Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
jeanpauljh
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2023 02:21

Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door jeanpauljh »

Nadat ik enige tijd in de VS woonde, ben ik terug naar Europa verhuisd met mijn persoonlijke spullen, waaronder mijn Gazelle Ultimate T10+ HMB (https://www.gazellebikes.com/en-us/gaze ... 10plus-hmb). Ik vond het erg leuk om deze en Nederlandse fiets te gebruiken op mijn dagelijkse ritjes in het Amerikaanse hoofdstedelijk regio en ik voelde me bijna trots om een Nederlandse fiets te kunnen gebruiken.

Omdat het een S-Pedelec is (een "Class 3" volgens de Amerikaanse normen) die tot 45 km/u kan, ben ik verplicht om de eBike bij de RDW te registreren.

Helaas lijkt de Declaration of Conformity, die Gazelle op hun website geeft, niet te voldoen aan de eisen van de autoriteiten hier om mijn fiets te registreren. De ambtenaren vertellen mij dat er een Certificate of Conformity (COC) nodig is.

Toen ik contact opnam met Gazelle USA (omdat ik de fiets bij hen gekocht heb), vertelden ze me dat ze het COC kunnen afgeven, maar dat ze eerst contact moeten opnemen met het hoofdkantoor in Nederland. Helaas beweert Gazelle HQ dat zij niet de vereiste COC kunnen afgeven en dit ondanks het feit dat alle onderdelen van mijn S-pedelec (als ik het goed begrepen heb) identiek zijn aan de onderdelen van hetzelfde model dat in Europa verkocht wordt. Een vertegenwoordiger van Bosch vertelde me ook dat het dezelfde motor en accu zijn die ze in de fietsen voor de Europese markt installeren.

Zoals jullie je kunnen voorstellen, ben ik erg blij met mijn fiets en wil ik hem zo veel mogelijk blijven gebruiken. Ik wil niet dat mijn tweewieler een duur stuk schroot blijft, zoals Gazelle blijkbaar wil.

Is er een manier om te bewijzen dat de fiets voldoet aan de Europese normen, ook als Gazelle blijft tegenwerken en weigeren een klant te helpen?
Ik ben natuurlijk bereid om een redelijk bedrag te betalen voor deze certificering als er zo'n goedkeuringsproces bestaat.

Alvast bedankt voor uw advies en hulp! :D

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor voertuigen zonder typegoedkeuring moet u naar het RDW gaan:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... g-meenemen

Hier heeft de TS meer aan. De RDW is soms een heel moeilijke instantie en soms een heel makkelijke. Eigenlijk zou u ze gewoon eens moeten bellen en het verhaal uitleggen. Maar waarschijnlijk doet men niet moeilijk over DoC en CoC, men haalt die dingen zelf ook weleens door elkaar, omdat ze gewoonweg het zelfde zijn. Bij ons heten ze zelfs DoICB (Declaration of Independent Conformity Body).

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het RDW doet juist wel moeilijk:
Speed pedelec of elektrische scooter?
Een speed pedelec of elektrische scooter zonder Europese typegoedkeuring keuren wij meestal af vanwege onvoldoende afscherming van elektromagnetische onderdelen, ofwel EMC. Dit maakt het voertuig levensgevaarlijk. Het oplossen van dit probleem kost veel geld.
Het zal een flinke kluif worden om de fiets gekeurd te krijgen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.

Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
27 jul 2023 20:03
Het RDW doet juist wel moeilijk:
Speed pedelec of elektrische scooter?
Een speed pedelec of elektrische scooter zonder Europese typegoedkeuring keuren wij meestal af vanwege onvoldoende afscherming van elektromagnetische onderdelen, ofwel EMC. Dit maakt het voertuig levensgevaarlijk. Het oplossen van dit probleem kost veel geld.
Het zal een flinke kluif worden om de fiets gekeurd te krijgen.
Ik werk in het EMC wereldje, dat valt wel mee. De keuringsrapporten voor de VS zullen waarschijnlijk ook goedgekeurd worden in de EU, omdat de meeste EMC-labs in de VS gewoon de UN/ECE regulation 10 aanhouden. Die coveren de Amerikaanse regels, maar zorgen er ook voor dat een voertuig vrijwel wereldwijd inzetbaar kan zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat die dingen in de VS niet gekeurd hoeven te zijn, dan is het een ander verhaal. Dan is het aantonen dat de Nederlandse variant en die in de VS exact hetzelfde is. Dan wordt het inderdaad moeilijker.

Overigens zijn regels voor individuele voertuigen anders en dat is hier het geval. Het gaat hier ook nooit om typegoedkeuring, maar single vehicle. Daar zijn ze over het algemeen makkelijker mee.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Eventueel afvoeren naar 25 km, dan is er geen keuring nodig en voor Nederlandse wegen snel genoeg.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
27 jul 2023 20:31
Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.

Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
Verzekering is op zo'n ding verplicht. Checkt de verzekeraar niet bij het aangaan van de polis, dan wel als je forse schade veroorzaakt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Cro »

BreejKC schreef:
27 jul 2023 20:31
Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.

Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
Goed advies, tot TS iemand iemand invalide rijdt met zijn fiets en onverzekerd blijkt omdat de fiets hier niet had mogen rijden. Zeker bij dit soort apparaten zijn die regels er uiteraard niet voor niets, verkeersveiligheid is nogal belangrijk.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

BreejKC schreef:
27 jul 2023 20:31
Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.

Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
niet aardig maar dit is een dom advies... Hij kan 45 kmh, moet dus een kenteken krijgen, en minimaal WA verzekering. Wanneer er iets gebeurt zonder dat alles aanwezig gaan verzekeraars in ieder geval voor de eigen schade geheid moeilijk doen, die grijpen tegenwoordig als het ze lukt alles aan om niet te hoeven uitkeren.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:31
Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Was het dezelfde fiets, of zijn er vanwege de typegoedkeuring kleine aanpassingen gedaan? En zo’n aanpassing kan zo klein zijn dat het niet opvalt. Een ander remblokje, andere bevestigingsbout van de motor, of iets soortgelijks. Voor het oog niet zichtbaar, voor de veiligheid een groot verschil.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

wellicht lukt het om van Gazelle een overzicht te krijgen waarin USA uitvoering verschilt van de EU uitvoering?
Jammer dat ze zo slecht meewerken aan iets wat mij eigenlijk vrij simpel lijkt (ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze op essentiele punten van elkaar verschillen, tenzij het zaken zijn die speciaal voorgeschreven zijn voor de amerikaanse markt. Anders wordt de productie relatief duur.

Ik neem aan dat een aparte RDW keuring wel moet lukken, lukt voor bijzondere auto's ook, mits herkomst , specificaties en eigendom aantoonbaar .
zijn.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren

als ik de info op de RDW site goed lees is een aparte keuring alleen al noodzakelijk omdat ie als verhuisgoed meekomt. Met wat ik zo lees en de ervaringen die ik met keuringen door RDW heb , heb ik er wel vertrouwen in (je moet wel met iets heel erg geks komen om afgekeurd te worden...EN dan gaat het meestal om DHZ projecten waar herkomst onderdelen niet aantoonbaar is, en/of bouwkwaliteit gewoon niet goed genoeg is . Is echt wat anders dan een van oorsprong in NL gebouwde fiets waar niets aan veranderd is.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

NeoDutchio schreef:
28 jul 2023 13:03
HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:31
Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Was het dezelfde fiets, of zijn er vanwege de typegoedkeuring kleine aanpassingen gedaan? En zo’n aanpassing kan zo klein zijn dat het niet opvalt. Een ander remblokje, andere bevestigingsbout van de motor, of iets soortgelijks. Voor het oog niet zichtbaar, voor de veiligheid een groot verschil.
Die keuring bestond nog niet toen hij de fiets kocht, dat is volgens mij het enige. Misschien is het typenummer bedacht toen registratie nodig werd en moet dat in het framenummer van de fiets inbegrepen zijn ofzo. De fietsen bleven hetzelfde maar hij kon niet achteraf een registratie krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zo'n fiets die een typegoedkeuring heeft dient een VIN (vehicle identification number) te hebben en die moet in het frame gestanst zijn.

Plaats reactie