LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door mach2005 »

Graag zou ik op dit forum een paar dingen zeggen om ellende te besparen.

Een chinese scooter kan een zeer goedkoop alternatief zijn voor de duurdere merken, maar let wel op de onderstaande zaken:

-- Aankoop:

Koop ALLEEN een chinese scooter als je/u er zelf aan kunt sleutelen en enige kennis bezit van 4-takt.


-- Vergelijk prijzen:

De inkoop van deze scooters liggen tussen de 250 en 600 Euro, afhankelijk van het model. Er worden winstmarges gemaakt van 200%.
Als je goed zoekt, kom je prijsverschillen tegen van 500,= (!) voor hetzelfde model.

-- Kwaliteit:

Hou er goed rekening mee, dat je een chinees pruduct koopt, waar geregeld dingen aan stuk gaan. (Daar is de prijs dan ook naar)


-- Regelmatig onderhoud is erg belangrijk.

Een 4-takt behoeft meer onderhoud als een 2-takt.
Volg goed het onderhoudschema.
Stel kleppen regelmatig!


-- Begrenzer (50km/h):

De motor wordt door de verschillende toegepaste begrenzingsmethodes blootgesteld aan onnodige slijtage en een veel hoger verbruik.
Zonder begrenzing gaat de scooter langer mee. (Lager toerental)
Een 4-takt 50cc kan sowieso niet harder dan 65km/h.


Diverse tips:

-De carburateur heeft een andere (grotere) sproeier nodig om ook bij Nederlands koud weer goed te kunnen starten.. (meestal maat 80)

-U dient alle stekkerverbindingen na te lopen en te beschermen tegen vocht of de bedrading verleggen.



Als u het dus niet erg vindt om af en toe zelf wat problemen op te lossen dan wel op het internet naar oplossingen zoeken en u heeft de kennis om dit te doen, dan is een chinese scooter absoluut geen verkeerde keus.

In alle andere gevallen kunt u beter een gangbaar merk kopen met service en garantie !

DUS OOK GEEN Peugeot V-CLIC, AANGEZIEN DIT EEN OUD CHINEES MODEL IS VAN ZEER SLECHTE KWALITEIT VOOR EEN VEEL TE HOGE PRIJS.





Met vriendelijke groet,

Mach2005

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door jor »

Bedankt voor de tips. :wink:

iMike
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2009 23:13

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door iMike »

Ik tune even in nadat ik aan het googelen was naar reviews over AGM scooters.
Klinkt niet best allemaal, hoewel ik ook denk dat er eerder negatieve dan positieve recensies op fora verschijnen.
Evengoed, ik heb sinds januari 2009 een AGM retro scooter (45km) aangeschaft. Begint cliche te worden, maar niets dan ellende.
Bougies, afstellingen, snelheidskabel gebroken, uitlaat ploft, valt zomaar stil...

Gelukkig heb ik een goede, klantvriendelijke dealer in Almere die steeds weer bereid is onder de kap te willen kijken. Maar we worden er allebei echt moe van.
Ik ga het nu via de dealer spelen om AsianGear zover te krijgen mij te compenseren, want ik heb nog geen rustige maand achter de rug met de scooter.

Ik hou verslag bij van het vervolg.
Laters!

gwreijman
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2004 12:27

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door gwreijman »

Aan de topicstarter:

Even een reactie op de tips.

Bij aankoop:
Je moet tegenwoordig bij alle merken (ook de bekende) wel enige ervaring hebben met 4-takt. 2-takt wordt toch minder verkocht.

Kwaliteit:
Hoezo problemen omdat het een chinees product is?
Ik rij zelf een AGM, een Chinees merk en totaal geen problemen.

Onderhoud:
Alle 4-takt motorblokken hebben een andere onderhouds schema dan een 2-takt.
Vergeet niet dat je bijvoorbeeld af en toe de olie moet peilen en om de zoveel kilometer zelfs de olie moet verversen, maar dat heb je bij een motorfiets ook.

Begrenzer:
Altijd laten zitten, je verliest anders de type goedkeuring en bij controlle door de politie kan in het minst erge geval een proces verbaal worden gegeven en in de erge gevallen kan zelfs het kenteken in worden genomen.

De begrenzer maakt namelijk deel uit van de ECU, de "computer" die alles regelt.

De diverse tips:
Ik heb zelf de standaard sproeier, en die laat ik er ook in zitten.
Hij start daar ook goed mee, ook als het koud is.

En als laatste.
Waarom zijn de Chinese scooters slecht?
Ze zijn op hetzelfde gebaseerd als de Europese scooters.
De gebruikte motorblokken van bijvoorbeeld AGM of Sym worden ook gebruikt bij bijvoorbeeld scooters van Kymco of Peugeot (nieuwe Speedfight serie)

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door Echelon »

GWReijman: Jouw antwoord raakt kant noch wal:

- Chinese scooters zijn standaard uitgerust met copy 4-takt blokken.
Zowel Kymco als Piaggio gebruiken andere blokken.

Verder hebben alle Peugeot Speedfight's 2-takt blokken en die zie je niet in bambi scooters!

Chinese scooters zijn over het algemeen van slechtere kwaliteit v.w.b onderdelen en assemblage.
Het feit dat toevallig jouw scooterje het nog doet wil niet zeggen dat dit voor "alle chinese merkloze scooters" opgaat!

Surf maar eens even over dit forum om alle "postieve reacties" te lezen voordat je verder kletst uit je nek!

Ook voor scooters geldt dat je krijgt waarvoor je betaald!

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door pejevedeve »

tussen 1997 en 2002 werd een scooter verkocht, nl de Honda Shadow...
maar bijna niemand kocht 'm , omdat ie te duur was..
maar nu sinds 2jaar komen de chinezen met ZEER slechte kwaliteit shadowklonen, met een copie van een 30 jaar oud honda 4takt blokje, waarvoor de allergoedkoopste materialen gebruikt worden...
idem dito met het achterlicht..
hieraan wordt de nummerplaat bevestigd, maar helaas is het achterlicht gewoon op de kappen gemonteerd, en tijdens het rijden vliegt de wind langs de nummerplaat en dat geeft vibraties... waardoor de kap gaat scheuren..
en nog veel meer.. maar dat kun je op het forum lezen..

zoef01
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2009 11:02

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door zoef01 »

Echelon wat een nare manier van reageren GWReijman. Iemand die gewoon met argumenten komt en andere ervaringen heeft. Juist het forum is ervoor om ervaringen met elkaar te delen want de ene waarheid kan nog wel eens verschillen van de andere waarheid.
Bij ons in de familie en kennissenkring rijden inmiddels 5 Baotian scooters en behalve dat die dingen verschrikkelijk zuinig (1:42) zijn is er niets mee aan de hand. Nog geen sleutel aan geweest.
De oudste is inmiddels 3 jaar oud en heeft 18000 km gereden. Onderdelen zijn geen probleem en er zijn verschillende zaken in de buurt waar kappen en andere dingen kunnen worden besteld.

Rayscoot82
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2009 21:32

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door Rayscoot82 »

Dat Piaggio 4takt blokken niet gelijk zijn aan die chinese blokken klopt helemaal, maar wanneer heb jij voor het laatst een kymco 4takt losgehaald?

greenboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2006 13:54

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door greenboy »

wat mij verbaast op veel van deze forums is dat veel mensen
zich niet realiseren dat er een hoop afhangt van de portomonnee en de
dealer waar je je scooter koopt.

Als ik naar een Kymmco agility kijk bijv.
Hij kost niet eens veel meer dan een (meestal slechte) goedkope scooter.
Is 4-takt en zeer betrouwbaar.
Ik onderhoudt scooters voor pizzaria'ss en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze scooters.
Maar ook ik moet toegeven dat ik in het begin wat moeite had om de 4-takt scooters in het algemeen goed af te stellen en de problemen te herkennen.
Daar heb je wat ervaring en kennis voor nodig.

Dus als ik zo'n scooter bij een bedrijf koop die niet gewend is aan scooters (maar bijvoorbeeld auto's of boten) te werken kan je enigsinds verwachten dat je wat problemen gaat tegenkomen.

Naast kymco's verkoop ik ook vespa's en sym's en we repareren alle merken scooters.

Ook de goedkopere scooters (china)
Hiervoor geld meestal dat de meeste problemen al bij de aflevering bij de leverancier mis gegaan zijn.
-geen kleppen stellen (oorzaak nummer 1)
-de beveiliging vande zijstandaard erop laten zitten(maakt 9 van de 10 keer sluiting na een tijdje)
-slechte info geven over olie peilen
enz enz....

geef een paar honderd meer uit en koop bij een ervaren dealer en laat je daar ook adviseren dan heb je de uitgave over het algemeen in 3 jaar ruim terugverdiend.

nog 1 ding

Ik vind over het algemeen de chineese goedkope scooters (retro) helemaal zo slecht nog niet ,maar dan alleen om met mooi weer lekker een stukje te toeren
voor dagelijks gebruik zou ik er niet aan willen beginnen.

Diva09
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010 10:18

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door Diva09 »

Hallo,

Ik wil graag voor de zomer een retro scooter aanschaffen. Ik heb een beetje rond gekeken en heb een zaak gevonden waar ze retro scooters van het merk 'znen' verkopen, een chinees merk. Nu lees ik hier veel slechte dingen over de chinese scooter. Nu is het zo dat ik van plan ben alleen met goed weer te rijden en in winter staat de scooter vervolgens binnen. Kosten 999,- 25km/u (niet van plan om op te voeren). Mijn vriend is monteur en vind het wel leuk om af en toe is te sleutelen, dus dat is mooi meegenomen!
Kan iemand mij advies geven, over bv hoe vaak ze nagekeken moeten worden, en maak ik wel de juiste keuze? Vind ze wel erg gaaf!

Groetjes,

Diva09

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Mijn advies: Koop een Piaggio. Geef een paar honderd euro meer uit. Dan heb je een echte, betrouwbare scooter waarvan de onderdelen alom verkrijgbaar zijn.

greenboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2006 13:54

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door greenboy »

Ik kan me het advies van een piaggio kopen best voorstellen.
Die zijn een stuk betrouwbaarder , maar wel de helft duurder.
Met een chinese znen heb je niet echt een goede scooter maar als je alleen met mooi weer rijdt is dit geen probleem,
Elke 4000km kleppen stellen en direct bij aflevering al de kleppen laten stellen want die staan niet goed vanaf de fabriek 0.08
Verder de zijstandaard beveiliging eraf halen (stekker los) en dan doet hij het wel even goed.

Motodino
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2012 16:55

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door Motodino »

Ik vind de kritiek op de chinese scooters zwaar overtrokken.
Wat van belang is, is dat de scooter bij een goede zaak wordt aangeschaft. Ik rijd zelf al meer dan een jaar op een chinese scooter en heb géén problemen! (Gekocht bij Struik in Leiden).
De nul beurt en de 500km beurt zijn érg belangrijk en vooral zelf je oliepeil controleren.
Je kunt er zelfs andere nokkenasjes voor kopen en zo. Maar ja...... als je dat soort dingen gaat doen, dan wordt een Piaggio/Vespa óók een stuk minder betrouwbaar. En nog wat.... Alle waar is naar zijn geld. Maar voorlopig koop ik (bijna) 3 Vespa chinese clonnen tegen één echte! En die echte wordt nog veel eerder gestolen ook.
Doe mij maar een chinees van een goede zaak!

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

greenboy schreef: Elke 4000km kleppen stellen en direct bij aflevering al de kleppen laten stellen want die staan niet goed vanaf de fabriek 0.08
De kleppen horen ook zeer strak te staan. Ze staan goed afgesteld vanaf de fabriek, en moeten opnieuw bijgesteld worden bij de eerste beurt.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Motodino schreef: Je kunt er zelfs andere nokkenasjes voor kopen en zo.
Er is ook gewoon een cilinderkop conversie naar 4 kleppen.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Even een printscreen uit de onderdelen database, de rest kan je zelf wel invullen denk ik:

Afbeelding

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV »

78155 39,80 exclu de btw

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door oo4load »

Dat is een losse 50cc 2v 4takt cylinder en geen "conversieset naar Baotian 4 kleppen kop", die overigens niet als set bestaat maar alleen af fabriek op enkele Baotians wordt geleverd.

De set zou moeten bestaan uit:

4v zuiger voor 50cc
complete 4v 50cc kop met nokkenas, kleppendeksel, koelkappen,
4v tapeinden en boutjes
4v Spruitstuk
4v Uitlaat

Dit kost je een paarhonderd euro aan originele baotian reserve delen.
Dure grap dus, die verder ook niets oplevert behalve een flinke kostenpost en een blok dat niet veel sneller is dan voorheen.

Wie zijn 4v wilt opvoeren bouwt hem juist beter om naar een 2v, dat kost een euro of 80-100 exclusief de kop.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Dat klopt, maar ik bedoelde te zeggen dat bijv de chinese cilinder ook op enkele '' kymco en sym blokken '' past zoals je ziet, en dan staan ze er nog niet allemaal bij.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV »

bartsscooterservice schreef:Dat klopt, maar ik bedoelde te zeggen dat bijv de chinese cilinder ook op enkele '' kymco en sym blokken '' past zoals je ziet, en dan staan ze er nog niet allemaal bij.
Bijde merken doen hun best dat het net ietsje anders is dus pasop met advies dat het past op de goedkopere blokken. :wink:

Gesloten