LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het eerste verhaal bevatte niet de afzender ervan. Het leek wel of je twijfelde aan wat ik in het vorige bericht had neergezet.

Ik wilde nu weleens weten hoe het echt zat met dat wettig betaalmiddel. Wanneer het niet eens overal hoeft te worden geaccepteerd, wat heb je dan aan de term ''wettig''?

Dan kun je net zo goed afspreken om met kraaltjes van verschillende kleuren en grootte te gaan afrekenen, maar ik dacht dat we dat stadium dus waren gepasseerd, en dat je met een wettig betaalmiddel wist wat je in handen had, en dat het een bepaalde waarde vertegenwoordigde. Dat blijkt dus een misvatting te zijn.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@bodejosm43: Ik nam het voor kennisgeving aan.

Ik wilde alleen de heiligverklaring van een mail van het ministerie wat temperen, door te verwijzen naar bijvoorbeeld het antwoord op kamervragen van het ministerie van Verdonk over de teruggestuurde asielzoekers.

Je zou inderdaad verwachten dat er door het ministerie niet gelogen wordt, maar ik ga daar niet voor de volle honderd procent prat op. Wel zal ik meer waarde hechten aan informatie op papier dan informatie over de telefoon.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat Verdonk betreft: ik geef je volledig gelijk, zeker na het Taida Pasic-verhaal. Je weet wel, de scholiere uit Winterswijk, die 4 maanden voor haar eindexamen het land uit moet, omdat ze geen familie heeft hier.

Dezelfde Verdonk, die een steentje aanzag voor een gerichte kogel.

Nee, ik snap wel wat je wil zeggen, je kunt je dus nergens meer echt op verlaten.

Cor802
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2008 20:52

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Cor802 »

Ook ik kreeg vandaag te maken dat een biljet van 100 euro geweigerd werd,zonder dat dit aangegeven stond in de winkel zelf. Ook hier het argument dat er valse biljetten in omloop waren. Prima, maar dan doe ik mijn aankopen voortaan elders. Niet zo moeilijk. Zie het maar als een mislukte transactie, vervelend voor beide partijen, maar ik lach het laatst. Zeker omdat een vergelijkbare branchgenoot hier totaal geen moeite mee had om het bewuste biljet te accepteren.

Gr.

Cor

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Wanneer je het makkelijk wilt hebben, betaal je gewoon met je bankpas.

Je loopt geen risico dat je het geld verliest, of op een andere manier kwijtraakt èn er is geen probleem met de inwisselbaarheid

tarac

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tarac »

Heb je wel eens geprobeerd met je bankpas iets te betalen van € 2500,--. Dan ga je over je daglimiet.
"Ik kom morgen terug om de rest te betalen" wordt ook niet geaccepteerd.

We hebben in de Eurolanden nu eenmaal grotere coupures dan € 50,00
Laten die dan ook door iedereen geaccepteerd worden of schaf ze af!

Van de Amerikaanse Dollar zijn meer vervalsingen in omloop dan van welke muntsoort ook en toch worden deze wereldwijd geaccepteerd.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Heb je wel eens geprobeerd met je bankpas iets te betalen van € 2500,--.

Dit is afhankelijk van je bank, ook kun je meestal een tijdelijke verhoging krijgen als je saldo het toelaat zelfs wel tot 50.000,00 euro

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Erg genoeg is er niet veel tegen te ondernemen, wanneer je bij de kassa niet kunt betalen met de coupures die je in je portemonnee hebt zitten.

Ik vraag me nog steeds af waarom dit fenomeen zich alleen in Nederland voordoet. Ik heb al eerder aangegeven dat je in omliggende landen vrijwel nooit tegen dergelijk weigergedrag aanloopt. Je kan daar ook in een supermarkt doorgaans met grote coupures betalen.

Kijk, ik vind het absoluut acceptabel, wanneer je daar komt voor een pakje kauwgum, en je wil dat afrekenen met een biljet van 50, 100, 200 of 500 euro. Ja, zelfs voor het weigeren van een biljet van 50 euro heb ik dan begrip.

Maar als je in een bus twee dagkaarten koopt van 4,20, en je rekent af met een biljet van 20, dan presteren ze het bij zommige maatschappijen nog om te zeggen dat ze daar niet van terug hebben. Onzin, want als je dan 4 kaarten koopt, moeten ze 3,20 teruggeven.

Dat geld hebben ze echt wel. Als ik een los kaartje koop van 1,60 of 2,40 euro, en ik betaal met een biljet van 5 euro, dan doen ze niet moeilijk. Waarom dan wel met een 20-eurobiljet?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar als je in een bus twee dagkaarten koopt van 4,20, en je rekent af met een biljet van 20, dan presteren ze het bij zommige maatschappijen nog om te zeggen dat ze daar niet van terug hebben.
Dan moeten ze 11,60 teruggeven...
Meteen dus door al het kleingeld heen !
Als ik een los kaartje koop van 1,60 of 2,40 euro, en ik betaal met een biljet van 5 euro, dan doen ze niet moeilijk. Waarom dan wel met een 20-eurobiljet?
Het enige wisselgeld dat ze dan zelf nog in kas hebben is dat briefje van 20 van jou ( de rest hebben ze aan jou moeten geven ).
De volgende wil 2 dagkaarten van 4,20 afrekenen met 10 euro en dan zitten ze daar met jouw briefje van 20 ...

Hoe wil je dat oplossen ( behalve een hele bak met kleingeld meenemen, maar dat is nogal overvalgevoelig ).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

bus-chauffeurs hebben heus wel meer kleingeld bij zich dan een paar dubbeltjes. Dus ik zie het probleem niet dat je daar niet met 20 euro mag betalen.

Met andere woorden, als ik 4 dagkaarten koop met twee briefjes van 10 euro, dan zou het wel mogen, en als ik diezelfde kaartjes afreken met een biljet van 20 euro, dan kan het ineens niet?

je snapt toch zeker ook wel dat dit onzin is.

Bus-chaufeurs hoeven geen munten van 1,2 en 5 cent als wisselgeld bij zich te hebben, omdat geen enkel buskaartje een prijs kent die eindigt op 5 cent, of 98 cent, ofzo.


Maar 10, 20, 50 cent, 1 en 2 euro, dat kunnen ze bij zich hebben.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De vraag is echter HOEVEEL je dan bij je moet hebben.

Meer dan 20 euro aan kleingeld lijkt mij niet prettig en veilig...

Betaal jij nu waarbij die chauffeur 9,60 euro aan kleingeld moet teruggeven, dan kan hij dat 2x doen, daarna is hij door al zijn kleingeld heen en moet dus alsnog de rest van de klanten nee verkopen !
Als er niet in de tussentijd ook nog mensen komen die los een kaartje kopen, dan is zelfs het teruggeven van een paar cent bijna onmogelijk !

Het valt of staat dus met de hoeveelheid !

Berto
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Berto »

Hallo, het overkomt mij ook soms dat ik een briefje van 100 ontvangt, en je als een soort oplichter voelt dat men nergens dat briefje weer kwijt kan. Of men heeft te weinig in kas ? Dan ben je verplicht naar het Postkantoor te gaan. Die gaan eerst dat briefje controleren of het geen nep is. Meestal doen ze dat achter gesloten deuren, je mag er niet bij zijn. Je voelt je gewoon belazert. Dan blijkt dat briefje ok. Men wisselt het niet om maar je bent verplicht het op je Giro te storten. Met de mededeling wij zijn geen wisselkantoor. Met briefjes van 200 of 500 Euro is het nog moeilijker . Ik was onlangs met Vakantie in Thailand ,Komt er een Nederlander naar me Toe en vroeg mij kunt U 200 Euro wisselen voor briefjes van 50 Euro ? Ik had ze wel maar was er huiverig voor. Deze man moest telegrafisch geld laten overboeken want geen enkel wisselkantoor (Phuket) wilde deze om wisselen. Ook briefjes van 20 US Dollar nam men nergens aan. Ze zien daar iedere Toerist voor een valsmunter aan en dreigen zelfs met Politie ,in Thailand kan je beter niets met Politie te maken krijgen dan kunnen ze ineens geen Engels meer. :( Verder een tip betaal je met Dollars in Thailand haal eerst biljetten hier van 2006 , oudere biljetten groter als 10 US Dollar neemt men niet meer aan ( vanaf 2001 - 2004 )Anders heb je een probleem. groetjes berto

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Deze hele discussie is al een keer eerder gevoerd. Ook daarin kwam naar voren dat alle biljetten wettige betaalmiddelen zijn en dat er geen acceptatieplicht bestaat.

En vooral dat laatste is praktisch voor een winkelier. Die mag dan om gepaste betaling vragen. Anders krijgt hij elke keer klanten met een biljet voor een rolletje drop van 60 cent omdat ze bijvoorbeeld parkeergeld nodig hebben. Zo raakt hij te snel door zijn wisselgeld heen. Enig idee hoeveel een bank de winkelier daarvoor in rekening brengt?

Het gaat uiteindelijk vooral om wat 'redelijk' is; dat we een beetje rekening met elkaar houden. Een kleiner biljet geven als je dat hebt, en bijpassen (en dat laatste doet slechts een minderheid helaas). Uiteindelijk is ons huidige systeem (van 1, 2, 5, 10, 20, 50 euro etc.) bedoeld om bij elke transactiezo min mogelijk munteenheden en biljetten heen en weer te schuiven. Voor het gemak en voor de veiligheid.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ja, natuurlijk is deze discussie eerder aan de orde geweest. Ja, natuurlijk gaat het om de redelijkheid, over en weer.


Daarom heb ik een jaar of wat geleden ook dat voorbeeld aangehaald van de schoenwinkel, waar men wel kon wisselen van 2 keer 50, zo zei men het mij tenminste, maar het wisselen van een biljet van 100, dat was niet mogelijk. Maar waar het destijd ook om ging: het was bij die schoenwinkel nergens te lezen dat men die biljetten niet accepteerde, en dan mogen ze het dus niet weigeren.

In een schoenwinkel, midden op de dag, niet terug kunnen geven van 100 euro? Kom nou toch.

raster
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 nov 2008 17:16

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door raster »

Winkels nemen geen centen aan, ronden af, nemen geen briefjes van 100 euro aan terwijl ze deze op echtheid kunnen controleren. Dit moet je je tegenwoordig als klant allemaal laten gevallen.
Ik zou zeggen gewoon boycotten.

Raster.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ja, gewoon niets meer kopen. DAT is de oplossing.

mireille 007
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 19:11

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door mireille 007 »

Tja, tegenwoordig "pint" bijna iedereen waardoor er geen cash binnenkomt en daarom wordt het als kleine winkelier moeilijk om terug te geven aan grotere coupures.
Dit heeft niets met vals geld geld te maken. Daarvoor zijn inderdaad de valsgelddetectors.

droth
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:40

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door droth »

Ik heb het zelf ook vaak zat meegemaakt dat ik de biljetten van 100 of 200 euro nergens kwijt kan! :evil:
Ze zeggen dat het een "wettig betaalmiddel" is maar je kan het bijna nergens kwijt.
Zelf je eigen bank wisseld het niet, ja op je eigen rekening storten en dan buiten er weer af pinnen....waar is de service van een bank gebleven tegen over de eigen klanten?!
Als ik wat duurdere dingen verkoop (via internet) dan vraag ik al aan de mensen die het kontant betalen ofdat ze dat al bij de bank kunnen regelen ofdat ze het klein kunnen krijgen, maar dan wordt er bij zo'n bank gezegd dat het niet kan, en dan komen ze met....je raad het al 100 en 200 eurobiljetten!! Nou je weet het al...ik weer naar mijn bank enz, maar dat wil ik niet....
We komen al jaren in Oostenrijk en daar is het ECHT een WETTIG BETAALMIDDEL, daar is het geen probleem ofdat jij met 100, 200 en zelf 500 euro betaal!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je het pas bij de kassa ziet en niet bij de deur voor je naar binnen ging mag je alle boodschappen in de super op de band laten staan!
Voor hun een probleem en opruimen en terugzetten ben je niet verplicht in dit geval.
Verder staat er vaak bij de deur zoveel info dat het stikkertje we accepteren geen...
niet meer kan vallen.

Ook benzine pompen doen het en als niet duidelijk aangegeven mag je achteraf via incasso betalen. \
Een boete mogen ze nooit rekenen dus ook geen incasso bureau, dit win je zeker...

Wel de manier om een gezonde winkel minder omzet te bezorgen, en die het wel accepteren verdienen meer.
Naast Rabobank die wel biljetten van € 100 geeft zul je minder problemen hebben, dus als er maar genoeg klanten moeilijk doen en zonder kopen weg lopen leren ze het wel af,

Beter controleren en kassa medewerker opleiden en je vind elke vervalsing!

Marjancin
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2008 14:31

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Marjancin »

:x
Ook ik baal hier ontzettend van dat men in een winkel dit geldig betaalmiddel niet wil/kan accepteren.
Ik vind dat met in iedere winkel dan maar het nodige moet aanschaffen, zoals lampen, stift of dergelijke apparatuur om vals geld te herkennen en de cliënt zich koning te laten voelen.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat mensen eerst naar de bank moeten om dit geld te storten om daarna vervolgens geld op te nemen van kleiner formaat.
Waar zijn we toch mee bezig met z'n allen.
De winkelier moet zich aanpassen en niet de klant, tenslotte zijn wij nog steeds bereid om ieder artikel netjes af te rekenen.

Groetjes, Marian

Gesloten