Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Janneke45
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2023 11:35

Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Janneke45 »

07-01-2022 (datum factuur) ontving ik mijn 1e de Dr.Ho Motion Ciser. Na ongeveer 7 maanden hield het apparaat ermee op. Na veel heen en weer gedoe mocht ik hem opsturen en ontving ik 10 oktober nummer 2.

Vanaf het eerste moment maakt het apparaat een hoop lawaai. Wij (echtgenoot en ik) dachten 'dat gaat wel over als we hem regelmatig gebruiken'. Niet dus, hij maakt nog steeds even veel lawaai en wij gebruiken dan ook helemaal niet want het is een en al ergernis. Na 5 minuten zet je hem vanzelf uit met die herrie. Hij staat gewoon ongebruikt in een hoek van de kamer. Dat is zonde van zo'n duur apparaat.

Ik heb vanmorgen contact opgenomen met Tommy Teleshopping wat er mogelijk is. Niets is mogelijk want zeggen ze de garantie geldt alleen vanaf de 1e aankoopdatum. Ik ben 6 weken te laat met melden dat het apparaat niet deugt.
Dat kan toch niet kloppen. Stel dat ik het apparaat 1 december had teruggestuurd en 4 december een nieuwe had ontvangen, dan had de garantie maar 1 maand gegolden.

Op mijn vraag of er nog iets mogelijk was. Nee, geen garantie meer, zoek het zelf maar uit. Advies: probeer het in een repair cafe.

Vraag: klopt het dat ik maar beperkt garantie heb op het omgeruilde apparaat?

vriendelijke groet, Janneke

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door kuklos »

Janneke45 schreef:
22 feb 2023 13:54
Vraag: klopt het dat ik maar beperkt garantie heb op het omgeruilde apparaat?
Nee, je hebt recht op volledige garantie.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het klopt in pricipe dat als er een nieuw apparaat verstuurd wordt de garantie niet automatisch verlengt wordt. De garantie geldt dan nog steeds van de oorspronkelijke aankoopdatum.
Ik weet niet wat de verwachte levensduur van zo'n apparaat is. Persoonlijk denk ik niet zo lang. Als het zo'n goed apparaat zou zijn zouden ze het wel via de reguliere verkoopkanalen en niet via teleshopping.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door BL2 »

Een Dr.Ho Motion Ciser, ik had er nog nooit van gehoord. Nou ben ik niet zo van die wat opdringerige Teleshoppers... Voor die Euro 200,00 loop ik liever een blokje rond, net zo goed voor de voetjes.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door rwolters »

Is het feit dat het ding zoveel geluid maakt überhaupt een productfout? Staat er ergens wat het geluidsniveau mag zijn?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
22 feb 2023 15:46
Janneke45 schreef:
22 feb 2023 13:54
Vraag: klopt het dat ik maar beperkt garantie heb op het omgeruilde apparaat?
Nee, je hebt recht op volledige garantie.
KLopt.
juliomariner schreef:
22 feb 2023 16:23
Het klopt in pricipe dat als er een nieuw apparaat verstuurd wordt de garantie niet automatisch verlengt wordt. De garantie geldt dan nog steeds van de oorspronkelijke aankoopdatum.
En dit klopt dus niet :wink:

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Har45 »

Moneyman schreef:
22 feb 2023 16:58
kuklos schreef:
22 feb 2023 15:46
Janneke45 schreef:
22 feb 2023 13:54
Vraag: klopt het dat ik maar beperkt garantie heb op het omgeruilde apparaat?
Nee, je hebt recht op volledige garantie.
KLopt.
juliomariner schreef:
22 feb 2023 16:23
Het klopt in pricipe dat als er een nieuw apparaat verstuurd wordt de garantie niet automatisch verlengt wordt. De garantie geldt dan nog steeds van de oorspronkelijke aankoopdatum.
En dit klopt dus niet :wink:
Consumentenbond zegt hierover:
Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.

Link: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... 20garantie.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt. En daar zit de consumentenbond verkeerd.

Dat onjuiste artikel van de CB is al vaker besproken hier.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, wie moet je dan geloven, de consumentenbond die er naast zou zitten, of de mening van anderen? Zijn er soortgelijke gevallen in de rechtszaal behandeld die als hulp kunnen werken voor TS?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Har45 »

NeoDutchio schreef:
22 feb 2023 17:32
Tja, wie moet je dan geloven, de consumentenbond die er naast zou zitten, of de mening van anderen? Zijn er soortgelijke gevallen in de rechtszaal behandeld die als hulp kunnen werken voor TS?
En niet alleen de consumentenbond zou er naast zitten maar ook diverse rechtsbijstandverzekeringen :)

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies. Volgens mijn stellige overtuiging heeft de CB gewoon gelijk. Maar ik wil de discussie hierover niet uit de hand laten lopen dus maakt het me eigenlijk ook niets uit.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wie kan kiezen tussen de mening van juristen of de mening van de consumentenbond doet er verstandig aan om de mening van juristen te verkiezen boven de mening van de consumentenbond.

Er zit een verschil tussen handelsgarantie en de wettelijke garantie. De status omtrent handelsgarantie is onzeker, maar de status van de wettelijk garantie is duidelijk. De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen. Dat is geen mening maar een feit (zie titel 7.1 BW). Je komt niet onder de wettelijk garantie uit door een aantal keer een non-conform product te leveren.

TS heeft het product gekocht in 7 januari 2022, dus de termijn van de omgekeerde bewijslast is zes maanden. TS heeft het vervangende product ontvangen op 10 oktober 2022, en het product heeft nu iets dat TS bij aflevering niet hoefde te verwachten, dus het is aan de verkoper om aan te tonen dat zij op 10 oktober 2022 een conform product hebben geleverd.
Har45 schreef:
22 feb 2023 17:47
En niet alleen de consumentenbond zou er naast zitten maar ook diverse rechtsbijstandverzekeringen
Maar met die laatst kun je een stevige discussie voeren en dan gelijk krijgen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
22 feb 2023 17:55
De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen. Dat is geen mening maar een feit (zie titel 7.1 BW).
Welk artikel in titel 7.1 BW zegt dit dan?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kijk eens naar artikelen 9 lid 2, 17, 18 (oud) en 18a (nieuw). Artikel 23 is - in het nadeel van TS - ook relevant.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juliomariner schreef:
22 feb 2023 17:50
Precies. Volgens mijn stellige overtuiging heeft de CB gewoon gelijk. Maar ik wil de discussie hierover niet uit de hand laten lopen dus maakt het me eigenlijk ook niets uit.
Het maakt in zoverre uit dat een TS er mee geholpen kan worden als er duidelijke uitleg komt. Schermen met een algemene titel uit het wetboek zal dan niet helpen. En al helemaal niet als blijkt dat er dus ook zaken in voorkomen die in het nadeel zijn van TS.

Feit is dat wat de consumentenbond zegt. Mocht dat niet juist zijn dan zou het helpvol zijn voor TS, maar ook voor ons, om dat uit te leggen zodat ook TS hier mee verder kan. Enkel reageren naar Tommy Teleshopping dat in titel 7.1 burgerlijk wetboek iets anders zou staan zal naar mijn niet helpen om iets voor elkaar te krijgen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij heeft TS een aantal keuze's (zonder waardeoordeel van mij)
1. TS gaat af op de adviezen van dit forum en verwijst naar de genoemde artikelen en mocht Tommy hier niet naar luisteren spant TS een rechtszaak aan waarbij de uitkomst onzeker is
2. TS luistend naar de adviezen van de consumentenbond en volgens sommigen hier rechtbijstandverzekeringen en laat het er dus bij zitten
3. TS meld de zaak aan bij de rechtsbijstand en dringt er op aan dat deze een rechtzaak begint. Aangezien het om een laag bedrag gaat zal de rechtsbijstand waarschijnlijk liever over gaan tot het uitkeren van het schadebedrag dan het opstarten van een rechtzaak die uiteindelijk misschien veel meer gaat kosten dan het schadebedrag.

Mijn advies is dus optie 3.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eigenlijk waardeloos dat een rechtsbijstandsverzekering een zaak afkoopt, wel begrijpelijk gezien de kosten, maar dan weet je nog niet wat de rechter er van vindt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tja in dat geval moet je zelf een rechtzaak aanspannen (en dus bekostigen)
Ik had ff op rechtspraak gekeken maar kon zo snel geen vergelijkbare zaak vinden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn juristen geweest die brood zagen in het stapelbed van Leen Bakker. Of die in de IMacs van Media Markt. En zo zijn er veel meer voorbeelden van juristen die menen het gelijk aan hun kant te krijgen wat achteraf een kostenpost voor de consument bleek.
Om juristen nu standaard boven de consumentenbond te zetten....

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Beperkte garantie op omgeruilde Dr Ho MotionCiser

Ongelezen bericht door Har45 »

NeoDutchio schreef:
22 feb 2023 20:56
Er zijn juristen geweest die brood zagen in het stapelbed van Leen Bakker. Of die in de IMacs van Media Markt. En zo zijn er veel meer voorbeelden van juristen die menen het gelijk aan hun kant te krijgen wat achteraf een kostenpost voor de consument bleek.
Om juristen nu standaard boven de consumentenbond te zetten....

Kan iedereen zich jurist noemen?
Een jurist heeft vaak een juridische opleiding gevolgd, bijvoorbeeld een universitaire of HBO-studie rechten, maar een dergelijke opleiding is niet vereist.. Jurist is namelijk geen beschermde titel, dus in principe mag iedereen zichzelf jurist noemen. :)

Plaats reactie