LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Vrijdag 25 januari ben ik gebeld door het Zakelijk Energie Collectief. Zij gaven zich in eerste instantie uit voor mijn huidige energie leverancier met een verlengingsaanbod. De prijzen waren lager en het leek me een goed idee om te verlengen. Ze hadden ter verificatie mijn gegevens nodig. Ik gaf die. Tot mijn verbazing kreeg ik opeens een zakelijk contract van Essent. Ik voel me opgelicht. Ik heb Essent gebeld en ze willen niet het contract ontbinden. Ik beroep me op mijn bedenktijd van 14 dagen maar zij zeggen dat ik die niet heb. Ze gaan nu een onderzoek instellen om te kijken of ze kunnen ontbinden maar dat gaat minimaal 10 werkdag duren. Klopt dit en mag dat? Heb ik echt geen bedenktijd?
Ik heb het gesprek niet opgenomen maar ik voel me wel bedonderd. Is er een mogelijkheid om zonder kosten onder dit contract uit te komen? Ook bleken de genoemde prijsverlagingen helemaal niet goedkoper te zijn dan mijn huidige energie leverancier. De genoemde prijzen waren zonder BTW
Ik heb het gesprek niet opgenomen maar ik voel me wel bedonderd. Is er een mogelijkheid om zonder kosten onder dit contract uit te komen? Ook bleken de genoemde prijsverlagingen helemaal niet goedkoper te zijn dan mijn huidige energie leverancier. De genoemde prijzen waren zonder BTW
- 16again
- Berichten: 16105
- Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door jegz
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Begin eens met een VOLLEDIGE voicelog op te vragen. Met volledige voicelog kun je wellicht misleidende handelswijze aantonen.
Indien het begin van het gesprek ontbreekt, kun je de inhoud van het contract mogelijk betwisten. Dak kun je bijvoorbeeld stellen dat tarieven in het contract hoger zijn, dan in het niet opgenomen gedeelte genoemd zijn.
Beroep je tevens op reflexwerking, zodat consumentenrecht geldt.
En aan reacties van wijsneusjes ("ik hang gelijk op") heeft TS nu niet zo veel meer. Het gaat erom welke mogelijkheden nog wel open liggen.
Indien het begin van het gesprek ontbreekt, kun je de inhoud van het contract mogelijk betwisten. Dak kun je bijvoorbeeld stellen dat tarieven in het contract hoger zijn, dan in het niet opgenomen gedeelte genoemd zijn.
Beroep je tevens op reflexwerking, zodat consumentenrecht geldt.
En aan reacties van wijsneusjes ("ik hang gelijk op") heeft TS nu niet zo veel meer. Het gaat erom welke mogelijkheden nog wel open liggen.
-
- Berichten: 12326
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Consumenten hebben een bedenktijd van 14 dagen, ondernemers niet. De wetgever gaat er namelijk van uit dat een ondernemer nadenkt voor een beslissing te nemen.
Maar waar het meteen al fout gaan, het bedrijf wil uw gegevens controleren. Wat kan een bedrijf controleren als zij geen gegevens hebben? Als er gevraagd wordt om uw gegevens te geen ter controle moet je al weten dat het fout zit.
Maar waar het meteen al fout gaan, het bedrijf wil uw gegevens controleren. Wat kan een bedrijf controleren als zij geen gegevens hebben? Als er gevraagd wordt om uw gegevens te geen ter controle moet je al weten dat het fout zit.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
“Zij gaven zich uit voor mijn huidige energieleverancier”.
Dan zouden ze toch al uw gegevens moeten hebben? En u zult nu ongetwijfeld een vijfjarig contract hebben afgesloten.
En bij een zakelijke aanbieding mag dat exclusief btw worden opgegeven.
De media staan bol van de hogere prijzen voor energie en dan gelooft u dat uw energieleverancier gaat bellen met een voorstel voor lagere prijzen?
Dan zouden ze toch al uw gegevens moeten hebben? En u zult nu ongetwijfeld een vijfjarig contract hebben afgesloten.
En bij een zakelijke aanbieding mag dat exclusief btw worden opgegeven.
De media staan bol van de hogere prijzen voor energie en dan gelooft u dat uw energieleverancier gaat bellen met een voorstel voor lagere prijzen?
BERG0001
vindt dit leuk
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Hallo,
Hier is precies hetzelfde gebeurt, het gesprek begint met: "dit is geen verkooppraatje, de tarieven van uw huidige leverancier dalen en
dat moeten we vastleggen voor de aankomende jaren zodat u niet omhoog gaat in de variabele variant"
Ik was druk aan het werk en nam dit er even tussendoor. Vandaag geprobeerd de "onafhankelijke energie vergelijker" telefonisch te benaderen. na 12 pogingen waarbij na 2.15 minuten wordt de verbinding verbroken of direct geen verbinding tot stand komt heb ik het bellen gestaakt.
Ik heb maar een mail gestuurd naar de "onafhankelijke energie vergelijker" en na het lezen in dit forum Essent maar eens even gebeld. Niet onwillig maar de beste dame geeft aan dat ik word terug gebeld en kan 5 werkdagen duren.
Over het stukje "geen bedenktijd" geeft Essent aan dit ook te vermelden als een nieuw klant contact met hen opneemt.
Dit klopt natuurlijk wel want dan bel je zelf en bel je met voorbedachte rade. In dit geval is het andersom, ik word gebeld door een verkope(st)er met een misleidend praatje.
Ik ben nu in afwachting waar Essent mee komt over 5 dagen. Als er andere ervaringen worden gedeeld met een snelle oplossing zal ik hier ook in springen.
Het zal van goede moraliteit blijken wanneer de energieleveranciers notitie nemen van alle negatieve ervaringen naar de tussen verkopers en afstand nemen van deze contracten die onder misleiding tot stand zijn gekomen zonder zich te verschuilen achter de geluidsopname die een fractie van het gesprek zijn.
Hier is precies hetzelfde gebeurt, het gesprek begint met: "dit is geen verkooppraatje, de tarieven van uw huidige leverancier dalen en
dat moeten we vastleggen voor de aankomende jaren zodat u niet omhoog gaat in de variabele variant"
Ik was druk aan het werk en nam dit er even tussendoor. Vandaag geprobeerd de "onafhankelijke energie vergelijker" telefonisch te benaderen. na 12 pogingen waarbij na 2.15 minuten wordt de verbinding verbroken of direct geen verbinding tot stand komt heb ik het bellen gestaakt.
Ik heb maar een mail gestuurd naar de "onafhankelijke energie vergelijker" en na het lezen in dit forum Essent maar eens even gebeld. Niet onwillig maar de beste dame geeft aan dat ik word terug gebeld en kan 5 werkdagen duren.
Over het stukje "geen bedenktijd" geeft Essent aan dit ook te vermelden als een nieuw klant contact met hen opneemt.
Dit klopt natuurlijk wel want dan bel je zelf en bel je met voorbedachte rade. In dit geval is het andersom, ik word gebeld door een verkope(st)er met een misleidend praatje.
Ik ben nu in afwachting waar Essent mee komt over 5 dagen. Als er andere ervaringen worden gedeeld met een snelle oplossing zal ik hier ook in springen.
Het zal van goede moraliteit blijken wanneer de energieleveranciers notitie nemen van alle negatieve ervaringen naar de tussen verkopers en afstand nemen van deze contracten die onder misleiding tot stand zijn gekomen zonder zich te verschuilen achter de geluidsopname die een fractie van het gesprek zijn.
-
- Berichten: 4827
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Edit
Laatst gewijzigd door juliomariner op 31 jan 2019 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4827
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Ben deze week 3 keer door zo'n mafkees gebeld. Zo gauw ik het woord energie en/of collectief hoor hang ik op.
Zouden meer mensen moeten doen
Zouden meer mensen moeten doen
Lady1234
vindt dit leuk
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Dat ze onder allerlei namen dit geintje bij iedere ondernemer aan het proberen zijn is nu toch wel bekend? Stond vorige week zelfs artikel over in de Metro.
Ik wordt al tijden èèn of meerdere keren per week gebeld door die flapdrollen. Als ik 'ondernemers collectief' of 'mkb collectief' hoor zeg ik gelijk ' geen belangstelling' en kap ik af.
Ik las trouwens ook in het artikel dat het vaak gaat om 5 jaars contracten, die vaak duizenden euro's meer kosten en dat je er niet onderuit komt.
Ik wordt al tijden èèn of meerdere keren per week gebeld door die flapdrollen. Als ik 'ondernemers collectief' of 'mkb collectief' hoor zeg ik gelijk ' geen belangstelling' en kap ik af.
Ik las trouwens ook in het artikel dat het vaak gaat om 5 jaars contracten, die vaak duizenden euro's meer kosten en dat je er niet onderuit komt.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Begin eens met een VOLLEDIGE voicelog op te vragen. Met volledige voicelog kun je wellicht misleidende handelswijze aantonen.
Indien het begin van het gesprek ontbreekt, kun je de inhoud van het contract mogelijk betwisten. Dak kun je bijvoorbeeld stellen dat tarieven in het contract hoger zijn, dan in het niet opgenomen gedeelte genoemd zijn.
Beroep je tevens op reflexwerking, zodat consumentenrecht geldt.
En aan reacties van wijsneusjes ("ik hang gelijk op") heeft TS nu niet zo veel meer. Het gaat erom welke mogelijkheden nog wel open liggen.
Indien het begin van het gesprek ontbreekt, kun je de inhoud van het contract mogelijk betwisten. Dak kun je bijvoorbeeld stellen dat tarieven in het contract hoger zijn, dan in het niet opgenomen gedeelte genoemd zijn.
Beroep je tevens op reflexwerking, zodat consumentenrecht geldt.
En aan reacties van wijsneusjes ("ik hang gelijk op") heeft TS nu niet zo veel meer. Het gaat erom welke mogelijkheden nog wel open liggen.
-
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Op welke wettelijke grond wil je de VOLLEDIGE voicelog opvragen? Je hebt geen enkel recht hierop en Energie Collectief gaat deze natuurlijk niet verstrekken. Als zij zeggen dat iets er niet is zegt dit verder helemaal niets.16again schreef: ↑01 feb 2019 07:52Begin eens met een VOLLEDIGE voicelog op te vragen. Met volledige voicelog kun je wellicht misleidende handelswijze aantonen.
Indien het begin van het gesprek ontbreekt, kun je de inhoud van het contract mogelijk betwisten. Dak kun je bijvoorbeeld stellen dat tarieven in het contract hoger zijn, dan in het niet opgenomen gedeelte genoemd zijn.
Beroep je tevens op reflexwerking, zodat consumentenrecht geldt.
En aan reacties van wijsneusjes ("ik hang gelijk op") heeft TS nu niet zo veel meer. Het gaat erom welke mogelijkheden nog wel open liggen.
De hoop is de reflexwerking maar dit is erg lastig. Want TS was op de hoogte dat het om een zakelijke overeenkomst ging en prijzen excl BTW zijn dan gebruikelijk, op dit punt beroepen is zinloos.
Ik zou de 10 dagen van Essent afwachten en hierna kun je altijd vervolg stappen nemen. Je moet dan een afweging maken:
* Wat kost een advocaat? / Hoeveel mag een principe kwestie mij kosten?
* Wat kost mijn vergissing?
En op basis hiervan maak je een keuze of je de doorzet.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Natuurlijk heb je recht op de voicelog, dat is de enige manier voor tegenpartij om aan te tonen dat er een contract is.
Mogelijk bidet de voicelog onvolledig ook aanknopingspunten. Zo was TS verrast "ineens" bij Essent te zitten, in de voicelog moet dat toch te horen zijn.
Beroep op reflexwerking betreft niet alleen prijsgedoe inclusief/exclusief BTW....maar ook het veel belangrijkere recht op opzegtermijn.
Ervan uitgaande dat energie contract buiten het gebied ligt van de eigenlijke professionele activiteit van TS, lijkt beroep op reflexwerking niet kansloos
Mogelijk bidet de voicelog onvolledig ook aanknopingspunten. Zo was TS verrast "ineens" bij Essent te zitten, in de voicelog moet dat toch te horen zijn.
Beroep op reflexwerking betreft niet alleen prijsgedoe inclusief/exclusief BTW....maar ook het veel belangrijkere recht op opzegtermijn.
Ervan uitgaande dat energie contract buiten het gebied ligt van de eigenlijke professionele activiteit van TS, lijkt beroep op reflexwerking niet kansloos
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Juist met een energiecontract voor je woonhuis is de reflexwerking toch makkelijk toe te passen?sylvesterb schreef: ↑01 feb 2019 08:09De hoop is de reflexwerking maar dit is erg lastig. Want TS was op de hoogte dat het om een zakelijke overeenkomst ging en prijzen excl BTW zijn dan gebruikelijk, op dit punt beroepen is zinloos.
http://www.wetrecht.nl/reflexwerking-al ... ntenrecht/Van belang is dat de overeenkomst niet bij de normale activiteiten als ondernemer hoort. De jurisprudentie zegt dat de ondernemer zich materieel niet mag onderscheiden van een consument en dat hij overeenkomsten moet sluiten die buiten het gebied van zijn eigenlijke professionele activiteit liggen.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
En dat is nou mooi.“Zij gaven zich uit voor mijn huidige energieleverancier”.
Alles wat er daarna besproken is, is dus niet relevant.
u ging er onterecht vanuit dat ze uw huidige leverancier waren en dus is de overeenkomt gebaseerd op bedrog, en zodoende kunt u die eenzijdig vernietigen.
Simpelweg aangeven dat de overeenkomst is gebaseerd op het bedrog dat het uw huidige leverancier was en dat u de overeenkomst vernietigd indien ze niet binnen 5 dagen aantonen dat dit niet het geval is door u het volledige telefoongesprek toe te sturen.
Het eenzijdig opzeggen is voldoende, daar heb je géén akkoord of bevestiging van Essent voor nodig: gewoon een nieuw contract afsluiten bij een betrouwbare partij. Mocht Essent gaan huilen dat ze geld willen dan moeten zij maar met bewijs komen dat het contract geldig is.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Komt me bekend voor. Eneco heeft er de laatste keer ook zo'n handje van. Sluit in augustus 2018 een contract af voor 3 jaar met enkel tarief. Geen dubbel dus. Krijg tijdje later een mailtje dat zij mij op een variabel contract hebben gezet met dubbel tarief en half jaarlijkse aanpassing. Ben dus nu nog in gevecht. Men beloofd van alles, maar er gebeurde niets. Nu ik een week geleden gezegd heb hogerop te gaan komt er wat beweging in. Maar voor mij is het eerst zien dan geloven.
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Ok, je bent er in getuind. Wat ik zelf dan zou doen is, alle gegevens van de degene googlen of opvragen. Langsgaan, al dan niet met een honkbalknuppel.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Zakelijk Energie Collectief verkoopt verkeerd energiecontract
Is Topic starter met KVK inschrijving?
Als consument zonder is het zakelijk contract niet geldig en heeft hij normale voorwaarden.
Ik twijfel of hij wel ZZPer is.
Zelf ben ik Ex ondernemer en KVK nummer is niet meer geldig dus zou er als nu Consument onderuit kunnen.
Als consument zonder is het zakelijk contract niet geldig en heeft hij normale voorwaarden.
Ik twijfel of hij wel ZZPer is.
Zelf ben ik Ex ondernemer en KVK nummer is niet meer geldig dus zou er als nu Consument onderuit kunnen.