LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigeren slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Moneyman schreef:Volgens mij is het nog steeds géén FEIT, maar niks meer en minder dan een mededeling van een medewerker van Enexis (en wat die waard is, kan ik niet beoordelen).
Ik krijg nu een sterk vermoeden dat jij er in om blijft breien om je gelijk te halen. Dat mag, echter zou dit voor mij niet mijn drijfveer zijn maar meer mijn ervaring en kennis te delen hier. Nu voel ik mij verplicht wéér op jou te moeten reageren, wat mijns inziens geen meerwaarde zal hebben voor TS.
De melding van Enexis aan mij vindt jij geen feit? En de reactie van Enelogic van 26 augustus wel dan? Of heb jij persoonlijke ervaring met Enelogic?

Op 7 mei meld ik Enelogic mij af te melden voor deze dienst. Reactie Enelogic 10 mei: we hebben je gegevens verwijderd. 26 mei meld ik Enelogic dat blijkt dat zij mijn slimme meter nog altijd uitlezen, en verzoek hen dringend geen inzage meer te hebben in data van mijn slimme meter. 27 mei vraagt Enelogic mij, waaruit blijkt dat zij mijn slimme meter nog immer uitlezen (?). Reactie van mij dat mijn netbeheerder hier melding van maakt. Nu, 28 augustus zou ik het niet uitlezen van mijn slimme meter door Enelogic eindelijk zwart op wit kunnen ontvangen, omdat men in deze discussie voorbij komt. 16 weken later . . .

Feit is dat ik heb besloten het uitlezen van mijn slimme meter te laten uitzetten. Tot die conclusie ben ik gekomen obv hetgeen Enexis mij gemeld heeft en hetgeen Enelogic met mij gecommuniceerd heeft. Enexis: Enelogic leest uw slimme meter uit. Enelogic: we hebben je gegevens verwijderd. Eén is niet hetzelfde als het andere.
Voor mij een reden deze keuze te maken. Een ander zou misschien zeggen dat een ieder alles van hem of haar mag weten.

Moneyman, 2 vragen voor jou.

1.
Wat is de reden dat Enexis als netbeheerder over het uitlezen van mijn slimme meter door Enelogic een onjuiste uitspraak doet (liegen)? Nu heeft hun klant het uitlezen van de slimme meter laten uitzetten. Nu moeten zij hun klant eraan herinneren de jaarlijkse meterstanden door te geven. Dat was toch één van de doelen van die slimme meter, dat zij dat niet meer hoeven te doen? Nu moet Enexis zelf eens in de 3 jaar op locatie de standen opnemen. Dat was toch één van de doelen van de slimme meter, dat Enexis dat niet meer hoeft te doen?
Dat begrijp ik dan niet.

2.
Wat is de reden dat ik als gebruiker het uitlezen van die slimme meter heb laten uitzetten? Nu moet ik elk jaar zelf mijn meterstanden doorgeven. Dat was toch één van de doelen van die slimme meter, dat ik dat niet meer hoef te doen? Nu moet ik eens in de 3 jaar thuis blijven omdat Enexis bij mij de standen komt opnemen. Dat was toch één van de doelen van de slimme meter, dat ik daarvoor niet meer thuis hoef te blijven?
Ook dat begrijp ik dan niet.

Ik lees nu ook dat Enelogic mij nu wel schriftelijk wil melden dat men mijn slimme meter niet meer uitleest. Die zekerheid heb ik inmiddels al via Enexis dus dat lijkt mij weinig zinvol, 3½ maand na dato. Daarnaast heb ik niet de behoefte dat Enelogic weer over mijn gegevens beschikt. Dat hou ik graag zo. De reactie(s) van Enelogic lezend krijg ik nu wel het gevoel dat geïnteresseerden zich met een gerust hart onder die voorwaarwaarden kunnen aanmelden voor deze dienst, om zo meer inzicht te krijgen in hun energieverbruik.

Mijn bijdrage aan de vraagstelling van TS is niets meer of minder dan dat je gerust je vraagtekens mag zetten bij de bescherming van privacygegevens inzake de slimme meter.
Uiteindelijk maakt Bob Schurkjens een terechte opmerking: “Als consument kun je dit nooit controleren”.
Helemaal niet als partij(en) daarin onjuiste uitspraken zou doen. Ja, het uitlezen van je slimme meter uitzetten is een oplossing. Of toch maar weigeren van die slimme meter . . .

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nijogeth schreef:Volgens mij snap je het zelf niet, Harm. Jij hebt zintuigelijk waargenomen dat iemand van Enexis je dat vertelde. Dat is dus een feit. Aan de andere kant heb je ook iemand van Enelogic dat zien zeggen, dat is dus ook een feit en dat laatste hebben we allemaal gezien.

Er zijn dus 2 feiten:
1. Iemand van Enexis heeft je verteld dat Enelogic er nog in kan kijken.
2. Iemand van Enelogic zegt dat het niet zo is.

Meer feiten zijn er domweg niet, maar jij gelooft de eerste wel en de tweede niet.

Overigens is die zintuigelijke waarneming van jou niet meer dan het feit dat iemand van Enexis dat heeft gezegd. Jij hebt namelijk niet met eigen ogen gezien dat Enelogic er nog in kon.
Nee, je moet de hele thread lezen.
't Is niet wat ik geloven wil maar het gaat hier om feiten.

Feiten:
1. 26 mei - Enexis meld mij dat Enelogic mijn meter uitleest
2. 10 mei - Enelogic meld mij dat zij mijn gegevens verwijderd heeft

Enelogic heeft mij nooit willen melden (telefonisch, schriftelijk) dat ze mijn meter niet meer uitlezen. Mijn gegevens verwijderen is niet hetzelfde als mijn meter niet meer uitlezen!
Tot nu dus, 16 weken later, hier te lezen door iedereen. Ik heb ook gemeld dat Enelogic nooit beweerd heeft mijn meter niet meer uit te lezen. Dat is juist hetgeen wat ik zo apart vond. Meld gewoon dat je mijn meter niet meer uitleest. Klaar, einde discussie. Maar dat heeft men niet gedaan. Zelfs op 26 mei dus nog niet.

Een 3e feit is dat Enelogic 28 augustus pas mij zwart op wit wil melden dat zij mijn meter niet meer uitlezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is de reden dat Enexis als netbeheerder over het uitlezen van mijn slimme meter door Enelogic een onjuiste uitspraak doet (liegen)?
Daar kunnen vrij simpele en pragmatische redenen voor zijn. Bijvoorbeeld dat in het callcenter-systeem wel een vakje staat voor de instelling aan wie je ooit toestemming hebt gegeven in de gegevens te gebruiken, maar dat er (nog) geen vakje is waarin kan worden gemeld dat die toestemming is ingetrokken.

Zoals ik het verhaal lees hecht je ontzettend veel waarde aan de mededeling van een callcenter-medewerker dat je enelogic toestemming hebt gegeven jouw meterstanden op te vragen. Jouw gevoel dat ze 'dus' nog steeds een structureel data van mensen aan het aftappen zijn, zal niemand op dit forum (een ook niemand van de betrokken bedrijven) kunnen wegnemen, door het simpele feit dat je niet kunt bewijzen of aantonen dat iets niet gebeurt.

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fijn dat er weer een willekeurig deel van de thread is verwijderd. Wis alles of wis niks... de nu verwijderde berichten waren volledig ontopic!

Hoe dan ook: snap je het nu wel Harm, nadat meerderen je hetzelfde uitgelegd hebben als ik?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie,
Hoe dit bij Enexis in z'n werk gaat? Bij vragen en opmerkingen kun je via hun website contact zoeken. Daarop wordt er door Enexis contact gezocht en bespreken ze je vraag. Ik ga ervan uit dat mijn vraag/opmerking door een ter zake kundig persoon is opgepakt en afgehandeld.
kweenie schreef:. . . hecht je ontzettend veel waarde aan de mededeling van een callcenter-medewerker
Klopt, ik hecht veel waarde aan de uitspraak van Enexis, maar hecht evenzoveel waarde aan het feit dat Enelogic mij niet wilde melden dat zij mijn meter niet meer uitlezen.
kweenie schreef:. . . in het callcenter-systeem wel een vakje staat voor de instelling aan wie je ooit toestemming hebt gegeven . . .
Hoe het technisch gaat, het uitzetten van het uitlezen van de slimme meter, ik zou het niet weten. Ik weet niet of die medewerker van Enexis fysiek bij een technische installatie stond waarbij hij zag dat er bv nog een hendel niet omgezet was, of dat ergens nog een stekker in zat. Ik ken die techniek niet en ik weet niet of dat ter zake doet. Ik moet uitgaan van het feit wat Enexis mij in deze meldt.
kweenie schreef:Jouw gevoel dat ze 'dus' nog steeds een structureel data van mensen aan het aftappen zijn . . .
Waar lees jij dat mijn gevoel is dat Enelogic structureel data van mensen aan het aftappen is? Onzin! Ik zou voorzichtig met zo’n uitspraak zijn want Enelogic heeft al wat ontstemd gereageerd hoe zij op dit forum voorbijkomen.
Dat is een bewering die een aantal van jou medestanders ook in meer of mindere mate hebben gedaan. Ik denk dat dat idee ontstaan is omdat men met een vooringenomen mening iets gelezen heeft en daardoor onjuiste uitspraken doet. Er zijn meer onderwerpen waar ik op gereageerd heb inzake de slimme meter. Lees ze allemaal maar eens goed en volledig door, dan zal je tot de conclusie komen dat je uitspraak niet gebaseerd is op een uitspraak die ik heb gedaan.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Moneyman schreef:Fijn dat er weer een willekeurig deel van de thread is verwijderd. Wis alles of wis niks... de nu verwijderde berichten waren volledig ontopic!

Hoe dan ook: snap je het nu wel Harm, nadat meerderen je hetzelfde uitgelegd hebben als ik?
De verwijderde delen betrof o.a. mijn reactie op jou dat een telefoongesprek géén zintuigelijke waarneming zou, en dus géén feit is. De betekenis van zintuigelijke waarneming, daar valt een telefoongesprek (horen) wel degelijk onder en is daarmee dus absoluut als feit te bestempelen.
Of hetgeen wat verwijderd is allemaal ontopic was, laat ik in het midden, maar daarvoor moet je bij de moderator zijn. Mijn topic over het ontsporen van discussies (deze specifieke thread) is ook verwijderd. In basis vind ik het een goede zaak dat bepaalde reacties verwijderd zijn. Had totaal niets meer met de 1e vraagstelling van TS te maken en ging echt helemaal nergens meer over. Compliment aan de moderator.

Als jij en je medestanders beweren dat één plus één drie is, dan is dat misschien jou mening maar wel een misvatting. Feit blijft dat één plus één twee is. Nu kun jij dat blijven roepen, en je kunt het hard gaan roepen maar dat verandert niets aan het feit dat één plus één toch echt twee is.

Voor jou en al jou medestanders nogmaals de feiten:
Feit 1 Enexis meld mij op 26 mei dat Enelogic mijn meter uitleest
Feit 2 Enelogic meld mij op 10 mei dat zij mijn gegevens verwijderd heeft
Enelogic heeft mij nooit willen melden (telefonisch, schriftelijk) dat ze mijn meter niet meer uitlezen. Mijn gegevens verwijderen is niet hetzelfde als mijn meter niet meer uitlezen!
Tot nu dus, 16 weken later, hier te lezen door iedereen. Ik heb ook gemeld dat Enelogic nooit beweerd heeft mijn meter niet meer uit te lezen. Dat is juist hetgeen wat ik zo apart vond. Meld gewoon dat je mijn meter niet meer uitleest. Klaar, einde discussie. Maar dat heeft men niet gedaan.
Een 3e feit is dat Enelogic op 28 augustus pas mij zwart op wit wil melden dat zij mijn meter niet meer uitlezen.

Ik heb voor TS slechts mijn ervaring met de slimme meter geschetst obv feiten. TS mag en kan daar me doen wat zij/hij wil.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harm.calc schreef:
Moneyman schreef:Fijn dat er weer een willekeurig deel van de thread is verwijderd. Wis alles of wis niks... de nu verwijderde berichten waren volledig ontopic!

Hoe dan ook: snap je het nu wel Harm, nadat meerderen je hetzelfde uitgelegd hebben als ik?
De verwijderde delen betrof o.a. mijn reactie op jou dat een telefoongesprek géén zintuigelijke waarneming zou, en dus géén feit is. De betekenis van zintuigelijke waarneming, daar valt een telefoongesprek (horen) wel degelijk onder en is daarmee dus absoluut als feit te bestempelen.
Of hetgeen wat verwijderd is allemaal ontopic was, laat ik in het midden, maar daarvoor moet je bij de moderator zijn. Mijn topic over het ontsporen van discussies (deze specifieke thread) is ook verwijderd. In basis vind ik het een goede zaak dat bepaalde reacties verwijderd zijn. Had totaal niets meer met de 1e vraagstelling van TS te maken en ging echt helemaal nergens meer over. Compliment aan de moderator.

Als jij en je medestanders beweren dat één plus één drie is, dan is dat misschien jou mening maar wel een misvatting. Feit blijft dat één plus één twee is. Nu kun jij dat blijven roepen, en je kunt het hard gaan roepen maar dat verandert niets aan het feit dat één plus één toch echt twee is.

Voor jou en al jou medestanders nogmaals de feiten:
Feit 1 Enexis meld mij op 26 mei dat Enelogic mijn meter uitleest
Feit 2 Enelogic meld mij op 10 mei dat zij mijn gegevens verwijderd heeft
Enelogic heeft mij nooit willen melden (telefonisch, schriftelijk) dat ze mijn meter niet meer uitlezen. Mijn gegevens verwijderen is niet hetzelfde als mijn meter niet meer uitlezen!
Tot nu dus, 16 weken later, hier te lezen door iedereen. Ik heb ook gemeld dat Enelogic nooit beweerd heeft mijn meter niet meer uit te lezen. Dat is juist hetgeen wat ik zo apart vond. Meld gewoon dat je mijn meter niet meer uitleest. Klaar, einde discussie. Maar dat heeft men niet gedaan.
Een 3e feit is dat Enelogic op 28 augustus pas mij zwart op wit wil melden dat zij mijn meter niet meer uitlezen.

Ik heb voor TS slechts mijn ervaring met de slimme meter geschetst obv feiten. TS mag en kan daar me doen wat zij/hij wil.
Harm.calc schreef:Nu blijkt Enelogic na ruim 2 week nog altijd mijn slimme meter uit te lezen
Je liegt gewoon keihard

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

angel1978 schreef:
Harm.calc schreef:Nu blijkt Enelogic na ruim 2 week nog altijd mijn slimme meter uit te lezen
Je liegt gewoon keihard
Verschil in dagen tussen 10 mei (melding Enelogic) en 26 mei (melding Enexis) is 16 dagen. Bij mij is dat nog altijd ruim 2 week.
Volgens mij klopt dat wel aardig :wink:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Waarom zou je een slimme meter weigeren? Je maakt voor andere dingen toch ook gebruik van moderne technologie? Bijvoorbeeld van een PC en internet om te klagen over moderne technologie....

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

renewouters schreef:Waarom zou je een slimme meter weigeren? Je maakt voor andere dingen toch ook gebruik van moderne technologie? Bijvoorbeeld van een PC en internet om te klagen over moderne technologie....
Klopt. Ik vind, ga mee met de ontwikkeling maar laat je daar niet gek door maken. Beetje kritische blik is niet verkeerd.

Na m'n eerste pc in 1989 "kan" ik daar niet meer zonder. Privé en werk. Ik heb ook een smartphone, zou gerust terug kunnen naar een "ouderwets" mobieltje met alleen bellen en sms'en. Gelukkig zijn we daar allen vrij in :D

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dit topic is toch gestart door Jenny L. Zoals gewoonlijk komt er weer iemand die het weer naar hem zelf toe trekt ,en maar door blijft drammen , om zijn gelijk te krijgen . Er komen de laatste maanden veel flauwekul topics op dit forum.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

gosewijn schreef:Dit topic is toch gestart door Jenny L. Zoals gewoonlijk komt er weer iemand die het weer naar hem zelf toe trekt ,en maar door blijft drammen , om zijn gelijk te krijgen . Er komen de laatste maanden veel flauwekul topics op dit forum.
Mee eens.
Harm.calc schreef:In basis vind ik het een goede zaak dat bepaalde reacties verwijderd zijn. Had totaal niets meer met de 1e vraagstelling van TS te maken en ging echt helemaal nergens meer over. Compliment aan de moderator

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Oproep aan iedereen die zonnepanelen heeft of overweegt deze te plaatsen: Weiger de slimme meter!!

De overheid heeft weer laten zien dat ze onbetrouwbaar zijn, de salderingsregeling wordt nu weer niet in 2023 afgeschaft, maar weer in 2020 volgens het nieuwe regeerakkoord.
Met een ferraris(draaischijf) meter kan men blijven salderen!! Laat deze dus gewoon hangen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat heeft meer te maken met het vervangen van de analoge meter door een digitale meter dan met wel of geen slimme meter.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

thecure schreef: De overheid heeft weer laten zien dat ze onbetrouwbaar zijn, de salderingsregeling wordt nu weer niet in 2023 afgeschaft, maar weer in 2020 volgens het nieuwe regeerakkoord.
De regering wilt 3 jaar eerder komen met een alternatief dan beloofd en jij noemt het onbetrouwbaar. Nergens staat dat de salderingsregeling per 2020 of 2023 per direct stopt. Het enige wat ze hebben besloten is om 3 jaar eerder te komen met een alternatief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Dat heeft meer te maken met het vervangen van de analoge meter door een digitale meter dan met wel of geen slimme meter.
Voor veel mensen is dat onderscheid al te moeilijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
kweenie schreef:Dat heeft meer te maken met het vervangen van de analoge meter door een digitale meter dan met wel of geen slimme meter.
Voor veel mensen is dat onderscheid al te moeilijk.
Plus dat alles wat nieuws is oer definitie fout is voor velen. Om vervolgens de hele dag allerlei apps op smartphone, tablet en oc te gebruiken zonder te beseffen wat DAT allemaal voor gevolgen kan hebben....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door sjohie »

Bedrijven die meterstanden moeten inzien zijn de netbeheerders, en die werken onder protocollen en afspraken met oa het CBP etc. Dat is zo goed afgedekt als in een rechtsstaat als het onze mogelijk is. Gezien de werkgebieden en het aantal aansluitingen, en dus vele miljoenen meterstanden, zijn dat in de praktijk computersystemen, niet mensen van vleesch en bloedt. Medewerker A, kan dus niet even kijken of klant B thuis is in de pauze.

Verder lees ik in deze discussie nergens het feit dat men door zo'n slimme meter niet elk jaar een wildvreemde toegang moet verlenen tot het eigen huis om de meterstanden op te nemen, dat zal door de slimme meters veel minder worden. Ook maken deze het mogelijk om snel patronen te herkennen in een wijk of straat, en zo kan men bijvoorbeeld veel makkelijker wietplantages opsporen. Er zijn dus ook een aantal voordelen, en die delven toch vaak het onderspit in dit soort discussies merk ik.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

sylvesterb schreef:
thecure schreef: De overheid heeft weer laten zien dat ze onbetrouwbaar zijn, de salderingsregeling wordt nu weer niet in 2023 afgeschaft, maar weer in 2020 volgens het nieuwe regeerakkoord.
De regering wilt 3 jaar eerder komen met een alternatief dan beloofd en jij noemt het onbetrouwbaar. Nergens staat dat de salderingsregeling per 2020 of 2023 per direct stopt. Het enige wat ze hebben besloten is om 3 jaar eerder te komen met een alternatief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren
Ja, want wie garandeerd mij dat de nieuwe regeling ook positief is voor zonnepanelen bezitters?
De salderingsregeling was door Kamp in juli verlengd tot 2023, zodat de mensen zekerheid hadden. Die zekerheid is er niet meer.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
sylvesterb schreef:
thecure schreef: De overheid heeft weer laten zien dat ze onbetrouwbaar zijn, de salderingsregeling wordt nu weer niet in 2023 afgeschaft, maar weer in 2020 volgens het nieuwe regeerakkoord.
De regering wilt 3 jaar eerder komen met een alternatief dan beloofd en jij noemt het onbetrouwbaar. Nergens staat dat de salderingsregeling per 2020 of 2023 per direct stopt. Het enige wat ze hebben besloten is om 3 jaar eerder te komen met een alternatief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren
Ja, want wie garandeerd mij dat de nieuwe regeling ook positief is voor zonnepanelen bezitters?
De salderingsregeling was door Kamp in juli verlengd tot 2023, zodat de mensen zekerheid hadden. Die zekerheid is er niet meer.
Maar het verliezen van zekerheid (voor zover je die ooit hebt) is iets heel anders dan "wordt in 2020 afgeschaft", zoals jij schrijft.

Gesloten