Zadel Swapfiets afgebroken

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
mv666
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2022 19:47

Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door mv666 »

Ik ben kattenoppas en maak vele kilometers. Ik leaste een elektrische fiets bij SWapfiets om zo sneller overal aan te komen. Dat ging hartstikke goed, tot in augustus, ongeveer 10 weken nadat ik de fiets ontvangen had. Ik fietste lang de AH en voelde ineens beweging in mijn zadel, toen ik thuiskwam wees mijn zadel omhoog enigzins en zat er wat speling in de schroeven. Ik dacht ik moet ze vastschroeven maar natuurlijk volledig vergeten, dus de volgende dag dacht ik, ik doe het bij mijn laatste klant, die heeft bergen gereedschap.
Dus ik fietste in het zonnetje in mijn korte broek naar een klant en het volgende moment lag ik bewusteloos op de straat. Het zadel was clean op dezelfde plek van de schroeven afgebroken. Ik heb nu een nieuwe fiets van Swap maar vind het dood eng. Ik heb de schroeven nog en zou ze graag ergens laten onderzoeken, want wat als er een hele batch slechte schroeven is?? Of het verkeerde materiaal schroef. Voor de duidelijkheid, ik weeg 66 kg, dus toen Swap begon over grote krachten die op het zadel inwerken draaide ik al met mijn ogen.
Ik heb wel een advocaat ingeschakeld maar ik wil graag weten hoe het uberhaupt gebeurd kan zijn. Iemand een idee???

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, het zal lastig zijn om nu nog te achterhalen wat er met die oude fiets precies niet goed was. Productfout, beschadiging, verkeerde montage, geen idee. Je kunt hooguit je nieuwe fiets even laten checken bij een fietsenmaker.

De les is wel duidelijk: als er iets los zit aan een zo belangrijk onderdeel, moet je natuurlijk niet blijven doorfietsen.

Overigens: ook met 66 kg komen er natuurlijk grote krachten op een zadel.

Ik ben wel benieuwd: wat moet die advocaat exact voor je bereiken?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door Hophophop »

Dus je had door dat er iets mis was, maar bleef desondanks doorfietsen?

Een vordering tot vergoeding van je schade (voor zo ver daar al sprake van is) zal vermoedelijk grotendeels afstuiten op eigen schuld.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door BL2 »

Al 3 Selle Royal zadels gehad welke afbreken. Netjes wel een nieuw zadel gehad, maar de kans dat het nogmaals gebeurd, lijkt me helaas aanwezig.
Maar meestal breekt er eerst één kant van de verende stang, en dat is wel het moment om niet verder te fietsen.
Als je toch de dag erna weer gaat rijden lok je een ongeluk natuurlijk wel uit.

Methusalah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het breken komt gewoon omdat je er op zat terwijl scheef zat omdat de schroeven los zitten. Dan creeer je een hefboom effect en is er nog heel weinig extra kracht nodig. 66 kilo die over een drempel fietst waardoor er een versnelling optreed bij het afgaan (massa * versnelling/snelheid) is al snel een paar honderd kilo kracht die wordt uitgeoefend. Dat gaan dit soort schroeven niet tegen houden.

rwolters
Berichten: 1640
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door rwolters »

In de handleiding van fietsen staat altijd dat je voor iedere rit moet controleren of alles in goede staat en veilig is. Dat doet natuurlijk niemand maar ongelukken als deze zijn daar wel het gevolg van.

rwolters
Berichten: 1640
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
21 okt 2022 11:27
Overigens: ook met 66 kg komen er natuurlijk grote krachten op een zadel.
Als je stil zit 647,46 N om precies te zijn :-)

En als het gewicht 10 cm voor het bevestingspunt zit heb je een moment van 64,7 Nm. En bij iedere trap belast je het bevestigingspunt opnieuw. Ter vergelijking: een Suzuki Swift heeft een koppel van 107 Nm. Kan je uiteraard niet helemaal vergelijken maar het onderbouwt wel de stelling dat je ook met 66kg een zadel best wel zwaar kunt belasten.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

@rwolters
Een handleiding van fietsen? En doet u dat ook altijd bij een auto?

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zadel Swapfiets afgebroken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jan Wijn schreef:
22 okt 2022 10:17
@rwolters
Een handleiding van fietsen? En doet u dat ook altijd bij een auto?
Natuurlijk niet. Maar dan moet je niet piepen als er daardoor iets gebeurt.

Plaats reactie