LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen in de nachtdienst

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

Ik werk in een verzorgingshuis waar je, als je nachtdienst draait, de verantwoordelijkheid hebt voor 77 zorgvragers. Aan het verzorgingshuis is een verpleeghuis gekoppeld verdeeld over twee afdelingen waar 's nachts op iedere afdeling ook 1 personeelslid werkt. De nachtverpleegkundige loopt tussen deze afdelingen haar rondes. En helpt mee waar ze kan. Maar ze brengt het grootste deel van de nacht door op de verpleegafdelingen.( Dus totaal 4 personen per nacht)
Bij calamiteiten kan ze opgeroepen worden, en deze verpleegkundige heeft ook de zorg voor de alarmering in de omgeving (wijk en buitengebieden). En is dus soms helemaal afwezig. (Dan blijven we met 3 personeelsleden achter) De werkdruk is erg hoog maar de verantwoordelijkheid voor 77 zorgvragers vind ik voor 1 persoon wel erg groot. Wat vind u?

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

Men ziet u ook overal. Maar wat je nu zegd, is wel een groot probleem. En dat in een land als Nederland. Ik hoop voor je dat je hier serieuze berichten op krijgt.

Moi.

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

ik vind het echt te gek hoe mensen in de gezondheidszorg moeten werken en hoe de zieke of oude mensen weggestopt en vergeten worden. dat je dit werk nog wilt doen?
hoe doe je dat als meer mensen tegelijk je hulp nodig hebben?
moeten ze dan maar wachten tot je klaar bent? je zal maar uit bed gevallen zijn en een uur moeten wachten voordat iemand dat ontdekt!
echt onverantwoordelijk..... hoop niet dat ik zelf zo oud moet worden. doe me dan maar een spuitje.
veel succes hoor... jij liever dan ik

snoopie

zuster clivia

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door zuster clivia »

waarom ga je niet gewoon een andere baan zoeken?
terwijl jij loopt te zwoegen en zweten lachen ze in den haag om je
dat domme zustertje. laat haar maar rennen en draven. wij geven haar geen cent meer. en die ouwe zeurkousen die mogen ook wel een keertje gewoon dood gaan dat kost alleen maar geld.
en dat is er niet meer. in den haag geven ze liever geld uit aan nutteloze dingen en die balkenende is het schoothondje van bush. en bush wil oorlog.... en daarom is het oorlog in de zorg.... balkenende voert oorlog in het klein. oorlog in de zorg... oorlog in het onderwijs... oorlog ten koste van veiligheid... alleen de koningin mag niets van de oorlog merken. de koningin is de suikertante van balkenellende.

helma

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door helma »

ook ik heb even in de zorg gewerkt.
om te huilen :cry: :cry:
je hebt echt te weinig tijd en als je dan eindelijk even 10 min. pauze hebt voel je jezelf schuldig als er een bejaarde om hulpt roept en je een beslissing moet maken doe ik het nu meteen of dadelijk.
een paar jaar geleden was er een schreeuw om meer personeel en nu moet er eneens bezuinigd worden.
begrijpen wie het begrijpen kan.
mensen worden nu eenmaal ouder en bij hun kinderen kunnen ze meestal niet in wonen die (moeten)werken.
geef mij de PVDA maar die staat meer voor het volk.
een slimme zet van de regering,stuur iedereeen aan het werk.
moeders met kleine kinderen,mensen die af gekeurd zijn.
Bezuinig op alles,met als gevolg meer werkelozen.
laat de mensen elkaar maar afslachten voor een baan.
het scheelt de staat veel geld.

Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

Op de afdeling hebben we aangegeven dat de werkdruk veel te hoog wordt. Collega's melden zich ziek, hebben rugklachten, schouderklachten enz. Zorgvragers worden onrustig... kortom we lopen echt op onze tenen.
En als je nu denkt dat er een oplossing gezocht wordt dan heb je het mis.
De problemen worden verschoven. s'Morgens hulp erbij? Dat betekent dat je 's middags een personeelslid minder hebt.
Kortom.... wie wil mijn baantje????
Ze bieden U: slechte werkomstandigheden, slechte betaling, topdrukte,
slecht luisterend managment..... wie ?

[email protected]

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door [email protected] »

Het is goed dat je het bespreekbaar maakt Je voelt je verantwoordelijk voor de inhoud van je werken wil er wat mee doen.

Ben je lid van een belangen organisatie? bijvoorbeeld avvv?
of nu 91.
Kun je deze vraag ook eens voorleggen aan het forum zorgethiek van het CNV?

Ik kan je alleen maar verder veel wijsheid en sterkte toewensen, en een bed voor degene die dit beleid bedenken, Ik zou graag de politiek verantwoordelijke eens verplegen in zo een situatie,en ze lekker uren in de **** en de stront laten leggen .Precies het zelfde behandelen als ze voor deze mensen overhebben.

Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

Ik ben lid van de vakbond ja, maar met mijn vraag omtrent deze situatie doen ze helemaal niets. ( wat doen ze eigenlijk wel?)
Het is echt te gek voor woorden. Pauze's schieten er bij in, je kopje thee drink je terwijl je de dossiers moet schrijven.
En de gedupeerde zorgvrager.... telkens weer moet je zeggen... ik kom er "zo"aan. Om vervolgens een uur later pas de tijd te hebben om daadwerkelijk te reageren.
Ik zou inderdaad de verantwoordelijke politici ook wel eens een weekje willen "verzorgen". Geen voorkeursbehandeling...maar gewoon dezelfde zorg als alle zorgvragers nu krijgen. Niet kunnen douchen, niet naar de toilet als je nodig moet, niet uit bed wanneer jij dat wilt, eten wat de pot schaft, kleine minimale porties, enz. enz. Zorg op maat... laat me niet lachen, welke maat eigenlijk?

Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

Ik ben lid van de vakbond ja, maar met mijn vraag omtrent deze situatie doen ze helemaal niets. ( wat doen ze eigenlijk wel?)
Het is echt te gek voor woorden. Pauze's schieten er bij in, je kopje thee drink je terwijl je de dossiers moet schrijven.
En de gedupeerde zorgvrager.... telkens weer moet je zeggen... ik kom er "zo"aan. Om vervolgens een uur later pas de tijd te hebben om daadwerkelijk te reageren.
Ik zou inderdaad de verantwoordelijke politici ook wel eens een weekje willen "verzorgen". Geen voorkeursbehandeling...maar gewoon dezelfde zorg als alle zorgvragers nu krijgen. Niet kunnen douchen, niet naar de toilet als je nodig moet, niet uit bed wanneer jij dat wilt, eten wat de pot schaft, kleine minimale porties, enz. enz. Zorg op maat... laat me niet lachen, welke maat eigenlijk?

helma

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door helma »

het is allemaal de schuld van de regering.
ze wringen ons steeds verder uit,een kat in het nauw maakt rare sprongen.
ze creeeren zelf staats gevaarlijke mensen.
beste :( regering drijf de mensen steeds verder in het nauw en de gevolgen zijn voor jullie zelf.
WAT JE ZAAIT ZAL JE OOGSTEN
we leven niet meer in de middel eeuwen waar de armen werden uit gemolken en de mensen bang waren.
jullie geven ons een stem en er word niet naar geluisterd.
jullie open de grenzen en laten jullie oogkleppen op.
jullie wanen je veilig terwijl Nederland allang niet meer veilig is.
waarschijnlijk kan er bij jullie meer bezuinigd worden om dat jullie al zoveel hebben.
maar ja het is voor jullie beter het bij een ander te halen.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

docowebmasters

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door docowebmasters »

Inderdaad de managers in de gezondheidszorg(ouderen) hebben de mond vol van zorg op maat,ja zal wel schoenmaat bedoeld worden,en 24 uurs zorg,klantgerichte zorg,vraaggestuurde zorg enz.enz.hoe verzinnen ze het!!!
Wordt het niet eens tijd dat de managers allemaal door de schuifdeuren gaan verdwijnen,maardanwel zonder gouden handdruk,immers zij bepalen dat de zorgvragende niet de zorg krijgt die nodig is.
Alles wordt maar afgedaan met ja we hebben geldnood,niks geldnood er is genoeg geld,maar niet voor de zorgvragers,maarwel voor de managers!!!
eens in de 14 dagen douchen,pyamadagen(dus op bed blijven),geen nagels knippen,geen haren wassen,ja ja heren zorgmanagers doe er nu eens wat mee!!!!!
Maar de zorggevers(van de werkvloer) worden er op aangesproken en op aangekeken,geen wonder dat er geen mensen meer zijn die in de zorg willen werken.
De zorg in Nederland is ziek!!!!!!

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

Dit hoort bij elkaar.
Geplaatst op 24 Nov 2003 17:11 door docowebmasters


--------------------------------------------------------------------------------

Zijn er misschien mensen,uit de zorg die mee willen doen aan het opzetten van een zogenaamd zwartboek of zwarte website omtrent de situatie in de gezondheidszorg van Nederland.
Nu eens geen verstoppertje meer spelen maar gewoon zeggen waar het op staat,laat een ieder in dit land maar eens weten hoe oude vader of moeder,oma of opa verzorgd wordt
niks zorg op maat!!!!!!!!!!!!!!
ZORG OP SCHOENMAAT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wie wil er meedoen aan het opzetten van een website of zwartboek

Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

We hebben nu een "pilot"moeten draaien op de afdeling, dat houdt in dat je aan een proef project meedoet.
We moesten de tijd die we bij een bewoner bezig zijn klokken, dus de tijd opschrijven wanneer je begint, en de tijd opschrijven wanneer je klaar bent. Vervolgens willen ze dan weten wat je in die tijd gedaan hebt.
Het is de bedoeling dat de bewoner op den duur zijn zorg zelf inkoopt.
Een bewoner wordt geindiceerd voor een bepaalde hoeveelheid zorg, dat wordt in tijd omgezet, en dat is wat hij/zij dan krijgt aan zorg. Als je dan bijvoorbeeld ziek bent of je hebt wat meer zorg nodig... dan heb je gewoon pech. Als je voor 20 minuten zorg bent geindiceerd is dat het aantal minuten wat je krijft. Niet meer en niet minder.Als de familie die zorg kan geven is het ook goed, je mag die dan betalen met het geld wat je voor die 20 minuten heb gekregen. Dus profesionel zorg of niet de keuze is dan aan de bewoner zelf. Mochten ze in de loop van de tijd meer zorg nodig hebben moet er weer opnieuw geindiceerd worden, daar gaat natuurlijk weer heel wat tijd mee verloren zodat je in de tussenliggende periode dan zelf maar voor een oplossing moet zorgen.
Dus ziek of niet...en meer hulp nodig..helaas de verzorgenden moeten in de toekomst tegen u zeggen..sorry maar de 20 minuten zijn om. Hier moet ik het bij laten. Verder moet u zich zelf maar zien te redden.
kortom... de zorg wordt nog verder uitgekleed. Het is te hopen dat niemand meer ziek wordt.

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

Astrid ik hou van je Bep.

momo
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:49

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door momo »

het is tegenwoordig toch niet normaal meer in de zorg!
een kennis van mij werkt met gehandicapte (zware gevallen ) en die staat de ene dag 1 op 12 mannen, en de andere dag 2 op 12 mannen! er wordt zo bezuinigd op personeel, dat het personeel wat zich nu zo uitslooft ,over een paar jaar zelf verzorgd moeten worden ,omdat ze in de puinpoeier liggen! niet normaal!
daar kan best wat aan gedaan worden!
ik wens alle mensen in de zorgsector het allerbeste toe!
groetjes momo

Astrid C
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 okt 2003 14:50

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Astrid C »

dank je wel momo..... voor je reactie.

Het klopt inderdaad dat mijn collega's ( en ikzelf) steeds meer lichamelijke klachten krijgen. In de periode dat je vrij bent lig je voor pampus en hebben we moeite om weer bij te tanken voor de volgende werkdag.
Veel schouder en rugklachten en veel onvrede over de manier van werken is een algemene klacht die je veel hoort.
Van onze flexibiliteit wordt de rek er zo aardig uitgehaald. Steeds vaker moeten we onze bewoners teleurstellen en krijgen ze alleen de echt hoognodige zorg. Pyama dagen kennen we gelukkig nog niet maar dat houdt wel in dat je erg lang aan het wassen bent. Als iedereen er tegen de middagmaaltijd uit is dan hebben we een flinke klus geklaard.
Maar normaal is het natuurlijk niet.

a van der elst

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door a van der elst »

hallo ik ben shirley en ik werk in een verpleegtehuis in rotterdam
ik wilde even reageren op het berichtje alleen in de nacht.
ook wij zitten alleen in de nacht en dan heb je de verantwoording van 32 clienten ( bewoners).
maar wij hebben wel voldoende hulp van het nachthoofd en collega's van andere afdelingen.
op de dag lopen wij in de ochtend met 4a 5 personeel leden en smiddags met zijn 3
ik vind dat de gezondheidszorg wel over een kam wordt gehaald want niet elk verpleegtehuis is er slacht aan toe.
natuurlijk is er in elk verpleegtehuis wel wat maar er zijn ook goede dingen.
bij ons zijn de clienten elke dag voor 10.00 uur uit bed en is er zelfs tijd voor leuke dingen.
je moet alleeen wel de dag indeling en de pauze's van het personeel weten te bewaken. bijvoorbeeld in twee ploegen koffie drinken en eten en niet allemaal tegelijk de rapporten willen schrijven, maar er voor zorgen dat er altijd iemand op de afdeling is om een eventueele zorgvrager hulp te kunnen bieden.


ook werd er geschteven dat de mensen niet gedouchd werden, nou bij ons wordt iedereen minimaal 1 keer per week gedouchd en de mensen mochen zelf weten hoe laat ze uit bed willen
ook hebben ze vol op keus wat ze willen eten dus echt niet wat de pot schaft.


zo zie je maar niet elk verpleegtehuis is slecht, kom eens gerust eèns bij ons kijken hoe het er aan toe gaat mischien wil je dan wel bij ons willen werken.

groetjes shirley

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

Het komt erop neer dat men een keuze heeft of je wordt als een stuk vuil op je oude dag behandeld en de overheid hoopt dat je gauw overlijdt OF je maakt er zelf een vredige eind aan.

Of je moet geld hebben om nog van je oude dag te genieten.
Meer keuze is er niet tenzij je graag langzaam weg wil kwijnen met je kaarten en smakeloze thee in je hand en ijlen over vroeger.

Het is nl. geen leven om in een tehuis te zitten wegkwijnen, een langzame marteling, wachten tot je het hoekje omgaat. Mij niet gezien.

babette

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door babette »

beste shirley
ondertussen weten we al dat er ook ''aardige'' verpleeghuizen tussen zitten.
verder zijn ze allemaal sjit!
voor zowel de bewoners als de verpleegsters.
sinds kort gaat de nachtdienst om 21 uur al in.
een uur eerder. dat is goedkoper omdat er dan maar 1 zuster is i.p.v. 4
maar alle bewoners liggen dus VOOR 21 uur op bed!!
wand de nachtzuster doet dat niet alleen
vind je dat normaal dan???
om 7.15 uur beginnen ze al met het naar bed brengen.
sommige willen wel, maar anderen willen, vooral nu het zomer is, toch echt graag nog blijven zitten..
maar neeeeeeeeeeeeeeeeee, voor de nachtdienst begint moeten jullie op bed liggen.
en verder mag de zuster snachts GEEN cupasoup meer drinken dat kost te veel. :roll:
ik moet eerlijk zeggen, en dat is niet negatief voor het verplegendpersoneel bedoeld, maar als ik ooit in het verpleeghuis terecht zou komen, precies geef mij dan ook meteen een O.D-tje :cry:


babette

Gast

Re: Alleen in de nachtdienst

Ongelezen bericht door Gast »

oh, ik vergeet je douche verhaal....
ook hier worden mensen 1x per week gedouched
bij minder personeel of ziekte slaan we die enkele douchebeurt gewoon over!! :shock:
welke maaltijden bedoel je... de maaltijdkeuze uit 2 menu's???
menus met gehaktballen waar je iemand mee een gat in zijn hoofd kan gooien laat staan dat je een hap kan nemen??

jullie moeten toch wel een giga wachtlijst hebben
en die van ons is ook al zo lang

Gesloten