LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervangende laptop kapot

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Daan700
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 22:37

Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door Daan700 »

Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar geleden een ASUS laptop gekocht. Deze is alleen meerdere keren kapot gegaan. Bij de laatste keer (halverwege vorig jaar) hebben ze mijn laptop maar vervangen voor een nieuwe. Echter ging deze na een aantal maanden ook kapot, waardoor ik hem niet meer kan gebruiken zonder dat deze aan de oplader is aangesloten. Ik heb toen contact opgenomen met ASUS, maar zij willen mijn laptop niet meer kosteloos repareren/vervangen omdat deze laptop de garantie van mijn oude heeft overgenomen en deze is inmiddels verlopen. Mag dit wel?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door Cro »

Daan700 schreef:
25 jan 2020 22:46
Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar geleden een ASUS laptop gekocht. Deze is alleen meerdere keren kapot gegaan. Bij de laatste keer (halverwege vorig jaar) hebben ze mijn laptop maar vervangen voor een nieuwe. Echter ging deze na een aantal maanden ook kapot, waardoor ik hem niet meer kan gebruiken zonder dat deze aan de oplader is aangesloten. Ik heb toen contact opgenomen met ASUS, maar zij willen mijn laptop niet meer kosteloos repareren/vervangen omdat deze laptop de garantie van mijn oude heeft overgenomen en deze is inmiddels verlopen. Mag dit wel?
Ja dat mag, bij een vervangend product gaat normaliter geen nieuwe garantie periode lopen.

Je moet dit echter waarschijnlijk niet met Asus oplossen maar met de verkoper. Mogelijk dat je daar nog wel rechten hebt mits de verkoper correct betrokken is geweest bij het oplossen va nde eerdere problemen. Heb je dat buiten de verkoper om gedaan dan kan dit mogelijk anders zijn.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op een conforme laptop. De bewijslast ligt bij de verkoper voor gebreken die in de eerste zes maanden na aflevering van de vervangende laptop worden ontdekt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is telkens de oorzaak dat de laptop stuk gaat ? Het is wel opvallend dat uw laptop zo vaak stuk gaat.

De 6 maanden termijn gaat niet opnieuw lopen na vervanging.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Je huidige storing lijkt me een probleem met de accu. Wellicht geldt voor die accu al een verkorte garantie termijn, en heb je geen recht op nieuwe accu

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je na 3x stuk ... zou ik geld terug eisen wegens ondeugdelijk product.

Geen andere nieuwe maar zelf een ander merk en type uitzoeken.
Een totaal andere Asus zou ik wil willen, maar nooit dezelfde terug!

Nu te laat, 2 jaren zijn helaas om.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
26 jan 2020 15:02
De 6 maanden termijn gaat niet opnieuw lopen na vervanging.
Zeker wel of je moet een hele goed betoog kunnen houden waarom de vervangende laptop geen zaak is die wordt afgeleverd.
artikel 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
26 jan 2020 22:03
crazyme schreef:
26 jan 2020 15:02
De 6 maanden termijn gaat niet opnieuw lopen na vervanging.
Zeker wel of je moet een hele goed betoog kunnen houden waarom de vervangende laptop geen zaak is die wordt afgeleverd.
artikel 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Je betaalt niet voor de reparatie. Een reparatie is geen aflevering.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt bij herstel is er geen sprake van aflevering. Het product dat gerepareerd wordt blijft natuurlijk het bezit van de koper. Wanneer het product wordt vervangen (dus niet gerepareerd), dan moet dat in het bezig van de koper worden gebracht en is er dus sprake van een aflevering.
art. 7:9 lid 2 BW schreef:Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
26 jan 2020 23:28
Het product dat gerepareerd wordt blijft natuurlijk het bezit van de koper. Wanneer het product wordt vervangen (dus niet gerepareerd), dan moet dat in het bezig van de koper worden gebracht en is er dus sprake van een aflevering.
Maar iets eerder staat het volgende:
BW 7 art 5 lid 1
In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
Het omruilen van een laptop onder de garantie voldoet mijns inziens niet aan de voorwaarden voor een consumentenkoop. En als dat al wel het geval is, dan is nog de vraag of Asus hier de rechtstreekse leverancier was van de laptop of dat er nog een verkoper is.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat er opnieuw sprake is van (af)levering, maakt niet dat er ook sprake zou moeten zijn van een nieuwe consumentenkoop. Er is gewoon sprake van een tweede (af)levermoment in dezelfde (consumenten)koopovereenkomst.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervangende laptop kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
27 jan 2020 08:08
En als dat al wel het geval is, dan is nog de vraag of Asus hier de rechtstreekse leverancier was van de laptop of dat er nog een verkoper is.
Asus is niet de verkoper, dat is vermoedelijk de partij aan wie TS heeft betaald. Ik zie het niet als bezwaarlijk om buiten de verkoper om aanspraak te maken op je fabrieksgarantie. De markt is zo dat de verkoper willen dat je naar de fabrikant gaan want zij verkopen alleen en als er dan een vervanging komt dan had je naar hen moeten komen. De verkoper wordt hier ook niet door benadeeld. De fabrikant had die laptop hoe dan ook geleverd en de verkoper had aanspraak gedaan op de fabrieksgarantie zodat het hem niet kost.

Gesloten