LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Euro woordenboek

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Lexicon

Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Lexicon »

Sind s de komst van de euro verandert er ook veel op taalgebied. Nieuwe woorden komer er bij , uitdrukkingen kunnen verdwijnen of moeten worden aangepast,
Kortom er dient een nieuwe lemma in de woordenboeken te komen.

Wie vult het aan:

Profiteuro: iemand die oneigenlijk prijsverhogingen doorvoert.heeft doogevoerd met de komst van de euro (vgl Zie je wel die profiteuro kan nu wel omlaag met zijn prijzen)
Euri: Aanduiding dat het een klein bedrag is (vgl Slechts 2 euri voor die illegale CD)
Eureka: Toevalsgeld, winst, bonus, gratis ontvangen geld, in de schoot geworpen inkomsten (vgl. ik kreeg zomaar 25 eureka's van mijn oma)
Pleuro: Verlies, verloren geld, prijs voor te dure aanschaf (vgl ik heb 15 pleuro's betaald voor een mand rotte appelen)


Te verwijderen:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje
Heitje voor een karweitje

enz...


Suk6

entertainer

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door entertainer »

dubbeltjes, kwartjes, stuivers, florijnen. DAt was tenminste nog echt geld. Niet verwijderen dus die gezegden van heitje voor een karweitje of geen stuiver waard of als je voor een dubbeltje geboren bent en zo.
Denk aan de cultuurhistorische waarde :wink:

Lexicon

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Lexicon »

:shock: Entertainer, er zijn zat vergeten aanduidingen, die dragen schijnbaar niets meer bij. Dus schrappen maar??

Duivekater, duit, halfje rijder, gulden rijder.
Allemaal vergaan dus fluks nieuwe verzinnen :lol:

entertainer

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door entertainer »

Er is al zoveel moois verloren gegaan :wink:
Er gaat niets boven het oude Nederlands, nietwaar !

Gast

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Gast »

Wat een onzin dat je die oude uitdrukkingen af moet schaffen.

Er zijn nog steeds mensen die zeggen: "hij heeft zijn laatste oortje versnoept". Iedereen begrijpt het, en dat terwijl het oortje als muntje al weer 300 jaar oud is. Maar het maakt toch ook niet uit wat een oortje precies was. (het was een kwart stuiver, maar stel dat het een halve stuiver was, wat maakt het uit?)

entertainer

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door entertainer »

Dank je wel gast, ik dacht al dat ik een roepende in de woestijn der letterkunde was. Gelukkig zijn we niet allemaal van die cultuurbarbaren die van de nieuwe spelling houden.

Gast

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb nog een aanvulling op het lijstje:

Hij heeft me geduisenbergt: Hij heeft me bestolen en erover gelogen.

synoniem aan Zalmen: jatten

entertainer

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door entertainer »

haha moet dat niet zijn "geduitenbergd" :lol:

Gast

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Gast »

PL€P :lol:

Gast

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Gast »

Wat heeft Duisenberg met stelen en liegen te maken??????????

simba de leeuw

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door simba de leeuw »

Àls je dat niet eens weet...

S.de Jong

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door S.de Jong »

In Nederland willen ze de cent en 2 cent afschaffen en zeker weer ten koste van de consument. Het bedrijfsleven vindt dit ruim besparend maar wat scheelt het voor de consument, deelt die mee in de winst?
Europa is 1, maar wat als ik in Spanje of Griekenland allemaal centen krijg? Of moet ik die maar laten zitten?
Als ze nu eens de briefjes uit het systeem hale die de winkelaars toch niet aannemen zou het een ander verhaal zijn. Ook tegen de valse biljetten is de consument altid de dupe, of moete we ook een controle apparaat aanschaffen en er mee gaan winkelen om zo de biljetten te controleren? Hadden ze de biljetten maar beter moeten maken, want je zal maar een vals biljet krijgen en van een uitkering rond moeten komen. Bij de Nederlandse of Europesebank hoef je niet voor een vergoeding aan te kloppen, die geven niet thuis, wij kunnen er niets aan doen, nee de consument wel.[/url]

Gast

Re: Euro woordenboek

Ongelezen bericht door Gast »

Denker, ook als er wordt afgerond mag je nog steeds met centen betalen.

Gesloten