Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
MiekevandenBoogaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2023 20:00

Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door MiekevandenBoogaard »

Negen jaar geleden heb ik via Metdezon een tiental zonnepanelen laten plaatsen op mijn schuurdak. Sinds kort viel het mij op dat ik geen teruglevering van zonnestroom meer zag op de energierekening. De oorzaak was al snel duidelijk: de Omnik omvormer werkt niet mee en geeft de omvormer een relais foutmelding.

Omdat de omvormer tien jaar garantie heeft (tot 30 juni 2024), heb ik contact opgenomen met Metdezon. Volgens hen is de fabrikant Omnik inmiddels failliet gegaan. Maar ik heb geen contract met Omnik, maar met Metdezon. Op het garantiecertificaat staat duidelijk vermeld dat men 10 jaar volledige garantie op het systeem biedt.

De oplossing die Metdezon aandraagt is als volgt: wanneer ik zelfstandig de omvormer demonteer kan ik het relais laten vervangen bij hen in De Rijp. Daarbij werd uitdrukkelijk vermeld dat men vervolgens geen langdurige werking kan garanderen. Ik ben inmiddels 80 en heb geen rijbewijs meer, laat staan dat ik de technische kennis hiervoor heb.

Wanneer ik door Metdezon een nieuwe omvormer wil laten installeren, moet er volgens NEN1010 normen worden gewerkt en kijk ik tegen een offerte van ruim €2000 aan! Dit staat niet in verhouding tot de kosten van een nieuwe omvormer die zo’n €700 zou moeten kosten.

Eigenlijk wil ik dat zij die beloofde tien jaar garantie waarmaken, zoals beloofd in het garantiecertificaat en dat ze het hier ter plekke komen oplossen…

Radar, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat de fabrikant failliet is is inderdaad niet uw probleem. De aangeboden oplossing is belachelijk. Eis schriftelijk dat ze de garantie nakomen en dreig met een juridische procedure.

MiekevandenBoogaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2023 20:00

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door MiekevandenBoogaard »

Kunnen jullie dit voor mij doen ?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat de fabrikant failliet kan wel degelijk het probleem van de klant zijn. Immers, als er fabrieksgarantie afgegeven is, dan valt die garantie nergens meer te claimen.
Maar alles valt en staat met wat er bij aanschaf overeengekomen is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MiekevandenBoogaard schreef:
08 mei 2023 22:21
Maar ik heb geen contract met Omnik, maar met Metdezon. Op het garantiecertificaat staat duidelijk vermeld dat men 10 jaar volledige garantie op het systeem biedt.
Staat daar expliciet dat Metdezon die garantie geeft? En wat staat er in de bijbehorende kleine lettertjes? Een dergelijke lange fabriek garantie is nooit onbeperkt.

Het beste wat je kunt doen, aangezien je het zelf blijkbaar niet kunt, is naar het Juridisch Loket of een advocaat in je woonplaats gaan. Of benader VEH of je rechtsbijstandsverzekeraar, uiteraard indien van toepassing.

Zij kunnen beoordelen of je daadwerkelijk een harde claim hebt. Wij niet, ook al denken sommigen van wel.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees overigens heel veel soortgelijke klachten, ook van vóór het faillissement. Metdezon is qua service niet het beste bedrijf, blijkbaar.

Ik zie dat Solarman de service mbt de Omnik omvormers heeft overgenomen, in ieder geval voor wat betreft de app. Wellicht kan je hen eens bellen, of ze je verder kunnen helpen.

https://geaskb.nl/omnik/

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

MiekevandenBoogaard schreef:
08 mei 2023 22:21
Negen jaar geleden heb ik via Metdezon een tiental zonnepanelen laten plaatsen op mijn schuurdak. Sinds kort viel het mij op dat ik geen teruglevering van zonnestroom meer zag op de energierekening. De oorzaak was al snel duidelijk: de Omnik omvormer werkt niet mee en geeft de omvormer een relais foutmelding.

Omdat de omvormer tien jaar garantie heeft (tot 30 juni 2024), heb ik contact opgenomen met Metdezon. Volgens hen is de fabrikant Omnik inmiddels failliet gegaan. Maar ik heb geen contract met Omnik, maar met Metdezon. Op het garantiecertificaat staat duidelijk vermeld dat men 10 jaar volledige garantie op het systeem biedt.

De oplossing die Metdezon aandraagt is als volgt: wanneer ik zelfstandig de omvormer demonteer kan ik het relais laten vervangen bij hen in De Rijp. Daarbij werd uitdrukkelijk vermeld dat men vervolgens geen langdurige werking kan garanderen. Ik ben inmiddels 80 en heb geen rijbewijs meer, laat staan dat ik de technische kennis hiervoor heb.
Waarom haalt en brengt Metdezon die omvormer niet zelf. Met gewoon voorrijkosten, daar geldt de garantie niet op.

MiekevandenBoogaard schreef:
08 mei 2023 22:21
Wanneer ik door Metdezon een nieuwe omvormer wil laten installeren, moet er volgens NEN1010 normen worden gewerkt en kijk ik tegen een offerte van ruim €2000 aan! Dit staat niet in verhouding tot de kosten van een nieuwe omvormer die zo’n €700 zou moeten kosten.
NEN1010 norm bestaat al langer dan 10 jaar, is destijds dan niet volgens de norm gewerkt?
En waarom zou men een oude installatie bij reparatie moeten aanpassen aan nieuwe of veranderde normen?

Dotternetta
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2023 08:29

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Dotternetta »

Ik laat mijn Omnik op dit moment repareren bij iemand die adverteert op de bekende bekend adverteerder site.
Hij vervangt de relais en is niet erg duur.
Ik zal de link wel niet mogen plaatsen hier maar als u op de adverteerder site zoekt naar "Omrik Relay Check Fail" vindt u hem wel.
Ik heb de omvormer opgestuurd en krijg hem binnen een paar dagen weer terug.
Laatst gewijzigd door Dotternetta op 10 mei 2023 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

MetDeZonB.V.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2023 11:40

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door MetDeZonB.V. »

Beste Mieke,

Bedankt voor het schrijven van uw bericht. Ook bedankt voor uw telefoontje van zojuist.

Zoals u weet is MetDeZon een leverancier van elektrotechnische onderdelen, waaronder omvormers. Wanneer wij een aanpassing doen aan een bepaald systeem, zijn wij verplicht om de meest recente richtlijnen te volgen en systemen altijd veilig achter te laten. Over de jaren heen veranderen er regels, waardoor wij verplicht worden om de aanpassingen uit te voeren bij een klant. Wanneer MetDeZon dus de omvormer bij u op zou halen, zijn wij verplicht deze aanpassingen uit te voeren.

In uw geval, waarbij een Omnik omvormer 9 jaar oud is, zijn wij verplicht om tijdens het vervangen deze kosten in rekening te brengen. Dit geven wij daarom ook altijd aan in een offerte. Wanneer de de klant deze kosten niet wilt betalen, respecteren wij dat en bieden wij kosteloze reparatie aan bij ons op locatie. In dit geval gaat het om een relay, wat een slijtage onderdeel is en waar officieel geen garantie op zit. Het is dus een extra service dat MetDeZon dit aanbied.

Wij begrijpen dat het voor u lastig uitvoerbaar is vanwege uw leeftijd. Echter hebben wij bij MetDeZon vaste richtlijnen opgesteld waar onze medewerkers zich aan houden. Het is bij een groter bedrijf onmogelijk om zonder richtlijnen te werken. Dit betekent dat de klant niet altijd tevreden is en dat betreuren wij, maar ook wij moeten een bepaald beleid hanteren. Hierom hebben wij sinds een jaar een eigen aftersales afdeling om klanten bij te staan bij dit soort problematiek.

Wij hebben met mevrouw besproken dat mevrouw de omvormer bij MetDeZon langs kan brengen. Deze word kosteloos voor haar omgeruild voor een werkend exemplaar. Wij zien u of uw zoon daarom ook graag terug bij ons in de showroom om de omvormer om te komen ruilen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MetDeZonB.V. schreef:
11 mei 2023 11:52
In uw geval, waarbij een Omnik omvormer 9 jaar oud is, zijn wij verplicht om tijdens het vervangen deze kosten in rekening te brengen.
Onzin, natuurlijk. Of je kosten in rekening brengt is gewoon een vrije keuze. Niemand zet het mes op je keel om die kosten door te rekenen.
MetDeZonB.V. schreef:
11 mei 2023 11:52
Wij hebben met mevrouw besproken dat mevrouw de omvormer bij MetDeZon langs kan brengen. Deze word kosteloos voor haar omgeruild voor een werkend exemplaar.
Gewoon, conform de garantievoorwaarden, neem ik aan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

MetDeZonB.V. schreef:
11 mei 2023 11:52
In dit geval gaat het om een relay, wat een slijtage onderdeel is en waar officieel geen garantie op zit.
Is dat onderdeel in de voorwaarden uitgesloten voor garantie? Anders heet alles na 9 jaar een "slijtage onderdeel."

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
11 mei 2023 17:17
MetDeZonB.V. schreef:
11 mei 2023 11:52
In dit geval gaat het om een relay, wat een slijtage onderdeel is en waar officieel geen garantie op zit.
Is dat onderdeel in de voorwaarden uitgesloten voor garantie? Anders heet alles na 9 jaar een "slijtage onderdeel."
Een relais is een mechanisch device, dus slijtagegevoelig. Solid state elektronica heeft geen bewegende delen en is daardoor geen slijtageonderdeel.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Volledig eensch. De reactie van Metdezon over hun beleid heeft alleen tot doel de rechten van de klant te matigen en zichzelf uit de wind te houden.
Beleid leg je als bedrijf jezelf op, maar dat wil niet zeggen dat dit rechtsgeldig is en dat een klant daarmee genoegen hoeft te nemen. En het smoesje dat een relais een slijtbaar onderdeel is is te zielig, dat doorziet (bijna) iedereen.
Pas zonnepanelen gelegd, blij dat ik niet met deze flauwe gasten in zee ben gegaan.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door de auditu »

rwolters schreef:
11 mei 2023 18:42
16again schreef:
11 mei 2023 17:17
MetDeZonB.V. schreef:
11 mei 2023 11:52
In dit geval gaat het om een relay, wat een slijtage onderdeel is en waar officieel geen garantie op zit.
Is dat onderdeel in de voorwaarden uitgesloten voor garantie? Anders heet alles na 9 jaar een "slijtage onderdeel."
Een relais is een mechanisch device, dus slijtagegevoelig. Solid state elektronica heeft geen bewegende delen en is daardoor geen slijtageonderdeel.
Ook een ssd "slijt" door gebruik.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met www.juridischloket.nl of uw rechtsbijstandverzekering.

Het lastige is dat in het geval van fabrieksgarantie u afhankelijk bent van de voorwaarden die zijn afgesproken.

Op www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... -het-kapot staan de belangrijkste regels over dit onderwerp.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Snuffel roept nogal stellige dingen, maar heeft blijkbaar gemist dat het hier niet om de wettelijke, maar om fabrieksgarantie gaat. Daarbij bepaalt de fabrikant wat er onder die garantie valt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
14 mei 2023 12:00
Als het om fabrieksgarantie zou gaan waarom is Met de Zon dan wel bereid om de omvormer voor een werkende te vervangen....
Het valt te raden dat het "coulance" toverwoord dan wel zal vallen.
Fabrieksgarantie moet vooraf ipv achteraf duidelijk maken wat gedekt is

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snuffel1 schreef:
14 mei 2023 12:00
Als het om fabrieksgarantie zou gaan waarom is Met de Zon dan wel bereid om de omvormer voor een werkende te vervangen als de defecte omvormer hetzij opgestuurd of ingeleverd wordt.
Omdat het goedkoper is om de defecte omvormer op de eigen werkplaats te gaan repareren op het moment dat ze er tijd voor hebben. Dus nu de klant een (waarschijnlijk) gebruikte opsturen, de klant stuurt de kapotte weer retour die na reparatie weer elders als vervanging kan gaan dienen.
Andere optie is namelijk een monteur op straat laten rondrijden. Naast dat er overal personeelstekorten zijn is het ook nog eens duur en waarschijnlijk niet lonend in dit geval.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kapotte omvormer Metdezon, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 mei 2023 12:19
snuffel1 schreef:
14 mei 2023 12:00
Als het om fabrieksgarantie zou gaan waarom is Met de Zon dan wel bereid om de omvormer voor een werkende te vervangen....
Het valt te raden dat het "coulance" toverwoord dan wel zal vallen.
Fabrieksgarantie moet vooraf ipv achteraf duidelijk maken wat gedekt is
Ongetwijfeld is dat ook het geval.

Plaats reactie