Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door grun »

criticus2 schreef:
19 sep 2022 12:15
vreemd dat ie hem kan schorsen zonder over te schrijven.
Waarom is dat vreemd? Een eigenaar van een motorvoertuig kan ook een schorsing aanvragen omdat het voertuig een tijd niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld een camper, cabriolet of motorfiets in de winter. Voorwaarde is wel dat je hem dan van de openbare weg verwijdert, daarna vervalt de verplichting tot het betalen van verzekering, motorrijtuigenbelasting en eventueel apk-keuring.

Als je een geschorst voertuig verkoopt, wordt de schorsing door de overschrijving automatisch opgeheven.

Ergens heb ik de indruk dat TS een geschorst voertuig heeft verkocht in goed vertrouwen en geen gegevens heeft van de koper. Omdat het voertuig niet is overgeschreven, heeft hij ook geen vrijwaringsbewijs.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
20 sep 2022 08:31
criticus2 schreef:
19 sep 2022 12:15
vreemd dat ie hem kan schorsen zonder over te schrijven.
Waarom is dat vreemd? Een eigenaar van een motorvoertuig kan ook een schorsing aanvragen...
Maar het probleem is juist dat normaliter de kentekenhouder de eigenaar is, en dus die schorsing aan moet vragen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
20 sep 2022 08:47
Maar het probleem is juist dat normaliter de kentekenhouder de eigenaar is, en dus die schorsing aan moet vragen.
Ja, en dat is TS omdat hij niet is overgeschreven, toch? TS schrijft alleen dat het voertuig is geschorst maar niet door wie. Ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft vóór de verkoop, ik hoor graag van hem of dat klopt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
20 sep 2022 09:00
Moneyman schreef:
20 sep 2022 08:47
Maar het probleem is juist dat normaliter de kentekenhouder de eigenaar is, en dus die schorsing aan moet vragen.
Ja, en dat is TS omdat hij niet is overgeschreven, toch? TS schrijft alleen dat het voertuig is geschorst maar niet door wie. Ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft vóór de verkoop, ik hoor graag van hem of dat klopt.
Ah, dat zou ook nog kunnen. TS blinkt niet bepaald uit in duidelijkheid.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als de scooter niet is overgeschreven dan is Sylwester95 nog steeds de eigenaar voor de RDW. Dus ook aansprakelijk voor alle onheil die deze scooter kan veroorzaken.

Geen idee hoe de verkoop destijds heeft plaatsgevonden. Is er een betalingsbewijs, of een schriftelijke overeenkomst? (vast niet).

Dan blijft over: De 'koper' blijven benaderen en als dat onmogelijk is, naar de politie voor een schriftelijke melding. Dan heb je in ieder geval een bewijsstuk als er boetes komen en kan de scooter aangehouden worden bij een routinecontrole. Laat je bij de politie adviseren, want 'diefstal' is niet van toepassing voor zover ik begrijp.

Volgens mij heeft de schorsing uitsluitend tot gevolg, dat TS binnenkort boetes krijgt voor het rijden met een geschorste scooter op de openbare weg.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als ik het in de jaren goed begrepen heb, kan alleen de eigenaar van de scooter, dus op wie zijn naam hij staat, de scooter schorsen.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Hophophop »

Tenaamstelling is niet hetzelfde als eigendom.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Nevyn »

TS heeft u de scooter geschorst?

Hobbelig
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2022 08:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Hobbelig »

Onkruid71 schreef:
20 sep 2022 17:15
Als ik het in de jaren goed begrepen heb, kan alleen de eigenaar van de scooter, dus op wie zijn naam hij staat, de scooter schorsen.
Hoeft niet. Dit mag ook iemand anders doen die het kentekenbewijs en tenaamstellingscode heeft.

TS: doe vooral je best contact te krijgen met de koper en neem contact op met de RDW als dat niet lukt.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Nijogeth schreef:
19 sep 2022 19:02
Als de ander niet meer communiceert, dan zou ik hem als gestolen opgeven. Dan komt ie vanzelf omhoog als meneer er mee de weg op gaat en overtredingen maakt.

En daar kun je best zeggen dat meneer betaald heeft en in plaats van overschrijven er vandoor ging met dus nog steeds uw eigendom.
Precies dit heeft een kennis van mij ook gedaan. In zijn geval zelfs op aanraden van de politie.
Na een paar maanden kwamen er ineens boze telefoontjes van de koper wiens brommer dus net in beslag was genomen. Vrijwaring is er daarna wel gekomen maar ik weet niet hoe het geregeld is met eventuele boetes over de tussenliggende tijd ivm niet verzekerd zijn en mogelijk begane verkeersovertredingen.
Volgens de agent die het verbaal heeft opgenomen was de vrijwaring onderdeel van de betaling en is dus de betaling niet volledig voldaan.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

beeperhorrie schreef:
21 sep 2022 15:28
Volgens de agent die het verbaal heeft opgenomen was de vrijwaring onderdeel van de betaling en is dus de betaling niet volledig voldaan.
Dat is onzin. Een vrijwaring kan wel onderdeel van de overeenkomst zijn, maar nooit van de betaling.

Een valse aangifte op dit punt kan verstrekkende gevolgen hebben. Een aangifte wegens diefstal heeft namelijk mede tot gevolg dat lopende verzekeringen worden beëindigd. Als er dan in de periode van onverzekerdheid een ongelukje gebeurt, en de schade blijkt niet gedekt te worden, kan je erop wachten tot men bij jou aanklopt, omdat jij dat met je valse aangifte hebt veroorzaakt.

Zeer slecht advies dus - niet doen!

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door PGros »

Nu komen ze ook met alles aankloppen bij TS.
Alle bekeuringen, als er een overval mee gepleegd wordt, als er iemand wordt doodgereden en de scooter rijd door, Ik zou in ieder geval naar de politie gaan en het voorleggen. Je kunt nu heel erg veel schulden krijgen en dat kan zelfs jaren doorgaan zonder dat je er iets tegen kunt doen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
21 sep 2022 15:49
Nu komen ze ook met alles aankloppen bij TS.
.... en dat los je niet op met een valse aangifte wegens diefstal.

Als je al iets doet, zorg dan dat je de koper in gebreke stelt en aantoonbaar actie onderneemt om de tenaamstelling te beëindigen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.

Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

Nijogeth schreef:
21 sep 2022 19:30
Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.

Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.
"Helaas leest niemand het hele verhaal van me'
Ietwat overdreven he?
Leest u andermans bijdragen wel?
"maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie"
tenaamstelling kenteken is niet bewijs van bezit.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, want bezit is er niet. Wel het eigendom en alle gevolgen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door marnix »

dat bedoel ik, tenaamstelling is niet direct eigendom.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Hophophop »

Nijogeth schreef:
21 sep 2022 19:30
Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.

Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.
De eigendom van een scooter wordt niet geregistreerd. Het is geen registergoed. Zoals al meerdere malen aangegeven, tenaamstelling is niet hetzelfde als eigendom. Het lijkt er sterk op dat de eigendom van de scooter gewoon op de koper is overgegaan, omdat aan alle eisen van eigendomsoverdracht voldaan is (titel, levering en beschikkingsbevoegdheid).

Ik snap niet zo goed waarom je er van overtuigd bent dat de politie uberhaupt een rol te spelen heeft in deze kwestie,

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door PGros »

Even wat de rdw eigenlijk schrijft over het kenteken. Las ik bij een vraag.

Volgens de Rdw ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de APK. Kan je als houder bekeurd worden zonder 1 mm met het voertuig gereden te hebben? Bij controle van dit voertuig bleek dat de APK van dit voertuig was verlopen.
Antwoord jurist
De RDW heeft gelijk: de bekeuring is voor de eigenaar. Laten keuren is namelijk een bezitsdaad, die hoort bij de bezitter van de auto. Meestal is de bezitter de eigenaar, daarom worden de begrippen bezitter en eigenaar in de praktijk door elkaar gebruikt. De bekeuring zal dan ook afgeleverd worden op het adres dat volgens het kentekenregister bij de eigenaar hoort.

Volgens rdw is de houder van kenteken dus de eigenaar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter niet geregistreerd door de nieuwe eigenaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat is ook zo. Vandaar ook dat het slim is ergens vast te laten leggen dat de scooter verkocht is, maar er geen overschrijving is geweest. De politie lijkt me daar best een goede plek voor. Zij sturen flitsboetes en dergelijk ook naar u.

Plaats reactie