Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar alleen omdat de bezitter niet bekend is bij de RDW.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Hophophop »

PGros schreef:
21 sep 2022 20:10
Even wat de rdw eigenlijk schrijft over het kenteken. Las ik bij een vraag.

Volgens de Rdw ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de APK. Kan je als houder bekeurd worden zonder 1 mm met het voertuig gereden te hebben? Bij controle van dit voertuig bleek dat de APK van dit voertuig was verlopen.
Antwoord jurist
De RDW heeft gelijk: de bekeuring is voor de eigenaar. Laten keuren is namelijk een bezitsdaad, die hoort bij de bezitter van de auto. Meestal is de bezitter de eigenaar, daarom worden de begrippen bezitter en eigenaar in de praktijk door elkaar gebruikt. De bekeuring zal dan ook afgeleverd worden op het adres dat volgens het kentekenregister bij de eigenaar hoort.

Volgens rdw is de houder van kenteken dus de eigenaar.
Jij en je jurist halen van alles door elkaar. Ook opvallend dat volgens die jurist de begrippen eigenaar en bezitter door elkaar heen worden gebruikt. Dat is zo in het dagelijks taalgebruik misschien het geval, maar juridisch gezien (wat hier nou juist aan de orde is) absoluut niet.

En tot slot: op grond van artikel 72 van de WvW is de eigenaar of houder (en dus juist niet de bezitter!) van het voertuig aansprakelijk voor overtreding van de keuringsplicht.

Ik stel zo mijn vraagtekens bij de kundigheid van de door jou geraadpleegde jurist.
Nijogeth schreef:
21 sep 2022 20:22
Ja, dat is ook zo. Vandaar ook dat het slim is ergens vast te laten leggen dat de scooter verkocht is, maar er geen overschrijving is geweest. De politie lijkt me daar best een goede plek voor. Zij sturen flitsboetes en dergelijk ook naar u.
Ik mag hopen dat de politie beter dingen te doen heeft dan de civiele geschillen van TS op te lossen.

Moneyman
Berichten: 30119
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
21 sep 2022 20:10
Even wat de rdw eigenlijk schrijft over het kenteken. Las ik bij een vraag.

Volgens de Rdw ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de APK. Kan je als houder bekeurd worden zonder 1 mm met het voertuig gereden te hebben? Bij controle van dit voertuig bleek dat de APK van dit voertuig was verlopen.
Antwoord jurist
De RDW heeft gelijk: de bekeuring is voor de eigenaar. Laten keuren is namelijk een bezitsdaad, die hoort bij de bezitter van de auto. Meestal is de bezitter de eigenaar, daarom worden de begrippen bezitter en eigenaar in de praktijk door elkaar gebruikt. De bekeuring zal dan ook afgeleverd worden op het adres dat volgens het kentekenregister bij de eigenaar hoort.

Volgens rdw is de houder van kenteken dus de eigenaar.
:lol: :lol: Deze jurist moet zich schamen :twisted: En de rdw zou beter moeten weten dan deze onzin te publiceren.

Iedere jurist hoort te weten dat bezit slechts eigendom doet vermoeden - en niet meer dan dat.

Hobbelig
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2022 08:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Hobbelig »

De RDW legt geen bezit of eigendom vast. Je wordt als aansprakelijke (inderdaad ook wel 'houder') gekoppeld aan een voertuig. In praktijk is dit vaak de eigenaar, maar het is dus niet hetzelfde. Je bent dan inderdaad verantwoordelijk voor de voertuigverplichtingen. TS heeft met een APK niets te maken, wel met de WA.

Neem in dit soort gevallen vooral contact op met de RDW: die kunnen in het uiterste geval je registratie stopzetten. Zo loop je niet ineens tegen boetes aan vanwege onverzekerd rijden oid. Kan een hoop centjes schelen :)

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door PGros »

Volgens mij gooien jullie ook dingen door elkaar.
Je hebt een eigenaar van een voertuig.
Als een eigenaar het voertuig ook gebruikt is hij een bezitter.
Als het voertuig uitgeleend wordt is degene die het voertuig gebruikt de houder. De eigenaar blijft dan hetzelfde

Dus klopt het hieronder staande dan wel?
artikel 72 van de WvW is de eigenaar of houder (en dus juist niet de bezitter!)
dat bezit slechts eigendom doet vermoeden
Je wordt als aansprakelijke (inderdaad ook wel 'houder') gekoppeld aan een voertuig

Sylwester95
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2022 19:12

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Sylwester95 »

de nieuwe eigenaar heeft hem niet registreren dus ik moest hem schorsen

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door grun »

Sylwester95 schreef:
29 okt 2022 00:51
de nieuwe eigenaar heeft hem niet registreren dus ik moest hem schorsen
Volgens de RDW kan alleen de eigenaar een voertuig schorsen. U bent kennelijk, althans op papier, nog steeds de eigenaar. Had u voor de schorsing geen kentekenbewijs nodig?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

Sylwester95 schreef:
29 okt 2022 00:51
de nieuwe eigenaar heeft hem niet registreren dus ik moest hem schorsen
U schrijft 'dus",
begrijp ik nu dat de nieuwe eigenaar de broem niet op naam wilde zetten en u daarna 'dus" het ding heeft geschorst?
Daaruit concludeer ik dat u de papieren nog heeft?
Of moest u de scoot van de koper schorsen?

Sylwester95
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2022 19:12

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Sylwester95 »

de nieuwe eigenaar heeft de scooter niet op zichzelf herschreven. Ik moest het opschorten om te voorkomen dat ik de verzekering moest betalen

Sylwester95
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2022 19:12

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Sylwester95 »

Ik heb de scooter verkocht en de papieren gegeven, maar de nieuwe eigenaar heeft de scooter tot nu toe niet herschreven en hij reageert niet op het bericht, wat te doen in zo'n situatie? naar het politiebureau gaan?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylwester95 schreef:
29 okt 2022 11:38
Ik heb de scooter verkocht en de papieren gegeven, maar de nieuwe eigenaar heeft de scooter tot nu toe niet herschreven en hij reageert niet op het bericht, wat te doen in zo'n situatie? naar het politiebureau gaan?
Het topic is meer dan een maand oud. Een maand geleden zijn al de adviezen gegeven om de RDW te bellen en het juridisch loket te bellen. Heb je beiden al gedaan?
Een belletje naar de politie kan geen kwaad.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

Raadsel68 schreef:
29 okt 2022 12:36
marnix schreef:
29 okt 2022 09:54
Sylwester95 schreef:
29 okt 2022 00:51
de nieuwe eigenaar heeft hem niet registreren dus ik moest hem schorsen
U schrijft 'dus",
begrijp ik nu dat de nieuwe eigenaar de broem niet op naam wilde zetten en u daarna 'dus" het ding heeft geschorst?
Daaruit concludeer ik dat u de papieren nog heeft?
Of moest u de scoot van de koper schorsen?
Kentekenbewijzen hoef je toch niet mee te geven aan de nieuwe eigenaar? Die krijgt toch zelf het kentekenbewijs zodra deze het heeft overgeschreven?
hij/zij heeft het ding niet overgeschreven.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij moet je met deel 3 naar het postkantoor om de overschrijving te regelen; die zal dus meegegeven zijn.
Mijn dochter heeft een keer een bekeuring gekregen omdat ze in een huurauto reed, die een verlopen APK had. De bekeuring was voor haar, niet voor het verhuurbedrijf (zij reed in een auto zonder APK = overtreding).
Maar als er een ongeluk mee plaatsvindt, met deze onverzekerde scooter, dan komen ze vrees ik bij Ts uit ? (Ts heeft 'm geschortst om de verzekering stop te zetten).

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me onwaarschijnlijk. Als men een auto huurt bij een verhuurbedrijf gaat niemand controleren of er een geldige APK is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
29 okt 2022 13:37
Lijkt me onwaarschijnlijk. Als men een auto huurt bij een verhuurbedrijf gaat niemand controleren of er een geldige APK is.
Dat kan, toch ben je als bestuurder verantwoordelijk.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

Ik denk dat er geen 'deel 3" meer is,
je hebt nu een pasje en een overschrijfcode.
#harrie, "Volgens mij moet je met deel 3 naar het postkantoor om de overschrijving te regelen; die zal dus meegegeven zijn"
De scoot is niet overgeschreven en vooralsnog is niet duidelijk wie de papieren heeft.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

Raadsel68 schreef:
29 okt 2022 13:40
marnix schreef:
29 okt 2022 13:19
Raadsel68 schreef:
29 okt 2022 12:36


Kentekenbewijzen hoef je toch niet mee te geven aan de nieuwe eigenaar? Die krijgt toch zelf het kentekenbewijs zodra deze het heeft overgeschreven?
hij/zij heeft het ding niet overgeschreven.
Dat las ik ook. Dat moet je samen doen. Maar ik bedoel dat de nieuwe eigenaar niets aan jouw kentekenbewijs heeft omdat het op jouw naam staat.
verkoper hoeft helemaal niet mee,
koper gaat met kentekenbewijs en code(s) naar postkantoor oid en schrijft het ding over,
maar dat is niet gebeurd.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door PGros »

Nee, precies daarom moet je ook mee. Zodat je zeker weet dat er overgeschreven is.

Sylwester95
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2022 19:12

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Sylwester95 »

de scooter is niet herschreven, de koper reageert niet op het bericht .

Plaats reactie