LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met de Generic Xor Scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wanneer de bougie de juiste warmtegraad heeft en deze is chocolade of koffiebruin, is in principe het mengsel goed,

De oliepomp kan hier ook een probleem geven!, wanneer deze niet goed afgesteld is, kan de motor te weinig olie krijgen en vastlopen,

Mijn Piaggio Quartz scooter was standaard voorzien van een te grote sproeier, m.a.w. stinkende uitlaatgassen in combinatie van een hoog verbruik, dus een paar maten kleinere sproeier gekocht, dit had terdege effect dat het verbruik kelderde naar 1:30 en de vreselijke stank was tot een aanvaardbaar niveau gedaald, en nadat de oliepomp op het minimum gesteld was, was de rookpluim ook verdwenen, en rijdt de scooter behoorlijk efficiënt, zeker nadat de begrenzers zijn verwijderd!,

Na de boel goed testen is ook de bougie vervangen voor een warmer(!) type, de scooter rijdt zo'n 65 km/uur en heeft een koffiebruine bougie,

Dat ik succes heb gehad bewijst dat deze scooter met deze afstellingen al meer dan 24.000 kilometer gelopen heeft zonder problemen, alleen remblokjes vóór vervangen, ( normale slijtage )

M.a.w. een kleinere sproeier zal eerder problemen geven met inhouden van de motor, vooral met koud weer,


Zelf bekruipt me het gevoel dat de oliepomp hier de oorzaak is, het benzine/lucht mengsel is in principe de "drager" van de olie, die de onderdelen moet smeren, is er te weinig olie in het benzine/luchtmengsel, zal dit een zekere vastloper betekenen!, de motor moet gesmeerd worden maar niet meer dan nodig is,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

KalkRaver
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:01

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door KalkRaver »

Olie tekort lijkt me sterk, want heb zelf steeds extra scheutje olie in de benzine gedaan voor extra smering. Luchtfilter was iets aangepast, aanzuigtuutje zat los en liet dus iets meer lucht door (misgien drrm 30 mate grotere sproeier). Er is ook een gele drukveer geplaatst en andere drukveertjes en andere variorollen. Heb de bougie zelf bekeken na de vastloper en was koffiemelkbruin. Hij is daarna wel vervangen omdat ie een beetje verroest was enzo. Wel moet ik zeggen, nadat mijn eige dealer hem had afgesteld, hij egt te goed reed. Trok erg goed, reed 72 egte km/h. Maar op den duur werd het steeds minder. Kheb trouwens ook toen ik deze scooter paar weekjes had, kortsluiting gehad in de bedrading in de voorkap(scooter wou niet uit met contact). Hiermee werd ik wel zeer goed geholpen en hebbee ze het direct gemaakt voor mij.

KalkRaver
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:01

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door KalkRaver »

ohja en de cilinder is gewoon iets bijgewerkt( krasjes weg) zodat ie weer gladjes is. Zuiger weet ik niks van, maar de andere dealer zij wel dat hier heel moelijk aan te komen is wat u al zegt. Hij maakte verder geen overtoeren of te weinig toeren. ( ik tank euro 95 )

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste LalkRaver.
Indien de bougie goed is en u heft er zelf nog eens wat olie toegevoegd (wat overbodig is)
Zou ik toch denken aan de combinatie van een slechte koeling mogelijk zuigt hij de warmen lucht van de uitlaat bocht mee naar binnen?, of door over toeren en dat kan blijken omdat het overbodig is met een standaard cilinder drukveren en trekveren te vervangen met een standaard sproeier is normaal 70km wel degelijk te halen alleen de gasnaald op trekkracht worden af gesteld en wel het borg ringentje op de onderste stand.
30 maten is veel teveel en te veel is ook niet goed de olie wordt teveel verdund met benzine dus de verbranding is goed maar de smering te kort (in dat geval is er iets bij doen dan wel weer goed).
Blijft over: montage fout of vast zittende zuigerveren door kool aan slag of schade van een vorige keer?
Indien jou dealer Generic dealer is kan hij aan de goede zuiger komen bij de importeur indien geen dealer wordt het wat moeilijker, maar het is er wel.
Indien de cilinder iets is bewerkt (kras weg) is het best mogelijk dat daardoor de zuigerveren zich gaan ingraven. Indien de krassen zijn weg gepoetst is het gat niet meer centrisch. Dus niet goed gedaan.
Je denkt euro 95. Niet doen euro 98 is wel wat duurder maar veel beter.

Re: Ulbe,
Vreemd, dat kan een fabriek foutje geweest zijn. De uitlaat is bij elke scooter een probleem. Met probleem bedoel ik; er zit nu een cat onder deze brand leeg vandaar dat hij ook stinkt, ook gaat deze harder lopen door meer uitstaat. Sproeier te groot zou je niet zeggen in combinatie met de uitlaat.
Olie pomp te ruimafgesteld?
Ik denk dat in begin er een verkeerde monteur aan gesleutel heeft of deze rij klaar te maken of zo.
U regel M.a.w. een kleiner sproeier zal eerder problemen geven? Dit is niet geheel waar het is een afstelling en indien de afstelling niet goed is (kan best goed lopen) kan er een probleem ontstaan. Met afstellen bedoel ik dan ook afstellen zoals het gedaan moet worden en dat doe je niet in een kwartiertje. Zo als de meeste zandbakwerkers dit kunnen.
Ook hier geld het weer dat de oliepomp moet aangepast worden aan de mengsel met de sproeier te groot is meer toeren en minder olie door vermenging, het toe voegen van olie is alleen goed als de scooter boven de 80km/p gaat de verhouding 1 (olie lieter) op 100 (benzine) moet dan worden 1 op 80.
Groeten Jan

KalkRaver
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:01

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door KalkRaver »

Over de extra olie in benzine, dat rade de dealer aan, omdat ie extra moest smeren omdat ie uitgehoond was. Ook had hij een tnt luchthapper gemonteerd want dat koelde beter volgens hem. En er moeste wel zeker andere druk/trekveren, want hij reed onafgesteld egt niet goed, begon pas vanaf 40 km/h knetters hard te trekken. Voor de 40 km/h kwam die moelijk op gang. En ja die dealer is generic dealer, had zelf ook problemen met de generics, maar heeft het allemaal opgelost met zijn klanten (had ik hier maar men generic gekocht). Als ik mijn scooter terug heb ga ik een hartig woordje spreken met mijn eige dealer, want vind dit gewoon ronduit slecht. En hij moet men zadel nog make, want dat is wel gewoon garantie.

wijnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2007 10:16

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door wijnie »

hallo allemaal

ik heb een generic xor 2e hands gekocht bij bromfietscentrumleiden
met 1029km voor 950,00 euro
met 3 maanden garantie
na 2 weken lekker rijden ging hij stoteren, trug gebracht lag aan de afstelling.
1 week later had ik geen licht meer alleen de 2 kleintjes en als ik over een drempel of hobbel reed horde ik iets klappen van voor.
de 2 lampen waren er uit gevallen trug ingezet 3 dagen later weer het zelfde, blijkt dat het afdekrubber van het groot licht niet om de lichtunit past vastgezet met tairips.
van morgen wou ik naar mijn werk toe ga op de scooter zitten en
hoor de krak, hmm wat is dit nu, jep zadel gebroken in het midden
ik weeg rond de 100 kilo, en nee ga rustig met de scooter om ben zuinig,
geen garantie op de zadel bij de dealer, en het probleem van het zafel is ook niet bekend, toch lees ik hier van wel.
zo`n zadel kost toch 100 euro,
wat kan ik doen
gr. wijnand

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

hoe oud is dat ding

en let op wat ik je zeg bms zal zeggen dat ze er geen prob;eemen mee hebben en je ziet het maar zelfde wat ik toen heb ge had zadel
licht en ga zo maar door als ie niet ouder is dan een jaar
vraag dit dan even naar want dit is nou het de zovelste keer at er een zadel stuk gaat van een generic

wijnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2007 10:16

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door wijnie »

hallo rene

1 jaar oud
en er staat nu 1200km op
dus eigenlijk nog nieuw want 1200km is niks toch

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Niet aardig Rene117
Ik geef alleen eerlijk advies na ondervinding.
Generic Xor mag vandaag verkocht worden maar kan uit de doos van 2005 komen.
Hoe dan ook er staat gewoon garantie op.
Generic Bouwman doet hieromtrent niet moeilijk als de dealer waar die gekocht is dealer is van Generic.
Voorheen was de scooter 195 en als deze uit de verpakking verkocht werd in 2002 gewoon bouwjaar 2002.

Re; Wijnie, (Wijnand)
Garantie klop niet als deze bij een Bovag bedrijf is aan gekocht moet zijn 6 maanden.
Wij hebben het toen op gemerkt dat de sok om de tweede fitting niet paste, bij de nieuwere types is dit na mijn weten aangepast.
Bel Bouwman import 0315-340437 vraag naar Martie,
Vertel jou verhaal, hou jou frame nummer bij de hand hieraan kunnen zij zien wanneer deze op de weg is gekomen kun je meteen zien of jou prijs wel goed is betaald.
Eerste jaar gaat er 25% van de catalogus prijs af. Blijft over 1050,- euro
Laat het maar weten,
Groeten Jan
En ja Wijnie heb je bericht ontvangen.

wijnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2007 10:16

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door wijnie »

oke,bedankt
ja weet niet zo goed hoe het werkt allemaal
ga ff alles erbij zoeken en ga dan ff bellen
alvastbedankt voor de informatie
u hoort nog van mij
groetjes wijnand

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

maar daar om bijf ik het vreemt vinden dat de zelfde problemen aan houden zou men is niet bij generic gaan denken aan andere zadels
die meer gewicht kunnen hebben met namen in het midden
want daar treden kon stand de problemen op
nog maals ik heb geen slechte ervaring met bouwman
deze hebben het altijd netjes opgelost en kreeg ook steeds een zadel van ze maar een keer houd het toch op waar of niet waar

kijk je wil met palsier rijden met zo ding en dan verwacht je dat er geen probleemen mee zijn wat ik al zij ik heb ook zon ding gehad
en daar alleen elende mee gehad maar deze is altijd netjes opgelost
maar het houd een keer op

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Tip.
Bromfietscertificaat op tijd omwisselen voor het rijbewijs indien niet het geval zul straks examen moeten doen ook in de praktijk

wijnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2007 10:16

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door wijnie »

beste jan

bedankt voor de info.
heb net gebeld met de importeur en de dealer.
de dealer gaat contact opnemen met martie hij kent hem zelf ook,
dus ik denk dat het gewoon netjes opgelost word.
voor de rest geen probleempjes met de scooter, hij rijdt lekker
geen nare geluiden.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

oh en waneer gaat dat dan gebeuren

wijnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2007 10:16

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door wijnie »

hallo rene,

dat hoor ik voor het weekend

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

ja oke maar van dat rijbewijs bedoel ik
en het word wel opgelost hoor

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Certificaat vervalt voor 1 okt 2009.
het is niet per dierct. maar gezien er nu nog mensen zijn die vragen om een schouwing begrijp je wel dat je er gewoon snel bij moet zijn.
Groeten Jan

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

dat is bij mijn all gedaan maar waar moet ik dan het certivicaat inleveren voor een rijbewijs

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Zie je wel Rene117
Indien het merk goed is staat er niets in de weg om problemen te verhelpen, alleen is het de dealer die mogelijk zelf een probleem ervan maakt. Door niet-wetenheide of geen tijd.
Er zijn mensen die boos worden en gaan dreigen zonder wetenschap, maar door een kort lontje maakt het allemaal erger.

BMS.Purmerend

Re: Problemen met de Generic Xor Scooter

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

bij Gemeentehuis

Gesloten