Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Wiend »

Nou ren ik niet snel naar een forum om mijn gal te spuwen of mijn gelijk te halen, maar ik loopt tegen een bijzonder probleem aan.

Wij hebben enige tijd geleden een Segway E125S elektrische scooter besteld bij een scooterwinkel met een goede reputatie. Leuke deal gemaakt, koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan. Levertijd was ± 3 weken.

En inderdaad, een week of 3 later stond de nieuwe scooter in de showroom. Kenteken was er nog niet, maar dat zou nog 1, hooguit 2 dagen duren.

Na 2 dagen echter nog geen kenteken. Dealer heeft vervolgens contact opgenomen met Segway. Volgens Segway was het kenteken wel opgestuurd maar dus niet aangekomen. Dealer ging echter zijn best doen om het in orde te maken.

Daarna werd het vrij stil. De afgelopen 2 weken paar keer zelf de dealer maar gebeld (de dealer is niet zo van het zelf terugbellen). Uiteindelijk was het verhaal dat het kenteken vermist was, er een onderzoek gestart is bij het postbedrijf (PostNL) en dat we helaas alleen maar konden afwachten. Andere oplossingen, zoals een andere kentekenplaats of een andere scooter, zouden niet mogelijk zijn. Zonder kenteken kan de scooter niet uitgeleverd worden. Segway doet ook niets.

Afgelopen donderdag twee dingen gedaan. Enigszins geïrriteerde e-mail naar Segway Nederland gestuurd. En later die dag nog een keer bij de dealer langs.

Dealer, beslist niet onvriendelijk, blijft consistent in zijn verhaal; kenteken is weg. Er loopt een onderzoek. Zolang dat onderzoek loopt kunnen zij niets doen. Ze hebben regelmatig contact met Segway NL en die is op geen enkele manier bereid met een andere oplossing te komen. Donderdag de dealer wel aangezegd dat als de scooter aanstaande dinsdag nog niet geleverd kan worden, ik overweeg de koop te ontbinden. Hou 'm dan maar. Ding staat al drie weken in de showroom maar omdat het kenteken weg is kan er niets mee. Dan koop ik ergens anders wel een andere scooter.

En... zowaar reactie van Segway Nederland. Zij zeggen het volgende: het verhaal is direct bekend bij Segway NL. Het kenteken dat bij mijn scooter hoort, is per ongeluk naar een andere dealer verstuurd. Deze andere dealer heeft daarop het kenteken direct per aangetekende post met PostNL naar mijn dealer verstuurd. De zending is echter nooit afgeleverd bij mijn dealer, waarop de "latende" dealer een onderzoek bij PostNL heeft laten instellen. Men is nog in afwachting van de uitkomst van het onderzoek.

Segway NL vindt dat zij verder geen partij meer zijn, omdat zij niet degene zijn die het kenteken van de verkeerde naar de goede dealer gestuurd hebben (dat zij in eerste instantie het kenteken zelf naar een verkeerde partij gestuurd hebben vergeten ze gemakshalve maar) . Maar ter geruststelling voegen ze er wel aan toe dat bij dit soort zaken het kenteken vaak alsnog gevonden en geleverd wordt en dat ze daar wel op wensen te wachten. En natuurlijk hopen ze dat ik binnenkort veel plezier heb van mijn E125S. En dat de verdere communicatie via de dealer verloopt.

Dus: dealer is op zich ter goeder trouw en het verhaal van de dealer klopt. Segway heeft zitten klooien door het kenteken naar een verkeerde dealer te sturen, maar trekt daarna razendsnel zijn handen van de zaak af..... En ik als klant moet maar wachten of het kenteken over een dag, een week, een maand of wie weet hoe lang gevonden wordt.....


Ik heb wel een paar vragen:

Dit is voor de 1e keer in mijn leven dat ik een scooter koop. Hoe zit het dan formeel met dat kenteken? Zorgt Segway NL bij de 1e eigenaar voor de tenaamstelling bij de RDW? Of doet de dealer dat bij uitleveren? Zou je in een situatie als deze niet gewoon een nieuwe kentekenplaat kunnen laten maken, of een vervangende kentekenplaats met een 1 erop kunnen aanvragen bij de RDW? Kan iemand eens vertellen hoe dit formeel werkt?

Ben ik te ongeduldig, als ik vind dat Segway het probleem maar zsm moet oplossen door te zorgen voor een kenteken of voor mijn part een hele andere scooter met nieuw kenteken? Zij zijn immers degene die de initiële fout gemaakt hebben.

Ik vind het heel lullig voor de dealer, want ik ben er nu wel van overtuigd dat ze een reëel verhaal hebben, en ook door Segway NL in een wurgreep gehouden wordt. Maar is er juridisch een grond om de koop te ontbinden? Ding staat er al drie weken, maar kan niet uitgeleverd worden? Mag ik zeggen, kort door de bocht:".. houdt 'm dan maar en stort die aanbetaling maar terug?

Als ik dit zou doen, staat die scooter dan toch nog op mijn naam bij de RDW?

Het is niet mijn bedoeling Segway NL te bashen, maar na de mail van Segway ben ik er toch wel heel erg klaar mij. Zij doen iets verkeerd, leunen daarna achterover en je kan het heen en weer krijgen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kinderen kinderen, gedraag jullie.

Maar even weer in topic, u koopt bij de dealer niet bij Segway,
Dus stel de dealer/ verkoper schriftelijk een ultimatum als u wilt ontbinden.
Anders gewoon afwachten en proberen er voor het ongemak een gratis helm bij te krijgen

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een onderzoek bij PostNL duurt 7 dagen, daarna word een zending als verloren beschouwd. Er moet dan aangifte gedaan worden van vermissing en met die aangifte kan een nieuwe kentekenplaat met duplicaatcode aangemaakt worden bij het RDW waarna deze gemaakt kan worden bij een kentekenplaatmaker.

Het hoeft dus niet lang te duren.

Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Wiend »

NeoDutchio schreef:
15 jul 2023 22:05
Een onderzoek bij PostNL duurt 7 dagen, daarna word een zending als verloren beschouwd. Er moet dan aangifte gedaan worden van vermissing en met die aangifte kan een nieuwe kentekenplaat met duplicaatcode aangemaakt worden bij het RDW waarna deze gemaakt kan worden bij een kentekenplaatmaker.

Het hoeft dus niet lang te duren.
Kijk, dit is een reactie waar ik iets mee kan, want dit wist ik nog niet. Uit belangstelling: waar doe je dan aangifte?

In dit specifieke geval zijn er dan nog drie partijen: de importeur die het kenteken naar een verkeerde dealer gestuurd heeft. De dealer die het kenteken daarna naar de goede dealer verstuurd heeft, waarna de zending zoekgeraakt is. En de goede dealer, die er niets aan kan doen maar wel al het gezeur krijgt. Wie doet in dit geval dan aangifte?


Voor de mensen die nu zo boos op mij zijn: dit is inderdaad een consumentenforum. Ik stel een serieuze, onderbouwde vraag. Geef dan of geen reactie, of een reactie die iets toevoegt. Maar begin niet te trollen door meteen met opmerkingen te komen over de cursus omgaan met teleurstellingen en dat soort gezeik. Ik houd daar niet van en dat was duidelijk merkbaar :D

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Die aangifte moet door de verkoper worden gedaan, want tot de overdracht, is hij de eigenaar van de scooter

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aangifte moet bij de politie. Als de scooter al op uw naam staat bent u kentekenhouder en moet u aangifte doen van vermissing kentekenplaat. Daarna kunt u of zelf het nieuwe kenteken aanvragen of u laat het de dealer doen. Als het kenteken nog niet op uw naam staat moet de verkoper of Segway het doen.
Nadeel is wel dat u dan een duplicaatcode op uw kenteken krijgt wat waarde verminderend kan werken bij verkoop of inruil. Ondanks dat de verkoper hier ongevraagd in meegetrokken word kunt u natuurlijk wel vragen om een compensatie voor de tijd en die ongewenste duplicaatcode.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Wiend.

Het beste wat u in voorkomend geval met het soort reacties als die van "de 7e Henk" kunt doen is ze dood te negeren. Dan loopt het niet uit op een ordinaire scheldpartij zoals nu gebeurd is, dat is jammer.

Aangifte tegen PostNL kunt u of de geadresseerde van het poststuk niet doen. U of de geadresseerde heeft geen zgn. verzend-overeenkomst met PostNL. Alleen de verzender van het poststuk kan dit doen, die heeft PostNL betaald voor het leveren van een dienst. Nu ik lees dat PostNL al een onderzoek heeft ingesteld heeft de verzender van het poststuk dit al gedaan. Van dit onderzoek zou ik niet te veel verwachten, gezien de vele reacties die ik lees over het zoekraken van poststukken bij PostNL.

Dan komt men terecht bij het aanvragen van een duplicaat kenteken. Dat moet allemaal door uw dealer geregeld worden. Uitsluitend met uw dealer heeft u een koopovereenkomst, met alle achterliggende partijen heeft u niets te maken. Het behouden van een goede verstandhouding, ondanks alles wat er gebeurd is, met uw dealer is dus van groot belang. Zou die de handdoek in de ring gooien dan heeft u een groter probleem.

Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Wiend »

BreejKC schreef:
16 jul 2023 09:34
Beste Wiend.

Dan komt men terecht bij het aanvragen van een duplicaat kenteken. Dat moet allemaal door uw dealer geregeld worden. Uitsluitend met uw dealer heeft u een koopovereenkomst, met alle achterliggende partijen heeft u niets te maken. Het behouden van een goede verstandhouding, ondanks alles wat er gebeurd is, met uw dealer is dus van groot belang. Zou die de handdoek in de ring gooien dan heeft u een groter probleem.
Dinsdag ga ik nog maar een keer in gesprek met de dealer. Ik geloof nog steeds dat zij wel ter goeder trouw zijn.

Niet om weer een flame-war te starten, maar waarom zou ik een probleem hebben, als ik de spreekwoordelijke handdoek in de ring zou gooien?

Het kenteken is nog niet op naam gezet, heb ik net bij RDW gecontroleerd. Daar van uit gaande moet het voor Segway NL en/of de dealer toch geen enkel probleem zijn mij een ander exemplaar te leveren, dit keer hopelijk wel met kenteken? En die discussie ga ik dinsdag ook wel met de dealer aan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door BreejKC »

U begrijpt het, denk ik, verkeerd. Het probleem wordt niet groter als u de handdoek in de ring zou gooien. Wel als u boos zou worden op de dealer en deze de handdoek in de ring zou gooien, dwars gaat liggen en u slechts met moeite nog iets bereikt. Zorg dus dat de goede verstandhouding met uw dealer blijft bestaan.

Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Wiend »

@ Methusalah

Blij dat je een melding gemaakt hebt. Inderdaad heel vervelend dat ik een serieuze vraag stel en dan zulke reacties krijg. Hoop dat ze iets tegen zulke forumleden doen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Radar »

Goedemiddag,

Helaas hebben we aardig wat persoonlijke aanvallen moeten verwijderen. Reageer alsjeblieft op het onderwerp en houd het vriendelijk :-)

Groet,
Radar internetredactie

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om 14 dagen te wachten vanaf het moment dat u te horen gekregen hebt dat de kentekenplaat vermist is.

Nadeel van een duplicaatcode is dat uw voertuig hierdoor minder waard wordt. Maar ik ben bang dat bij vermissing geen andere keuze is.



Indien de 14 dagen verstreken zijn kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.anwb.nl/juridisch-advies of www.bovag.nl/hulp-bij-klachten (indien de dealer daar is aangesloten).

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Segway scooter gekocht / kenteken weg / de rol van Segway NL?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wiend schreef:
16 jul 2023 15:07
@ Methusalah

Blij dat je een melding gemaakt hebt. Inderdaad heel vervelend dat ik een serieuze vraag stel en dan zulke reacties krijg. Hoop dat ze iets tegen zulke forumleden doen.

Het ging mij voornamelijk om jouw reactie die ver over de scheef ging. Wat mij betreft was je account geblokkeerd.

Plaats reactie