe meter is toegenomen.

In uw geval is dit zelfs een verdubbeling. Zelf het onderzoek waar Radar zelf naar verwees, bij bepaalde slimme meters was de afwijking niet zo groot. Er zijn verschillende topics waarmee je zaken kunt uitsluiten tegen lage kosten.

En als je denk dat je de meter echt defect is dan kun je z'n onderzoek laten doen.

Hoezo niet nodig?
Als een meter niet naar behoren werkt, moet de eigenaar kunnen aantonen, dat het wel zo is.

Neen, de klager moet aantonen dat de meter verkeerd werkt.
Dan controleert deze de meter en de uitkomst hoef ik hier niet te vermelden.

Dat de netbeheerder nog steeds roepen er is niets mis met deze " Slimme Meter" (wat een stomme naam, want het is wel averechts), is met dit topic wederom bewezen, dat het zo is.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Angelique.van.Campen schreef:
sylvesterb schreef:Er zijn hier al meerdere topics geweest. Je kunt een afhankelijk onderzoek laten instellen maar blijkt je onjuist te zitten dan zijn de kosten voor jouw rekening. Lijkt mij ook heel logische? Waarom zou ik als mede gebruiker van het netwerk mee moeten betalen aan onderzoeken die niet nodig waren.

Los hiervan heb ik nog geen topic gezien waarbij uit onafhankelijk onderzoek en/of tussen meters is gebleken dat de huidige meters afwijken, het is enkel een vermoeden omdat het verbruik sinds de nieuwe meter is toegenomen.

In uw geval is dit zelfs een verdubbeling. Zelf het onderzoek waar Radar zelf naar verwees, bij bepaalde slimme meters was de afwijking niet zo groot. Er zijn verschillende topics waarmee je zaken kunt uitsluiten tegen lage kosten.

En als je denk dat je de meter echt defect is dan kun je z'n onderzoek laten doen.
@sylvesterb: ik ben het niet helemaal eens met je dat als een apparaat niet naar behoren werkt of het vermoeden daartoe is, dat je dan voor de eventuele kosten moet betalen bij ongelijk. Je hebt volgens mij en ook Liander heeft zich hieraan te houden, volgens de wet garantie op producten. Ben eens aan; je koelkast vertoont kuren maar weet niet precies wat er aan de hand is. Het installatie bedrijf zegt op voorhand dat je zelf de kosten moet dragen als je ongelijk hebt. Zo werkt het in dat voorbeeld niet. Het bedrijf komt langs, kijkt wat er aan de hand is en indien ok, dan worden er geen kosten in rekening gebracht, zeker binnen de garantie termijn.

De verdubbeling is slechts mijn eigen schatting. Dat weet ik nog niet maar vanaf 8-8 hebben we voor hoog/laag tezamen 1800 Kw verbruikt. Zou ik dit doortrekken, dan kom je eventueel uit op 7000+. Of dit ook zo zal zijn, dat komt pas op 7-8-2018 naar voren maar daarom trek ik nu aan de bel.

Het probleem is juist dat ik niet kan oordelen of de meter defect is. Ik kan alleen naar cijfers kijken van voorgaande jaren en kijken wat er nu gaande is inclusief mijn geschatte verbruik voor het aankomende jaar.

Maar het lijkt alsof ik tegen dovemansoren praat, zowel bij de NUON, en met name bij Liander, dat ik het gevoel heb dat de klant per definitie het fout heeft en men zelf ook niet even die rekensom maakt.

Ik kan zo wel door blijven gaan en dat helpt ook niets , vandaar aanhoren hoe anderen dit zien en wat die voor eventueel oplossingen hebben of hiermee om te gaan.
Je bent geen eigenaar van de meter, dus hoezo wil je garantie?
De eigenaar van de meter heeft de meter geijkt en gecontroleerd, dus hoezo moet die iets willen?

Jij wil iets, dus het is aan jou om aan te tonen dat je gelijk hebt en in principe ook de kosten te dragen. Heb je gelijk dan betaalt Liander de kosten voor je terug en dat lijkt me ook logisch. Het kan niet zo zijn dat als Liander een miljoen meters uit heeft staan die allemaal geijkt zijn en goed zijn bevonden, dat die allemaal daarna nogmaals gecontroleerd moeten worden op vermoedens van klagers en dan ook nog op kosten van Liander ( wat weer doorgerekend wordt naar de klanten ).

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

angel1978 schreef:
Angelique.van.Campen schreef:
sylvesterb schreef:Er zijn hier al meerdere topics geweest. Je kunt een afhankelijk onderzoek laten instellen maar blijkt je onjuist te zitten dan zijn de kosten voor jouw rekening. Lijkt mij ook heel logische? Waarom zou ik als mede gebruiker van het netwerk mee moeten betalen aan onderzoeken die niet nodig waren.

Los hiervan heb ik nog geen topic gezien waarbij uit onafhankelijk onderzoek en/of tussen meters is gebleken dat de huidige meters afwijken, het is enkel een vermoeden omdat het verbruik sinds de nieuwe meter is toegenomen.

In uw geval is dit zelfs een verdubbeling. Zelf het onderzoek waar Radar zelf naar verwees, bij bepaalde slimme meters was de afwijking niet zo groot. Er zijn verschillende topics waarmee je zaken kunt uitsluiten tegen lage kosten.

En als je denk dat je de meter echt defect is dan kun je z'n onderzoek laten doen.
@sylvesterb: ik ben het niet helemaal eens met je dat als een apparaat niet naar behoren werkt of het vermoeden daartoe is, dat je dan voor de eventuele kosten moet betalen bij ongelijk. Je hebt volgens mij en ook Liander heeft zich hieraan te houden, volgens de wet garantie op producten. Ben eens aan; je koelkast vertoont kuren maar weet niet precies wat er aan de hand is. Het installatie bedrijf zegt op voorhand dat je zelf de kosten moet dragen als je ongelijk hebt. Zo werkt het in dat voorbeeld niet. Het bedrijf komt langs, kijkt wat er aan de hand is en indien ok, dan worden er geen kosten in rekening gebracht, zeker binnen de garantie termijn.

De verdubbeling is slechts mijn eigen schatting. Dat weet ik nog niet maar vanaf 8-8 hebben we voor hoog/laag tezamen 1800 Kw verbruikt. Zou ik dit doortrekken, dan kom je eventueel uit op 7000+. Of dit ook zo zal zijn, dat komt pas op 7-8-2018 naar voren maar daarom trek ik nu aan de bel.

Het probleem is juist dat ik niet kan oordelen of de meter defect is. Ik kan alleen naar cijfers kijken van voorgaande jaren en kijken wat er nu gaande is inclusief mijn geschatte verbruik voor het aankomende jaar.

Maar het lijkt alsof ik tegen dovemansoren praat, zowel bij de NUON, en met name bij Liander, dat ik het gevoel heb dat de klant per definitie het fout heeft en men zelf ook niet even die rekensom maakt.

Ik kan zo wel door blijven gaan en dat helpt ook niets , vandaar aanhoren hoe anderen dit zien en wat die voor eventueel oplossingen hebben of hiermee om te gaan.
Je bent geen eigenaar van de meter, dus hoezo wil je garantie?
De eigenaar van de meter heeft de meter geijkt en gecontroleerd, dus hoezo moet die iets willen?

Jij wil iets, dus het is aan jou om aan te tonen dat je gelijk hebt en in principe ook de kosten te dragen. Heb je gelijk dan betaalt Liander de kosten voor je terug en dat lijkt me ook logisch. Het kan niet zo zijn dat als Liander een miljoen meters uit heeft staan die allemaal geijkt zijn en goed zijn bevonden, dat die allemaal daarna nogmaals gecontroleerd moeten worden op vermoedens van klagers en dan ook nog op kosten van Liander ( wat weer doorgerekend wordt naar de klanten ).

Ja en, dat wil niet zeggen dat hij ook naar behoren werkt.

OT: Een flitspaal wordt ook geijkt en toch zijn er afwijkingen geconstateerd.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef: Je bent geen eigenaar van de meter, dus hoezo wil je garantie?
De eigenaar van de meter heeft de meter geijkt en gecontroleerd, dus hoezo moet die iets willen?

Jij wil iets, dus het is aan jou om aan te tonen dat je gelijk hebt en in principe ook de kosten te dragen. Heb je gelijk dan betaalt Liander de kosten voor je terug en dat lijkt me ook logisch. Het kan niet zo zijn dat als Liander een miljoen meters uit heeft staan die allemaal geijkt zijn en goed zijn bevonden, dat die allemaal daarna nogmaals gecontroleerd moeten worden op vermoedens van klagers en dan ook nog op kosten van Liander ( wat weer doorgerekend wordt naar de klanten ).
Exact. En bovendien: als jij voor je koelkast een monteur voor niets laat komen, zal je meestal ook een factuur krijgen. Indien niet, dan is dat coulance, maar geen recht.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door kiz »

angel1978 schreef: De eigenaar van de meter heeft de meter geijkt en gecontroleerd, dus hoezo moet die iets willen?
De oude meter was ook geijkt... dan ben ik benieuwd hoe er geijkt wordt als er zulke grote verschillen mogelijk zijn. Dát er verschillen mogelijk zijn lijkt me niet ongewoon, maar dat het gemeten verbruik verdubbeld is moet m.i. aanleiding zijn voor onderzoek door de leverancier c.q. eigenaar van de meter.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Veel te hoge kW-aanduiding slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

kiz schreef:
angel1978 schreef: De eigenaar van de meter heeft de meter geijkt en gecontroleerd, dus hoezo moet die iets willen?
De oude meter was ook geijkt... dan ben ik benieuwd hoe er geijkt wordt als er zulke grote verschillen mogelijk zijn. Dát er verschillen mogelijk zijn lijkt me niet ongewoon, maar dat het gemeten verbruik verdubbeld is moet m.i. aanleiding zijn voor onderzoek door de leverancier c.q. eigenaar van de meter.

Hoe lang is dat geleden? Dat ijken van die oude meter? De eigenaar van de meter heeft de verplichting een geijkte meter af te leveren bij de klant en daaraan voldoen ze. De leverancier heeft aan het vereiste voldaan, als de klant iets anders eist is het aan de eiser om aan te tonen dat hier een grond voor is.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 02 nov 2017 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten