LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handelen in wettige betaalmiddelen

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Magdatwel?

Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Magdatwel? »

Al sinds de introductie van de euro in 2002 stoort mij 1 ding mateloos. Het is een wettig betaalmiddel, en toch zie je complete sets (gewoon circulatiekwaliteit) verhandeld worden op rommelmarkten en in munt-winkels.

Voor zover ik weet, is dat niet toegestaan. Weet iemand daar iets van?

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom zou dat niet mogen? Niemand is toch verplicht om deze setjes te kopen. Trouwens als je pasmunt wil hebben, moet je bij de banken ook meer betalen dan je krijgt.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Bij mijn weten rust er een verbod op het verhandelen van betaalmiddelen die nu geldig zijn, het ruilen tegen nominale waarde mag, het verhandelen van die munten en bankblijetten BOVEN de nominale waarde is bij mijn weten verboden.

Het heeft er niets mee te maken of niemand verplicht is die setjes te kopen. Je moet wel een verschil maken tussen de verschillende aangeboden kwaliteiten: fraai, fleur de coin, en proof, dat zijn aanduidelingen, waarbij dit wel mag. Maar bij een circulatiemunt is het dus niet toegestaan.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Bij mijn weten is er een verbod...

Art BW????

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat een dergelijk verbod raar en ondenkbaar is. Het is met alles zo dat je natuurlijk alles mag ruilen. Het is wat er een gek voor geeft, of een waarvoor een gek het wil weggeven. Lijkt me nooit te handhaven indien dit zo zou zijn.
Maar ben inderdaad ook benieuwd naar het artikel!

mr T.

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door mr T. »

Een verbod op handelen in betaalmiddelen die nu geldig zijn? Zeker niet, want het zou betekenen dat er geen enkele wisselkoers meer tot stand zou komen!

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Mr. T, dat bedoelde ik helemaal niet. Het gaat erom dat muntenhandelaren minder gangbare euro-sets of de 1 e 2 cent van finland opkopen, om die vervolgens met een asociaal hoge winst te verkopen aan verzamelaars.

Intussen is dit onderwerp achterhaald: met tussenkomst van de politie heb ik bij een plaatselijke munthandelaar de 1 en 2-cent van Finland tegen NOMINALE koers kunnen krijgen.

Dus het blijkt weldegelijk illegaal te zijn.

mr T

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door mr T »

Dat maakt helemaal niet uit. Het principe blijft hetzelfde.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

raaskal maar verder, je weet helemaal niet waar dit over gaat.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Wat een onzin zeg.
Ook toen we nog gewoon betaalde met de gulden, werd er zoals jij zegt "gehandeld" in muntgeld.
Er waren toen ook al mensen die munten verzamelden en die grof betaalde voor bepaalde zeldzame munten. Er waren en zijn zelfs boekjes waar de waarden van bepaalde munten in staan puur voor het handelen in deze munten.
Dus hoe jij erbij komt dat er niet gehandeld mag worden in betaalmiddelen is mij een raadsel.
Kom eens met een wetsartikel waar dat in staat, zou ik zeggen.

frits1
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2005 21:19

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door frits1 »

dit soort toestanden is al heel lang aan de gang

mijn vrouw heeft een aardige muntverzameling liggen maar is er met de invoering van de euro mee gestopt.

vroeger toen alles nog goed liep en ze nog een bepaald jaartal van een
bepaalde munt nodig had ging ik naar de bank pinde een aanzienlijk bedrag en wisselde dat aan de balie om voor muntgeld altijd opgeven dat het was voor een huwlijkscado werdt altijd zonder kosten gedaan.

thuis liep ze de boel te sorteren en uit te zoeken en als het gecontroleerd was werdt het een paar dagen later weer gewoon afgestort.
dat gratis verhaal gaat nu niet meer op maar is ook niet meer nodig.

maar zelfs nu krijgt ze nog regelmatig reclame materiaal toegezonden
zelfs van een zusterbedrijf van de munt met aanbiedingen voor setjes.
en je raad het al met fors hogere meerprijzen dan de nominale waarde
oplopend tot 12,50 voor een paar muntjes met een waarde van 3,83

indien dit strafbaar zou zijn maakt zelfs de munt zich schuldig.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Benieuwd naar het wetsartikel..................vraag dat eens na bij die politie.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Magdatwel?, zou je nog een keertje antwoord kunnen geven of is dat te veel gevraagd.

Gast

Re: Handelen in wettige betaalmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Het is niet verboden, dus het mag wel. Moeilijk om met een artikel aan te komen voor zaken die niet verboden zijn. Eingelijk is het zo dat alles mag voorzover het niet uitdrukkelijk verboden is.

Gesloten