LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzending 8-10-2007

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
lelystadse
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:22

Uitzending 8-10-2007

Ongelezen bericht door lelystadse »

Ik heb zojuist de uitzending gezien met daarin het onderdeel aangepast vervoer.

Ik vond het wederom een teleurstelling om te zien dat het weer erg beknopte info is met halve informatie.

In het stuk over Arganout mis ik wel heel erg veel.
Wisten jullie dat Arganout wel is waar mensen keurt en medische dossier aan ze vraagt, maar niet gematigd zijn om zelfs, met jouw toestemming, medische informatie op te vragen?
Je bent dus verplicht om zelf al je dossiers te kopiëren en toe te zenden, wat voor mij erg verbazend is gezien de aard van hun werkzaamheden. Ze hebben geen toestemming van de opdrachtgever tot het binnen halen van medische informatie mits wij die zelf toesturen en doe je dit niet dan vervalt je aanvraag en ook je betaling is gewoon weg.
Ze nemen erg lange tijden om een rapport op te stellen, mijn 1e aanvraag werd afgewezen, de tweede kon men niet afwijzen. Ik mag namelijk gezien het gewicht van mij en de rolstoel samen te veel is, ben ik door de NS uit de treinen verbannen! En als je gewicht te hoog is of je stoel te groot mag je dus niet eens met de trein mee en dan krijg je dus wel een hoog budget, maar dan moet je eerst wel al je medische gegevens opsturen en betalen.
Ik heb telefonisch een paar keer contact gehad met Arganout omdat ik boos was dat men mijn hoog budget weigerde terwijl er niemand werkte die mijn ziekte kende, hoe kan iemand die mijn ziekte niet kent mij afkeuren voor wat dan ook?
Arganout is in mijn ogen aangesteld om inderdaad de staat geld te besparen door Bot en kort door de bocht denk werk en zwart wit uitvoerend werk.

Het stuk over te laat komen en overmacht, tja overmacht is er wel maar dat men dan exact weet hoe laat ze er zullen zijn en dan wel stipt zijn doet mij vermoeden dat men gewoon de rit vergeten te plannen was.
Ja, let op een aantal telefonistes zijn zeer goede leugenaars, keihard stellen ze dat er een ongeluk is gebeurd of taxi pech heeft en dan komt de taxi en vraag ik waarom ben je laat en dan blijkt hij al hard gereden heeft en pas laat de rit door kreeg terwijl de rit al ruime een dag bekent was….vreemd en bij een heftige ruzie kom je dan er achter dat de rit nooit geboekt was…….
Het zijn ellenlange discussies tussen centrale en vervoerders en dat via de klant .
Het feit is wel dat de taxi met regelmaat te laat is omdat men een verkeerd systeem gebruikt.

Valys werkt namelijk via `pik in ik heb je systeem´…ik bedoel daarmee alle ritten komen in een open database en als een taxibedrijf de rit ziet zitten of kan combineren claimt hij de rit, het is echt niet leuk als je weet dat er bedrijven gewoon in de database azen op zoveel mogelijk passagiers in een rit, maar het is wel zo.
De kosten moeten omlaag en dus zoveel mogelijk combineren en men doet dat heel ruimdenkend en het maakt hun niet uit hoe, want tja de rit mag 1,5 keer zolang duren dan je gebruikelijk met het openbaar vervoer kwijt bent. En dan te bedenken dat iedere file ook nog eens overmacht is.

Als je van Lelystad naar Amsterdam gaat duurt dat met openbaar vervoer 1 uur, dus mag de reis met taxi 2,5 uur duren, das een aardig ommetje en dat voor iemand die net zoveel betaald als iemand die wel gewoon de trein in mag en kan is niet echt sociaal.

Sinds Conexxion alle vervoer heeft dus zowel Valys, ziekenvervoer en schoolvervoer wordt nu dan ook werkelijk alles gecombineerd.
Of je nu vanwege medische reden solo vervoersmachtiging hebt of niet zodra er een Valys rit in de database staat reis je samen met die mensen, punt uit.

Hoe vaak ik niet al gemeld heb aan de chauffeur sorry maar dit is ziekenvervoer en ik heb solo machtiging, nee hoor zegt de chauffeur ik doe wat men mij opdraagt en dit gezin gaat mee en daar zit je dan na een lange zware behandeling met 2 krijsende kinderen in een taxi.
Ik vrees dat het ziekenvervoer nog ernstiger is aangetast dan Valys, maar dat is een ervaring die ik heb, want daar gaat meer mis dan bij Valys.

Dat oudere echtpaar kan in ieder geval allebei een budget aanvragen want dan hebben ze in ieder geval 1500 km i.p.v. 750.
Het budget is namelijk persoongebonden en je mag te allen tijde 1 persoon als begeleider meenemen, dus beide een budget aanvragen en dan elkaar begeleiden.
De pas is persoonsgebonden en als de een in b.v. ziekenhuis komt dient de ander op eigen pas te reizen en dus beide eigen pas en dubbel budget.
Dat is een maasje in de regelgeving en ik zeg dan maar maak gebruik van de mazen die er zijn………..

Het ging nu over hoofdzakelijk overmacht, wat helaas gewoon gebeurt en over te laat komen en het niet krijgen van hoog budget.

Voor mij ligt toch veiligheid hoger op de lat, ik baal ervan dat ik zelf de chauffeurs met regelmaat moet uitleggen hoe ik vast moet met de rolstoel, dat er verplicht een gordel aan de grond moet.
Er zijn zelfs al 2 momenten geweest dat ik dreigde 112 te bellen omdat men mij los wilde vervoeren van Apeldoorn naar Lelystad met 2 losse scootmobielen achter mij, nou dat kleine stukje zei de chauffeur….ja mijn hoela niets ervan een keer remmen en ik lig door de vooruit waar ik op 20 cm van af zat zo dicht erop.
Uiteindelijk heb ik mezelf eruit laten halen en na felle discussie uit de taxi laten zetten wachtend op een nieuwe.
Kortom veiligheid is ook een belangrijk punt.

Tot slot denk ik dat men in Den Haag veels te royaal is met de tijd die de NS krijg voor het rolstoelvriendelijk maken van hun stations, 2010 op zijn vroeg en dat is dan nog maar een deel….men weet al eeuwen dat er rolstoelen zijn dus vanwaar die lange tijden…….


Het is jammer dat er alleen mensen waren (PvdA) die willen afwachten en alles op de NS afschuiven ipv te onderzoeken hoe men vanuit den ahag zelf de boel beter kan controleren.........tenslotte zijn zij in den haag behoorlijk wat rijker geworden na het uitdelen van contracten aan Conexxion met gevogl dat ze meer vingen vooor hun aandeel die werd verkocht aan dat franse bedrijf.

NicoNel48
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 sep 2005 12:06

Re: Uitzending 8-10-2007

Ongelezen bericht door NicoNel48 »

Ik kan het helaas alleen maar eens zijn met je!
Zoals je kunt lezen op dit forum heb ik ook zulke ervaringen als bovenstaande met Valys!

Moest zelfs 2 keer op mijn scootmobiel blijven zitten wat pertinent niet mag en mijn beide ouders, allebei ver in de 70 konden eigenlijk niet mee terwijl ik de rit al 1 maand eerder had geboekt (kerst 2006) want de bus zat al te vol....die hebben zowel heen als terug op de instap kunnen zitten..!! we kwamen anderhalf uur te laat op ons kerstdiner en ook terug dik 2 uur te laat, ik was helemaal kapot van de stress terwijl dit een gezellig uitje had moeten zijn. Dit was niet de 1ste keer en ik heb verschillende keren van Valys mijn geld en de km terug gehad maar daar ben je er niet mee!
Ik durf echt niet meer te boeken bij Valys en heb er dan ook niets meer aan om uberhaupt nog meer km aan te vragen.

Beide keren dat ik een hoog km aangevragd heb kreeg ik ruim 1 jaar later pas bericht en tuurlijk afgewezen.

Wat voor mij ook geldt is dat het zorgvervoer belangrijker is voor mij en ook daar durf ik echt geen gebruik meer van te maken, schaam me dood dat ik of niet kom of veel te laat, heb al een operatie en een mri moeten missen doordat zorgvervoer!

Nu is mijn vervoerder Bornkamp schijnbaar opgegaan in de BIOS groep maar zowel daar als naar Bornkamp komen al mijn mailes en brieven terug....? (dus al die info is fout die op het internet staat) heb vanmorgen het nogmaals geprobeert maar dan naar de zorgvervoerscentrale zelf, geen idee of ik nu op het goede adres bent.

Mijn zorgverzekeraar DSW die ook mijn klachten heeft gekregen, wilt op de hoogte gehouden worden maar hebben niet even door gegeven aan mij waar ik moet zijn met mijn klachten, voel me ook door hun niet echt gehoord.
Heb deze ellende al eerder aan de hand gehad toen ik ineens het witte kruis als vervoerder kreeg omdat DSW stopte met mijn oude vervoerder.

Ziekenhuizen willen geen rekening houden met een patient die helemaal afhankelijk is van het zorgvervoer en geregeld te laat of helemaal niet komt, ik ben de dupe van een vervoerder die zijn werk niet goed doet en wordt weer achter aan de lijst gezet voor een operatie of MRI.

Kan nog uren doorgaan, heb zoveel ellende al me egmaakt en durf gewoon geen afspraken meer te maken wat het zorgvervoer en valys aangaat, doen ze goed toch!



Mijn dochter en ikzelf waren uit genodigd door Radar ivm de toekenning van het hogere km budget van Valys, helaas heb je maar een paar minuten maar we waren al blij dat Radar er aandacht aan wilde besteden...waarvoor onze hartelijke dank.

Gesloten