LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanpraktijken van Greenchoice

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Dedi
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2003 22:33

Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Dedi »

Ik voel me om het nog netjes te zeggen flink gepakt door Greenchoice.
Wat mij overkomen is is een flink verhaal maar liever anderen waarschuwen dan het niet vertellen en dat er meer mensen de dupe worden van de werkwijze van dit bedrijf.
Oplichters zijn het in mijn ogen die onder valse voorwendselen zorgen dat je een overeenkomst tekend.
Mijn energieleverancier is Eneco maar sinds een paar maanden ook Greenchoice en de afgelopen 3 maanden betaal ik ook aan beide.

Een aantal maanden geleden kwam er iemand van Greenchoice aan de deur, normaal zou ik nooit iets tekenen zonder het eerst te bespreken met anderen en huis aan huis verkopers hebben bij mij pech (als ik al voor ze open doe). Juist daarom ook vraag ik me op dit moment af hoe ik zo stom heb kunnen zijn, hoewel ik ook besef dat er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn die er niet in zouden trappen.
Goed die man stond dus aan mijn deur met in zijn handen een clipboard, op de galerij liepen meer mensen, duidelijk collega's van elkaar, het kwam in ieder geval erg serieus en betrouwbaar over.
Waar het op neer kwam is dat hij van Greenchoice was en in de flat was om te zorgen dat de mensen die dat nog niet gedaan hadden de overeenkomst met Greenchoice zouden tekenen.
Zijn verhaal was dat iedereen een informatie pakket ontvangen had met daarbij een brief om over te stappen naar Greenchoice. Op zich kan ik me best herinneren dat ik eens een informatiepakket gekregen had maar omdat ik niet van plan was over te stappen heb ik dat ongeopend als reclame weggegooid, daarom ook dat ik later in het gesprek twijfelde of ik door die actie misschien niet een belangrijke brief had weggegooid.
Volgens die man van Greenchoice was iedereen verplicht om over te stappen (vandaar ook het bezoek aan de mensen die dat nog niet zelf hadden geregeld).
Eneco zou de zaken overgedragen hebben aan Greenchoice omdat Eneco met de levering van energie zou stoppen, daardoor was iedereen die bij Eneco zat verplicht om de overeenkomst bij Greenchoice te tekenen, alles was al overgebracht het ging alleen nog om de handtekening om het te bevestigen.
Daar sta je dan, twijfelend of je misschien per ongeluk die belangrijke brief hebt weggegooid en met een mobiele telefoon provider waar het onmogelijk is om Eneco te bellen dus dat was geen optie.
Later de overeenkomst tekenen kon eigenlijk niet omdat de afhandeling al zo was vertraagd door het niet zelf opsturen. Op dat moment krijg je ook het idee dat je door niet te tekenen weleens een groter probleem kan krijgen omdat mijn handtekening alleen een bevestiging zou zijn van zaken die al overgedragen waren.
Welke keuze heb je dan als het zo gebracht word? Of tekenen of geen energie meer want Eneco stopt er immers mee en de zaken lagen nu bij Greenchoice.
Ook over de betaling is gesproken, mijn maandbetaling word automatisch door de sociale dienst betaald aan Eneco en dat heb ik ook gemeld en dat dat veranderd moest worden omdat het alleen op die manier betaald mocht worden en ik absoluut geen automatische betaling toestond of zelf elke maand wilde storten.
Dat zou allemaal door Greenchoice geregeld worden net als het stoppen van de betaling aan Eneco. Dit werd door die man ook genoteerd.
Uiteindelijk kreeg ik in juni een nogal korte brief (waar overigens ook mijn voorletter niet klopt) met mijn klantnummer en daarin de mededeling dat ik binnen korte tijd de exacte informatie zou krijgen over het te betalen bedrag e.d.
Die 2e brief heb ik nooit ontvangen en dus ook niet mijn contract.
Toen ik er achter kwam dat Greenchoice automatisch van mijn girorekening afschreef was dit al 2 maanden gebeurd, nu ondertussen 3 maanden.

Er is recent nog telefonisch contact geweest met Eneco die van niks weet, Greenchoice heeft dus ook niks doorgegeven aan Eneco.
Vandaag heeft mijn contact persoon van de sociale dienst telefonisch contact opgenomen met Greenchoice die met een aantal verrassende mededelingen kwam.
- Overstappen was niet verplicht.
- Door de overeenkomst te tekenen geef je direct toestemming voor automatische afschrijving van je giro rekening.
- De enige manier van betalen is automatische afschrijving omdat het te duur is om accept giro's te sturen, dat is om de kosten van de energie levering laag te houden.
- Mijn contract zou ik moeten hebben want dat hebben ze me opgestuurd.
- Verder is er geen opzegtermijn maar als ik de overeenkomst had terug willen draaien had ik daar na het ontvangen van mijn contract 2 weken de tijd voor, dat zou ook op het contract vermeld staan. Prima maar ik heb helemaal geen contract ontvangen van ze.

Het komt er dus duidelijk op neer dat alles dat mij verteld is 1 grote leugen was en ik voel me behoorlijk opgelicht.
Ik wil hier graag iets tegen doen en onder de overeenkomst uit maar heb begrepen dat dat niet meer kan.
En mocht ik de betaling blokkeren en ik krijg te maken met een deurwaarder of als ik het alsnog op een andere manier aan wil pakken ik dit alleen kan doen via een rechtzaak.
Op zich zou ik dat er voor over hebben als ik maar iets zou hebben dat mijn gelijk bewijst maar ik heb helemaal niks behalve die ene simpele brief.
Mijn idee is dat er ook andere manieren mogelijk moeten zijn omdat ik duidelijk de overeenkomst heb getekend onder valse voorwendselen en dan is 2 weken om het terug te draaien wel erg kort en zeker als je geen contract hebt ontvangen en ook niet op de hoogte bent van die termijn van 2 weken.
Probleem is alleen dat ik niks kan bewijzen.

Bij deze dus een waarschuwing voor de praktijken van Greenchoice en een oproep of er meerdere mensen zijn met gelijke ervaring bij Greenchoice.
Hoe meer mensen met gelijke ervaringen hoe meer kans dat er iets aan gedaan kan worden.

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

Het is niet te geloven. Bel ik met Greenchoice krijg ik een nauwelijks Nederlands verstaande en sprekende, boerende en herkauwende geit aan de telefoon.

Waar gaat het heen met dat k-bedrijf

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Dedi,

Indien Greenchoice je met dat verhaal een contract heeft laten tekenen, dan hebben ze je misleidt.

Er is absoluut geen sprake van dat Eneco zijn klanten overdoet aan Greenchoice. Een reus, met 2 miljoen+ klanten gaat toch niet zomaar onaangekondigd zijn klanten aan een mini bedrijfje overdoen (hoogstens enkele tienduizenden klanten).

Nee, nee, het zijn van die praktijken waar Durion en nu blijkt dus ook GreenChoice aan doen, om klanten binnen te halen.

Zou toch eens even met GreenChoice bellen en aangeven dat die zogenaamde wervers (neem maar aan dat ze tijdelijk zijn ingehuurd), verhalen ophangen die niet door de beugel kunnen.

Flip

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Flip »

Een maand of 4 á 5 geleden kreeg ik een alleraardigste (en knappe) jongedame aan de deur van het bedrijf Greenchoice. Of ik al groene stroom had en of het me wat lijkt om te besparen op mijn stroomkosten, zo luidden de vragen. Normaal teken ik ook niet zo snel meer iets, in de wetenschap dat je meestal voor langere tijd verplichtingen aangaat. Maar op mijn vragen of het in eerste instantie vrijblijvend was, het me (als ik er op in ging) ECHT korting op zou leveren en of ik ECHT niet voor langere tijd aan ze 'vast zat' en het hele verhaal op kon zeggen wanneer ik zou willen, kreeg ik in alle 3 gevallen een positief antwoord. Onlangs echter (na op dit aanbod te zijn ingegaan en na enkele brieven met melding over de administratieve handelingen, waaronder echter géén meldingen van de Nuon), kreeg ik een brief met de melding dat het ze niet gelukt was om 5 euro af te schrijven (voor alle duidelijkheid: Automatische incasso's zijn bij mij geblokkeerd). En dat terwijl ik volgens de jongedame aan de deur juist 5 euro per maand zou besparen op de energierekening, dat alles gewoon via de Nuon zou blijven gaan zoals ik gewend was en dat het een puur administratieve handeling was, waar ik geen extra werk aan zou hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog contact met Greenchoice op moet nemen en dat ik zo de website zal gaan raadplegen om te kijken wat er mogelijk is, maar ik ben tenminste verbaasd over de gang van zaken en dat het er wel op lijkt dat ik zelfs duurder uit zal zijn. Maar nogmaals, ik moet het nog verder uitzoeken en als het zo is dat ik bij wijze van spreke 5 euro betaal om 10 euro korting te krijgen op de 'normale' rekening, dan hoeft er dus niets aan de hand te zijn. Ik zal in elk geval opletten (ook hier) en ben nu gewaarschuwd. Als er meer te melden is door Greenchoice-klanten en/of gedupeerden, dan hoor (en/of lees) ik het graag!

Groeten,
Flip

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

Als greenchoice tegen jouw contactpersoon heeft gezegt dat je op ieder moment kunt op zeggen, zit je toch niet aan een contract vast? Wat ik begrepen heb, kun je opzeggen wanneer je wilt. Tuurlijk zijn de praktijken van de deurverkopers niet netjes, maar als je weg wilt kan dat.

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Wat ik begrepen heb van Greenchoice is dat je aan hun gaat betalen. De stroom is bij Greenchoice 1 (??) eurocent goedkoper per kilowattuur. Je moet dus wel betalen, maar op je jaarafrekening zie je het verschil.
Maar als bij jou de automatische incasso's geblokkeerd zijn, kan je geen stroom bij Greenchoice kopen omdat zij, zoals ik het begrepen heb, alleen werken met automatische incasso's.

Degelijk Groen

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Degelijk Groen »

Ik ben sinds december 2001 een méér dan tevreden klant van GreenChoice (vroeger "De Energie Concurrent")! Op het "bedrijf" GreenChoice is volgens mij niets aan te merken. :D

Het probleem is dat er kennelijk onofficiële "colporteurs" zijn die op een verkeerde wijze klanten werven. Als klant kan je n.l. "windmolenparticipaties" verwerven door nieuwe klanten aan te brengen! Dat levert extra voordelen voor hen op! :(

Als er mensen aan de deur komen namens GreenChoice dan zou ik aanraden naar het telefoonnummer van GC te vragen (010-4782326 of 0900-2020120) en jezelf direct of via hun Internetsite op te geven (www.greenchoice.nl), dus niet via deze dubieuze figuren!

Voor een vergelijking van bedijven kan je eerst ook www.greenprices.nl raadplegen!

G.Noorlander

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door G.Noorlander »

Ik was vanavond weg en mijn vriendin vertelde me bij thuiskomst een verhaal dat er iemand van greenchoice langs geweest is, met de mededeling dat ze goedkoper uit zou zijn wanneer de financiele kant via hun zou lopen en we gewoon de stroom via Essent zouden blijven krijgen.
Nu heeft ze dus onder valse voorwendselen getekend. Zij heeft namelijk gezegd dat ze met mij zou overleggen, maar die gast bleef aandringen dat hij dan alvast de handtekening heeft... kortom grandioos lulverhaal.
Eind van het verhaal is dus dat zij zich lullig voelt dat ze zich er weer in heeft laten lullen en ik dus morgen met dat 010-nummer ga bellen om te zorgen dat ze never nooit geld van m'n rekening af gaan schrijven.

Geluk is dat het reknr van mij is en de handtekening van mijn vriendin, de pech is dat het bij de postbank is en die checken dus nauwlijks.

Wanneer leren die energiebedrijven nu eens dat ik een van de belangrijkste zaken (energievoorzieningen) niet mee wil rotzooien. Essent krijgt het nu al nauwlijks voor elkaar om de administratie op orde te krijgen, laat ze dan aub niet steeds dingen moeten aanpassen, dat is vragen om problemen.

In elk geval is dit topic nu weer omhoog geschopt, zodat mensen kunnen lezen hoe slinks die deur-tot-deur verkopers te werk gaan.
Dan kan Greenchoice nog zo'n goed bedrijf zijn, wanneer ze dergelijke dingen flikken, voel ik me als consument belazerd en wil ik niets meer met ze te maken hebben.

Ik ben echt woest.
Die persoon die mij morgen aan de lijn krijgt kan beter meteen zorgen dat alles geregeld is, anders is die nog niet klaar met me.
Hierbij vergeleken is wat Tele2 een keer geflikt heeft bij me nog niets. (note: "wilt u bellen via Tele2? Nee. OK, bedankt prettige avond meneer"... drie dagen later een brief... welkom bij Tele2....)

G.Noorlander

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door G.Noorlander »

Ik heb vandaag met Greenchoice gebeld.
Die persoon die ik aan de lijn had reageerde een beetje gemaakt verbaasd toen ik aangaf dat de verkoper leugens zat te verkopen.
In elk geval zou hij mijn gegevens uit de database halen.
Nu heb ik niet zoveel vertrouwen in bedrijven die dergelijke praktijken hanteren, dus heb ik meteen daarna essent gebeld (gegevens Essent) en gevraagd of ze een notitie bij mijn klantgegevens wilden noteren dat ik never-nooit-niet over wil naar Greenchoice.

Ik raad een ieder dus aan om dat soort dingen ook te doen.

Ik ben nog steeds kwaad, als ik er aan terug denk.

MikeyMo

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door MikeyMo »

Ik heb dus ook getekend onder het verhaal van "we werken samen met Nuon" en alles gaat automatisch, het kwam allemaal over als "u gaat over op groene stroom en wij willen van u weten welk type stroom u wilt, waar de korting naar toe moet gaan (bijv. goed doel), kookt u trouwens op gas?" en uiteindelijk was het "dan heb ik hier een krabbeltje nodig en dan komt alles in orde"

Later bleek dus dat ik een overeenkomst had getekend om bij Nuon weg te gaan, stroom af te nemen bij Greenchoice en mocht de gasmarkt vrijkomen dan zou ik direct gas gaan afnemen via GreenChoice (en ik heb alleen ja gezegd op de vraag of ik op gas kook :S ). En ze hebben nog recht op automatische incasso ook. :(

Ik heb direct een opzegmail gestuurd naar Greenchoice, gebeld met Nuon (Die kunnen niets doen) en ook telefonisch mijn opzegging bekrachtigd bij greenchoice. Ik zit er over te denken om van het weekend nog even een opzegging te doen per aangetekende post vergezeld van een intrekking van de automatische incasso.

Korkkk

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Korkkk »

wat een overspannen reakties allemaal, het enige wat greenchoice overneemt is de facturering en jaarnota, verder blijft de netbeheerder verantwoordelijk voor de woning, de mensen moeten eens beter luisteren voor ze hier gal gaan spuwen. Greenchoice is veel goedkoper en doet niks meer dan korting geven...en nee, ik werk niet voor greenchoice, ik hou bakken geld over by hun. essent was me veel te duur.

PB
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2004 17:42

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door PB »

Tja, wat ik hier zie zijn ervaringen met dubieuze verkopers, en zoals bij elk bedrijf wat mensen in dienst heeft, kunnen daar rotte appels bij zitten.

Mijn eigen ervaringen:
- prive zit ik al jaren tot volle tevredenheid bij Greenchoice. Elk jaar keurige, overzichtelijke rekeningen. Kan via internet mijn dossier inzien v.w.b. de huidige prijs en korting. Inmiddels ook gas overgezet. I.v.m. subsidie (zonnepanelen) ben ik een jaar overgegaan naar Essent. Vertrek bij Greenchoice zonder problemen direct geregeld, Essent heeft er een half (!) jaar voor nodig gehad om mijn eerste nota te sturen.
- mijn werkgever is ook overgegaan naar Greenchoice, stapsgewijs (meerdere vestigingen). Ervaringen: bij Greenchoice was alles snel geregeld, maar de oude partijen hadden nogal wat problemen. Voorbeelden: vestiging L.: Nuon heeft 12 (!) maanden nodig gehad om 10.000 euro terug te betalen, die ze teveel hadden berekend. Pas toen werd de overgang geregeld. vestiging O3: Nuon heeft 9 maanden nodig gehad om een correcte nota te sturen v.w.b. elektriciteit. Essent (gas) heeft ook wat geknoeid met meterstanden, dus nu hebben ze 2 jaarnota's terug moeten draaien om alles goed te kunnen regelen. Vestiging O5: Essent maakt er zo'n grote puinhoop van v.w.b. de overgang van gas, na ruim 4 maanden is de overgang pas geregeld.

Oftewel: Essent en Nuon maken er een puinhoop van, daartussendoor ziet Greenchoice (ondanks al die puinhopen) toch kans om alles goed en overzichtelijk te regelen. Zelfs controleerden ze de gegevens van de netbeheerder nog even apart bij ons, omdat ze inmiddels wisten van de grote fouten die Nuon en Essent bij ons maakten.

Rulez

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Rulez »

die door2door verkopers van Greenchoice nemen iig de moeite je alles keurig uit te leggen, ik zit er niet aan vast, betaal idd fors minder dan by NUON , hou dus geld over eind vh jaar en ze staan me keurig te woord by vragen. Alle lof voor Greenchoice, ze maken waar wat ze beloven en service is prettiger dan die grote bedryven.

musketier

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door musketier »

wat een onzin dat je bakken met geld overhoudt als je bij greenchoice koopt.
Alleen het leveringsgedeelte is vrij. Stel dat dat 6 cent per kwh is...en ze geven 10 % korting...JIPPIE dan heb :roll: 0,06 cent per kwh verdient. Gemiddeld huishouden verbruikt ca. 3000 khw....
Reken maar uit.

pz vd

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door pz vd »

Volgens mij ben je niet verstandig als je voor zoiets belangrijks als je nuts-voorzieningen aan de deur gehaast iets gaat tekenen.
Ik heb me, na een vergelijking op internet, op de website van greenchoice aangemeld.
Belachelijk hoe makkelijk het blijkt te zijn om relevante en correcte jaaroverzichten te sturen. Op de website houden ze alles voor je bij. De klantenservice belt zelf(!) terug om veranderingen die ze op verzoek hebben aangepast door te geven...

Serieus, ik voel me sindsdien klant bij een energiebedrijf!

Tja en aan de deur iets tekenen, hoe dom kun je zijn?

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

ik zit alweer een dik jaar bij Greenchoice. Alles wordt prima geregeld en snel. Nuon is wel anders: ik dacht: ik ga toch maar weer naar nuon. 1 rekening 1 bedrijf is makkelijker dan meerdere bedrijven voor dezelfde zaken. ik met nuon een maandbedrag afgesproken, drukken ze er even 40 euro bij (want het was winter en dan stookte je meer). snap jij het dan snap ik het nog niet.

Greenchoice: 1 bedrag afgesproken en die houden dat ook aan. Vooral online gegevens inzien is handig.

En die praktijken aan de deur. ik heb het idee dat er toch nogal wat wordt overdreven met opdringen enzo. ze zijn bij mij ook wel vaker geweest. en nee is nee ne blijft nee. Trouwens: je kunt toch gewoon de deur dicht doen?

diobre

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door diobre »

Toch even een reactie op o.a.Musketier. Ik ben vorig jaar overgestapt naar Greenchoice en ik heb er eigenlijk niets van gemerkt. Alles is keurig geregeld. Totdat ik laatst de jaarafrekening kreeg. Dat merkte ik wel. Ik krijg 175 euro terug. :shock: Ik heb even omgerekend wat ik terug had gekregen als ik bij Nuon had gebleven en dat kwam op 45 euro. Een klein verschilletje dus, in deze tijden is het bij veel mensen een prettige binnenkomer. :D

Gast

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door Gast »

Moet ik daar ook maar eeens naar toe. Ik word doodziek van het Nuon 2 jaar geleden dubbele rekening.
Nu doet al een half jaar mijn nachtstoom het niet in de hele straat, en als je dan beld, ja dat klopt er is een kabel stuk en u staat volgende week ingepland. Niet dus, weer bellen, en dan het antwoord neehoor dat kan niet zo snel dat duurt nog wel 2 a 3 weken.
Er is nu een aangetekende brief onderweg. De jaarafrekening is nog niet binnen, zal niet in mijn voordeel zijn.

lianne5

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door lianne5 »

er komen gewoon van die laaienlichters aan de deur met een of ander vaag verhaal van ja dan bent uw goed koper uit zeg je da je al groene stroom hebt van een ietsbeter bekent bedrijf om maar mevrouw dan krijgt uw 45 euro terug moet uw wel ff tekennen vervolgens hebben ze je toch een contract aan gesmeerd en toch heb ik de kleine letters gelezen dit contract sturen ze dan vervolgens niet op maar sturen naar een jaar via de deur waarder een brief en ombeschoft da die lui zijn he da wil je nie weten zetten je gewoon voor leugenaar neer greenchoice badchoice

gretha1960

Re: Wanpraktijken van Greenchoice

Ongelezen bericht door gretha1960 »

ik ben al jaren klant bij Greenchoice (dit heette vroeger de Energieconcurrent) en óók nog eens een zeer tevreden klant!!
Ik snap niet wat er hier is gebeurd, met die deurverkopers, maar ik vermoed dat er zeer slechte lui aan het werk zijn; iets dat ik erg jammer vind voor een prima werkend bedrijf! Mijnsinziens zou Greenchoice hiér iets aan moeten veranderen. Maar wat betreft het bedrijf zelf kan ik dus naar alle eerlijkheid zeggen, dat het een keurig en prima werkend bedrijf is!! Héél erg zonde dus, dat dit nu gaande is...

Gesloten