Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien is het makkelijk om dit topic even helemaal door te lezen, daar gaat dit topic namelijk over. Het is sinds 2019 wettelijk niet toegestaan extra kosten voor creditcard betaling te berekenen. Dus ook niet op de manier die u heeft bedacht.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik zie dat er nog steeds geen antwoord is gegeven op de uitzonderingssituatie zoals omschreven in de eerste link:

Let op: er geldt een uitzondering voor creditcards van bijvoorbeeld American Express en Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt. Zij mogen nog wel toeslagen berekenen.

Is het zeker dat dit niet van toepassing is?

HenkvanPutten
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:46

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

Ik zie dat er nog steeds geen antwoord is gegeven op de uitzonderingssituatie zoals omschreven in de eerste link:

Let op: er geldt een uitzondering voor creditcards van bijvoorbeeld American Express en Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt. Zij mogen nog wel toeslagen berekenen.

Is het zeker dat dit niet van toepassing is?
Ja 100% zeker, het was een Mastercard. Ik verwees naar een link waar deze uitzondering benoemd staat.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Ruud.A »

juliomariner schreef:
11 apr 2023 16:38
Misschien is het makkelijk om dit topic even helemaal door te lezen, daar gaat dit topic namelijk over. Het is sinds 2019 wettelijk niet toegestaan extra kosten voor creditcard betaling te berekenen. Dus ook niet op de manier die u heeft bedacht.
Misschien zou het inderdaad sneuvelen bij de rechter.
Mijn mening is nog steeds dat de creditcardbetaling en het recht kopen om ermee te mogen betalen twee verschillende zaken zijn, maar daar gaan we niet uitkomen.
Het is overigens van de zotte dat credit cards zoals ik uit de tekst begrijp verschillend behandeld mogen worden.
Zo'n wet hoort in de vuilnisbak thuis, want dat geeft een ongelijk speelveld voor de credit card maatschappijen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door angel1978 »

het recht kopen om ermee te mogen betalen
Dus je betaalt voor je creditcard, maar moet daarna bij elke winkel waar je die wil gebruiken ook nog het 'recht kopen om hiermee te mogen betalen' :lol:

Volgende stap is dat je ook het recht moet kopen om uberhaupt te mogen pinnen.. En oh ja, als je een tientje uit de muur trekt, dan mag je daar niet zomaar mee betalen. Deze is niet 10 maar 7,50 euro waard en de rest koop je het 'recht om te mogen betalen' mee.. Of het zijn administratiekosten ( ander topic ), nog zo'n wassen neus die men iedereen probeert aan te smeren.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud.A schreef:
11 apr 2023 16:58
Mijn mening is nog steeds dat de creditcardbetaling en het recht kopen om ermee te mogen betalen twee verschillende zaken zijn, maar daar gaan we niet uitkomen.
CC maatschappijen houden nu eenmaal een percentage in van aankoopbedrag. Ingebouwde verzekering moet ergens vandaan komen.
En met de huidige wet is het eenvoudig. Of de ondernemer betaald die kosten, of hij accepteert geen CC betaling.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik gebruik mijn AMEX omdat ik er KLM Miles mee verdien en daardoor gratis vluchten en upgrades spaar. Niet eens als krediet or whatever maar voor de punten. Helaas voor mij accepteren ze hier enkel Visa of Mastercard.

Een winkel die betaling met CC toelaat heeft er ZELF voordeel aan; ze bieden meer opties om te betalen zodat ze ook klanten die daar mee willen betalen binnen halen ipv naar de concurrent te verwijzen. Het is inderdaad zo simpel om gewoon geen CC betalingen meer te accepteren maar dan zullen ze ook minder omzet draaien. Dus bieden ze het wel aan maar dan moeten ze ook de regels volgen en mogen ze geen opslag betalen.

Morgen moet ik nog naar de Belga voor onderhoud dus zal ze ook eens op dit topic wijzen.
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 11 apr 2023 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus een bordje met 'wij accepteren geen creditcardbetaling' en daarnaast een bordje met 'extra service incl. lach, pepermuntje en de mogelijkheid tot creditcardbetaling kost 5 euro', zou dat mogen?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee dat zou dus niet mogen.
Het omzetverlies bij geen CC betalingen zal wel heel erg meevallen denk ik. Ik ben te lui om het op te zoeken maar het percentagr dat met CC in winkels betaald zal niet schokkend hoog zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
11 apr 2023 13:57
J. Deltoer schreef:
11 apr 2023 13:49
Een ondernemer kan kiezen om creditcardbetalingen te accepteren, en dan zijn de kosten voor hem, of een bordje te plaatsen: creditcardbetalingen worden niet geaccepteerd.
Dit zijn de mogelijkheden en daarmee houdt het op, wat neodutchio ook allemaal mag beweren.
En wat beweer ik dan allemaal?
Dat er nog een derde optie is, de standaard neodutchio optie: consument mag de grillen van de ondernemer slikken, want praktisch.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
11 apr 2023 20:02
NeoDutchio schreef:
11 apr 2023 13:57
J. Deltoer schreef:
11 apr 2023 13:49
Een ondernemer kan kiezen om creditcardbetalingen te accepteren, en dan zijn de kosten voor hem, of een bordje te plaatsen: creditcardbetalingen worden niet geaccepteerd.
Dit zijn de mogelijkheden en daarmee houdt het op, wat neodutchio ook allemaal mag beweren.
En wat beweer ik dan allemaal?
Dat er nog een derde optie is, de standaard neodutchio optie: consument mag de grillen van de ondernemer slikken, want praktisch.

Wat bent u toch een stoker. Bah.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door thecure »

Nijogeth schreef:
10 apr 2023 11:45
Dat is waarschijnlijk een verouderd systeem. Sinds 2019 mag er geen toeslag meer gelden voor creditcards. Maar aangezien er maar weinig mensen in Nederland met creditcard betalen (gelukkig maar) kan zoiets er makkelijk doorheen schieten.
Waarom ' gelukkig maar?' Wat is er mis met een CC?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door grun »

thecure schreef:
11 apr 2023 21:18
Waarom ' gelukkig maar?' Wat is er mis met een CC?
Wat mij betreft is er niks mis mee, integendeel. Alleen al voor de verzekering geef ik de voorkeur aan een cc. Mogelijk is een valkuil van een cc dat je onbedoeld te veel uitgeeft, omdat het bedrag wel alvast gereserveerd wordt maar pas achteraf geïnd wordt. Ik heb dan ook een cc zonder mogelijkheid om in termijnen te betalen, de reserveringen van de afgelopen maand worden allemaal in een keer van de betaalrekening afgeschreven. Deze kaart is niet bij de BKR geregistreerd overigens.
Voor de rest ben ik er zeer tevreden over. Niet algemeen bekend is dat je bij ontzettend veel winkels met cc kunt betalen, zelfs bij de supermarkt (niet bij allemaal). Hieronder een lijstje met winkelketens, onderaan staat een link naar aangesloten supermarkten).
https://www.icscards.nl/tips/creditcard ... -in-winkel

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je een winkel opzadelen met extra kosten? Bij online bestellen ligt dat nog wat anders.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 apr 2023 22:45
Waarom zou je een winkel opzadelen met extra kosten?
Omdat die winkel de mogelijkheid biedt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
11 apr 2023 22:55
Omdat die winkel de mogelijkheid biedt.
Dat ja. Ik vind het ook een beetje een kip en ei verhaal: in het begin van de 'gewone' pinpas rekenden winkeliers vaak ook een toeslag van 25 of zelfs 50 cent per transactie, vooral als je een klein bedrag wilde betalen met pin. Die kosten gaan vanzelf omlaag naarmate meer mensen met pin betalen. Tegenwoordig kun je zelfs de kleinste bedragen met pin betalen zonder extra toeslag.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
11 apr 2023 17:48
Het omzetverlies bij geen CC betalingen zal wel heel erg meevallen denk ik. Ik ben te lui om het op te zoeken maar het percentagr dat met CC in winkels betaald zal niet schokkend hoog zijn.
Klopt, in ieder geval in supermarkten :wink:
Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.
en:
De povere acceptatie van de creditcard in Nederlandse supermarkten heeft volgens de redactie van Creditcardvergelijking drie oorzaken.

De eerste en belangrijkste is dat winkeliers relatief hoge kosten op elke betaling moeten afdragen aan de grote creditcardmerken. Dat vinden ze niet leuk, ze hebben liever dat je met de pinpas afrekent.

De andere twee oorzaken berusten op misverstanden bij de Nederlandse consument, die een creditcard eigenlijk alleen op reis en op internet gebruikt en zelden voor zijn boodschappen.

De consument is nog vaak in de veronderstelling dat hij een toeslag moet betalen bij gebruik van een creditcard. Dit is al jaren verboden binnen de EU, een winkelier mag je geen extra kosten aanrekenen voor een bepaald betaalmiddel. Betalen met een creditcard in gewone euro’s is gratis, net als met een pinpas.

Daarnaast wordt de creditcard nog altijd met schulden geassocieerd. Maar in termijnen betalen en een negatief saldo aanhouden is met de meeste Nederlandse creditcards al een tijdje niet meer mogelijk. Aan het eind van iedere maand rekent je bank volledig af.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

thecure schreef:
11 apr 2023 21:18
Nijogeth schreef:
10 apr 2023 11:45
Dat is waarschijnlijk een verouderd systeem. Sinds 2019 mag er geen toeslag meer gelden voor creditcards. Maar aangezien er maar weinig mensen in Nederland met creditcard betalen (gelukkig maar) kan zoiets er makkelijk doorheen schieten.
Waarom ' gelukkig maar?' Wat is er mis met een CC?
Omdat ik van mening ben dat wij geen schuldeneconomie moeten hebben en het daarom beter is gewoon met eigen geld te betalen dan met geleend geld.
In de VS is het normaal, kopen mensen bijna alles met geleend geld, dat men vervolgens terugbetaald met rente. Wij moeten hier niet de kant op dat we dat normaal gaan vinden.

En voor online betalen is het nog een andere zaak (vanwege de extra dekking), maar waarom zou je in een winkel niet gewoon met de pinpas betalen als je het geld gewoon hebt?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
12 apr 2023 09:08
Daarnaast wordt de creditcard nog altijd met schulden geassocieerd. Maar in termijnen betalen en een negatief saldo aanhouden is met de meeste Nederlandse creditcards al een tijdje niet meer mogelijk. Aan het eind van iedere maand rekent je bank volledig af.
Maar juist deze manier van werken zorgt er toch voor dat een creditcard eigenlijk nutteloos is voor betalingen in een fysieke winkel of restaurant? Je dient dat geld toch te hebben.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
12 apr 2023 09:15
Moneyman schreef:
12 apr 2023 09:08
Daarnaast wordt de creditcard nog altijd met schulden geassocieerd. Maar in termijnen betalen en een negatief saldo aanhouden is met de meeste Nederlandse creditcards al een tijdje niet meer mogelijk. Aan het eind van iedere maand rekent je bank volledig af.
Maar juist deze manier van werken zorgt er toch voor dat een creditcard eigenlijk nutteloos is voor betalingen in een fysieke winkel of restaurant? Je dient dat geld toch te hebben.
Natuurlijk is betalen met een creditcard niet nutteloos. Er kunnen meer redenen zijn om een creditcard te gebruiken:

1 de automatische kostenloze aankoopbescherming van 180 dagen tegen verlies, diefstal en beschadiging;
2) uitstel van betaling;
3) het "bundelen" van bepaalde soorten betalingen (die in één specificatie beschikbaar zijn en als één bedrag worden afgeschreven);
4) enz.

Plaats reactie