Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Paulo57 »

Sinds woningcorporaties niet meer onder de Warmtewet vallen is er onduidelijkheid over de verplichting van meting van warmte bij blokverwarming. Ondanks dat achter de centrale CV een GJ meter is geplaatst, en voor 2020 verbruik werd verdeeld uitgedrukt in GJ, zie je nu dat in de jaarafrekeningen alleen nog het aantal eenheden van de kostenverdeelmeters wordt vermeld. Geen enkele relatie is te leggen met wat je als bewoner aan warmte verbruikt. Dit terwijl in prestatieafspraken tussen gemeente, woningcorporaties en huurdersverenigingen expliciet is afgesproken dat er wordt gewerkt aan het meer energiebewust maken van huurders. Voorts meen ik ook dat op deze manier niet, of althans veel moeilijker, kan worden gecontroleerd of een huurder die is aangewezen op blokverwarming meer verbruikt dan iemand die een eigen CV heeft. Toetsing aan dit NMDA (niet meer dan anders) beginsel is dus niet mogelijk. Wie heeft dit zelfde probleem en kan helpen dit op de agenda te zetten van bestuurders / wetgever. Klagen bij woningbouwcorporaties helpt niet.

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voor mij is de situatie niet helemaal duidelijk.

In de meeste flats hebben elk woning een eigen meter. Iedereen betaald voor zijn eigen verbruik.
Indien een gasmeter aanwezig is moet iedereen een eigen contract afsluiten bij een energie leverancier. Dit geldt ook indien er een stroommeter is.

Ik begrijp dat u niet eens bent over hoe de rekening verdeeld wordt.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies. Hopelijk kunnen hun u uitleggen hoe het wettelijk in elkaar zit, u helpen of u adviseren wat u kunt doen.
Dit hangt af van het precieze situatie in uw huis (wat ik niet ken).

U geeft aan te wonen in een social huurwoning. Ook kunt u bij www.huurcommissie.nl vragen voor een onderzoek en een bindend uitspraak.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door 16again »

Waar is de rekening dan op gebaseerd? De kosten van de centrale ketel, naar ratio verdeeld met aantal GJs op de meter als verdeelsleutel?

Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Paulo57 »

@seinhuis. Het gaat hier om een situatie waarbij warmte wordt gemeten via kostenverdeelmeters. Plaatsing van GJ meters per woning is, althans volgens woningcorporatie, niet mogelijk.
Ik ben het niet eens met de manier waarop de jaarafrekeningen worden opgesteld. Voor 2020 werd je verbruik uitgedrukt in eenheden die netjes werden omgerekend in GJ. Na 2020 krijg je je eenheden te zien maar zie je dus niet hoeveel GJ, m3 gas of kWh je verbruikt. Vergelijken van je verbruik met huishoudens die wel een GJ meter hebben is heel moeilijk. Gevolg is dat je ook moeilijker kan aantonen dat het gemeten gebruik niet juist kan zijn.

Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Paulo57 »

@16again. Dat is precies het probleem. Je ziet dat de stook van het hele gebouw een bepaald bedrag zou hebben gekost. Je ziet dat in het hele gebouw een totaal aantal eenheden zou zijn verbruikt.
Er wordt een prijs per eenheid berekend en vervolgens betaal je voor je eenheden je verbruik.
Geen info over hoe de totale kosten zijn bepaald. Geen info over wat je aan warmte uitgedrukt in GJ, m3 gas of kWh je verbruikt. Je kan niet vergelijken met huishoudens die eigen CV heeft.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Paulo57 schreef:
26 jun 2023 09:01
Ik ben het niet eens met de manier..
Ik denk dat hier het probleem zit. Er is een wijze van berekening vastgesteld waar u het niet mee eens bent. Dat kan, ik ben het ook met diverse methodes niet eens, bijvoorbeeld dat ik als alleenstaande die ook veel weg is net zoveel rioolrecht moet betalen als een gezin met vier konderen, of dat de belastingdruk in nederland zo hoog is omdat er teveel beroepsprofiteurs zijn en studenten met onzinnige studies zoals klimaatpsychologie.
Daar kan ik me heel druk over maken, maar ik betaal gewoon. Dat is mijn advies aan u ook in het kader van: verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
26 jun 2023 11:10
Paulo57 schreef:
26 jun 2023 09:01
Ik ben het niet eens met de manier..
Ik denk dat hier het probleem zit. Er is een wijze van berekening vastgesteld waar u het niet mee eens bent. Dat kan, ik ben het ook met diverse methodes niet eens.....
Volgens mij gaat het om NMDA principe, wat TS ook al benoemt:
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven
Hier wordt gewoon max prijs per GJ genoemd, maar de rekening dient dan natuurlijk wel voldoende gespecificeerd te zijn

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Valt blokverwarming (een grote cv-ketel voor een aantal appartementen) dan ook onder het NMDA-principe? Dan wordt er immers door de corporatie of VvE gewoon aardgas afgenomen. Dat is toch wat anders dan dat er een warmteleiding het gebouw ingaat.

Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Paulo57 »

@Erthanax. Het antwoord op jou vraag is: JA. Het NMDA beginsel houdt immers in dat mensen die afhankelijk zijn van blokverwarming niet meer warmtekosten zouden moeten hebben dan degenen die gewoon zelf een CV ketel hebben en de vrijheid hebben om een contract te sluiten met een energieleverancier.

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het zou ook zo moeten zijn dat het totale verbruik van het hele complex bekend wordt gemaakt, en gelijk moet zijn aan het totaal van het verbruik van alle bewoners bij elkaar. Dan is controleerbaar of ze er een schepje bovenop doen (wat mij niet correct lijkt, afgezien van wat administratiekosten).

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Paulo57 schreef:
26 jun 2023 14:00
@Erthanax. Het antwoord op jou vraag is: JA. Het NMDA beginsel houdt immers in dat mensen die afhankelijk zijn van blokverwarming niet meer warmtekosten zouden moeten hebben dan degenen die gewoon zelf een CV ketel hebben en de vrijheid hebben om een contract te sluiten met een energieleverancier.
Wat de bedoeling is van NDMA weet ik, maar blokverwarming is in een aantal gevallen uitgezonderd van de Warmtewet, lees ik hier:
nvve.nl schreef:-Blokverwarming is eigendom van de verhuurder: Uitgezonderd
- Verhuurder koopt centraal warmte in: Uitgezonderd
- Warmtelevering aan VvE’s: Uitgezonderd
U heeft natuurlijk wel recht op een duidelijke afrekening, waarin alle kosten en de verdeling daarvan zijn opgenomen. Een omrekening naar GJ lijkt mij echter niet verplicht.

Overigens zou u die met een duidelijke afrekening zelf kunnen maken. U weet dan immers het totaal aantal gemeten eenheden, uw eigen aantal gemeten eenheden, en het totaal aantal m³ gas dat is afgenomen. Het aantal m³ dat u fictief hebt afgenomen weetbu dan ook.

Van mijn eigen gasaansluiting weet ik ook niet hoeveel GJ ik heb afgenomen, alleen het aantal m³. Dat kan ik omrekenen naar een theoretisch aantal GJ aan de hand van de verbrandingswarmte van aardgas en het theoretische rendement van mijn ketel, maar het blijft een schatting, geen meting.

Paulo57
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2023 13:29

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Paulo57 »

@Erthanax. Probleem is dat in de jaarafrekeningen die ik zie ook niet zie hoeveel m3 gas de centrale CV heeft verbruikt. De berekening die u maakt om te bepalen hoeveel m3 gas danwel GJ u zou gebruiken kan ik niet maken. Ik zou dan eerst de onderliggende gasrekening van de centrale cv moeten opvragen.

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Paulo57 schreef:
26 jun 2023 20:40
@Erthanax. Probleem is dat in de jaarafrekeningen die ik zie ook niet zie hoeveel m3 gas de centrale CV heeft verbruikt. (...)
Dat vind ik vreemd en ik vind dat u dan geen goede jaarafrekening hebt gekregen. Is de beheerder/eigenaar niet bereid het gasverbruik in m³ bekend te maken? Wellicht kunt u bv de Woonbond benaderen of dat niet verplicht is.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verplichting jaarafrekening warmte in GJ, m3 gas of kWh?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Paulo57 schreef:
26 jun 2023 20:40
@Erthanax. Probleem is dat in de jaarafrekeningen die ik zie ook niet zie hoeveel m3 gas de centrale CV heeft verbruikt. De berekening die u maakt om te bepalen hoeveel m3 gas danwel GJ u zou gebruiken kan ik niet maken. Ik zou dan eerst de onderliggende gasrekening van de centrale cv moeten opvragen.
U heeft recht op inzage in de originele energie factuur waarop de afrekening energiekosten is gebaseerd.

Plaats reactie