Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
jkhodabaks
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2019 15:06

Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door jkhodabaks »

Ik heb een revalidatie behandeling nodig en probeer al langer dan een jaar een plek in een revalidatiecentrum.
Helaas is er vanwege drukte geen plek in Nederlandse revalidatie centra. Mede doordat (Long) COVID patiënten voorrang krijgen. Ik moet dus wachten.
Daarom heb ik op advies van de revalidatie arts een behandeling in het buitenland aangevraagd bij Zilverenkruis. In het buitenlandse revalidatiecentrum zijn geen wachtlijsten. Het centrum is geaccrediteerd door Nederlandse instanties. En de behandeling is daar goedkoper. En ik het valt onder mijn aanvullende verzekering.
Voor de aanvraag heb ik o.a. verwijsbrieven van neuroloog, revalidatie arts, huisarts, fysiotherapeut, ergotherapeut ingediend. En een behandelplan en offerte van het revalidatiecentrum in het buitenland.
Nu word ik al 2 maanden aan het lijntje gehouden. Zilverenkruis komt steeds terug met extra vragen. Vandaag (precies 2 maanden na eerste indiening) hebben ze laten weten dat ze “het voornemen hebben om de aanvraag af te wijzen”, omdat de medisch adviseur nog niet voldoende overtuigd is dat ik de behandeling nodig heb. Ondanks dat tenminste 5 verschillende behandelaren aangeven dat ik de behandeling wel nodig heb.
Ze gaan nu een brief sturen naar de revalidatie arts en hem vragen om contact op te nemen met Zilverenkruis. Weer vertraging en weer extra tijd vereist van de behandelaar, die gelukkig ondanks zijn drukke agenda alle medewerking verleend om mij z.s.m. te helpen.
Intussen gaat het steeds slechter met mijn gezondheid! Ik ben radeloos.
Van een van mijn artsen heb ik vernomen dat Zilverenkruis steeds vaker met deze onmenselijke praktijken bezig is; vooral de laatste paar jaren. Patiënten aan het lijntje houden en hopen dat ze opgeven en de aanvraag intrekken.
Ik durf geen klacht bij Zilverenkruis in te dienen, omdat ik bang ben dat ik dan mijn eigen glazen ingooi.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Geen soortgelijke ervaring.

Waar je behandeld kan worden is een samenspel tussen behandelde arts(en) en je zorgverzekering.

Je kunt wel naar het buitenland, maar je hebt dan extra reiskosten (wie gaat dat betalen). En de vraag is of de zorg even goed is. Tevens werken zorgverzekeraars met contracten.

Neem contact op met https://www.skgz.nl/klacht-indienen/, hun kunnen bemiddelen. Eventueel kan je ook vrijblijvend advies aan hun vragen.

Eventueel kan je daarna contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door PGros »

Seinhuis schreef:
29 mei 2022 21:52
En de vraag is of de zorg even goed is.
Er is inderdaad een kans dat de zorg daar veel beter is. En dat ze meer tijd voor je nemen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik zou voor de beeldvorming wel willen weten waar in het buitenland, belgie/duitsland of hebben we het over landen als thailand, turkije etc.?

jkhodabaks
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2019 15:06

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door jkhodabaks »

Ik heb reeds contact gehad met SKGZ, maar die kunnen pas iets doen nadat ik het eerst heb aangekaart bij de verzekeraar en er niet met ze uitgekomen ben.
Het gaat om een revalidatiecentrum op Curaçao, met in NL opgeleide artsen, die lid zijn van de de beroepen vereniging. Tevens wordt het centrum geïnspecteerd door Nederlandse instanties en zijn ze geaccrediteerd door de beroepen vereniging.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zou ook flink opknappen van wat weekjes Curaçao. Maar serieus, wie betaald dan alle bijkomende kosten, retourvlucht, langdurig verblijf, eten en drinken enz enz ?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is dat daar een privé revalidatie instelling, dat u daar direct terecht zou kunnen?

Maar als ik het goed begrijp hebt u volgens het ZK geen revalidatie nodig. Dus gaat het niet per se over Curacao.

Maar als het voor u dan echt nodig is, zou ik maar een plekje zoeken in Belgie of Duitsland.

jkhodabaks
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2019 15:06

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door jkhodabaks »

Jammer dat sommige mensen op dit forum vooroordelen hebben en zo sarcastisch zijn. “Serieus”…. ik wil niet perse naar Curaçao omdat ik daar zo “van op zou knappen”. Ik wil een behandeling, waarvoor ik verwijsbrieven heb van een neuroloog, een huisarts en een revalidatie arts. Het gaat erom dat ik graag een plek zou willen. Ergens! Al zou dat een plek op de Noordpool zijn. Gelukkig zijn er ook slimme, empathische mensen op dit forum: het gaat inderdaad om de behandeling, die Zilverenkruis niet wil vergoeden. Het gaat er niet om dat het op Curaçao is.
Als er een plek was in Nederland, dan zou ik niet van te voren toestemming hoeven te vragen en zou ik niet zo hoeven te vechten. Dan was ik opgenomen en had ik de behandeling gekregen. Maar omdat je volgens de ZORGWET recht hebt op een behandeling in het buitenland, als je die behandeling ook in Nederland zou mogen, kiest de verzekeraar ervoor om te zeggen dat de behandeling (ook al zou het in Nederland zijn) niet nodig is. De medisch adviseur van Zilverenkruis overstijgt daarmee de beoordeling van al mijn andere behandelaars.
Intussen heb ik op allerlei andere forums gezien dat zorgverzekeraars de laatste paar jaren zo onmenselijk omgaan en behandelingen weigeren te vergoeden. Zelf bij terminaal zieke mensen (wat ik gelukkig niet ben). Dit is zelfs al geëscaleerd naar het ministerie. Door mij maar ook door andere patiënten. Hopelijk wordt daar snel iets mee gedaan. Daar zal ik maar hoop uit putten, i.p.v. sarcastische opmerkingen hier te moeten lezen. Ik kwam op dit forum om te zien of er anderen waren met soortgelijke ervaring. Niet om mij te moeten verdedigen of verantwoorden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, aan uw vechtlust mankeert nog niets, dus dan maar het geëigende pad volgen. Klacht indienen bij ZK, en bij afwijzing naar het SLGZ.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

PGros schreef:
29 mei 2022 22:36
Seinhuis schreef:
29 mei 2022 21:52
En de vraag is of de zorg even goed is.
Er is inderdaad een kans dat de zorg daar veel beter is. En dat ze meer tijd voor je nemen.
Knap dat je dat kan concluderen zonder dat er is gezegd waar het is. Of ken jij TS? Of ben jij zo iemand die alles hier *** vindt en dat het elders altijd beter is?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door scontra »

PeterPeters1966 schreef:
12 jun 2022 18:22
PGros schreef:
29 mei 2022 22:36
Seinhuis schreef:
29 mei 2022 21:52
En de vraag is of de zorg even goed is.
Er is inderdaad een kans dat de zorg daar veel beter is. En dat ze meer tijd voor je nemen.
Knap dat je dat kan concluderen zonder dat er is gezegd waar het is. Of ken jij TS? Of ben jij zo iemand die alles hier *** vindt en dat het elders altijd beter is?
Zal we weer zo'n Boomer zijn, waar jij zo'n bloedhekel aan hebt. :mrgreen:

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door jacqav »

Ik heb geen soortgelijke ervaring, maar wel slechte ervaringen in de GGZ. Dat er in de praktijk geen behandeling mogelijk is, terwijl dat wel in de polisvoorwaarden staat.

Ik zou je aanraden om toch proberen het geijkte pad te kiezen om eerst een klacht in te dienen bij Zilveren Kruis en daarna bij de zorgverzekeringsombudsman. Als je niet lukt, kun je er altijd nog voor kiezen om per 1 jan naar een andere zorgverzekeraar te gaan.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aan het lijntje gehouden door Zilverenkruis

Ongelezen bericht door BL2 »

Laatste bericht was van juni. Er zal ondertussen wel een oplossing gevonden zijn voor TS......

Plaats reactie