Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

In de uitzending van 18 september 2023 besteden wij aandacht aan zonnepanelen die plots afschakelen, wat leidt tot hoge energierekeningen. Wij vragen ons af: heb jij hier ervaring mee en wat vind jij van deze ontwikkeling?

Lees hier hoe je erachter kunt komen of dit probleem zich ook in jouw buurt voordoet: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... tschakelt/.

Groet,
Internetredactie Radar

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Cro »

Klopt dat bericht wel? Het is toch niet de netbeheerder die de omvormer afsluiten, maar de omvormer zelf op basis van wettelijk vastgestelde normen? Immers de netbeheerder kan niet meten wat de exacte spanning is op het net bij de particulier thuis op locatie va de omvormer, en ja, dat kan verschillen afhankelijk van de factoren in huis, denk aan kabel lengte en dikte.

Het kan dus prima zo zijn dat bij particulier A in een rijtje de boel uit is gegaan, terwijl bij directe buurman B alles nog lekker doordraait.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

De netbeheerder kan via de slimme meters het net in de gaten houden.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

En dan gaat de omvormer uit bij 253 volt.
En dat is ook maar goed ook anders gaan er nogal wat apparaten kapot.
Maar 253 is natuurlijk een mooi theoretisch getal.
Natuurlijk zijn de diverse omvormers niet geijkt, dus de ene vliegt eruit met 252.7 terwijl de buurman misschien tot 253,3 volt stroom levert.
Het is een goede gewoonte om nu al de grote stroomverbruikers proberen te gebruiken tijdens zonuren.
Bijvoorbeeld wasmachines,drogers en vaatwassers.
Laatst gewijzigd door Thijs124 op 18 sep 2023 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
18 sep 2023 16:23
De netbeheerder kan via de slimme meters het net in de gaten houden.
Ja, en dus?

Volgens mij heeft Cro helemaal gelijk en schakelen de omvormers zichzelf uit.

Bartkruizinga
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:10

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bartkruizinga »

Wat een L..verhaal van die meneer van de netwerken. Ik heb dit jaar heel veel last van uitval. Zodra als de zon maar enigszins schijnt is het uitval, opstarten, uitval tot ongeveer 16 uur. De opbrengst is ongeveer 40% minder dan vorig jaar. En ik krijg ook die standaard antwoorden dat ik mijn wasmachine aan moet zetten e.d. Met de A++ apparaten los je dat probleem niet op. Ik vind het volksverlakkerij. EN het is ook door de netbeheerder gewoon op te lossen. Als ze het netwerk in de straat 1 tapstandje hoger zetten is het probleem over. Ene is reageert niet of afdoende op klachten, alleen met open deuren. En de overheid maar stimuleren dat we allemaal elektrisch moeten. Ik schaf me in elk geval geen elektrische auto aan, omdat de aanschafprijs veel te hoog is en het laden bij huis enorm duur wordt. Ook een warmtepomp is geen optie. Mijn huis aanpassen is 40.000 euro, waarvan nog steeds gezegd wordt dat je terug kan verdienen met je zonnepanelen, die het niet doen. De hele verduurzaming die door de politiek wordt gepropagandeerd is een grote luchtbel en jaagt de burgers op kosten. O ja, ik woon in Oost Groningen en heb natuurlijk erg veel vertrouwen in de politiek….

Davidvdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:16

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Davidvdh »

Na het zien van dit onderwerp over het afschakelen van omvormers vroeg ik mij of je dit probleem met een kleine thuis batterij niet kunt oplossen en/of hier eventueel zelf op een later tijdstip mee kan terugleveren. Heeft iemand verstand van of ervaring mee?

WOL
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:14

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door WOL »

Schakelen de grote zonneparken/windturbines van de energiebedrijven ook uit bij overbelasting elektriciteitsnet?

shamrock56
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 sep 2008 16:31
Locatie: Stein, Lb.
Contacteer:

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door shamrock56 »

We worden regelmatig geconfronteerd met "geen teruglevering". We hebben de zonnepanelen gehuurd en willen er eigenlijk vanaf, maar de-installatie kost ruim € 4000,- Is er een weg om er, kostenloos, van af te komen, omdat de leverancier ons onvoldoende heeft geïnformeerd ten tijde van de aanvraag voor de installatie?

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

Wat ik nooit heel goed begrijp
Onze overheid stimuleert zonnepanelen als een bezetene, maar er zijn er teveel, en toch verschijnen weilanden met zonnepanelen sneller dan mijn onkruid kan groeien. Waarom? Waarom wordt er niet beter gebruik gemaakt van de panelen die er al zijn op de daken van de consument en enkel aangevuld met (energie uit) zonnevelden indien er onvoldoende energie is of het net toereikend is voor de opgewekte energie?
De consument lijkt nu de dupe te worden van de onbereidheid en inhaligheid van de energiemaatschappijen en overheid in plaats van te denken aan de duurzaamheid (was het niet de gladde heer in de uitzending die ons wees te denken aan de duurzaamheid?)
En waarom zonnevelden? Zijn er niet voldoende daken die eerst kunnen worden gevuld, zelfs door een energiemaatschappij? Ik snap dat dat iets meer geld kost, maar het is zeker wel duurzamer; zonnebloemen in de wei in plaats van zonnepanelen.
Misschien niet geheel antwoord op de vraag, maar volgens mij zijn de velden wel mede oorzaak.

Heb ik er last van? Ik geloof het niet, maar naar aanleiding van de uitzending ben ik zeker gaan twijfelen.

mark54
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:16

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door mark54 »

Zojuist de uitzending bekeken, ik stoorde me hevig aan de reactie van Netbeheer Nederland.
De man lijkt een aantal punten bewust te vergeten

1) het kan zijn dat MIJN inverter uitschakelt omdat ergens in de buurt iemand anders OOK zonnepanelen heeft gelegd. Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat de panelen van deze persoon daar geen last van hebben. Een postcode check voorkomt dus niet dat je mogelijk problemen bij iemand anders veroorzaakt.

2) Er is altijd gesteld dat zonnepanelen een terugverdientijd hebben van rond de 7 jaar. Nu dus ineens aankomen met dat je het doet vanuit duurzaamheidsoverweging is de zaak omdraaien

3) Energiebedrijven hebben feitelijk een perverse prikkel om dit in stand te houden. Op momenten dat dit probleem plaats vindt is er een groot aanbod van zonne-energie waardoor de momentane prijs van elektriciteit zelfs negatief kan zijn. Energiebedrijven moeten echter de energie, vanwege het salderen, wel afnemen tegen dezelfde prijs als contractueel is vastgelegd. Voor hen is er dus het voordeel dat de geen energie moeten afnemen tegen 0,39 per kWh maar kunnen verkopen tegen 0,39 per kWh omdat de inverter is afgeschakeld.
Een simpele oplossing is dus dat indien een inverter afschakelt, de bezitters van zonnepanelen gratis elektriciteit krijgen zoals ook gebruikers met een variabel contract op dat moment krijgen. Dit lost het probleem van negatieve elektriciteitsprijzen ook deels op waar dat energiebedrijven nu mee kampen.

4) een andere simpele oplossing is door de netspanning te verlagen. Nu is het net zo ingeregeld dat er (zonder zonnepanelen) 230V nominaal uit je stopcontact komt. De inverter schakelt af bij 253V oftewel 230V+10%. Vrijwel elk apparaat kan tegenwoordig werken binnen een tolerantie van -10% tot +10%. Door de netspanning nominaal te verlagen naar bijvoorbeeld 220V (wat het in de jaren '90 ook was) is er meer ruimte voordat de inverters uitschakelen. Bij een lagere spanning zal WEL de stroom toenemen en dus ook de netverliezen wat de netbeheerders niet leuk vinden.

Kortom er zijn oplossingen, zowel technisch als commercieel maar de wil lijkt niet aanwezig om mensen te compenseren voor verliezen die zijn veroorzaakt door de overheid en netbeheerders.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de zon schijnt tegelijkertijd op die zonneweiden, net als op de daken. En dan is er teveel. Grote thuisaccu’s zijn nog heel kostbaar.

bert.drost
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:26

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door bert.drost »

Onbegrijpelijk dat het verschil tussen een serieschakeling en een parallelaansluiting van de panelen niet ter sprake gebracht wordt. Bij een parallelaansluiting wordt per paneel een micro omvormer geplaatst en ook die schakelt uit als de spanning boven de 253 volt komt. Echter de panelen die er onder blijven werken gewoon door en blijven dus energie terug leveren. Enige beperking is met mijn aansluiting maximaal 16 ampère.
Bij mij schakelen bij zonnig weer ongeveer 3 panelen uit gedurende een aantal uren per dag. De overige 10 blijven dus wel energie terug leveren en zo kon ik in de maand juni meer dan 600 Kilowatt terug leveren.
Wel heb ik Enexis gevraagd een meting te doen en daar kwam uit dat de fase waar ik op aangesloten ben een hogere spanning heeft dan andere fases. Zij gaan mij overzetten op een andere fase zodat ik nog meer terug zoal kunnen leveren.

U kunt wat mij betreft nog een tip toevoegen:
Kijk heel goed naar het verschil tussen parallel en serie schakelen (iets duurder) van de panelen.
De gast van de netbeheerder had daar mijns inziens ook aandacht moeten besteden want het compleet afschakelen van een installatie is dus makkelijk te voorkomen.

Solidrock
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2023 18:31

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Solidrock »

Zo als ze zeggen dat het netwerk wordt overbelast..... schakel dan de grote zonnepaneelvelden eerst uit, dan is de consument de dupe.

JohanSte
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 21:50

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door JohanSte »

:oops: Als je omvormer uitvalt kan het ook in je eigen huis liggen. Kabels van meter naar omvormer te lang en te dun. Hierdoor schakelt de omvormer veel te snel uit. Vervang kabel voor een grotere diameter.

mario73
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 23:45

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door mario73 »

Wat ik niet begrijp. Wanneer je bij de overheid en de energie maarschappijen aankomt met 'waterstof' beweren ze dat dit nog steeds alleen gemaakt kan worden met grijze stroom en daarom nog niet toegepast kan worden. Maar nu hoor ik via deze uitzending dat er vaak te veel elektriciteit op het netwerk staat. Maak daar dan waterstof van toch :?: kun je opslaan, gebruiken als gas om te koken en te verwarmen. Door dit soort dingen begin ik echt het vertrouwen in de overheid te verliezen :roll:

Reinier Ott
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2023 05:51

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Reinier Ott »

Ik heb gisteren de uitzending gezien. Wij, in Wageningen, hebben ook panelen en gelukkig nog weinig problemen ermee gehad. Maar wat ik met verbazing naast de (goede) tips heb aangehoord zijn alleen de woorden "zuur" en het probleem zal nog wel even blijven. Maar ik denk dan direct we betalen toch vastrecht voor de aansluiting? In beginsel zou je als betalende klant toch mogen verwachten dat de boel op orde is? Maar op dit moment is de infrastructuur niet op orde. Natuurlijk begrijp ik het technische probleem, maar waarom moet de consument toch de volle pond betalen voor iets dat niet op orde is? Dat wil ik graag even kwijt, want dat laatste kwam tijdens de uitzending naar mijn mening minder goed uit de verf.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Zolang men bij Netbeheer het verschil tussen stroom en spanning niet kent, zal het wel even duren voor dit probleem is opgelost. :D
Theo scholten netbeheer Nederland:
"Een omvormer schakelt uit wanneer de stroom meer dan 253 volt is"
Elke vorm van subsidie voor zonnepanelen direct afschaffen, met huidige energie tarieven en gedaalde prijzen van zonnepanelen is die subsidie overbodig.
Een betere bestemming van dat subsidiegeld is uitbreiding van het electriciteitsnet

Debieje
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2023 10:05

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door Debieje »

Of ik lees er overheen of heb het op een andere manier gemist.

Om risico’s te verkleinen van uitschakelen omvormer is het toch ook verstandiger om het over een 3 fasen groepenkast te verdelen?
Heel veel aanbieders van Zonnepanelen leveren scherp geprijsde zonnepanelen offertes met een omvormer op 1 fase.

3 fasen vergt meer inspanning van de uitvoerende partij. Mogelijke aanpassing meterkast enz. Enz. Waardoor een offerte duurder wordt en dit klanten mogelijk afschrikt door te pakken. Zou deze tip ook het vermelden waard zijn Radar?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Zonnepanelen die afschakelen: heb jij hier ervaring mee?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Debieje schreef:
19 sep 2023 10:10
Of ik lees er overheen of heb het op een andere manier gemist.

Om risico’s te verkleinen van uitschakelen omvormer is het toch ook verstandiger om het over een 3 fasen groepenkast te verdelen?
Heel veel aanbieders van Zonnepanelen leveren scherp geprijsde zonnepanelen offertes met een omvormer op 1 fase.

3 fasen vergt meer inspanning van de uitvoerende partij. Mogelijke aanpassing meterkast enz. Enz. Waardoor een offerte duurder wordt en dit klanten mogelijk afschrikt door te pakken. Zou deze tip ook het vermelden waard zijn Radar?

Dat is niet echt een oplossing. Als je in plaats van een 1 fase omvormer een 3 fase omvormer neemt en op een van de fases wordt de spanning boven de 253V schakelt de omvormer uit. Dan kun je beter een 1fase omvormer hebben met een 3 fase meterkast, zodat je de panelen aansluit op de laagst belaste fase.
Met parallel geschakelde panelen (met mini omvormer) kun je natuurlijk best over de 3 fases verdelen.

Plaats reactie