LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage scootmobiel

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GJvdZ schreef:
Auti-Mama schreef:
Een scootmobiel is wel het gevolg van een handicap. .
En in veel gevallen van ongezond leefgedrag....
Ohja vertel....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:
spacer schreef:Zojuist even aan het googlen geweest, omdat ik me erg verbaasde over de wijze van onze aanvraag via de WMO betreffende een scootmobiel voor mijn vader. Ze ging hem vragen of ie zelf geen geld had om een scootmobiel te kopen!! :!: Want...als mensen zelf dat geld hadden..Kunnen ze hem niet via de WMO verkrijgen. Nu wachten we af...ze zei al, dat ze misschien inzicht wilden hebben in de finacien van mijn vader. M.a.w...Mijn vader mag geen spaargeld hebben?...Mag dit? Mijn vader heeft toch net zo goed rechten vanwege zijn handicap? Die betaald ook genoeg aan zorgverzekering etc. Ben gewoon boos hierover...Moet mijn vader zijn laatste centen uit gaan geven aan scootmobiel? Wie weet of dit wettelijk zo mag? De gemeente bezuinigd....
Natuurlijk word er bezuinigd en mensen die het zelf kunnen betalen hoeven toch ook niet aan te kloppen bij het WMO, daar word inderdaad vaak naar het vermogen van iemand gekeken.
Dus mensen die al hun geld hebben verzopen en daardoor niet meer kunnen lopen krijgen een scootmobiel en iemand die zuinig is geweest en door ouderdomsproblemen een scootmobiel nodig heeft mag 'm zelf betalen. Heel logisch allemaal....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GJvdZ schreef:
Dus mensen die al hun geld hebben verzopen en daardoor niet meer kunnen lopen krijgen een scootmobiel en iemand die zuinig is geweest en door ouderdomsproblemen een scootmobiel nodig heeft mag 'm zelf betalen. Heel logisch allemaal....
Ga ze dat even zelf vertellen bij de WMO aub.

TazMania
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:05

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door TazMania »

GJvdZ schreef:
Auti-Mama schreef:
Een scootmobiel is wel het gevolg van een handicap. .
En in veel gevallen van ongezond leefgedrag....
Lekker dan die zie ik je in veel gevallen dan jij denkt niet waarmaken.
Zekers bij mijn vrouw niet 1 X hersen opperatie en een hersen infarct.........
zo ken ik nog veel meer gevallen en domme mensen die het erom doen ken ik niet!!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Om welke bedragen gaat het eigenlijk ? Zomaar roepen dat er gekeken wordt naar inkomen of vermogen zegt ook niet zo heel veel. Als iemand een ton op de bank heeft staan kan deze best een scootmobiel kopen bijvoorbeeld. Het lijkt mij toch wel erg extreem dat iemand echt zijn laatste spaarcenten aan een scootmobiel zou moeten uitgeven. Iemand in de bijstand mag ook aardig wat spaargeld hebben.

Daarbij iemand die een scootmobiel nodig heeft, zal wellicht niet meer zo snel een nieuwe (electrische) fiets, scooter, brommobiel of wat dan ook aanschaffen. Dit zou iemand die geen scootmobiel nodig heeft op een gegeven moment wellicht sneller doen en dan zijn daar ook geen potjes voor waaruit dit vergoed wordt.


GJvdZ schreef:Dus mensen die al hun geld hebben verzopen en daardoor niet meer kunnen lopen krijgen een scootmobiel en iemand die zuinig is geweest en door ouderdomsproblemen een scootmobiel nodig heeft mag 'm zelf betalen. Heel logisch allemaal....
Waarom vinden we het wel vreemd als het om dit soort aankopen gaat, maar vinden we het niet vreemd als het gaat om bijzondere bijstand ? Als iemand echt aan het minimum zit en geen spaargeld heeft kan deze via de bijzondere bijstand een bv bijstand krijgen voor de aankoop van een nieuwe wasmachine maar kunnen anderen die meer inkomen en vermogen hebben dat niet ?

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door doradora456 »

het is allemaal heel krom.
ik werk en spaar van mijn netto-inkomen voor straks, zodat als ik met pensioen ga extra geld ontvang. door dit extra inkomen zal ik geen recht hebben op allerlei voorzieningen.
maar ik denk wel eens, waarom doe ik dit?

mijn collega maakt het volledige inkomen op aan vakanties, kleding, theaterbezoekjes en heeft een lening op de creditcard.
mijn collega zal dan straks ontvangen: huurtoeslag en allerlei gratis dingen van de WMO, goedkope scootmobiel, gratis hulp in de huishouding, goedkope maaltijden via tafeltje-dek-je en al die ander dingen.

misschien toch maar stoppen met sparen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@doradora,
Waarbij het wel nog maar de vraag is of die voorzieningen er straks nog allemaal zijn voor uw collega. Als u gespaard heeft, kunt uit ieder geval noodzakelijke dingen zelf bekostigen. Als de voorzieningen verder wegbezuinigd worden, heeft uw collega straks niks om dit soort aanschaffen te kunnen doen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dan heb je dus allebei een periode waarin je ' jaloers' bent op elkaar.
Wat geld sparen en niet alles tot de laatste cdent opmaken, lijkt me de gulden middenweg.
Alleen maar sparen voor later? Misschien is er geen later, misschien is later morgen al.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

doradora456 schreef:het is allemaal heel krom.
ik werk en spaar van mijn netto-inkomen voor straks, zodat als ik met pensioen ga extra geld ontvang. door dit extra inkomen zal ik geen recht hebben op allerlei voorzieningen.
maar ik denk wel eens, waarom doe ik dit?

mijn collega maakt het volledige inkomen op aan vakanties, kleding, theaterbezoekjes en heeft een lening op de creditcard.
mijn collega zal dan straks ontvangen: huurtoeslag en allerlei gratis dingen van de WMO, goedkope scootmobiel, gratis hulp in de huishouding, goedkope maaltijden via tafeltje-dek-je en al die ander dingen.

misschien toch maar stoppen met sparen?
Misschien stoppen met zeuren!
U heeft het nu over het feit dat uw collega ALS ZIJ EEN BEPERKING KRIJGT een 'goedkope scootmobiel' (wat noemt u goedkoop?) en 'gratis hulp in de huishouding (wat onzin is, ook hiervoor is een eigen bijdrage verschuldig!) zou krijgen.
Gaan we nu serieus jaloers worden op mensen met een chronische ziekte of beperking en die afhankelijk zijn van hulp van buitenaf?
En beseft u zich wel dat er ook jonge mensen gebruik van moeten maken (de Wmo) zonder dat zij kunnen werken en dus sparen?
En dat zij echt geen vreugdedans doen elke dag (zelfs al zouden zij dit fysiek kunnen), omdat dit, tegen uw ideeën in, helemaal niet leuk is?
U doet nu net alsof we het in dit onderwerp over enorme voorrechten hebben, maar ik geloof niet dat u weet wat het is om bijvoorbeeld rolstoelgebonden te zijn.
Jammer, dat kortzichtige geneuzel over 1. geen leuke zaken en 2. dingen die (hopelijk voor u) nog heel lang niet aan de orde zijn.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door doradora456 »

sjonge sjonge Violet, wat een lange tenen.

het ging om de vergelijking van 2 personen met een normaal gelijk inkomen uit werk. 1 die al het geld opmaakt en 1 die spaart en beide een beroep moeten doen of hulpmiddelen.

de "verkwister" krijgt dan de hulpmiddelen gratis en de "spaarder" moet het uit eigen zak betalen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

doradora456 schreef:sjonge sjonge Violet, wat een lange tenen.

het ging om de vergelijking van 2 personen met een normaal gelijk inkomen uit werk. 1 die al het geld opmaakt en 1 die spaart en beide een beroep moeten doen of hulpmiddelen.

de "verkwister" krijgt dan de hulpmiddelen gratis en de "spaarder" moet het uit eigen zak betalen.
dus gewoon jaloers, je redenering slaat nergens op. Een probleem met je gezondheid krijg je voor niks, maar heb je het eenmaal kost het handelvol met geld of je gespaard hebt of niet.

Enne, je krijgt niks gratis, hulpmiddelen worden in bruikleen verstrekt, zowel aan de verkwister als aan de spaarder. Mits je er volgens de richtlijnen recht op hebt.

Daarom zie je tegenwoordig zoveel "nepinvaliden" , mensen die denken dat ze ghandicapt zijn en zich als zodanig gedragen.

Quannik
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jun 2012 20:59

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Quannik »

Sinds vorig jaar betaal ik ook een eigen bijdrage voor de scootmobiel. Samen met de huishoudelijke hulp krijg ik via de wtcg een gedeelte terug. De wtcg is ingesteld omdat de aftrekposten van de belasting erg beperkt zijn geworden. Als compensatie is de wtcg ingesteld.

De eigen bijdrag voor de scootmobiel kan je dus niet nog eens van de belasting aftrekken, want dan zou je dubbel ontvangen.
Zo tegen het einde van het jaar krijg je bericht van het CAK over de wtcg en hoeveel je terugkrijgt. Dit kan verschillen per persoon. Je hoeft zelf geen actie te ondernemen, je krijgt vanzelf een brief.

@GJvdZ, doradora456
Ik zou liever gewoon gezond willen zijn en kunnen lopen of fietsen i.p.v. mijn aangeboren handicap te hebben en afhankelijk te zijn van hulpmiddelen. Dat is me een fortuin waard. Helaas is gezondheid niet te koop.

winn2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2012 22:47

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door winn2008 »

:( ik ben nu voor het eerst op dit forum en ik leer wat, maar ik vindt ook , dat er wel ooit dingen worden gezegd waar ik mijn tenen bij krom trek.
Ik heb zelf zorg nodig bij persoonlijke verzorging en bij mijn huishouden en ik heb een persoonlijk begeleidster.
Ik heb ook een scootmobiel, de wmo betaald de verzekering, maar de gemeente gaat wel weer bezuinigen op andere dingen. bvb. Mijn huishoudelijke hulp van 5 uur naar 3 uur en als het tegen zit naar 2 uur, mijn man ook ziekelijk 2 begeleidsters, hij werkt wel in een socialewerkplaats, maar geen vet pot en ik heb een heel klein wao tje 70 % van 15 uur per week sinds 1992 toen ik blij was met 9.50 gulden ,bruto per maand, was alleen staande moeder.
Sinds mijn scheiding wordt ik gestraft door ziektes in de ggze en daar moet ik nu ook eigenbijdragen gaan betalen.
En omdat ik 2 uero te veel buur met mijn man erbij krijg ik nergens geen recht op vergoedingen huur e.d. mag ik dan een keer geholpen worden door de verzekering van de scootmobiel niet te hoeven betalen, maar van aftrek van opladen e,d andere dingen heb ik nog nooit iets van gehoord ja, zo dom ben ik nu. kreeg een brief ik had geen aftrekposten meer, wie beduveld nu wie ik wie, zie door de bomen het bos niet meer. En te moe om alles uit te zoeken mijn chronischepijnen slokken mijn energieén op. :(

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

U mag de verzekering en het opladen van de scootmobiel aftrekken van de belasting.
En omdat uw kleding meer slijt en vies wordt, is ook daar een standaard bedrag als aftrekpost voor.
Bent u toevallig lid van de Ango?
Dan is er in uw omgeving een belastingadviseur die gratis uw aanvraag voor u invult.
Dan heeft u er zelf helemaal geen omkijken meer naar en de adviseur kent de regeltjes die wij 'leken' niet zo goed kennen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

@violetprue
Ik heb ook een scootmobiel, de wmo betaald de verzekering,
Dan mag je de verzekering niet aftrekken van de belasting.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

puma73 schreef:@violetprue
Ik heb ook een scootmobiel, de wmo betaald de verzekering,
Dan mag je de verzekering niet aftrekken van de belasting.
Oooops, thanks, had ik niet gezien.
Trouwens nog nooit van gehoord, dat de Wmo je verzekering gaat betalen.
Wel het onderhoud, maar ik dacht echt dat je in elke gemeente zelf je WA moest betalen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

IN sommige gemeenten, o.a. ook in mijn gemeente betaald de wmo ook de verzekering van de scoot. Dat is weer dat verschil van gemeente tot gemeente.

dolfmarx
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2012 17:10

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door dolfmarx »

Hallo

Ik heb een vraag mijn vader heeft al 7 jaar een scootmobiel is pas geleden terug gegaan voor onderhoud
heeft zelf moeten bellen hoe lang het nog ging duren kreeg toen te horen dat de scootmobiel was afgekeurd het verslag was naar de gemeente gestuurd. dus dan maar de gemeente bellen hoe nu verder.
De gemeente stuurt papieren dus maar netjes invullen toen kwam er weer iemand kijken hoe de situatie is nu blijkt dat het om een aanvraag voor een nieuwe is .

nu is mijn vraag als de eene wordt afgekeurd word deze dan niet gewoon vervangen voor een andere want met een nieuwe aanvraag val je onder de nieuwe regeling met de bijkomende kosten tewijl voor de afgekeurde al een eigen bijdragen is betaald.

hoop hier een antwoord op te krijgen
mvrg Dolf marx

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

dolfmarx schreef:Hallo

Ik heb een vraag mijn vader heeft al 7 jaar een scootmobiel is pas geleden terug gegaan voor onderhoud
heeft zelf moeten bellen hoe lang het nog ging duren kreeg toen te horen dat de scootmobiel was afgekeurd het verslag was naar de gemeente gestuurd. dus dan maar de gemeente bellen hoe nu verder.
De gemeente stuurt papieren dus maar netjes invullen toen kwam er weer iemand kijken hoe de situatie is nu blijkt dat het om een aanvraag voor een nieuwe is .

nu is mijn vraag als de eene wordt afgekeurd word deze dan niet gewoon vervangen voor een andere want met een nieuwe aanvraag val je onder de nieuwe regeling met de bijkomende kosten tewijl voor de afgekeurde al een eigen bijdragen is betaald.

hoop hier een antwoord op te krijgen
mvrg Dolf marx
Het hebben van een scootmobiel via de Wmo kan niet 'verlengd' worden.
Akls de oude op is, moet er inderdaad een nieuwe aanvraag worden gedaan.
Want stel, iemand is door bijvoorbeeld therapie, revalidatie of medicijnen dusdanig vooruit gegaan dat hij/zij geen scootmobiel meer nodig heeft, hoeft hij niet verstrekt te worden.
Tevens wordt tijdens dit gesprek (dat meestal thuis plaatsvindt) even rondgekeken door de consulent.
Als de keuken bijvoorbeeld erg vervuild is en de was zich opstapelt, kan hij/zij eens voorzichtig opperen of er huishoudelijke hulp nodig zou kunnen zijn.
Mensen (zeker de oudere generatie) vragen niet snel om hulp en dan kan de boel een aardig zooitje worden.
Dus ja, het is normaal dat er een nieuwe aanvraag moet worden gedaan.

En als een scootmobiel 'af' is en er geen eigen bijdrage meer op zit, is het logisch dat over een nieuwe weer opnieuw een eigen bijdrage betaald moet worden.
Het is een nieuwe scode regels opnieuw in.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door hoveling »

Ik heb een scootmobiel sinds 2006. In dec 2010 krijg ik een nieuwe want de oude was versleten en er was geen tweede hands meer in het depot. Tevens kreeg ik per 1 jan 2011ook huishoudelijke hulp.
Van het Cak kreeg ik in oktober 2011 een rekening voor eigen bijdrage huishoudelijke hulp. Dat wist ik van te voren dat ik daar een eigen bijdrage voor moest betalen, dus die heb ik betaald. In okt 2012 kreeg ik een naheffing omdat ik ook voor mijn scootmobiel had moeten betalen. Daar is nooit over gesproken door de wmo consulente die bij de passing van de scootmobiel aanwezig was. Ik heb ook nooit een beschikking gehad dat ik een eigen bijdrage moet betalen voor mijn scoot en hoeveel. Precies 1 dag later in okt 2012 krijg ik een beschikking over mijn eigen bijdrage voor de scootmobiel van € 213,00 per 4 weken!!! Het is nu bijna 2013!!!!!! Als ik had geweten wat ik had moeten betalen, had ik de scootmobiel niet genomen en had ik er zelf wel een tweede hands kunnen aanschaffen want dan is het mijn eigendom! En dan komt de rekening van 2013 er ook nog aan! Betaal ik ruim 3500 euro voor een scootmobiel IN BRUIKLEEN. Als ik niet wil betalen, komen ze de scoot ophalen en heb ik 2500 euro voor niks betaald!!!
Kan dit zomaar???? Ik hoor toch een beschikking te krijgen VOOR dat de scootmobiel wordt geleverd? Nu kan ik niet meer terug. Ik moet betalen voor iets in bruikleen. Kan niet meer kiezen. Ik hoor toch een factuur te krijgen per 4 weken ipv maanden later? Had ik hem na 1 maand terug kunnen geven. Krijg rekening in okt 2012 over begin jan 2011! !!!!!
We worden nogmaals gestraft omdat we iets mankeren. Dit kan toch niet waar zijn?????

Gesloten