LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Regelneef
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 04:37

Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door Regelneef »

Hoi, ik heb 3 weken en 4 dagen geleden een nieuwe jas gekocht bij Bever Sport in de winkel. Helaas is er schade ontstaan bij het aantrekken (normaal gebruik dus) en is een stiksel in de oksel uitgescheurd. Dit is mijn enige jas. Ik verwacht dat Bever Sport niet moeilijk zal doen om de jas te vervangen, mede omdat reparatie flink overlast zal veroorzaken en een leen jas denk ik ook geen optie is.

Echter is de jas nu in de aanbieding, 25% goedkoper, T lijkt een uitverkoop omdat de jas straks niet meer in t assortiment zit.
Nou is mijn vraag, ik weet nog niet of Bever Sport zal aanbieden iets te doen met de korting en het hele verhaal, maar heb ik juridisch gezien recht op teruggave van het verschil tussen aankoopprijs en huidige winkelprijs?

Alvast bedankt!

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nee, u hebt recht op een goed product. U zou een nieuwe jas kunnen krijgen tenzij reparatie voordeliger is. U krijgt niet het prijsverschil terug. Als de jas nu duurder was geweest, had u dat ook het verschil bijgelegd? Ik denk het niet. Er is een overeenkomst. Een jas voor een bepaalde prijs. U was tevreden met de prijs, anders had u het niet gekocht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door olaf79 »

Heb al redelijk wat bij Bever gekocht. Altijd keurige service. Ik denk dat ze niet moeilijk gaan doen en u een nieuwe jas geven. Ik vind dat u wat voorbarig bent met uw topic op dit forum. WAt als dit wat als dat...Tsja, eerst gewoon afwachten wat Bever gaat doen.

In geen geval heeft u recht op het verschil tussen de prijs toen en nu.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door witte angora »

Regelneef schreef:Hoi, ik heb 3 weken en 4 dagen geleden een nieuwe jas gekocht bij Bever Sport in de winkel. Helaas is er schade ontstaan bij het aantrekken (normaal gebruik dus) en is een stiksel in de oksel uitgescheurd. Dit is mijn enige jas. Ik verwacht dat Bever Sport niet moeilijk zal doen om de jas te vervangen, mede omdat reparatie flink overlast zal veroorzaken en een leen jas denk ik ook geen optie is.

Echter is de jas nu in de aanbieding, 25% goedkoper, T lijkt een uitverkoop omdat de jas straks niet meer in t assortiment zit.
Nou is mijn vraag, ik weet nog niet of Bever Sport zal aanbieden iets te doen met de korting en het hele verhaal, maar heb ik juridisch gezien recht op teruggave van het verschil tussen aankoopprijs en huidige winkelprijs?

Alvast bedankt!
Dan zou ik meteen morgen (maandag) naar de winkel gaan. Gesteld dat ze bereid zijn de jas om te ruilen (omdat reparatie te duur wordt), dan zullen ze nog wel een exemplaar in jouw maat in de winkel (of in een ander filiaal) moeten hebben. Op=op...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door crazyme »

maar heb ik juridisch gezien recht op teruggave van het verschil tussen aankoopprijs en huidige winkelprijs?
Wannneer de jas niet meer omgeruild kan worden, zou u dan ook genoegen nemen met teruggave van de huidige verkoopprijs ?
De jas is immers minder waard geworden...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door kokka »

Regelneef schreef: Helaas is er schade ontstaan bij het aantrekken (normaal gebruik dus)
ik denk dat het er maar net aan ligt hoe je de jas aantrekt. als je een stiksel scheurt bij het aantrekken van een jas dan heeft er hoe dan ook toch behoorlijk spanning op gestaan.
kan zomaar zijn dat de mouw van je overhemd of zo bleefhangen in het begin van de mouw van je jas.

Regelneef
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 04:37

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door Regelneef »

@NeoDutchio Ik was zeker tevreden met de prijs en trouwens ook de jas. Ik stelde mijn vraag eigenlijk omdat ik op meerdere plekken las dat als een product duurder is geworden en reparatie niet mogelijk is maar vervanging wel je het verschil juist niet hoeft bij te betalen. Logischerwijs snijdt het mes dus aan twee kanten verneem ik uit je reactie. Fair enough.

@olaf79 Ik probeer gewoon informatie in te winnen over mijn rechten en plichten voordat ik naar de verkoper stap, dat mag je voorbarig noemen, ik noem dat verstandig zijn. Als je goed leest geef ik al aan dat ik NIET verwacht dat bever sport moeilijk zal doen dit op te lossen.

@kokka Er komt altijd spanning op een jas te staan met gebruik en aantrekken. De jas heeft de juiste maat en mijn kleding (sweater) is nergens aan blijven hangen of iets dergelijks. Een jas die stuk gaat als je m aantrekt is gewoon geen deugdelijk product. Daarbij is de jas nog geen 4 weken oud. De bewijslast ligt dus bij de verkoper en niet bij mij. Zover was ik zelf ook al. Overigens twijfelde Bever Sport geen seconde, dit gingen ze oplossen. Het betreft trouwens een outdoor jas vaan 160 euro. Een jas die gepresenteerd wordt als stevig, duurzaam en waterdicht voor outdoorgebruik.

@crazyme Nee zeker niet :) Maar het is ook weer niet zo'n gekke vraag dan je zou denken. Het gaat inderdaad om waardedaling, Ik koop een jas die 160 euro waard is, die word nu vervangen door een jas die 119 euro waard is. Als de koopovereenkomst ontbonden wordt is er geen sprake van vervanging. Ik zou in dat geval mijn aankoopbedrag van 160 euro terugkrijgen. Daarvoor koop ik nu diezelfde jas en houd ik nog 30 euro over, Het feit dat de jas vervangen wordt i.p.v. dat de overeenkomst ontbonden wordt kost mij in de praktijk dus 30 euro. Ook is doordat de kwaliteit van de stiksels nu bekend is geworden de jas in waarde gedaald, had ik dit van te voren geweten had ik de jas geen 160 euro waard gevonden en nu dus liever de koopovereenkomst direct ontbonden.

Maar goed;

Ik ben net langs geweest, ze waren op zondag open. Ze boden in eerste instantie aan het product te laten repareren (met onbekende reparatietijd). Ik gaf aan geen vervangende jas te hebben en duidelijke afspraken te wensen omtrent de (hopelijk kortere) reparatietijd. Toen boden ze aan dat ik zelf een reparatie op kosten van Bever Sport mocht laten uitvoeren. Ik gaf aan dat ik dat eigenlijk niet als gewenste oplossing zag, nog steeds voor een onbekende periode zonder jas zou zitten, mijn twijfels heb over de kwaliteit van de stiksels.

Toen werd het een beetje een (serieuze doch vriendelijke) discussie over wat de wet nou zegt (toch goed dat ik me even heb ingelezen). Ik gaf aan de gekozen oplossing van bever sport te begrijpen maar dat reparatie zonder het aanbieden van een tijdelijke jas in mijn geval toch wel last veroorzaakt en ik zelf liever kies voor een vervanging van het product. Hiermee gingen ze alsnog akkoord.

Wel heb ik nog aangegeven dat als ik straks met de nieuwe jas hetzelfde probleem krijg ik gewoon weer langskom met dezelfde eisen en het misschien voor Bever Sport wellicht rendabeler is samen de koopovereenkomst te ontbinden en het aankoopbedrag terug te geven. Ze gaven aan voldoende vertrouwen in het product te hebben dat ze met de nieuwe jas geen beschadigingen verwachtten. Mocht het probleem zich wel herhalen zou ik recht hebben op een tegoedbon, dat dat anders in elkaar steekt had ik al gelezen maar die discussie hoef ik nu nog niet aan te gaan ;)

Conclusie, ja ze hebben het netjes opgelost, maar ik moest er wel mijn best voor doen :) Wel begrijpelijk verder want een stiksel laten naaien is natuurlijk goedkoper dan een hele jas vervangen dus ik neem het ze niet kwalijk dat ze wat tegendruk hebben uitgeoefend.
Laatst gewijzigd door Regelneef op 28 jan 2018 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 jas is beetje weinig.

Ik zou de kapotte achter laten voor gratis herstel en een in aanbieding bij kopen.
Bij plotselinge regenbui of vallen in plas of modder zit je ook zonder.

Regelneef
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 04:37

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door Regelneef »

1 jas is voldoende. Mijn vorige jas (dus ook maar 1) heb ik 10 jaar mee gedaan. Maar die jas was 2x zo duur als deze en gemaakt voor jagers.

Deze jas is waterdicht. Bij regenbui dus geen probleem. Modder hebben we de wasmachine voor bij thuiskomst.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door bprosman »

Modder hebben we de wasmachine voor bij thuiskomst.
Ik hoor je pomp al juichen :?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door crazyme »

U had wellicht ook nog kunnen bedingen om de beschadigde jas mee te krijgen. Die kunnen ze toch niet meer verkopen.

En het precies uw maat.

U heeft immers een studie rechten moeten volgen op dit forum, een reis moeten plannen naar de winkel, verslag uitbrengen. Dat is serieus werk wat niet nodig was geweest wanneer bever sport gewoon een goede jas had geleverd (of u wat voorzichtiger was geweest met aantrekken, maar dat kunnen ze toch niet bewijzen) al dat werk moet toch wel gecompenseerd worden.

Misschien heeft u ook nog wel recht op een extra kapstok voor die 2e jas.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Recht op vervangend product maar prijs is verlaagd

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Het prijsverschil tussen de jas toen en nu speelt juridisch geen enkele rol. De overeenkomst die u gesloten heeft blijft namelijk gelijk, al zouden ze hem voor een euro verkopen.

U kunt kosteloos herstel of vervanging eisen. Mocht u voor vervanging kiezen dan mag de verkoper, wanneer het onredelijk is om dit te eisen alsnog kiezen voor herstel. In dat geval dient het wel zorg te dragen voor een jas voor de periode dat de reparatie duurt.

Gesloten