LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
bugmenott
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:27

Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door bugmenott »

Ik zit me weer 's lekker op te winden over een artikel dat ik aantref in de Halfords:

"De Tracecode; een uniek systeem waarmee gestolen fietsen d.m.v. een registratieplaatje ofwel fietskenteken (sic) traceerbaar worden. "


Sinds de lancering (op de voorpagina van de Telegrof) van Miljonair in de Dop: de uitvinder van de dop die cola 'vers' zou houden (door lucht in de fles te pompen via het pompdopje; je bereikte juist het tegenovergestelde) rond de jaren '90 is er geen grotere kul geweest.

De Tracecode wordt op de site tracecode.eu aangeboden voor € 19,95.
Onbegrijpelijk maar waar, Halfords doet het al voor een bespottelijke € 14,95.

Wat krijgt men hiervoor ?

Schuurpapiertje
Lijm
Stickertje met streepjescode/tracecode
Alsmede een tweetal kaartjes op creditcardformaat met info voor eigen gebruik.

Het is de bedoeling dat je zelf het stickertje erop plakt. Eraf halen 'gaat niet' want bestendig tussen -40 en +90 graden. *grinnik*
Daarna kun je de fiets registreren met de tracecode aangevuld met gegevens als merk, model, kleur, NAW en...framenummer.
PRESTO ! U bent nu (schijnbaar) optimaal beveiligd.

Dat framenummer is natuurlijk altijd uniek in combinatie met de overige gegevens dus wat die streepjescode toevoegt ?

Mocht je fiets gestolen worden ? Tja, het eerste wat het desbetreffende lid van het dievengilde doet is dat stickertje eraf branden of krabben met een schroevendraaier of vijl. Weg sticker, weg streepjescode.
Wat resteert ? De overige gegevens.
(Ik ga er hier wel vanuit dat het framenummer niet verwijderd wordt want dan wordt je fiets bij controle toch al in beslag genomen, voor zover ik weet.)

Zie ook deze video: http://vimeo.com/46870977
Deze video staat ook op de tracecode-site met als kop 'Chip Tegen Fietsdiefstal.'
Nu werkt de RTL XL video op de site (bij mij) niet maar als er iets duidelijk wordt is wel dat er van een chip in het Tracecode-concept geen sprake is. Erg misleidend en verneukeratief dus. Sterker nog, in het fragment wordt Tracecode aangeprezen als alternatief voor de chiplozen.
Volgens mij is het chipverhaal bij fietsen overigens ook grandioos mislukt omdat men het niet voor elkaar kreeg om fabrikanten, chipleveranciers, chipscanners en politie op één lijn te krijgen...

Dus wat krijg je voor 20 of 15 euro's ?

Naar mijn overtuiging: NIETS !
Of is er iemand die een andere opvatting heeft.

Overigens heb ik het verantwoordelijke bedrijf een aantal malen gemaild maar ze hebben in ruim een maand niet gereageerd.

Daarnaast is die database die Tracecode gebruikt is ook helemaal niet van hun maar van het RDW

Kortom:
Ik heb me er dan ook uitvoerig in verdiept, de verkoper aangeschreven en het product in de winkel bekeken.
De Halfordsverkoper moest ook beamen dat het wel een heel mager product was.

Jaja, maar wel ad € 14,95 en strategisch gepositioneerd bij de kassa.

ps. overigens vind ik al iets over tracecode in 2005 waarin ene Kees van Vuuten een soort van kentekenplaat met popnagels in fietsframes wilt bevestigen. Tja, dat dat nooit is doorgevoerd...
De tracecode als concept is blijkbaar al sinds 2007 op de markt.
ik vond hier nog een oude Tros Radar Forum post.
Tja, herplaatsing van een mislukt product na het lustrum.

Ik zou er niet intrappen als ik u was.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het kan natuurlijk een zeker nut hebben als men een fiets koopt zónder AXA slot met chip? Maar het is inderdaad vrij gemakkelijk te verwijderen ja, dit is meer marketing en schijnveiligheid. Gelukkig heeft mijn (verzekerde) fiets wel een slot met chip, en heb ik dit dus al helemaal niet nodig.. :D

johnha
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 22:06

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door johnha »

en wat doet een fietsendief als eerste, jou slot eraf halen, weg fiets, weg slot, weg chip

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door sjohie »

johnha schreef:en wat doet een fietsendief als eerste, jou slot eraf halen, weg fiets, weg slot, weg chip
Die zit deels in het frame verwerkt tegenwoordig, maar dat laat dit matige plaatje niet helemaal goed zien.

Afbeelding

Daar zullen ze flink aan moeten breken, en dieven zijn lui, dus dikke kans dat ze dan een gemakkelijker te stelen fiets pakken. :D En daarnaast staat die van mij ook altijd aan de ketting in het openbaar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef:
Daar zullen ze flink aan moeten breken, en dieven zijn lui, dus dikke kans dat ze dan een gemakkelijker te stelen fiets pakken. :D En daarnaast staat die van mij ook altijd aan de ketting in het openbaar.
Daarom hebben de meeste fietsendieven een 'moeder'sleutel en kunnen ze bijna elk axa slot open
maken.
Hier word juist geadviseerd om je fiets ook met een ander slot vast aan iets te zetten.

bugmenott
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:27

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door bugmenott »

Ik heb ook een AXA-slot met chip (Defender-slot).

Het probleem is echter dat het aan deze kant in principe voor elkaar is maar dat de politie geen scanapparatuur is waarmee de chips kunnen worden uitgelezen.

Dus de chip zit er voor Jan met de korte achternaam. De chip zit er voor niets !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door sjohie »

bugmenott schreef:Ik heb ook een AXA-slot met chip (Defender-slot).

Het probleem is echter dat het aan deze kant in principe voor elkaar is maar dat de politie geen scanapparatuur is waarmee de chips kunnen worden uitgelezen.

Dus de chip zit er voor Jan met de korte achternaam. De chip zit er voor niets !
Dat verschilt dan per korps, want ze belden vorige week mijn zus over haar 1 jaar geleden gestolen mamafiets, vanuit een andere gemeente ook nog, en alle serienummers waren er afgevijld, dus dat moet met de chip gebeurd zijn?

Agnillev
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2012 21:34

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door Agnillev »

Tracecodes, chips in sloten, frames etc bestaan al een tijd, helaas worden ze door veel verschillende fabrikanten gemaakt. Zo komt het voor dat niet alle politie bureaus, alle verschillende scanners voor de chip en code systemen hebben. En daardoor dus niet eens uw trace code kunnen lezen.

Frame nummers, kan je bij diefstal van je fiets het beste opgeven, aangezien iedereen die kan zien. Helaas is het ook nog steeds zo dat je gewoon mag rondfietsen met een fiets zonder framenummer. als dus eenmaal de mooie framenummer sticker is weg gesneden dan mag de dief vrolijk op uw fiets rondfietsen, zonder dat het ooit te bewijzen is dat het om uw fiets gaat.

Over sloten met chips heb ik maar een ding te zeggen; Wat is het eerste dat de dief er af haald?

Een unieke tracecode en framenummer gaan alleen werken, als de overheid maatregelen gaat nemen, Zoals BV een landelijk registratie systeem. het zou dan verplicht zijn om jouw fiets te registreren, en bij verkoop over te schrijven. Dan zou een tracecode gemakkelijk als kenteken kunnen dienen.

Bovendien worden fietsen voor de overheid dan mischien eens een inkomstenbron in plaats van kostenpost, en zouden ondernemers degelijkere fietsen kunnen verkopen.

Verder wil ik iedereen aanraden die een 2e hands fiets koopt na te kijken of de fiets een framenummer heeft, en of die geregistreerd staat bij het RDW. Dat kan makkelijk online op https://fdr.rdw.nl/

Framenummers kun je meestal vinden
Onder de trapas (waar je pedalen aan vast zitten)
Op de balhoofdbuis bij het onderste lager (waar de voorvork en stuur door heen gaan)
Op de staande achtervork (waar de bagage drager meestalk boven vast zit)
Op de zitbuis bovenkant achter (de buis waar de zadelpen in vast zit)
Op de zitbuis bij de kettinkast (de buis waar de zadelpen in vast zit)
Op de achter pad (plaatje metaal waar het achterwiel op vast geschroefd zit)

Bewaar je eigen framenummer op een goede plaats, als je fiets weg is is dit de beste beschrijving voor de politie.

De beste manier om fietsendiestal tegen te gaan is door geen gestolen fietsen te kopen, en wel aangifte te doen als het jouw overkomt!!!

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Agnillev schreef:De beste manier om fietsendiestal tegen te gaan is door geen gestolen fietsen te kopen, en wel aangifte te doen als het jouw overkomt!!!
Aangifte doen van een gestolen fiets is totaal zinloos, daar krijg je je fiets echt niet meer terug. Het helpt hooguit om het probleem in kaart te brengen maar dat wil nog niet zeggen dat de politie er prioriteit aan geeft.

Het is triest maar waar, maar de meest effectieve manier om fietsendiefstal te voorkomen is geen dure fiets aanschaffen. En tweedehands fietsen alleen kopen bij een betrouwbare fietsenwinkel natuurlijk...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aangifte doen van een gestolen fiets is totaal zinloos, daar krijg je je fiets echt niet meer terug. Het helpt hooguit om het probleem in kaart te brengen maar dat wil nog niet zeggen dat de politie er prioriteit aan geeft.
Niet mee eens. Aangifte kan tegenwoordig online: https://aangifte.politie.nl/e-aangifte/ ... taction.do

Zo kun je in 2 minuten aangifte doen. Je fiets komt zo in het fietsregister van het RDW terecht: https://fdr.rdw.nl/



Waarom niet?

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Chocomelk schreef:
sjohie schreef:
Daar zullen ze flink aan moeten breken, en dieven zijn lui, dus dikke kans dat ze dan een gemakkelijker te stelen fiets pakken. :D En daarnaast staat die van mij ook altijd aan de ketting in het openbaar.
Daarom hebben de meeste fietsendieven een 'moeder'sleutel en kunnen ze bijna elk axa slot open
maken.
Hier word juist geadviseerd om je fiets ook met een ander slot vast aan iets te zetten.

Er bestaat geen "moeder sleutel" er is enkel een oudere serie axa sloten geweest welken volgens axa enkel met een blanke sleutel te openen zijn. Ik adviseer deze mensen dan ook of het slot te vervangen of een extra slot te gebruiken. Overigens is een extra slot in grotere steden altijd aan te raden. En dan bedoel ik geen halfords slotje van 4,95 maar een fatsoenlijke ketting.

Gesloten