Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

Goedenmiddag, Ik heb een geschil met de winkel (Fietshuys Amstelveen) waar ik in oktober 2021 een e-bike van Gazelle (Gazelle ultimate c8+ hmb belt) heb gekocht. Kort na ingebruikname ondervond ik klachten waarbij de ondersteuning van de fiets regelmatig wegvalt of wegzakt. Bij herhaling heeft de fietszaak de fiets onderzocht maar zegt niets te kunnen vinden. De fiets heb ik ook door Gazelle laten nakijken als second opinion, maar die zeggen ook niets te kunnen vinden. De klacht bestaat nog steeds. Ik heb zo'n 8 jaar ervaring met ebikes, diverse modellen gereden, mijn vrouw heeft ook een Gazelle, en nog nooit heb ik op geen enkele andere fiets een dergelijk probleem geconstateerd. Ik weet m.i waar ik het over heb. De fietszaak wil mij nu de fiets (ongerepareerd) retourneren, terwijl dit voor mij onaanvaardbaar is omdat ik een niet goed functionerende fiets terug krijg. Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn, en welke stappen ik verder kan ondernemen.

Nb : het gebeurd bij volle accu, bij een snelheid tussen de 18 en 22 km /uur en het voelt aan alsof de rem ingeknepen wordt. De display toont dan dat er veel ondersteuning wordt geleverd en het vermogen van de accu loopt sneller terug als normaal.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Mocht u uw gelijk willen afdwingen moet u dus bewijzen, vermoedelijk met een deskundige, dat de fiets inderdaad niet goed werkt. Ik zou daarmee beginnen, wellicht maakt een opinie met gewicht wel indruk en zijn ze dan wel bereid er wat aan te doen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik weet niet of het veilig kan maar wellicht kunt u opnames maken van de momenten dat de ondersteuning wegvalt. Dan kunt u daarmee naar een deskundige stappen. Hoewel er als ik goed lees al 2 deskundigen naar gekeken hebben dus geen idee bij wie u dan zou moeten aankloppen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als de klachten vrij snel na de aankoop zijn opgetreden, deze klachten zijn gemeld en niet opgelost dan zou ik de verkoper aangeven dat de fiets non-conform is. Ik zou de verkoper dan 2 opties aanbieden, de fiets compleet in orde maken of de koop ontbinden.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Er zal overeenstemming moeten zijn over het mankement om non-conformiteit te kunnen claimen. Als ik het goed lees, heeft men zelf op de fiets gereden en niets gemerkt?
Onze elektrische fietsen zijn onlangs bij de (derde!) servicebeurt ge-update, de jongens in de werkplaats vertelden dat er voorheen niemand in hun zaak was die dit kon/wist en dat de motorfabrikant langs was geweest om hen te leren hoe dat up-daten werkt (en de apparatuur hiervoor te verstrekken?).
De motor, versnellingsbak en display werden alle drie afzonderlijk op die manier gereset. Onze klacht dat de ondersteuning te vroeg afgebouwd werd (namelijk bij 23 km/u en bij 25 km/u stopte de onderstuening volledig). Onze klacht was door het resetten opgelost: bij 25 km/u begint het afbouwen en die stopt bij 27 km/u (en voorheen werd dat door hen weggewimpeld als dat het zo hoorde - maar we werden door alle andere E-bikes ingehaald). Wie weet is uw klacht op die manier ook op te lossen (de Boschfabriek moet dan dus up-date van de software aanbieden - uw leverancier moet dat - via Gazelle - regelen).
Daarom zou ik adviseren om door te vragen over deze optie, dan kan de welles-nietes-discussie worden overgeslagen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Stom toevallig hoorde ik vanmorgen van een e-bike rijder dat zijn geleende fiets gisteren zo rond de 20 km inhield. Dat blijkt een eigenschap van de fiets te zijn: Als je niet trapt dan houdt hij vanzelf in. En als je minder hard wilt rijden dan moet je terugschakelen. Het zou dus zomaar een eigenschap van uw fiets kunnen zijn ipv een gebrek.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door scontra »

rvjapio schreef:
08 mei 2022 17:42
Stom toevallig hoorde ik vanmorgen van een e-bike rijder dat zijn geleende fiets gisteren zo rond de 20 km inhield. Dat blijkt een eigenschap van de fiets te zijn: Als je niet trapt dan houdt hij vanzelf in. En als je minder hard wilt rijden dan moet je terugschakelen. Het zou dus zomaar een eigenschap van uw fiets kunnen zijn ipv een gebrek.
Bij een fiets met trapondersteuning is dit zeker geen eigenschap, ook niet als je niet trapt.
Formeel werkt de ondersteuning tot 25 km/h, maar in de praktijk werkt het tot 27/28 km/h en valt dan pas weg.
Als het anders werkt, dan is er echt iets niet in orde aan het ondersteunende (elektrische) gedeelte,

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Dirkie »

scontra schreef:
09 mei 2022 10:44
rvjapio schreef:
08 mei 2022 17:42
Stom toevallig hoorde ik vanmorgen van een e-bike rijder dat zijn geleende fiets gisteren zo rond de 20 km inhield. Dat blijkt een eigenschap van de fiets te zijn: Als je niet trapt dan houdt hij vanzelf in. En als je minder hard wilt rijden dan moet je terugschakelen. Het zou dus zomaar een eigenschap van uw fiets kunnen zijn ipv een gebrek.
Bij een fiets met trapondersteuning is dit zeker geen eigenschap, ook niet als je niet trapt.
Formeel werkt de ondersteuning tot 25 km/h, maar in de praktijk werkt het tot 27/28 km/h en valt dan pas weg.
Als het anders werkt, dan is er echt iets niet in orde aan het ondersteunende (elektrische) gedeelte,
En een EBike houdt niet in, dat lijkt maar zo. Boven de ingestelde grens stopt de ondersteuning en dan moet je dus alles zelf doen. Als die Ebike bij 20 km stopt met ondersteuning dan kan dat bewust zijn (het ging om een leen fiets en die kan uit veiligheids overwegingen anders ingesteld zijn) of onbewust (dan is er iets mis).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door sjohie »

scontra schreef:
09 mei 2022 10:44
rvjapio schreef:
08 mei 2022 17:42
Stom toevallig hoorde ik vanmorgen van een e-bike rijder dat zijn geleende fiets gisteren zo rond de 20 km inhield. Dat blijkt een eigenschap van de fiets te zijn: Als je niet trapt dan houdt hij vanzelf in. En als je minder hard wilt rijden dan moet je terugschakelen. Het zou dus zomaar een eigenschap van uw fiets kunnen zijn ipv een gebrek.
Bij een fiets met trapondersteuning is dit zeker geen eigenschap, ook niet als je niet trapt.
Formeel werkt de ondersteuning tot 25 km/h, maar in de praktijk werkt het tot 27/28 km/h en valt dan pas weg.
Als het anders werkt, dan is er echt iets niet in orde aan het ondersteunende (elektrische) gedeelte,
Nou bij onze Batavus Finez E-go Exclusive met (active line plus) Bosch middenmotor, is het bij precies 25 km/h over en uit met de ondersteuning. Die middenmotor heeft sensoren waarmee bepaald wordt hoeveel ondersteuning gegeven moet worden, icm de gekozen krachtinstelling (eco/tour/sport/turbo). En ja, dan voel je bij momentwisselingen, wel eens dat deze wat inhoudt, of ineens wat meer ondersteuning geeft. Vaak bij snelle wisselingen, bij constanter rijden merk je er helemaal niks van.

Het kan, let op ik ze bewust kán, dus ook met het rijgedrag van TS te maken hebben. Ik wil zeker Gazelle en de fietsenwinkel niet vrij pleitten, maar als die allen aangeven dit niet te kunnen reproduceren, wordt het wel een uphill struggle, anders te bewijzen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit verhaal kan je het beste vertellen aan je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Hun kunnen je adviseren wat je het beste kunt doen.

Fietshuys is nergens aangesloten. Dit maakt het verhaal iets lastiger en duurder.

Indien je naar de rechter gaat dan moet je voldoende bewijzen hebben. Denk aan een andere deskundige.

HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

Ik heb inmiddels contact met mijn rechtsbijstand hierover gehad en het antwoord ligt in lijn met jullie suggesties. Als ik een 3rd party wél een defect aan kan laten tonen (tja, wie dan ?) dan kan ik daarmee weer naar het Fietshuys om mn gelijk te halen. Anders heb ik, mits het Fietshuys zich coulant opstelt en bv de fiets wil omruilen, geen pootje om op te staan rest mij niets anders dan de fiets weer terug te nemen, en met een, in mijn beleving niet goed functionerende fiets verder te gaan.

HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

NB : Als reactie op "rijgedrag van TS" : ik heb op diverse andere e-bikes gereden, ook gazelles incl bosch middenmotor (huur- en die van mn vrouw) en merk dit gedrag op geen enkele andere fiets. Het lijkt me dat ik daarmee mijn eigen rijgedrag kan uitsluiten als oorzaak. Maar evengoed thanks voor het meedenken.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

HerrSchurz schreef:
09 mei 2022 19:32
Als ik een 3rd party wél een defect aan kan laten tonen (tja, wie dan ?) dan kan ik daarmee weer naar het Fietshuys om mn gelijk te halen.
. Een andere fietsenmaker. Bij voorkeur bij BOVAG aangesloten www.viabovag.nl/fiets.

Vraag alleen om een schade rapport. Natuurlijk mogen hun hiervoor kosten berekenen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jammer dat Fietshuys hun verantwoordelijkheid niet pakt. Ik zal hier zeker geen fiets kopen.

ArnoTorricelli
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2021 15:38

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door ArnoTorricelli »

Waarschijnlijk heb je een fiets met een middenmotor. Deze motoren beschikken over een trapkrachtsensor. Deze sensor meet de trapkracht. Hoe meer kracht je zet hoe meer ondersteuning. Trap je met minder kracht dan is de ondersteuning ook minder. Ik denk dat jij daar ook last van hebt. Je hebt waarschijnlijk altijd e-Bike gehad met de motor in het achter- of voorwiel. Deze motoren geven een constante ondersteuning en dat ben jij tot nu toe gewend. als je dan met zo'n middenmotor gaat fietsen is dat een totaal ander gevoel. Voor mij ook een reden om nooit een fiets met middenmotor te benen.

Jette57
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2022 19:44

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Jette57 »

Ik had ook problemen met mijn Gazelle E-bike.
Mijn fietsenmaker is tot het gaatje gegaan voor een oplossing. Gazelle geeft nu. aan wat de fietsenmaker voor oplossing moet proberen. Na een half jaar strubbelingen met uitval van vermogen en geen ondersteuning kwam de oplossing: ik kreeg een nieuwe display ‘omdat die volgens Gazelle vernieuwd moest worden’. En voila, dat werkte. Sinds ik een nieuwe display heb fiets ik zonder problemen. Met heel veel dank voor het doorzettingsvermogen van de fietsenmaker (die ik beloond heb met taart).

Is een nieuwe display al eens geopperd bij jou? Misschien het onderzoeken waard?

HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

Na 3 weken zonder fiets (een tijdelijk vervangende leenfiets was niet mogelijk bij Fietshuys) gisteren opgehaald. Omdat Gazelle niets kon vinden 3 opties besproken 1a: Fiets terugnemen en aanvaarden dat deze niet aan mijn wensen voldoet 1b: Fiets terugnemen en bij aanhouden klacht bij 3rd party BOVAG rijwielhandel aanbieden ter analyse 2: Fietshuys stelt zich coulant op en ruilt fiets om voor vervangend exemplaar. Aangezien omruilen voor Fietshuys geen optie is rest mij niets anders dan de fiets terug te nemen. Nu heb ik dus een fiets a 3500 euro die niet aan mijn eisen voldoet en m.i gebreken (helaas niet reproduceerbaar) vertoont.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door scontra »

HerrSchurz schreef:
11 mei 2022 09:12
Na 3 weken zonder fiets (een tijdelijk vervangende leenfiets was niet mogelijk bij Fietshuys) gisteren opgehaald. Omdat Gazelle niets kon vinden 3 opties besproken 1a: Fiets terugnemen en aanvaarden dat deze niet aan mijn wensen voldoet 1b: Fiets terugnemen en bij aanhouden klacht bij 3rd party BOVAG rijwielhandel aanbieden ter analyse 2: Fietshuys stelt zich coulant op en ruilt fiets om voor vervangend exemplaar. Aangezien omruilen voor Fietshuys geen optie is rest mij niets anders dan de fiets terug te nemen. Nu heb ik dus een fiets a 3500 euro die niet aan mijn eisen voldoet en m.i gebreken (helaas niet reproduceerbaar) vertoont.
Jammer dat het e.e.a. voor u zo vervelend verloopt.
Zelf rij ik al ruim 15 jaar met een fiets met trapondersteuning, de eerste was een Sparta I.on Gls en rij nu (uit hetzelfde nest) een Koga E.tour en beide hebben de accu in het frame en nimmer een probleem mee gehad.
Ik kan nergens uit opmaken dat er is (proef)gereden met een andere accu, want het zou niet zo verbazend zijn als de bagagedrageraccu af en toe geen goed contact maakt met de elektrische installatie van de fiets.
In uw geval zou ik de fietsenmaker vragen om (tijdelijk voor een paar dagen) een andere accu te mogen uitproberen om ook deze storingsmogelijkheid uit te kunnen sluiten. Het tijdelijk uitvallen van de stroomverbinding tijdens de rit zou nl. tot de mogelijkheden kunnen behoren.

HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

De fietsenmaker heeft de fiets getest (incl proefrijden) met de eigen accu (frameaccu) en daarmee niets geconstateerd. Gazelle heeft proefgereden met een andere accu en heeft ook niets geconstateerd. Fietshuys heeft de eigen accu doorgemeten en niets geconstateerd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met E-bike Gazelle, fietszaak wil niet helpen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HerrSchurz schreef:
11 mei 2022 11:16
De fietsenmaker heeft de fiets getest (incl proefrijden) met de eigen accu (frameaccu) en daarmee niets geconstateerd. Gazelle heeft proefgereden met een andere accu en heeft ook niets geconstateerd. Fietshuys heeft de eigen accu doorgemeten en niets geconstateerd.
Dan wordt het wel een lastig verhaal... je kunt niet zeggen dat ze hun best niet gedaan hebben voor je. Maar als je issues niet reproduceerbaar zijn loopt de weg verder wel dood.

Plaats reactie