Zonnepanelen bij piek afgesloten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
angel1978 schreef:
02 nov 2023 17:38
- je lost hiermee het capaciteitsprobleem in de zomer niet op.
Waarom zouden we dat willen?
Hoeveel warmtepompen kan het net nu gelijktijdig aan, als de forenzen thuiskomen , de auto instekkeren om op te laden , en ook de electrische kookplaat aanzetten?

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
In principe heeft de samenleving / netbeheerder / energieleverancier er geen last van als mensen heel veel zonnepanelen neerleggen.
Nou ja, afgezien van het gebruik van materialen die allemaal zeer moeilijk te recyclen zijn.
Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
De zonnepanelen bezitter die op maximale financiële winst uit is die vindt dat wel een probleem.
Nadat de burger eerst is aangemoedigd door politiek en overheid om maar zoveel mogelijk van die dingen te installeren is diezelfde burger nu ineens een profiteur?
Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
Wanneer er in de zomermaanden een (groot) overschot aan zonnepanelen is, dan is dat in principe juist goed voor de reductie van CO2 uitstoot buiten de piekmomenten. Want wanneer er in de zomer overdag een groot overschot is, dan is er in een groot deel van de zomerse ochtend en avond-uren en in de lente en herfst ook vaak nog *genoeg* stroom uit zonnepanelen. En is in de winter het tekort aan groene stroom beperkter dan nu het geval is, waardoor fossiele centrales minder vaak moeten bijspringen.
Nou ja, afgezien van die peakerplants dan die vervuilender zijn dan gewone gas- en kolencentrales.
Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
Het uitvallen van het overschot aan zonnepanelen is tevens een stimulans om bewuster het juiste gebruiksmoment van apparatuur te kiezen en om een thuis accu aan te schaffen waarmee je de nacht kan overbruggen of misschien zelfs 's avonds en 's nachts wat stroom terug te leveren aan het net. Zeker met dynamische energiecontracten en afbouwen van de salderingsregeling kan dat heel interessant worden.
Een thuisaccu die meer kost dan die oplevert, het juiste gebruiksmoment wat veel mensen niet kunnen, want ze werken buiten de deur.

Ze genaamde groene energie kost veel meer qua materialen, management van het net, etcetera dan gewoon kernenergie gebruiken.

Ivo.w
Berichten: 1758
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
02 nov 2023 19:19
Ivo.w schreef:
02 nov 2023 19:05
angel1978 schreef:
02 nov 2023 17:38
- je lost hiermee het capaciteitsprobleem in de zomer niet op.
Waarom zouden we dat willen?
Hoeveel warmtepompen kan het net nu gelijktijdig aan, als de forenzen thuiskomen , de auto instekkeren om op te laden , en ook de electrische kookplaat aanzetten?
Dat verschilt enorm per straat. In oude wijken is het net uitgelegd op gemiddeld 800-1000W per woning en dan kom je al snel tekort als iedereen aan de warmtepomp en elektrische koken gaat.

In nieuwe wijken en wijken met een vernieuwd net kan het een veel hogere gemiddelde afname aan. 2500W gemiddeld per woning in wijken met gas. En in gasloze wijken nog een stuk meer.

Elektrische koken is in wat het net aan kan trouwens niet zo'n punt. Dat zijn korte hoge pieken. Een net kan prima die korte pieken verwerken die 50-100% hoger liggen dan waar het net op ontworpen is als continue belasting. Wel zijn die pieken een uitdaging voor wat betreft de productie/invoeding van het net. Want de invoeding moet wel gelijk lopen met die pieken.

Ivo.w
Berichten: 1758
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kuklos schreef:
02 nov 2023 20:04
Nou ja, afgezien van het gebruik van materialen die allemaal zeer moeilijk te recyclen zijn.
Ze waren moeilijk te recyclen. Niet omdat het technisch niet mogelijk is, maar omdat er nog nauwelijks afgedankte zonnepanelen zijn die gerecycled moeten worden en daardoor de business case voor recyclen van panelen nog heel beroerd is. Panelen gaan 30+ jaar mee.
Nadat de burger eerst is aangemoedigd door politiek en overheid om maar zoveel mogelijk van die dingen te installeren is diezelfde burger nu ineens een profiteur?
Dat zijn niet mijn woorden. Ik geef alleen aan dat het afschakelen van panelen in principe geen probleem is. Maar alleen door sommigen als een probleem gezien wordt omdat ze zich daardoor in hun portemonnee geraakt voelen.

Nou ja, afgezien van die peakerplants dan die vervuilender zijn dan gewone gas- en kolencentrales.
Maar die wel zo enorm veel minder elektriciteit moeten produceren dan de huidige centrales, dat de uitstoot op jaarbasis drastisch kan verminderen naarmate er meer (over)capaciteit aan zon en windenergie is.

Een thuisaccu die meer kost dan die oplevert, het juiste gebruiksmoment wat veel mensen niet kunnen, want ze werken buiten de deur.
Die thuisaccu kost nu meer dan het oplevert, door de iets te riante salderingsregeling. In feite staat de salderingsregeling, bedoeld om zonnepanelen te stimuleren, op de lange termijn de energietransitie juist in de weg. Want door de salderingsregeling is er geen financiële prikkel om je verbruik (en opslag) aan te passen aan de productie van je zonnepanelen.

En ook als je buiten de deur werkt, kun je aardig wat verbruik aanpassen. De wasmachine, vaatwasser en (keuken)boiler kunnen prima op een timer geschakeld worden. Daarnaast is fulltime buiten de deur werken van 9 tot 5 sowieso steeds meer achterhaald aan het raken (parttime werken, thuiswerken, flexibele werktijden).
Ze genaamde groene energie kost veel meer qua materialen, management van het net, etcetera dan gewoon kernenergie gebruiken.
Oh, wat kost het management van kernafval dan?
Er is een reden dat er in Europa nergens commerciële partijen geïnteresseerd zijn in kernenergie.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, die commerciële partijen hadden maar al teveel interesse in de nieuwe kerncentrale in Finland (Siemens en TVO) die dit jaar is geopend en de nieuwe kerncentrale in Frankrijk die komend jaar geopend wordt. Dit zijn de eerste 2 kerncentrales van de nieuwe generatie in Europa, met een geschatte stroomprijs van 0,05 euro per kWh. Daar zit een flinke marge op.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
02 nov 2023 20:33
Oh, wat kost het management van kernafval dan?
Er is een reden dat er in Europa nergens commerciële partijen geïnteresseerd zijn in kernenergie.
Zo goed als niets. We kunnen dit weer opwerken tot nieuwe brandstof.
Je tweede zin, ja de grote leugen die Timmermans verkondigt, maar er is wel degelijk interesse in. Niet heel groot, omdat de overheid bewezen onbetrouwbaar is. Keer op keer weer.

Zonne-energie, windenergie, allemaal doodlopende straten, die ons door de strot geduwd worden door mensen met te weinig kennis van zaken.

En nee, zonnepanelen zijn niet goed recyclebaar. https://www.tno.nl/nl/duurzaam/hernieuw ... -recyclen/
Traditionele zonnepanelen zijn zo geconstrueerd dat je ze aan het einde van hun levensduur nauwelijks kunt recyclen.
Bron is TNO.

Thijs124
Berichten: 729
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

5 cent per kWh.
100000 jaren bescherming tegen natuurrampen, aanslagen, oorlog en molest kost? Tja wij zien het niet meer. Dat is goedkoper.

DeZevendeHenk
Berichten: 798
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Vreemd dat mensen geen vertrouwen in de overheid hebben maar ze wel graag kerncentrales in dit landje zien neerzetten.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor beiden zijn niet echt goede alternatieven.

DeZevendeHenk
Berichten: 798
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Nijogeth schreef:
02 nov 2023 22:05
Voor beiden zijn niet echt goede alternatieven.
Ik zat er meer aan te denken dat velen de opening dan over dertig jaar toch niet meer (bewust) mee gaan maken.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door kuklos »

30 jaar? Bedoel je daarmee kernreactoren? Nog meer leugens die Timmermans verspreid heeft. Die dingen kunnen er in 10 jaar staan.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die in Finland is met flink wat vertraging gebouwd. De bouw startte in 2005, de centrale is sinds dit jaar actief. 18 jaar, het plan was 4 jaar, maar er was vertraging vanwege slechte fundering en slechte lasnaden. De kosten liepen op en er was gesteggel tussen de investeerders aan de ene kant en Areva (het bedrijf dat de centrale aan het bouwen was) aan de andere kant over wie op zou draaien voor de meerkosten. Dit heeft voor de langste vertraging gezorgd. Uiteindelijk is de centrale in 2021 opgestart en in december 2022 volledig gaan draaien.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Thijs124 schreef:
02 nov 2023 21:16
5 cent per kWh.
100000 jaren bescherming tegen natuurrampen, aanslagen, oorlog en molest kost? Tja wij zien het niet meer. Dat is goedkoper.
https://www.youtube.com/watch?v=MlMDDhQ ... Laboratory
Wellicht je is wat verdiepen in kernenergie van deze jaren en niet de oude versie zoals Chernobyl. 500 jaar met de nieuwe versies die je in makkelijke capsules in een grot kan opslaan.
En als je dacht dat de rest zo fijn is, wat dacht je van de windparken die bergen aan vogels het leven kost? de huidige schatting ligt alleen al voor US op 1,17 miljoen vogels vorig jaar. Doe mij dan maar een kernreactor. Maar we beginnen nu wel van het topic af te dwalen. Oplossing blijft dat TS gewoon een accu kan kopen. Ja dat kost een bak geld maar saldering zal ook ooit aflopen.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door 16again »

HADES2001 schreef:
03 nov 2023 10:38
En als je dacht dat de rest zo fijn is, wat dacht je van de windparken die bergen aan vogels het leven kost? de huidige schatting ligt alleen al voor US op 1,17 miljoen vogels vorig jaar.
Ik heb zo mijn twijfels over dat aantal. Belangrijker lijkt me het aandeel van windmolens in de totale vogelsterfte.
https://www.change.inc/energie/windmole ... erfte-1795
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/c ... n-turbines

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Jablan »

Ivo.w schreef:
02 nov 2023 20:33
Nadat de burger eerst is aangemoedigd door politiek en overheid om maar zoveel mogelijk van die dingen te installeren is diezelfde burger nu ineens een profiteur?
Dat zijn niet mijn woorden. Ik geef alleen aan dat het afschakelen van panelen in principe geen probleem is. Maar alleen door sommigen als een probleem gezien wordt omdat ze zich daardoor in hun portemonnee geraakt voelen.
Het probleem valt nu meer op door de manier waarop de panelen worden aangesloten op het net, via de meter, ook voor de stroom die je zelf verbruikt.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar bij deze klacht, valt op, dat alle panelen worden afgeschakeld en niet een deel.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
03 nov 2023 17:10
Het probleem valt nu meer op door de manier waarop de panelen worden aangesloten op het net, via de meter, ook voor de stroom die je zelf verbruikt.
Gezien vanuit de omvormers van de panelen komt dat simpelweg doordat de netspanning te hoog oploopt. En die omvormers hebben geen weet van wat wordt teruggeleverd, of wat je zelf verbruikt
Jablan schreef:
03 nov 2023 17:10
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar bij deze klacht, valt op, dat alle panelen worden afgeschakeld en niet een deel.
14 jaar oud, wellicht is er slechts 1 omvormer in gebruik voor alle panelen

kwaakmeneer
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2020 23:06

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door kwaakmeneer »

Blijft een interessant onderwerp, helemaal nu in mei/juni de zon weer hoog aan de hemel komt te staan. Er zullen ook dit jaar weer vele omvormers automatisch worden uitgeschakeld omdat de spanning op het lokale net te hoog komt, > 250V.

Meer informatie waarom zonnepanel worden uitgeschakeld bij een te hoge spanning én wat je er aan kunt doen:

1. Kies voor een Oost-West Installatie
2. Gebruik stroom als de zon schijnt
3. Zelf opslaan in thuisbatterij
4. Meld je zonnepanelen aan op energieleveren.nl
5. Zet je omvormer op een andere fase

Fijne zomer!
Laatst gewijzigd door Radar op 29 apr 2024 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: links verwijderd uit bericht

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Moneyman »

kwaakmeneer schreef:
27 apr 2024 15:57
Korte samenvatting van de tips:
1. Kies voor een Oost-West Installatie
Of dat een goede tip is, hangt natuurlijk helemaal van de specifieke omstandigheden af...

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kwaakmeneer linkt wel erg vaak naar zijn eigen website, is mijn indruk; in drie topics, maar liefst. Volgens mij is het hoofdzakelijk bedoeld om eigen werk te promoten. Of ben ik te achterdochtig?

ZeerPrivé
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zonnepanelen bij piek afgesloten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
27 apr 2024 17:37
Kwaakmeneer linkt wel erg vaak naar zijn eigen website, is mijn indruk; in drie topics, maar liefst. Volgens mij is het hoofdzakelijk bedoeld om eigen werk te promoten. Of ben ik te achterdochtig?
Nee, hoor niet te achterdochtig. Iemand heeft ook al de meldknop gebruikt.

Plaats reactie