LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door berooid »

Jolen schreef:Dit is even wat anders maar ik ben heel benieuwd of iemand mij kan zeggen waarom het bij mij thuis een eeuwigheid duurt voordat het warm wordt als ik de verwarming aan zet. Als het zo koud is als nu duurt het wel zowat een uur per graad! Wat kan er bij mij nou anders zijn dan bij een ander? Ik heb een tussenwoning, overal radiatoren, een redelijk nieuwe cv-ketel maar snel warm worden ho maar!
Is de pomp kapot?

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Een vrijstaand huis van 1905, dak en verdiepingsvloeren geisoleerd, enkel glas en steense muren.
Geen cv, enkel 2 houtkachels en boven electrische wandkachels op 3 slaapkamers en badkamer.
Energie zuinige geiser op aardgas.
Verder het hele huis voorzien van spaarlampen en LED-lampen en aaa apparaten.

Gas ongeveer 250 m3
Stroom rond de 5000 kw
Hout ruim 16 m3

Groeten

Roelant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij zo weinig gasverbruik betaal je relatief veel vaste kosten voor het gas. Je komt dan uit op ongeveer 1 euro per m³. Is het dan op termijn niet voordeliger/handiger om een elektrische geiser of boiler te nemen? Dan heb je de hele gasaansluiting niet meer nodig. Ik zou dat in elk geval overwegen als de geiser aan vervanging toe is.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Roelant1 »

kweenie schreef:Bij zo weinig gasverbruik betaal je relatief veel vaste kosten voor het gas. Je komt dan uit op ongeveer 1 euro per m³. Is het dan op termijn niet voordeliger/handiger om een elektrische geiser of boiler te nemen? Dan heb je de hele gasaansluiting niet meer nodig. Ik zou dat in elk geval overwegen als de geiser aan vervanging toe is.
Hallo, eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij de vaste kosten.
Nu is het wel zo dat gas en stroom van dezelfde leverancier komen, wellicht iets voordeliger?
De geiser is pas 3 jaar oud en erg energie zuinig, wel vrij duur (1100 euro) maar bewust gekozen.

Groeten,

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hallo, eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij de vaste kosten.
Dit geldt toch voor vele zaken. Denk eens aan de wegenbelasting/verzekering van een auto. Als je geen gebruik ervan maakt betaal je toch de volle "mep" als hij in de garage blijft staan. Met de kabel TV idem dito, kijk je niet, even goed maandelijkse kosten. Telefoon, vastrecht blijft ook hetzelfde als je niet of heel weinig telefoneerd. Behalve polderboy dan, die gaat met de fiets, toch :)

berrie11
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:26

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door berrie11 »

Al jaren hebben we een zeer hoog electra verbruik. ca 6500 kwhd. Ik begrijp hier niets van. We koken wel electrisch, maar evdrer geen aparte apparaten.
gasverbruik is ca 2000m3.

berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door berooid »

polderboy schreef:Nergens voor nodig in Nederland,
Daarom zijn er dus zo weinig auto's in Nederland t.o.v. het buitenland.

Maar als ik de kinderen naar school breng doe ik dat toch liever lekker warm en droog in de auto als dat ik door weer en wind moet gaan lopen of fietsen. :?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door tennis »

berooid schreef:
polderboy schreef:Nergens voor nodig in Nederland,
Daarom zijn er dus zo weinig auto's in Nederland t.o.v. het buitenland.

Maar als ik de kinderen naar school breng doe ik dat toch liever lekker warm en droog in de auto als dat ik door weer en wind moet gaan lopen of fietsen. :?

Je hebt vergeten de kinderen van school te halen! :wink:

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door AGGB »

Maar als ik de kinderen naar school breng doe ik dat toch liever lekker warm en droog in de auto als dat ik door weer en wind moet gaan lopen of fietsen.
Daarom is het voor kinderen die niet met een auto gehaald en gebracht worden altijd levensgevaarlijk, vooral bij het uitgaan van een school.
Er wordt door de met de auto-brengers en -halers totaal geen rekening gehouden met kinderen die fietsen of lopen; bovendien worden de kinders zo tot kasplantjes gemaakt. Ze kunnen nergens meer tegen. Verwende nesten van slappe ouders, dat is mijn bescheiden mening.

Actaris
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2010 20:48

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Actaris »

7988kwh (actaris ACE3000 stroommeter)
3500m3 gas
200 m3 water

JohnVoorts
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2010 21:58

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door JohnVoorts »

Een gemiddeld verbruik voor een gemiddeld gezin is overigens 3500 Kwh maar is afhankelijk van wat voor woning je hebt en hoeveel gezinsleden er zijn. Lees meer over: Hoeveel stroom verbruik ik?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Op jaarbasis: 3100 kWh en 2000 m3 gas. Twee personen, 3 dagen per week thuis in vrijstaand huis, matig geïsoleerd (bj 1915). Regelmatig de houtkachel aan tot hout op is.

Belangrijk bespaarpunt dat vaak over het hoofd wordt gezien: de CV waterzijdig inregelen doet het rendement van de ketel sterk stijgen; vooral als 't een HR-ketel is. Volgens mij is het optimaliseren van de CV-installatie (waterzijdig) een ondergeschoven kindje t.o.v. alle isolatiematregelen en -subsidies!

Beter meer aandacht schenken aan dat waterzijdig inregelen!!

consumeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2008 08:34

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door consumeerder »

Was toevallig met mijn jaarafrekening bezig dus zal ook mijn verbruik eens neerschrijven, ik vrees dat ik statisch in de extremen beland. Wonen nu 3 jaar in dit huis en sinds de verhuizing is ons electrisch verbruik drastisch toegenomen, terwijl onze "gewoontes" en apparaten niet zijn veranderd. Zou bijna gaan twijfelen aan de juistheid van onze meters :shock: :shock:

Oud huis (bouwjaar onkend) 850m3 inhoud,anderhalf steens muren, grotendeels tussenwoning, gehele slaapkamerverdieping plafond geisoleerd, achterkant geheel dubbelglas, voorkant enkelglas, Verwarming d.m.v HR CV 48kW, warmwater via electrische boiler, koken op gas, waterbed is ruim een half jaar de deur al uit. Samenstelling gezin; 4 personen.

Elect. Hoogtarief 4200 kWh
Elect. Laagtarief 6000 kWh
Gas 2600 m3

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door frenkievee »

Deze week was de meteropnemer langs geweest, dus heb ook ik de huidige stand van zaken.
Gezin met 5 personen, waarvan 3 kinderen (20, 19 en 11).
Uiteraard de nodige electronica in huis: ieder kind computer en totaal 4 tv's. Verwarming middels HR Combiketel (nu 10 jaar oud, maar volgens de onderhoudstechneuten nog meer dan prima in orde).

Rijtjes-tussenwoning uit 1968. Voor en achter spouwmuren, niet geisoleerd. Wel overal dubbelglas, boven HR++ glas. Zolder met dakkapel volledig geisoleerd en ook HR++ glas. Huis is twee jaar geleden geheel gestraald, opnieuw gevoegd en geimpregneerd. Ik denk dat dat ook wel helpt met de gasrekening naar beneden krijgen.

Verbruik:
electr. I (laag) 3818 Kwh
electr. II (hoog) 3391 Kwh
Gas: 1512 Kuub

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Een gemiddeld verbruik voor een gemiddeld gezin is overigens 3500 Kwh maar is afhankelijk van wat voor woning je hebt en hoeveel gezinsleden er zijn. Lees meer over: Hoeveel stroom verbruik ik?
Gemiddeld is over het gemiddelde en dus niet meer afhankelijk van welke woning en/of hoeveel gezinsleden.
De site "Hoeveel stroom verbruik ik?" vind ik dubieus. De eenheid van stroom is ampere!!!
Voor enig en simpel uitleg, zie oa http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... le&sid=488
:wink:

Rotterdammer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2011 10:38

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Rotterdammer1977 »

Het verbruik valt bij ons thuis (twee personen) dan nog wel mee:

Electriciteit: 2000Kwh (waarvan ongeveer 2/3 laagtarief)
Gas: 25M3 (alleen maar om te koken)

Het gaat dan om een appartement, 4 kamers. Warm water gaat via een boiler en doordat deze al behoorlijk oud is, zal die ook wel flink gebruiken (huurboiler, hoe lang zou die eigenlijk mee mogen gaan?). Verwarming gaat via 1 centrale ketel in dit complex, maar daar krijgen we ook altijd het voorschot weer deels van terug (warm genoeg in huis).

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

Ten behoeve van de Jaarafrekening april 2010 - april 2011 de standen gisteren opgenomen.
Verbruik over deze periode:
G: 1406
E: 1764
Oud arbeidershuis (nog steeds ;-) ) bouwjaar 1922, dus enkelsteensmuur. Ongeveer 88m2. Op overal dubbel glas na, is er verder niets geisoleerd. Bij wind voel je de tocht...brrrr


Verbruik E is ten opzichte van vorig jaar wat gedaald. Heeft meerdere oorzaken, maar de hoofdoorzaak is toch wel: computer helemaal uit als je er geen gebruik van maakt. Dus niet aan laten staan omdat je een uur later weer aan de slag gaat. Uit dat ding. Daarnaast de aanschaf van energie zuinigere koelkast en vrieskast.
Gas is ten opzichte van voorgaande jaren ook lager, maar ten opzichte van vorig jaar weer wat hoger. Hier zit dus een stijgende lijn in richting het oude (gemiddeld 1700-1800 m3) verbruik in. Oorzaken: Heb me het afgelopen jaar meer verwend (om het zo maar even uit te drukken). Heb boven, in een kamer op het oosten, met een giga dakkapel en vergezeld gaande ramen een radiator standaard op stand 1 staan. Dit om de kou boven wat te verminderen.
Aangezien ik dit jaar ga verbouwen, een verbouwing toegespitst op isolatie van bodem- en vloer, alsook de buitenmuren (vanuit de binnenkant) begane grond, verwacht ik dat mijn gasverbruik niet erg veel meer zal stijgen. Ik hoop uiteindelijk op een vast jaarlijks gemiddelde te blijven steken van maximaal 1500 m3.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Webbie »

Tsja lol dan ik ook maar eens mijn verbruik posten

In 2010 was de eind afrekening
Electra Hoog : 3900 kwh
Electra Laag : 4300 kwh
nacht tarief hoger omdat wij de was in het weekeind doen tijdens dit tarief

Gas was fors lager en ik weet ook waarom
Bij mij staan constant 4 pc's, 2 printers, 1 dikke 4 drives netwerk drive en 3 router/switches aan.
Ik game erg veel en gebruik daarvoor hele snelle videokaarten, dus in mijn pc zitten dus 3 hele dikke.
Die eigenlijk wel een ruime 16 uur staan te stampen. Want er is altijd wel iemand aan het spelen.
Deze jongens hebben een vette 1500 watt voeding nodig dus je voelt al zeker wel aan dat deze alleen de meter heel hard laat rennen en dan de cpu en de rest.
Het verschil tussen belast en onbelast is enorm.
Bij komend voordeel is dat ik dus gas bespaar want deze enorme heethoofden pompen zoveel hitte door het huis dat het continue 24 graden is hier zonder een grijntje verwarming
En dan staan er dus nog minimaal 1 of 2 mee te stampen ergens in huis. Want meestal zijn er 2 of meer die willen gamen.
Helaas kan je de pc niet gebruiken om je warmwater te verzorgen anders had ik geen gas meer nodig :wink: :mrgreen:

Overigens voor al diegene die de pc uitzetten, ik kan u aanraden om er een schakelbare verlengsnoer voor te plaatsen zodat alles in 1 keer uitgaat.
Maar belangrijkste is moderne pc's blijven stiekem toch stroom gebruiken zelfs als je de eventuele schakelaar van je voeding omzet kan er nog sluip stroom zijn.
Een klant van mij bleef klagen over een kantoortje waar toch electra werd verbruikt terwijl alles was uitgezet. Veel meer dan zou moeten volgens het geschatte verbruik van een eco printer en een switch
Ik was hier echt verbaasd over want je verwacht dat als je een pc bij de voeding uitzet er geen stroom meer kan worden gebruikt maar bij sommige pc voedingen gaat die vlieger dus niet op. Inmiddels heeft deze klant alle voedingen vernieuwd naar 85+ voedingen welke wel echt uitgaan als je de schakelaar op deze omzet. Gelukkig heeft de klant mijn raad aangenomen en een 1 punt schakelaar laten installeren zodat alles uitgaat als men weg gaat.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@Webbie,
Bij komend voordeel is dat ik dus gas bespaar want deze enorme heethoofden pompen zoveel hitte door het huis dat het continue 24 graden is hier zonder een grijntje verwarming
Zonder een greintje verwarming 24 ⁰ Celsius, of bedoel je hier graden Fahrenheit? T in C = (T in F – 32) x 5/9 → (24 – 32) x 5/9 = - 4,4 graden. Dit zou in de winter aannemelijker kunnen zijn :) .
Maar belangrijkste is moderne pc's blijven stiekem toch stroom gebruiken zelfs als je de eventuele schakelaar van je voeding omzet kan er nog sluip stroom zijn.
Onmogelijk :shock: ! Indien je bedoelt dat bij het uitschakelen een toestel op de stand-by stand gaat staan, dan heb je gelijk anders niet. Er moet nog altijd een gesloten circuit zijn om een stroom te laten vloeien waardoor je verbruik krijgt .
:lol:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Pas de jaarafrekening 2010/2011 gehad, kreeg 324 Eurootjes terug :lol: . Kwam mede doordat ik tussentijds mijn voorschot heb verhoogd omdat het in december 2010 ernaar uitzag dat we meer gas gingen verbruiken door de extreme kou en sneeuw. Tevens Elektriciteitsverbruik gedaald met 634 kWh naar 3.291 kWh :D . Had al eerder energie zuiniger apparatuur aangeschaft, maar de daling in dit laatste verbruikersjaar komt enkel en alleen door een energie zuinigere diepvrieskast ipv de vorige oude diepvrieskast.
Met betrekking tot het gasverbruik blijf ik rond de 2.900 m3 gas schommelen :shock: . Dit laatste verbruikersjaar zat ik 2.946 m3 gas. Mogelijk (hoop) dat ik in het nieuwe verbruikersjaar ook hier een daling mag zien omdat mijn verwarmingsketel ( 10 jaar oud) de geest heeft gegeven en vervangen is door een nieuwe. De vorige, een AGPO ketel, alleen maar kommer en ellende. Misschien dat de naam het al aangaf: A(ltijd) G(egarandeert) P(ech) O(p) de ketel, sorry fabrikant.

Gesloten