LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
alert

Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door alert »

Fietsers ! ook een verzekeringplaat. ( niet allemaal te gelijk )
Ook de onwetende fietsers een verzekeringplaat op de fiets .Zodat zij ook herkent worden bij verkeer overtredingen. Door rood rijden over stoepen drie vier dik naast elkaar. Geen richting aangeven.

Het fietsvolk heeft namelijk de gewoonte automobilisten aan te geven op het noteren van het kenteken. Dus..

Het is zo gelegen de fietsers weten wel wat andere weggebruikers allemaal fout doen in het verkeer . Zonder naar wat zij zeggen de verkeersregels en tekens te kennen. Is heel bijzonder....

Dus...... { pas op, hard stukje } gewoon géén richting aan geven door rood rijden over-stoepen 3 of 4 dik naast elkaar. met het risico gewond te raken of dood te gaan . Met als reden manier van denken de ander is toch fout.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Zodat zij ook herkent worden
Door wie? Het staat je vrij ze aan te houden en de politie te waarschuwen. En walk verzekeringsnummer. het poisnummer van hun WAP?

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door marpet »

Alert, je was zeker zelf het slachtoffer van een tip. Daarom alle fietsers maar over een kam scheren?

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door MLF »

ik geef op de fiets altijd richting aan
dus geen gezeik

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Fietsers.

En ja, de donkere tijden komen er ook weer aan.
Dus geen verlichting en erger nog!!
Het liefst ook nog helemaal in het zwart gekleedt en vaak ook nog in donkere straten of wegen.

Zo heb ik in een ver verleden bijna een donkergekleurde landgenoot die ik pas op het allerlaatst zag en maar net kon ontwijken even laten stoppen en hem vroeg: "Lach eens even?"
Want toen was dat het enige witte al heb je daar weinig aan als achteropkomende taxi.
Hij begreep wel waarom ik hem aanhield.

En dan nu?
Ouders met kinderen.
Er zijn toch hardstikke leuke jasjes en broeken met die goede reflecterende strepen?
Kleedt ze van de winter niet in het zwart. Het liefst met die reflectiematerialen.
En doe dit dan ook bij uzelf als u gaat fietsen.
Beter nog! Zorg voor een goede fietsverlichting!

Grootvader

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door MLF »

Ik durf niet eens zonder verlichting over straat
Ik heb zelfs een extra setje lampjes bij me

Een fietser zonder verlichting die aangereden wordt is zelf schuldig, dus niet zeuren
eigen veiligheid gaat voor
maar de schuld moet altijd bij de ander zijn, niemand is ooit zelf schuldig

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door rene117 »

een fietser die aan gereden word om dat ie zonder licht rijd
is niet schuldig als het door een auto gebeurt heeft de auto pech
zo staat het in het wet boek een fietser is de zwakere partij zegt men dan hoe rot kan het wezen in nederland
men moet gewoon licht op dat ding hebben

Toolboy

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Nope nope nope.

Geen plaat op een fiets.
Deze zijn nog steeds de zwakkere deelnemers aan het verkeer.
Waar onder veel schoolgaande kinderen

Minder toet toetjes op de weg lijkt mij beter.
Weg met de auto`s :lol:

Groet T

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door D1RK »

Als ik vanaf 3 jaar zowel zelf als mijn kinderen fietsen hebben met goede verlichting...

Die plaat kost geld, dus nooit... en hoe maak ik het diefstal veilig vast?
Het dunne spatbord is zo afgeknipt, dus zelfs popnagels helpen niet.
Verder nog, wat doen ze tijdens de Tour de France?
Deze hebben geen Bel, Verlichting, Reflector, Reflekterende banden, en die laatste zijn niet eens leverbaar....

Zorg eerst eens dat alle fietsen nieuw in winkel aan de wettelijke eisen voldoen!
Zolang je in Duitsland fietsen met spaarreflectors mag kopen, en hier in NL ook worden aangeboden....
Maar doe eerst die andere platen eens goed, brommers zie ik nog dagelijks meerdere zonder nummerplaat rijden, of een oude van vroeger....????

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Leuk topic!
Aangezien fietsers worden aangemerkt als "zwakkere"weggebruikers worden zij door de wet steeds meer beschermd.
Dat lijdt er toe dat zij zich steeds minder aan de voor hen geldende regels houden(ze zijn toch niet aansprakelijk).
Er wordt ook zelden actief gecontroleerd aangezien een fietser aanspreken op zijn gedrag veel meer tijd en administratie kost dan een auto te flitsen. Daarom lijkt mij het idee van TS wel wat.
Gewoon allemaal een kenteken!
En als je gaat wandelen... Een reflecterend hesje om met kenteken!!! 8)

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door MLF »

@DIRK
de tour de france is een evenement, er gelden geen dergelijke verkeersregels

en geloof me: vraag aan oom agent of verlichting op de fiets verplicht is: NEE
je bent alleen verplicht in donker met verlichting te rijden.

alert

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door alert »

Nope nope nope.

Geen plaat op een fiets.
Deze zijn nog steeds de zwakkere deelnemers aan het verkeer.
Waar onder veel schoolgaande kinderen

Minder toet toetjes op de weg lijkt mij beter.
Weg met de auto`s

Groet T

Dat is een goeien .........dan is morgen Nederland failliet.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door D1RK »

@ MLF,

Ik bedoel met de Tour de France die fietsen van ammateurs en profs die op de openbare weg trainen....

Een fiets moet een Achter reflector en banden hebben, ook als het licht is!
Bel is ook verplicht, maar diverse sportfietsen als ATB en Race zijn zonder...

Iedereen die met een wedstrijd meedoet, heeft naast de trainingen op openbare weg meestal jarenlang geoefend op openbare weg!
Dus zorg dat deze ook legaal kunnen rijden, voldoen aan alle NL eisen!

Waar kun je banden voor Race of ATB kopen met reflex strepen?

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Installeer dan gelijk flitspalen op fietspaden, vraag Koos Spee om wat mobiele radarcontroles en voer vooral een lik-op-stuk staandehouding beleid. Nieuw in het winterseizoen, "blik op de weg" met standaard een kwartiertje cirninele fietsers.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Een fiets moet een Achter reflector en banden hebben
Lijkt me niet lekker fietsen zonder banden. ROFL

alert

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door alert »

Gravendigger : Quote:
Zodat zij ook herkent worden

Door wie?

JIJ weet dondersgoed wat er bedoelt wordt. Een automobilist en tegenwoordig ook de bromfietsers wordt voor kan verbaliseert worden via het natrekken van het kenteken.

JIJ weet ook dondersgoed dat "OOK"vele fietsers zich "niet "aan de verkeersregels houden. Met zie maar dat je mij krijgt ben niet te trasseren.

JIJ weet ook dat er diverse fietsers als een ongelijkprojectiel zich door het verkeer begeven. Met in gedachten "
iedereen "is fout behalven IK.

JIJ weet ook hoeveel gewonden en doden in het verkeer vallen onder het fietsvolk. Je moet gestoort zijn om denken je recht te halen als fietsers alles doen wat maar verboden is.

JIJ weet misschien dat de productie van rolstoelen achter loopt met de vraag. Wat denk je dat de reden is.

JIJ weet nu hopelijk waarom ik schrijf dat fietsers ook een nummerplaat moeten gaan voeren en dan zijn zij ook gelijk verzekerd.

JIJ weet nu dat het ook voor zelfbescherming is.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Zullen we voetgangers dan maar hun burgernr. achter op hun kleding laten zetten? Die lopen ook altijd door rood en onverhoeds het zebrapad op ;) Laat je na kijken!

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door opa60 »

ik moet alert gelijk geven,ik woon in rotterdam en rij dagelijks met mijn snor scooter door de stad.aan alle kanten zie je ze rijden op de voetpaden raken ze elkaar af en toe nog.en als je voor een rood stoplicht staat wordt je voor alles en wat nog uitgemaakt omdat je dan in de weg staat. maar het ergste vind ik het tweebreed fietsen en als je dan de clacson durft te gebruiken krijg je weer de windt van voren. mvg opa

BMS.Purmerend

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Zeg mannen en vrouwen is dit misschien iets voor u?
Heb ik net gevonden.

Welkom op de website van Tracecode.

De grootste ergernis van de fietsenbezitter is diefstal. Velen van u hebben dit al eens aan den lijve ondervonden.
Ons bedrijf heeft een registratiesysteem ontwikkeld dat er voor zorg draagt dat uw fiets na diefstal makkelijk is terug te vinden. Door middel van een door ons verstrekt registratienummer kunt u uw fiets zelf voorzien van een "fietskenteken". Door de registratie bij het RDW is uw fiets geregistreerd in een databank die zowel voor uzelf als voor justitie toegankelijk is, hierdoor kunnen gevonden fietsen zeer snel weer bij hun rechtmatige eigenaar terecht komen.
De Tracecode is zeer binnenkort tegen een acceptabele prijs verkrijgbaar bij de fietsenhandel, bewaakte fietsenstallingen en diverse andere bedrijven.

Groeten Jan.


Nog eentje dan.

Heb je geen boek bij de hand print deze dan even uit dit is een leuk verhaal van vroeger.
Echter weer discriminerend voor mogelijke trekkers onder ons.

Het rijwielbelastingplaatje
Met de enorme toename van het aantal fietsen aan het einde van de negentiende eeuw zag de overheid zich genoodzaakt tot aanpassingen aan het wegennet. Wegen dienden bestraat te worden, en fietspaden aangelegd. Dat bracht kosten met zich mee, die de overheid wenste te verhalen op degenen waarvoor de kosten werden gemaakt: de fietsers.
Nadat lagere overheden als Gouda (1892), Enschedé en Brielle, en de provincie Noord-Brabant een eigen fietsbelasting hadden ingevoerd, en er in gemeenten als Amsterdam en Rotterdam al vergevorderde plannen bestonden om het zelfde te doen, werd in het Parlement aangedrongen op een uniforme, landelijke maatregel. Op 18 september 1896 werd daartoe een wetsontwerp aangenomen en op 1 februari 1897 voor het eerst belasting geheven. Deze was gekoppeld aan de personele belasting. De heffing bedroeg twee gulden voor een rijwiel dat voor het vervoer van één persoon geschikt was, en vier gulden voor een meerpersoonsfiets.
In 1919 was het Parlement van oordeel, dat het houden van een rijwiel niet beschouwd kon worden als een kenmerk van welstand. De wet werd afgeschaft. Er waren toen 861.500 belastbare fietsen.
De Nederlandse fietsers hebben slechts vijf jaar vrij kunnen rondrijden. In 1924 meende de regering dat een fietsbelasting best enkele miljoenen kon opbrengen. Minister Colijn (toen Minister van Financiën) zei een dergelijke stap te betreuren, maar zij was noodzakelijk op grond van de treurige staat van de schatkist.
Op 14 mei ging de Tweede Kamer met 64 tegen 15 stemmen akkoord en op 3 juni zei de Eerste Kamer "ja" tegen de fietsbelasting. Op 9 juli 1924 werd de wet in het Staatsblad afgekondigd.
De belasting moest met ingang van 1 augustus 1924 betaald worden. Ze gold niet de fietser, maar de fiets. Aan of bij het stuur moest duidelijk zichtbaar een plaatje van metaal bevestigd zijn, dat men voor drie gulden op het postkantoor kon kopen. Vrijgesteld waren kinderfietsjes en fietsen van gehandicapten, van land- en zeemacht, van de PTT, politie en diplomaten en van personen die slechts tijdelijk in het land verbleven.
In 1924 waren er in ons land ruim 1,7 miljoen heffingsverschuldigde fietsen. Ieder gezin moest wel voor één of meerdere fietsen betalen. De ANWB vroeg het Parlement de wet niet aan te nemen. "De fiets is een voorwerp van noodzakelijke levensbehoefte en er zijn genoeg andere dingen waarop een paar miljoen te bezuinigen is". De Minister, die eerder meende: "Wij geloven niet dat mensen vanwege de heffing hun fiets zullen afschaffen", sprak ook de verwachting uit "dat de overtredingen niet talrijk zullen zijn". Dat bleek een vergissing. Er werd gecontroleerd op plaatsen waar veel fietsen tezamen waren, bijvoorbeeld bij een open brug of bij een veerpont. In 1933 werden in Amsterdam 11.809 bekeuringen uitgedeeld en in Rotterdam 13.207.
Fietsplaatjes en diefstal waren al meteen één begrip. Al op 29 juli 1924 werd in Amsterdam een flinke partij namaakplaatjes in beslag genomen. Het Waterlooplein in Amsterdam was een illegale plaatjesbeurs. Overal werd er gestolen, uit stallingen, van bouwvakkers die per fiets naar hun werk waren gekomen, zelfs van mensen die naar een brand stonden te kijken. Cijfers over diefstal zijn er niet, maar op een gegeven moment schatte men dat de helft van alle Nederlandse plaatjes al minstens één maal per jaar van eigenaar verwisselde.
Het Ministerie van Financiën werd overstroomd met honderden vindingen en suggesties om een eind te maken aan de diefstallen. In 1933 werden er officiële houdertjes ingevoerd, waaruit de plaatjes niet zonder beschadigingen konden worden verwijderd. De werkplaats van het TBC-sanatorium Zonnestraal te Hilversum ponste op verzoek naam en adres van de eigenaar in het fietsplaatje en hield daar zelf een paar cent aan over.
Tot 1934 moest het plaatje persé op de fiets zijn aangebracht. Men mocht het niet op de jas dragen of in de portemonnee hebben. Nadat in verband met de diefstallen er jarenlang op was aangedrongen, mocht tenslotte vanaf oktober 1934 het plaatje toch op de kleding gedragen worden en wel op de "linkerborsthelft". Het aantal diefstallen nam vanaf dat moment drastisch af. In het hele land werden in 1936 934 plaatjesloze fietsers gevonnist en in 1938 nog maar 117.
In de crisisjaren, toen het aantal werklozen onrustbarend steeg, werd besloten aan werklozen een gratis fietsplaatje te verstrekken. In zo'n plaatje was een gat aangebracht. Ook dat was een bron van veel kritiek: alsof werkloos zijn niet erg genoeg was, moest men er ook nog mee te koop lopen door middel van een plaatje met een gat.
In 1940 ontstond er door de oorlog een benzineschaarste waardoor veel automobilisten weer gingen fietsen. Cijfers uit 1940 leren, dat er toen op 8,8 miljoen inwoners 3,6 miljoen belastbare fietsen waren, die iets meer dan 9 miljoen gulden opleverden. Daarnaast waren er 442.713 kosteloze plaatjes in omloop.
Mede omdat de rijwielbelasting niet paste binnen het systeem van belastingen van de Duitse bezettingsmacht, kwam het einde van het fietsplaatje op 1 mei 1941.
________________________________________
Willem Bos
maart 2000

BMS.Purmerend

Re: Fietsers ! ook een verzekeringplaat.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Vooradat mijn voorgaande schrijven weer verkeerd wordt gelezen door fanatiekelingen die daar een sport van gemaakt hebben denk ik het volgende.

Indien dit mogelijk is dat de RDW ook daadwerkelijk deze bal voor het doel heeft gelegen. Is er vanzelf ook de weg open om overtreders op te sporen.
In Amsterdam was een groepje M…. hun dagelijks kost aan het bij verdienen om hun fiets 10 tot 12 keer voor een rijdende auto te deponeren en zo contant geld te kunnen opstrijken.
Het is wel degelijk waar dat de 80% van de fietser 3 tot 5 overtreding maken tijdens een rit van 10 kilometer. Dan heb ik het niet over een handje uitsteken of zonder licht rijden.
Deze overtredingen worden over het algemeen gemaakt door volwassenen. Nu vraag ik mij af hoe die volwassene zelf voorbeeld geeft aan hun koters naar school toe.

Vanmorgen moest ik lijdzaam toezien hoe vader door het rode licht fietste en zijn vierjarige zoontje 30 meter daarachter hem volgeden en evengoed nog achterom kijken of zijn kroost hem volgde. Indien ik deze stommen daad van die vader niet door had, had ik netjes met mijn groenen licht gas geven.
Ik verwet mijn benen er onder dat gegarneerd deze knaap door had gefietst om zijn vader te kunnen bijhouden.(en hij fietsen ook door )
Ik zou bijna die vader op zijn smoel willen timmeren, maar dan ben ik net zo dom om stom voorbeeld te geven.
Groeten Jan

Gesloten