LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Was drogen: droger of waslijn?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Fin schreef:
01 nov 2019 08:07
Ik heb de keuze tussen de was drogen aan de waslijn of in de droger.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.

Als ik de was aan de waslijn wil laten drogen, moet ik een kamer van 3 X 3,5 m2 speciaal voor dit doel constant gaan verwarmen (CV).
We hebben 4 grote wassen (van +/- 7 kilo) per week.
Ik wil de afschrijvingskosten voor de droger buiten beschouwing laten.
Uitgaande van een gemiddeld energiezuinige droger.
Uitgaande van gemiddelde gas- en elektra tarieven.
Even to the point: het gaat om het verdampen van water uit de was; dat is in beide gevallen hetzelfde hoeveelheid en vereist dezelfde hoeveelheid energie.

Gas kost €0,70 per 32 MJ, elektrisch €0,25 per 3,6 MJ even uit gaande van tarieven hier. Gas is dus per energiehoeveelheid 3,1x goedkoper, even uitgaande van een ketelrendement van 100%

Neem je een warmtepompdroger met een COP van 3 dan speel je quitte, bij nog hogere COP is de warmtepompdroger goedkoper dan gas.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ergens ophangen aan een rek of lijn, ventilator erop richten en aanzetten!

Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Fin »

Bedankt voor de reacties tot zover.
De was wordt niet droog zonder de ruimte te verwarmen; dat is een ervaringsfeit.
Na 5 dagen nog niet droog en dag 6 gaat het stinken.

De keuze is voor mij dus beperkt tussen verwarmd drogen aan de lijn of met een wasdroger.

mh73

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door mh73 »

Fin schreef:
01 nov 2019 13:35
Bedankt voor de reacties tot zover.
De was wordt niet droog zonder de ruimte te verwarmen; dat is een ervaringsfeit.
Na 5 dagen nog niet droog en dag 6 gaat het stinken.

De keuze is voor mij dus beperkt tussen verwarmd drogen aan de lijn of met een wasdroger.
Zo dan. Is er dan niet iets heel erg mis met de ventilatie van je huis? Als ik het eind van de middag ophang is het de volgende ochtend droog. Een spijkerbroek na een dag drogen.

Zou in dat geval voor de droger gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijkste factor bij het drogen is inderdaad de luchtvochtigheid, belangrijker dan de temperatuur. Als de was niet droog wordt, dan kan dus waarschijnlijk het vocht niet goed weg. De verwarming aanzetten helpt dan wel wat, maar het is niet ideaal. Dan zou ik ook eerder voor een wasdroger kiezen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij mij is de was ook binnen 1 dag droog .
Misschien centrifugeert de wasmachine onvoldoende?
Een keertje extra centrifugeren ?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
01 nov 2019 14:19
Bij mij is de was ook binnen 1 dag droog .
Misschien centrifugeert de wasmachine onvoldoende?
Een keertje extra centrifugeren ?

Dan weet je tenminste zeker dat je veel strijkwerk hebt. :wink:
Bij mij is de was binnen een uurtje droog en niet in de kreukels. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een droger heb gehad, ook niet toen iedereen nog thuis woonde.
Ik hing het in het trapgat en de volgende dag kon ik de nagenoeg ongekreukte was strijken.
En nou is strijken ook nog eens mijn hobby 😄 .

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
01 nov 2019 14:34
En nou is strijken ook nog eens mijn hobby 😄 .

Daar kun je goud geld mee verdienen! Ik ken veel werkenden die het strijkwerk uitbesteden. Ik kan me niet herinneren wanneer we voor het laatst iets gestreken hebben, we kopen gewoon niks wat - erg - kreukt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is het geen idee voor je om de was in ieder geval 's nachts in de woonkamer te zetten? Daar is het sowieso al warmer dan in die onverwarmde slaapkamer. Ik heb hier gisteravond laat de was opgehangen, op twee van die droogrekken. Vanmorgen vanwege griep geen zin gehad om de boel te verplaatsen. Inmiddels is de boel al praktisch droog, terwijl het binnen niet warmer is dan 20 graden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Droogrekje rond de kachel? :lol:

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 15:03
Droogrekje rond de kachel? :lol:
Ja lach maar, ik heb nog zo'n houten rekje en ik zet hem ook weleens bij de kachel :roll:

Gemak dient de mens. Het liefst droog ik de was buiten. Ik was altijd in het weekend. Is het mooi droog weer, hang ik het buiten, maar als er regen dreigt of het is vochtig weer (zoals in het najaar) gaat alles in de droger en sommige dingen hang ik in de bijkeuken op. Ik heb geen zin om tegen de avond de nog vochtige was van buiten naar binnen te halen en alsnog in de droger te moeten stoppen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pas maar op bij die kachel, kwamen vroeger heel veel branden door. Maar ik heb al zo’n 40 jaar een luchtdroger. Perfecte uitvinding. Was is binnen de kortste keren droog en zacht. en alle eventuele pluisjes en honden-of kattenharen zijn verdwenen.

En veel minder werk, plus de was is meteen van de vloer om zo maar te zeggen

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 16:35
Pas maar op bij die kachel, kwamen vroeger heel veel branden door. Maar ik heb al zo’n 40 jaar een luchtdroger. Perfecte uitvinding. Was is binnen de kortste keren droog en zacht. en alle eventuele pluisjes en honden-of kattenharen zijn verdwenen.

En veel minder werk, plus de was is meteen van de vloer om zo maar te zeggen
Je hebt gelijk.

Hoeslakens en blouses droog ik in de droger op de strijkstand en dan strijk- of kastdroog (niet zeer droog), hierdoor is het nog iets vochtig. De hoeslakens vouw ik dan op en hang ik nog even over de lijn in de bijkeuken en blouses ook, maar die ongevouwen, zodat het verder kan drogen. Alles is dan kreukvrij. Ik strijk nooit of het moet in de zomer dun katoen of linnen zijn.

Als je overigens nieuwe hoeslakens eenmaal gaat strijken, moet je ze altijd blijven strijken.

Wij hadden in de jaren '60 een bejaarde buurvrouw die streek ook nooit. Als ze de was binnenhaalde, vouwde ze alles netjes op en legde keurige stapeltjes onder de kussens van de eetkamerstoelen van haar en haar man en daar zaten ze de hele avond op tv te kijken. Daar kon geen strijkbout tegenaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sira schreef:
01 nov 2019 17:06
Wij hadden in de jaren '60 een bejaarde buurvrouw die streek ook nooit. Als ze de was binnenhaalde, vouwde ze alles netjes op en legde keurige stapeltjes onder de kussens van de eetkamerstoelen van haar en haar man en daar zaten ze de hele avond op tv te kijken. Daar kon geen strijkbout tegenaan.


Over hygiënisch gesproken...

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door fred- »

Ik heb de keuze tussen de was drogen aan de waslijn of in de droger.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.

Tsja, dat is natuurlijk de waslijn.

Ik lees in een reactie van je dat je was na 5 dagen nog niet droog is en op dag 6 gaat stinken. Dan zou ik als ik jou was het kostenoogpunt buiten beschouwing laten en heel snel een droger kopen.

Een tussenoplossing kan zijn dat je de was toch ophangt in het kamertje en een luchtdroger aanschaft. Die dingen ontvochtigen goed en het water wordt opgevangen in een bakje. Het verbruik is ongeveer 250W dus is te overzien en in de winter is de warmte die dat ding maakt een welkome besparing op je stookkosten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je de was na 5 dagen niet droog is.... nooit meer op 400 toeren zetten met Centrifugeren... 1400 of 1600 en liefste 2x en dan is het geen 5 dagen maar 5 uren... maximaal...

Allen met dikke mist lukt het mijn ook niet, gewoon een paar uren wachten voor ik raam opende.
Of raam verder open als tekort ventilatie.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Berteman »

Handdoeken, theedoeken, sokken en ondergoed gaan hier in de wasdroger. De rest wordt opgehangen aan een droogrek in het trapgat en is meestal in een paar uur al droog.

Ik heb vanuit de woonkamer een trap naar de eerste verdieping. Een deur in de hal op de eerste verdieping open zetten en zowel beneden als boven een raam op de kierstand, geeft voldoende ventilatie om het vocht af snel te voeren. Maar, geen enkel huis is het zelfde en heeft goede ventilatie mogelijkheden. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor een ander te werken, maar zes dagen natte was in huis, lijkt me een alles behalve gezonde situatie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of gewoon in wasdroger komkommers bij 3 minuten kurkdroog Klaar Kees.

Garandeert!

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, als het 4 wassen van 7 kilo per week zijn, en na 6 dagen is het nog niet droog... dan hangt er nog wel een en ander in die kamer te drogen.

Gesloten