Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snellie schreef:
03 sep 2021 09:59
ZeerPrivé schreef:
03 sep 2021 09:55
Maar je moeder kan toch ook met de Valys en de rit dan zelf (of de dochters) betalen?
Iedereen moet in principe vervoer zelf betalen, met de auto, met het OV. Dus ik kan hier wel in mee.
Weet u wel wat een taxi kost voor 300 km?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prachtig Snellie. Ik woon in de tuin van mijn dochter, dus in het geheel geen kosten.😄

U hebt volgens mij geen baan.

Die Valys kilometers zijn niet gratis, daar moet per kilometer een bedrag voor betaald worden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zijn toch echt wel mensen die een hoger aantal kilometers hebben.

Een vereiste is onder andere dat je niet onder begeleiding of met assistentie met de trein kan reizen. Iemand die slechtziend is of blind, kan dat bijvoorbeeld wel. Mensen die onmogelijk de trein in kunnen vallen er echter wel onder.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Yja, misschien even de voorgaande reacties lezen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snellie schreef:
03 sep 2021 12:38
En natuurlijk moet er voor Valys ook betaald worden, 20 cent per km. Heel normaal toch? Waarom zou het gratis moeten zijn?
Niemand stelt toch dat het gratis moet zijn. Denisebril is het niet eens met het besluit op de afwijzing van de extra kilometers die haar moeder heeft aangevraagd, niet over de eigen bijdrage.

Uw moeder is in staat, met hulp om te reizen. Dat zij geen hulp heeft in haar eigen regio die haar kan begeleiden tijdens de reis is natuurlijk niet het probleem van de overheid.

Op de site https://www.hoogpkb.nl/besluit/ staat ook dat ze hier niet op beoordelen:
"Of u tijdens uw reis begeleiding kunt krijgen. Hiervoor bent u zelf verantwoordelijk".
U kunt dan heel boos zijn op de organisatie maar Valys Hoog persoonlijk budget is echt voor grote uitzonderingen waarbij iemand niet in staat is om te kunnen reizen met het OV. U werpt allemaal bezwaren op maar u moeder kan zich bewegen in een rolstoel en de NS heeft prima begeleiding op de stations waarbij je van de balie tot het spoor wordt begeleid, dit moet je wel vooraf aanvragen.

denisebril
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2021 20:15

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door denisebril »

Mijn moeder kan dus met de Valys 1x naar dochter 1 en 1x naar dochter 2, dan zijn de 700 kilometers op. Daarna betaalt zij het commercieel tarief van 1,31 euro per kilometer, dat is dus 110kmx2=220 km x 1,31. Wie kan dat betalen? (en dat is naar de dochter die het meest dichtbij woont). Anders is het 20 cent per kilometer, 44 euro. Zij zou nooit extra kilometers aanvragen als dat niet nodig zou zijn. Ik ben gisteren weer bij haar geweest (3 uur in de auto, wat ik met liefde doe overigens) en heb naar de beoordeling gekeken. Ik blijf het in haar situatie bizar vinden. Mijn moeder heeft altijd ten dienste gestaan van ouderen, veel vrijwilligerswerk gedaan enz enz....allemaal prima. Zij zal nooit en dan ook nooit frauderen. Maar ik kan wel zeggen dat zij door de opgegeven reden van afwijzing enorm van slag is (geweest). De voorwaarden zijn bizar. Het is natuurlijk lastig om e.e.a. van papier te beoordelen, ze zouden de moeite moeten doen iemand persoonlijk te zien (voor mijn part alleen bij twijfel). Ze heeft eerder de 700 km ook gekregen (mijn vader ook maar hij is eind februari overleden en daarna zijn die 700 km er weer afgegaan, ze had kunnen frauderen en niets kunnen zeggen maar ze heeft netjes Valys gebeld om alles door te geven waardoor de pas doorgeknipt moest worden). Natuurlijk kijken wij dochters naar alle mogelijkheden en springen wij bij en halen en brengen (2x 3 uur in de auto). Maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ze eens een keer zelf kan komen, wat ook bijdraagt aan haar waardigheid als oudere. Het beleid en de voorwaarden deugen niet wat mij betreft. Daar zou eens naar gekeken moeten worden. Jammer dat er altijd vanuit wordt gegaan dat mensen niet eerlijk zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jullie zijn zelf zo ver van elkaar gaan wonen. Waarom moet de gemeenschap voor de kosten van het vervoer opdraaien? En als jullie naar Australie verhuizen, mogen wij dat vervoer per vliegtuig plus begeleiding van ma ook ophoesten?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@denisebril

Toentertijd werd de eerste aanvraag van mijn moeder ook afgewezen, maar ik ben voor haar in beroep gegaan.

En bij dat beroep werd zij in persoon gehoord. Nou ja gehoord, met een rolstoeltaxi/busje daar naar toe en vriendelijk glimlachen, want spreken kon zij nauwelijks. Uiteraard was ik daarbij en kon ik uitleggen dat zij toch graag twee keer per jaar haar klein- en achterkleinkinderen in Zeeuws-Vlaanderen wilde bezoeken en twee keer per jaar een vriendin, die zij al vijftig jaar had, in Noord-Holland.

Toen werd het alsnog toegewezen. Ik weet niet of die beroeps mogelijkheid nog bestaat.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Methusalah »

moederslink schreef:
02 sep 2021 16:44
Tja, wie " zondigt " nooit? :mrgreen:
Er wordt zoveel gesjoemeld, gefraudeerd en gelogen.
Dan is dit maar iets kleins. Ik betaal zelf nb voor iedere rit. :wink:
En de keren dat zij er gebruik van maakt zijn op jaarbasis op één hand te tellen.

Dit vind ik echt zo'n egoistische en domme mentaliteit. 'Omdat anderen het ook doen, dur hur'

Nee, mensen zoals jij zijn het probleem. Echt, diep triest.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja hoor egoïstisch en dom en diep triest :o
Ik ben hier eerlijk over dat mijn dochter hier een keer of 4-5 ( mis ) gebruik van maakt of heeft gemaakt.
Je weet niets over haar omstandigheden en waarom dat nodig was of is.
Ik heb gezegd dat het niet ok is , ik praat het zeker ook niet goed.

Miljoenen mensen zullen ongetwijfeld , wanneer ze de mogelijkheid zien, sjoemelen en hierover zwijgen, maar dat maakt niet dat mijn " zonde " goed te praten is.
Mea Culpa :!:
:oops: :oops: :oops:

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je weet niets over haar omstandigheden en waarom dat nodig was of is.
Ik heb gezegd dat het niet ok is , ik praat het zeker ook niet goed.
Eeuhm jawel, dat doe je wel.

En dat men niets over de omstandigheden weet is correct maar daar zorg je zelf voor door ze niet te vertellen. Dat hoef je ook niet, maar men kan hier alleen reageren op iets dat er staat en niet op iets dat er niet staat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok, Angel.
Het is niet correct ,ik praat het niet goed maar heb een valide excuus, een verzachtend excuus.
Ik ben niet dom, geen egoïste en niet triest.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar heb een valide excuus, een verzachtend excuus.
Dus je praat het goed.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar moeder kan dus niets zelfstandig, dat is het punt.

En afwentelen op de staatskas? Dan weet ik er nog wel een paar wat geschrapt kan worden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
06 sep 2021 12:36
denisebril schreef:
06 sep 2021 08:14

Ik ben gisteren weer bij haar geweest (3 uur in de auto, wat ik met liefde doe overigens)
U woont in Mijdrecht (stond in uw 1e post) en uw moeder in West Brabant. Dat is dus ongeveer 1,5 uur enkele reis met de auto. Is dat nu echt zo'n opgave dat dit niet is op te brengen voor u en moet worden afgewenteld op de staatskas?
Sorry voor de bewoordingen, maar hier heb ik moeite mee.
Dit soort mensen (zonder mogelijkheden voor begeleiding) moeten dus maar opgesloten worden in hun eigen huis, ze kunnen immers geen gebruik maken van het OV, maar de taxi is onbetaalbaar en er zijn er zat waarbij de kinderen of andere verwanten deze reis ook niet kunnen maken ( of betalen ). Deze mensen worden aan hun lot overgelaten.
Over een trieste mentaliteit gesproken!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
06 sep 2021 08:33
Jullie zijn zelf zo ver van elkaar gaan wonen. Waarom moet de gemeenschap voor de kosten van het vervoer opdraaien? En als jullie naar Australie verhuizen, mogen wij dat vervoer per vliegtuig plus begeleiding van ma ook ophoesten?
Het gaat om min of meer zelfstandig kunnen reizen tegenover afhankelijk zijn van de goedheid van anderen.

Ook in dit onderwerp verbaas ik mij over de aanname, dat iedereen familie om de hoek heeft wonen. Lijkt mij veel logischer om bij de eerste aanvraag voor deze dienst te vragen waar de familie en bekenden wonen en op basis daarvan kilometers toe te kennen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Jablan »

Dus voor die afstand de kilometers toekennen en bij een ander met Mama in Oudewater Zuid en Kinderen in Oudewater Noord alleen voor die afstand.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Jablan »

'Fraude' hou je altijd. Als je het 'creatief gebruik maken van het aanbod' noemt, klinkt het al een stuk beter.

Verhuizingen doorgeven kan in de gebruiksvoorwaarden worden opgenomen. Dan is er een reden om eerlijk te blijven (gebruiker) of misbruik tegen de gaan (aanbieder).

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bejaarde ouders willen ook nog weleens ZELF iets doen of ondernemen en als je dan geen gebruik kunt maken van het OV en daar overal een taxi voor moet bestellen, is dat onbetaalbaar. En dat mag best deels betaald worden uit de staatskas.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valys Hoog persoonlijk kilometer budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
06 sep 2021 12:52
Dus voor die afstand de kilometers toekennen en bij een ander met Mama in Oudewater Zuid en Kinderen in Oudewater Noord alleen voor die afstand.

Mag iemand ook nog iemand anders bezoeken dan kinderen en kleinkinderen?

Gesloten