LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meters

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
withandgibbon
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2018 23:25

slimme meters

Ongelezen bericht door withandgibbon »

We hebben van Liander het aanbod gekregen om een slimme meter te laten plaatsen.
Dit willen we niet (inbreuk privacy en toch ook vaak hogere kosten.)

Nu zeggen ze dat mijn energieleverancier in dit geval de Nuon dan geen geen rekening kan houden met het verschil tussen dag
en nachttarrief.
Terwijl we een dubbele meter hebben.
Dit voelt als chantage om toch die slimme meter te nemen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat is je huidige verschil dan ? Ik heb wel een slimme meter maar mijn laatst afgesloten contract zit er nog maar 1 cent verschil tussen dag en nachttarief. Verder met @Renewouters eens, iets teveel "borrelpraatvooroordelen".

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door scontra »

withandgibbon schreef:We hebben van Liander het aanbod gekregen om een slimme meter te laten plaatsen.
Dit willen we niet (inbreuk privacy en toch ook vaak hogere kosten.)

Nu zeggen ze dat mijn energieleverancier in dit geval de Nuon dan geen geen rekening kan houden met het verschil tussen dag
en nachttarrief.
Terwijl we een dubbele meter hebben.
Dit voelt als chantage om toch die slimme meter te nemen.

U heeft zeker ook geen internet, Smartphone en zit ook niet op sociale media ;-)
Inbreuk op de privacy, hoezo, is het uitlezen van de energiemeters een inbreuk op de privacy en als je dat niet wilt kan die 'service' ook worden uitgezet.
Dag/nacht tarief komt bij de "oude meter" om technische reden te vervallen en dat is al heel lang algemeen bekend.
Niks chantage, alleen maar de oude door nieuwe laten vervangen en klaar is @withandgibbon.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan dat aanbod nog maar eens doorlezen. Dat vervallen van het dag/nacht tarief gaat tzt gebeuren bij niet “slimme” meters. Overigens zet dat dubbele tarief nauwelijks zoden aan de dijk als u bijvoorbeeld niet een elektrische boiler hebt die ‘s nachts aangeschakeld wordt.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 11 mar 2018 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Toonfrequent regelaars stoppen er mee, die stuurde de oude draaischijf meters aan... dus enkel tarief....

Maar bij slimme mag je kiezen, tussen enkel of dubbel....
En de 1 cent, ja bij mijn ook als ik gebruikte maar bij leveren zit ik nu bij een van de vele die tussen geleverde stroom op werkdagen meer betaalde dan weekend.
Dan liggen vele bedrijven stil en hebben ze er niets aan.
Daarom is geleverd meer dan 1 cent verschil bij mijn leverancier en omdat ik meer leverde dan gebruikte......

Het domste aan de slimme meter is dat ik bij mooi weer niet meer kan zien of de magnetron nu meer of minder gebruikte dan de panelen leveren!
Ik moet nu stand opschrijven en even later weer drukken voor verschil.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door witte angora »

withandgibbon schreef:Nu zeggen ze dat mijn energieleverancier in dit geval de Nuon dan geen geen rekening kan houden met het verschil tussen dag
en nachttarrief.
Terwijl we een dubbele meter hebben.
Het verschil tussen dag-en nacht tarief is tegenwoordig vrijwel verwaarloosbaar. Daar hoef je je niet druk om te maken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Heb je zonnepanelen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door BreejKC »

@stofzuigertje. Of u terug levert of verbruikt kunt u direct zien op de “slimme” meter. Rechts in het beeldschermpje wordt een klein pijltje getoond. Wijst dit naar boven dan verbruikt u energie van het net, wijst dit pijltje naar beneden dan levert u terug naar het net. Of is het nou net andersom? In de handleiding van uw “slimme” meter kunt u dit terugvinden. Die handleiding is gratis als .pdf bestand te downloaden.

@thecure. Ja ik heb zonnepanelen. Inmiddels bijna 4 jaar actief. Gezien de bedragen die ik aan verbruik bespaart heb enerzijds en aan wat ik terug geleverd heb anderzijds heb ik mijn investering in ca. 5 1/2 jaar terugverdient.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 12 mar 2018 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door angel1978 »

@BreejKC

Ineens TS geworden? Of gewoon brutaal het topic gekaapt?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door BreejKC »

??

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

angel1978 schreef:@BreejKC

Ineens TS geworden? Of gewoon brutaal het topic gekaapt?
Inderdaad, mijn vraag was aan TS. als hij of zij zonnepanelen heeft is het een goede reden om de slimme meter te weigeren.

stofzuigertje

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor mensen met panelen die overdag leveren en elke avond gebruiken is de oude meter slimmer!

Dan kunnen ze als salderen stopte niets meer zien of en hoeveel je leverde en gebruikte, alleen verschil tussen gebruikte en geleverde!

Hoewel het verbruik van Dag/Nacht nauwelijks verschil geeft....

Mijn leverancier geeft voor Dag tarief geleverde stoom meer dan 1 cent meer dan in waardeloze Weekend geleverde!
Overdag op Werkdagen is het meer dan 1 cent verschil bij leveren, bij verbruit zie je dat helaas niet terug.

Het verschil is zo klein geworden dat elke avond de Vaatwasser en vaak een Wasmachine draaien nauwelijks rendabel is.
Ook in weekend strijken en stofzuigen is nauwelijks meer rendabel.
Naast de nieuwste stofzuigers die niet 2000 watt maar aan 750 genoeg hebben is het nauwelijks rendabel....
Als je in avond of weekend het teveel aan stoom gaat op gebruiken en overdag op werkdagen als het nodig leverde is helaas niet beloond.
Ik heb dus 4 meters en 4 tarieven voor zowel gebruik als leveren!
De geleverde en gebruikte zijn dus niet zelfde prijzen en dat zouden meerdere moeten doen.

Dat de meeste en vooral de grootste dit niet doen is de reden waarom dag/nacht niet meer werkte voor besparen, maar bij mijn nog wel!

Ik lever op 5 werk dagen meer dan ik gebruikte...
De nachten en weekend gebruik is meer dus 4 totaal verschillende standen doorgeven.

Je E bike en Auto opladen op goedkope uren met schakelklok is dus wel rendabel bij Hoog Laag tarief, en vooral voordeliger dan de staat palen van gemeente die tenminste 33 ct per Kwh rekende.
Ook moeten werkgevers, vooral de grotere meer palen plaatsen.
Die betalen niet zoals ik thuis rond de 20 cent maar vooral de groten maar 7,3 cent, + btw = 8,83 cent dus bij 12 cent van salaris inhouden een win/win situatie voor zowel personeel als werkgever!

Gelukkig werk ik niet naast een kolen centrale dus geen kolen nodig voor schone E Auto te laden!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zoals vermeldt, ik heb zonnecellen op het dak van mijn woning en, sinds ik die zonnecellen heb, ook een slimme meter. Ik ben daarover tevreden. Ook gebruik ik nog dag- en nachtstroom waarvan, inderdaad, de tarieven elkaar nauwelijks meer ontlopen. In mijn slimme meter zitten dus ook vier telwerken, 1) dagstroom verbruik, 2) dagstroom teruglevering, 3) nachtstroom verbruik en 4) nachtstroom teruglevering.

Verder zit ik bij een energieleverancier met een “groene keuze”. Per saldo verbruik ik nog meer stroom als dat ik in totaal terug lever. De verrekening bij mijn leverancier is eenvoudig. Van mijn stroomverbruik wordt de teruglevering van stroom afgetrokken, zowel bij de dag- als bij de nachtstroom. Per saldo hoef ik dus minder voor het stroomverbruik bij te betalen. Eigenlijk doet mijn energieleverancier dus op de rekening precies hetzelfde als het terugdraaien van de oude Ferrarismeter bij meer teruglevering als verbruik van stroom.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door michieldejong »

In het regeerakkoord staat dat de salderingsregeling in 2020 vervangen zal worden door een terugleversubsidie. Het is nog niet exact bekend wat die terugleversubsidie inhoudt maar het moge duidelijk zijn dat dit minder voordelig is dan de salderingsregeling.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

De vraag is wat er dan gaat gebeuren. Voor 2020 zijn nog niet alle meters vervangen. Plus dat men de 'slimme' meter mag weigeren.
Als de saldering regeling dan afgeschaft wordt, hebben mensen met panelen met een ferraris meer voordeel dan mensen met slimme meter.
Ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: slimme meters

Ongelezen bericht door kweenie »

De mogelijkheid van dubbel tarief is niet afhankelijk van wel of geen slimme meter, maar van of je een ouderwetse draaischijf meter hebt of een digitale meter. Het systeem waarmee de ouderwetse meter schakelt tussen dag- en nachttarief wordt over een paar jaar gestopt. Er kan vanaf dat moment dus alleen nog worden geschakeld via de nieuwe digitale meters. Maar dat werkt dan dus ook nog met nieuwe digitale meters die niet 'slim' zijn.

Gesloten